Vad ska jag se i Norrland?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare MiaMia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 642
Mina egna favoriter:

Stora Sjöfallet med naturum
Ajtte (Fjäll och samemuseet) i Jokkmokk
Åre, på Åreskutans topp finns det diamanter! Det är väl coolt.
Storsjöbygden (Jämtland) med bla meteoritnedslaget Lockne. Finns fin vandringsstig och museum i Tandsbyn. Du får även fina vyer över Oviksfjällen, mysiga öar i Storsjön dit man kan åka färja, och glöm inte att åka upp på Hoverberget.
Thaipavlijongen och Döda Fallen i Ragunda.

Norrland är ju typ halva Sverige! Hur länge har du på dig att åka runt?
På pricken exakt halva i detta fall eftersom vi (dvs. jag :p) klippte vid den geografiska mittpunkten.

Desto viktigare att ha ett bra underlag att välja från för den som ska bestämma vart man ska åka. :up:

Haparanda är faktiskt värt ett besök, om inte annat för att ta en sväng till Finland. ;)

Kukkolaforsen när siken går till och de håvar sik som de sen steker över öppen eld.

Piteå med omnejd är en liten mysig norrländsk pärla som ofta förbises till förmån för Luleå. Pite havsbad, paltzerian, storforsen, öjebyn med sin kyrkstad, fiska i något lämpligt träsk, leta åkerbär i dikena längst någon skogsväg. Äta blöta och bruta enligt lokal tradition. Stanna på fiskecampen i jävrebodarna och dra upp en regnbåge eller röding. Stanna och fika vid vattnet och fiskebyn i jävre. Bo på stadshotellet.

På väg norrut är björnstugan lite kul att stanna vid. Hyfsad mat och sommaröppen loppis.

Storulvån är trevligt att ha som utgångspunkt för kortare dagsetapper om man nu inte vill vandra ihjäl sig. Ganska stor sannolikhet att se fjällräv med valpar i början på juli i närområdet om man är varsam.

Jag gillar att besöka jaktmässor, så Västgård Game Fair i Kall är också värt att besöka i min värld. :)

Tja, jag tycker naturen är döful om det inte är fjällen, bara tall och gran och surmyrar att gå ner sig i och bli blöt. Mygg bits ständigt. Fjällvandra är nog det som jag rekommenderar häruppe. I övrigt är det inte så kul, tycker jag.
Citerar mig själv, måste vara höjden av egenkärlek. Jag vet att jag skrivit det tidigare på Buke om hur svårt jag har för att anpassa mig häruppe, och hur jag nog egentligen vantrivs rätt rejält. Sedan dess har jag funderat en hel del, och nu har jag precis tackat ja till ett jobb söderut och kommer att flytta 60 mil hemåt. Hela min familj ska flytta med. Lustigt egentligen hur saker och ting till slut faller på plats om man är tillräckligt ihärdig. Livet är liksom för kort för att vantrivas med saker som jag faktiskt har makt att förändra.

Citerar mig själv, måste vara höjden av egenkärlek. Jag vet att jag skrivit det tidigare på Buke om hur svårt jag har för att anpassa mig häruppe, och hur jag nog egentligen vantrivs rätt rejält. Sedan dess har jag funderat en hel del, och nu har jag precis tackat ja till ett jobb söderut och kommer att flytta 60 mil hemåt. Hela min familj ska flytta med. Lustigt egentligen hur saker och ting till slut faller på plats om man är tillräckligt ihärdig. Livet är liksom för kort för att vantrivas med saker som jag faktiskt har makt att förändra.
Åh, grattis! Jag minns att du flera gånger skrivit om hur dåligt du trivs.

Ska till Sundsvall i mitten av juni och tänkte sen fortsätta norrut, oklart vart. Så tips mottages väldigt tacksamt av mig. :) Jag har bott i Sundsvall som liten så jag har sett Döda fallet och kört vägen upp till Östersund. Men Höga Kusten och uppåt?
Åker du mot Höga kusten så har du både Bönhamn och Rotsidan att svänga in på. Rotsidan är helt fantastisk att ha picknik på :love: Sen har du Skuleberget där man kan klättra eller promenera upp, jättefint och god mat på toppen! Mannaminne är lite kul att gå in på också. Jättefina vägar att köra på dessutom :)
Gillar du kustområde så kan du fortsätta mot Övik(mysig stad) och sen vidare mot Umeå. Jag har ingen större koll på de ställena men det är fina miljöer :)

Visst, Höga kusten är vacker men jag föredrar fjällen och inlandet. Helt färsk bild på Oviksfjällen :love:

30830499_1991441190897886_4444949465236766720_n.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 459
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 883
Senast: Karminnie
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter... 2
Svar
35
· Visningar
5 800
Senast: Philosophia
·
Övr. Barn Behöver era tankar. Jag sambo + vår två åriga dotter är bjudna på bröllop med middag nu på lördag. I går så ringer de från dagis...
Svar
14
· Visningar
1 939
Senast: Mitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II