Bukefalos 28 år!

Vad ska jag tänka på?

djezima

Trådstartare
Vad ska jag tänka på? - era bästa råd och misstag ni gjort.

Det är tänkt att inkörningen som jag jobbat långsamt med sedan i somras ska ta fart när all snön tillslut försvinner, och nu börjar letandes efter en sele..
Hästen är ett äldre arabsto och jag kommer använda en rockard byggd på bilaxel som under vintern genomgår helrenovering.

Har förstått att en silettdäckel krävs för att köra enaxlat, rätt?
Tänkte mig då en bröstsele ( lös brösta, draglinor, baksele) för visst passar det bättre till en rockard?
Vill även kunna köra den gamla finsläden som står här, och drömmen är att renovera en gammal gigg och finåka med, kan det funka med bröstsele?

Vad ska jag tänka på vid måttning till selen? Tror hästen kan ligga mellan ponny och cob storlek.. Arab på 142 cm, ganska bred när hon är välmusklad. Har hittat bild på vad som bör mätas på driveouts hemsida. Men vad mer ska jag tänka på?

Många frågor, men det känns onödigt att uppfinna hjulet igen, så jag vill gärna ta del av bukefalisternas visdom och lära av era misstag så jag istället kan göra andra misstag! ;)
 
Sv: Vad ska jag tänka på?

Alltför avancerat för mig att svara på men jag kan tipsa lite ändå :D

När jag skulle köra in din hästs brorsa så släpade jag grejor och höll på i flera veckor, skrammel och brak var inget som kunde rubba hans fokus MEN, här kommer ett stort men.

Jag lärde honom att stå helt stilla (hur länge som helst!) medan jag fäste diverse inkörningsanordningar, en gång överdrev jag och han blev rädd. Han hade stått en bra stund med halvslutna ögon och ena bakbenet vilande, när jag bad honom att börja skritta måste han helt ha glömt bort att han fått "accessoarer", han såg fullständigt oförstående ut till varför det satt fast saker "där bak" :eek:

Jag red ju fortfarande varje dag så att vara parkerad på stallplan var inget han automatiskt kopplade ihop med att dra/släpa grejor. Kort sagt; det är bra om hon är vaken när man spänner för ;)
 
Sv: Vad ska jag tänka på?

Tack för tipset det ska jag tänka på!

Hon är tränad att stå still länge men det känns som att hela förspänningsprocessen är värd att träna riktigt mycket på för att slippa alla överaskningar i det läget!
Och som du sa, lätt att missa att hästen hunnit somna! ;)
 
Sv: Vad ska jag tänka på?

Gigg funkar absolut med bröstsele/silettdäckel, ungefär samma som rockard :)
Däremot ska du ha en vagnsdäckel om du kör fyrhjuligt där skaklarna lyfts var och en för sig, annars kan den ena hamna lägre då remmen till skakelhållaren rör sig ganska "fritt" genom däckeln på en silett/selett.
Släde vet jag inte hur det fungerar med svängel och sådant, det får någon annan berätta om :) nordtravare här på forumet kan säkert.

Och sedan; träna, träna och träna och träna lite mer sen :D Går det snett med något någon gång, misströsta inte utan gå tillbaka ett par steg och börja om därifrån. Små misstag gör vi alla. Sedan är det underbart bra och ganska viktigt att ha minst en medhjälpare, att hålla i häst, skaklar etc. Särskilt när man skall spänna för i början.
 
Sv: Vad ska jag tänka på?

Tack för info, att det fanns en skillnad i funktion mellan vagns/sillettdäckel visste jag inte. Då har jag koll på en sak till i valet av sele!

Jo, släden får vänta tills jag har lite mera koll, den har stått i en lada i 50 år, men är i fint skick och det är en dröm att kunna ta ut en sådan skönhet igen.. ;)

Bristen på medhjälpare är tydlig när man behöver dem! Delvis därför inkörningen gått så långsamt, jag gör mycket själv och har sällan medhjälpare, så jag gör allt för att inget ska gå fel... så därför har hästen spänts för bara tre gånger hittils, sen ville inga medhjälpare skotta fram timmersläden och pulsa i djupsnö längre..:D

Stort tack för info och råd, nästa steg blir att "torrsimma" själva förspänningsmomentet!
 

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 172
Senast: Mezcal
·
Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 353
Senast: trassel
·
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 155
Senast: Vogue
·
R
Körning Hejsan! Jag skall ta upp körningen med min häst igen och helt enkelt börja om från början då hon ej är korrekt inkörd samt har dåliga...
2
Svar
23
· Visningar
9 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp