Vad ska jag se i Norrland?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare MiaMia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 663

MiaMia

Trådstartare
Helt enväldigt bestämmer jag att vi skippar Gävle och det som ligger på stenkasts avstånd från Stockholm.
Norr om geografiska mittpunkten gäller.
Vilket vi förenklar till att vara gränserna Hälsingland/Medelpad och Dalarna/Härjedalen
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_geografiska_mittpunkt

Antar själva mittpunkten ska vara med på listan då:
Flataklocken, söder om Ånge: Platsen ligger på ett berg, 465 m ö. h. och det är 360 graders milsvid utsikt över det vackra norrländska landskapet. Vid vackert väder kan man se ända till kusten.
kim-s-2017.jpg

Senast ändrad:
Ånge är en tråkig ort. Vad är dina intressen? Militärområden? Geologi? Renar?
Frågan är inte specifikt för mig, eller för att jag verkligen ska göra besöken.
Vill veta vad olika människor skulle samla ihop som de bästa pärlorna.
Dels för att det är intressant att se vad det blir, dels för att en och annan icke-norrläning kanske blir inspirerad att åka till någon av dem vid tillfälle. (om de har en eftermiddag... eller något mer :D)

Om man inte vill vandra i fjällen är Höga Kusten ett hett tips. Även Tännforsen är vacker, och Abisko nationalpark. Och paddla kanot i Indalsälven, gärna kring Indal.

Slåttdalsskrevan är väl ett rätt populärt ställe att vandra och beskåda för "utombysare" ;)

Vildmarksvägen med ett besök i Fatmomakke är ett måste!
OBS! Öppnar först den 6/6 även om vägen är plogad pga ovanligt lite snö i år. Man får inte se några 9 meters vallar i år...

* Jenny *

Tja, jag tycker naturen är döful om det inte är fjällen, bara tall och gran och surmyrar att gå ner sig i och bli blöt. Mygg bits ständigt. Fjällvandra är nog det som jag rekommenderar häruppe. I övrigt är det inte så kul, tycker jag.

Om man inte vill vandra i fjällen är Höga Kusten ett hett tips. Även Tännforsen är vacker, och Abisko nationalpark. Och paddla kanot i Indalsälven, gärna kring Indal.
Är man inte van att paddla så är ljustorpsån ett bättre alternativ. Perfekt med barn då det inte är djupt. I närheten av Indalsälven

tja här i Skellefteå kan vi erbjuda Lejonströmsbron som ska vara sveriges äldsta träbro men knappast har särskilt mycket originalplankor kvar med tanke på att den stängs av titt som tätt för att lagas :p

Annars är det väl Bonnstan, Nordanå, Bjuröklubb

Och penisen på torget, och har man tur så är den säker att kolla på :angel:

AIKkondom2_992.jpg

Vildmarksvägen med ett besök i Fatmomakke är ett måste!
OBS! Öppnar först den 6/6 även om vägen är plogad pga ovanligt lite snö i år. Man får inte se några 9 meters vallar i år...

* Jenny *

Hur går Vildmarksvägen ? Och varför ska man åka den, mer specifikt?

Ska till Sundsvall i mitten av juni och tänkte sen fortsätta norrut, oklart vart. Så tips mottages väldigt tacksamt av mig. :) Jag har bott i Sundsvall som liten så jag har sett Döda fallet och kört vägen upp till Östersund. Men Höga Kusten och uppåt?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 641
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
13 026
Senast: Karminnie
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter... 2
Svar
35
· Visningar
5 902
Senast: Philosophia
·
Övr. Barn Behöver era tankar. Jag sambo + vår två åriga dotter är bjudna på bröllop med middag nu på lördag. I går så ringer de från dagis...
Svar
14
· Visningar
1 996
Senast: Mitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31