Vad ska jag stoppa i munnen...

Vimsan

Trådstartare
... på min häst?
Han trivs inte på något bett just nu.
Har testat en mängd olika bett men inget duger.
Finns det något miraklbett som alla hästar älskar?
Gärna ett man får tävla på.

Sv: Vad ska jag stoppa i munnen...

många hästar är väldigt glada för sprenger bett, kanske värt att prova?

Det beror väl på vad som är problemet:confused: Hur visar den irritation och mot vad?

Jättesvårt att tänka vad som skulle passa annars.

Problemen visar sig mest genom att han gapar, biter sig fast, lägger tungan över om han har möjlighet, hänger, drar, osv osv.

Tänderna är kollade, senast i våras och det är inga problem med dom. Har testat en mängd olika bett (dock inte alla) ibland fungerar det till en början men efter ett par gånger är det likadant.
Allra bäst går han när han lyckas med att lägga tungan över bettet.... och så ska det ju inte vara :crazy:

Jag rider ju en häst som faktiskt har gjort allt det där också och varit den svåraste att hitta bett till (har annars varit van vid att det är mkt enkelt, inget tjafs och vanliga tränsbett har fungerat bra, två eller tredelat)

Har fått prova mej fram och har nog provat det mesta.

Vi har fastnat för tredelat med fasta ringar, kort, (kortare än vad man tror att hon skulle ha). Det fungerar bäst. Har även likadant som bridong på kandaret.

Man måste försöka hitta vilka förutsättningar hästen har och utesluta därifrån. Hon har:
- liten mun, kort och smal,
- förhållandevis stor tunga
- väldigt lite plats.

Hon ogillar:
-för långa bett
-för tjocka bett
-rörliga bettringar
- "fel" tryck mot tungan

Blir hon missnöjd gör hon som din. Annars är munnen stängd och huvudet stilla.

Betten ska alltså vara:

-smala
-korta
-fasta bettringar

De flesta jag provat har varit för långa, för tjocka eller för "sladdriga" eller för mycket tryck på tungan, dvs av rak stång. Då blir det missnöje precis som du beskriver.

Vet inte om det är en hjälp, säkert har du provat allt detta, men det är mina erfarenheter av häst som är "petig" med bettet.

Sen en annan sak som är nödvändig, men det tänker du nog redan på, dvs att hon måste få en stadig kontakt med handen, inget glappande, det hatar hon. :mad:

Min har också väldigt lite plats i munnen så jag har de senaste åren ridit mest på smala, korta bett.
Det han trivs bäst på är ett tvådelat smalt bett 11 cm med lite tungfrihet, det går han bäst på men han gapar likväl.
Har provat ett tredelat med fasta ringar fast det var platt mittdel, kanske vill han ha med rund mittdel.

Och ja, han vill inte ha varken för hård hand eller glappande tyglar.

häromdan lånade jag ett tungfels bett och tog av nosgrimman bara för att se hur han reagerade, han bet fast i "plattan" och gick inte att svänga alls :p

*lånar tråd*
Hur e det egentligen, får man rida på delat syntet tränsbett om det har metallkärna:confused: :confused: Får för mig att jag hört det i någon tråd. Skulle passa oss perfekt:)

/"Hoppgalning utan Dressyr TR"

Min har också väldigt lite plats i munnen så jag har de senaste åren ridit mest på smala, korta bett.
Det han trivs bäst på är ett tvådelat smalt bett 11 cm med lite tungfrihet, det går han bäst på men han gapar likväl.
Har provat ett tredelat med fasta ringar fast det var platt mittdel, kanske vill han ha med rund mittdel.

Och ja, han vill inte ha varken för hård hand eller glappande tyglar.

häromdan lånade jag ett tungfels bett och tog av nosgrimman bara för att se hur han reagerade, han bet fast i "plattan" och gick inte att svänga alls :p

Har du provat med rakt tränsbett (m fasta ringar) eller stångbett?

Tror att ni har kört fast lite.

rid mer övergångar där du är lätt-lätt o att förhållningarna går igenom.

Du måste få honom att lyssna på gas o broms o däremellan vara lätt.

dragkampen vinner alltid hästen- så var lite smartare.

huvudsaken är att han stoppar in rumpan.
Rid hellre över tygeln med lös tygel o att han arbetar bak. det brukar vara det som är kruxet.

skit i var han har huvudet ett tag- det är det minsta bekymret.

Sprenger låter dyrt bara för att testa, har inte hittat några som är kortare än 12,5 cm heller.

Min häst kan gapa och tjafsa lite i munnen med ett tredelat som har för lång mittdel.
Kanske nåt att tänka på?

Många tycker det är helt ok med tredelade bara för det är tredelat, men frågar sej aldrig hur mittdelen eller lederna på bettet påverkar hästen.

Kanske vill hon ha ett lätt bett? Som inte väger så mycket?

Jo det är det, men du kan inte låna och prova? Sålde precis mitt 11,5 sprenger så de finns. Victivie fick också en positiv reaktion från sina hästar när han använde sprenger bett. Jag rider alla mina hästar på tredelat och de har alltid funkat bra, men dock ännu bättre med sprenger..

Pröva ett smalare. Din häst kan vara trång i munnen och får inte riktigt plats med det hela. Så smalt du kan hitta.

Funkar inte det så är det troligen något med ridningen som alex skrev.

Det jag använder mest är så smalt ett bett kan bli. Tror knappt inte det finns smalare :crazy:

Jag får fråga runt om det är någon här i närheten som har ett sprengerbett som jag kan testa.

Vi HAR kört fast, på alla sätt och vis :(

Just nu fungerar ingenting.

Rid ut o skogen, galoppera över ängar släpp all prestation och bara ha kul et tag börja sen sakta kräva tillbaka lite ute i skogen men det ska forfarande vaar kul, hoppa lite naturhinder o så, så ska du niog se att de släpper :)

Liknande trådar

Hoppning Såg idag en blå tunga på hopphäst på GHS. Syntes tydligt från min plats i TV-soffan- Såg också hästar som gapade med skarpa bett i...
Svar
18
· Visningar
1 682
Senast: Shaggy
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
571
Senast: Elo
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 218
Senast: sweep
·
Dressyr Jag funderar på att köpa en häst för att börja tävla dressyr. Äger just nu en Holsteiner som är sjukt fin i dressyren, men går tyvärr på... 2
Svar
30
· Visningar
2 073
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka