Vad ska jag välja för sadel?!

nexxa

Trådstartare
Jag vet inte vad vi ska syssla med, en sekunden känns det som att JA westernsadel får det bli!
Men jag kommer alltid tillbaka till dem kära hoppsadlarna igen.
Just nu har jag dock en märkeslös allroundsadel strl 16,5" och vid bom (typ 33?)
Sadeln ska ligga på en travare som ser ut såhär i kroppen:
http://groups.msn.com/SiggeSlugger/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=77

Dålig bild jag vet, men har bara gamla annars.Han har rätt så kort rygg.Markerad manke.Brukar behöva vidare bom.
Har hit intills bytt sadel ett par gånger om året eftersom vi hittar sadlar som ligger bra enbart ett tag.

Har ni några förslag?
Själv funderar jag starkt på en Frank Baines sadel eller en Globus Clic CC.
Vill inte ha dressyrsadel, den får gärna vara brun :angel:
Zaldi sadlarna har aldrig legat bra på honom.
Kan ni hjälpa mig? ;)
 
Sv: Vad ska jag välja för sadel?!

Jag tror faktiskt att en FB kan vara bra att iaf prova.
På bilden ser det ut som att han är överbyggd, är han det kan du nog glömma Globusen... Är han inte det kan den nog också vara bra. Däremot tycker jag att Ezperanzan är bättre och mer prisvärd.
 
Sv: Vad ska jag välja för sadel?!

hej hej!!

fiin häst!!!! jag skulle nog rekomendera en sadel med cutback så att manken får plats. vår ridhäst såg ut ungefär så o de tog MASSOR avtid att hitta en sadel. det blev en passir dressyr (second hand, för dyr annars). Tror vi prova sadlar i över ett år!!!!, men av de lärde jag mig att en cutback är ett fantastiskt konsept för mankiga hästar. annars lycka till!!!
:bump:
 
Sv: Vad ska jag välja för sadel?!

Ja Ezperanzan har jag kikat på med, tycker att den ser fin ut (har dock ej sett i verkligheten, kan ev. kolla på den imorgon)
Men om du skulle välja mellan en FB och en Ezperanza vilken är 'bäst' då? Om man utgår från beskrivningen av min häst samt bild?
Ja, han är överbyggd, han ändrar sig i kroppen väldigt ofta därför är det viktigt att sadeln passar 'hela tiden' det är otroligt tjatigt med att byta sadel så ofta som vi gör nu.Lägger mer än gärna en slant på en sadel bara den fungerar mer än ett par månader.
 
Sv: Vad ska jag välja för sadel?!

Har du några mer exempel på sadlar med cutback, vill ju somsagt ej ha dressyrsadel, utan främst hoppsadel! :)
 
Sv: Vad ska jag välja för sadel?!

Passier tror jag med kan passa.Finns ju även som hoppsadel.Brukar annonseras en del äldre till bra pris.Välj dock PS-baum,vilket är den äkta Passierbommen=super.
Även Kieffersadlarna har bra cutback och kan ev passa.
Lycka till!
 
Sv: Vad ska jag välja för sadel?!

Tack för tipsen! Hade tänkt köpa mig en ny.Är så 'jobbigt' när man köper begagnat, har gjort det alltid förutom en gång då blev det en ny, och oftast får man bara stoppa om direkt eftersom många sadlar är snesuttna! :crazy:

Men ska hålla utkik efter dessa sadlar! :bump:
 
Sv: Vad ska jag välja för sadel?!

han ser ut lite som min gamle häst, hög manke o så där.
han hade kieffer (går nu med jaguar byggd efter honom men det kostar ju därefter) och det fungerade prima.
cutback o rak bom. dessutom vettiga priser, iofs hade jag dressyr men en ny ulla salzgeber för ca 13'000,- tkr jag är överkomligt.
 
Sv: Vad ska jag välja för sadel?!

Kan du försöka fixa fram en bättre bild?
Det kanske är så att han inte ser ut så som jag tror han gör och då kanske varken FB eller Ezperanzan är värda att prova.
Men om vi säger såhär: på en FB är det lite mer böjd bom (de är raka pga stoppningen) och kan ändras lite mer om han ändrar sig och kan göras rakare osv. Men då måste du vara säker på att du har en FB med llstoppning och inte latexpaneler. På Ezperanzan är bommen rakare och kan ändras mindre.

Hur gammal är hästen och hur länge har han blivit ordentligt riden? Hur hårt rider du varje dag?
 
Sv: Vad ska jag välja för sadel?!

Läste nu också att Zaldi inte låg bra, är det för att de är för böjda för honom?
För då har han nog ändå lite rakare rygg, och då tror jag faktiskt att FB är bättre för de ligger bättre på överbyggda hästar än vad Globus gör.
 
Sv: Vad ska jag välja för sadel?!

Här är relativt nya bilder på honom, kanske någon av dem går att se mer på:
http://groups.msn.com/SiggeSlugger/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=63
http://groups.msn.com/SiggeSlugger/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=66
http://groups.msn.com/SiggeSlugger/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=79

Just nu rids han 4-6 dagar/vecka runt 45-60 min år gången, enbart i skritt då han är igångsatt hyfsat nyligen.Men är bommen rakare på en FB? Gör det att den formar sig lättare efter honom? Just nu har han sen vintern hållt sig rätt så 'jämn' i kroppen och inte skiftat så mkt.
Tänkte ta med sadel ut till hästaffären och visa vad jag haft på honom, den har suttit okej, men precis i mitten under sadel blir det "raggiga" märken, ligger inte vidare bra där med andra ord.Ska testa lite själv, verkar de bra kommer ju givetvis en sadelutprovare ut till oss.
 
Sv: Vad ska jag välja för sadel?!

Du har ingen bild?! Vet inga just här i närheten som säljer vad jag sett iaf, kanske känner igen fall jag ser en..
 
Sv: Vad ska jag välja för sadel?!

Bommen är rakare på Globus, men båda är ju raka pga bossorna.

Bilderna är ganska dåliga... Kan du inte försöka scanna in en bild där han står på plant underlag? Enha bilden ser han ut att ha ganska rak rygg och på den andra ser det ut som om han ahr värsta svankryggen och är megaöverbyggd.

Men ja skulle nog vilja säga att en Prestige skulle vara bättre för din häst..... Eller en Stubben MF hopp Special!
Vem anlitar du som utprovare och vilken butik lånar du sadlar från?
 
Sv: Vad ska jag välja för sadel?!

Stübben sadlarna ligger illa dem också..
Jag lånar hem från Eriks eftersom det är närmst.Har hänt att jag lånat en del från Little Shop of Horses med.
Ska försöka få ut en tjej som heter Sophie eller ngn från ovanstående hästbutiker..
Vill ha någon som kommer ut då vi kommer få ut med av allt när han är cool.
 
Sv: Vad ska jag välja för sadel?!

Sophie är jättebra! Alla här anlitar henne... :)

Zanna har väl mest sadlar hemma, men du kan ju också kolla med Horsefarm om de har några i passande storlek hemma.

Vilken Stubben har du provat? De skiljer sig mycket mellan modellerna.
 
Sv: Vad ska jag välja för sadel?!

Har en del kompisar som haft ute henne och de är super nöjda :) Dock verkar hon ha väldigt fullt upp och vill att jag ska komma till ngn sadelutprovardag som brukar vara i nått ridhus i Laholm? Men som sagt så blir min häst lite stirrig när man åker iväg därför tycker jag det vore enklare om jag fick ut någon som kunde testa sadlar på honom, tror inte det blir något vidare av den annars :crazy:

Har även hört att Zanna är diplomerad sadelutprovare numera, vet du om det stämmer? Kanske kan höra med henne då...

Jag minns faktiskt inte vilka av stubben sadlarna :o Vet bara att det var en farlig massa och att ingen låg bra på honom, kanske har ändrat sig nu, men jag tvivlar starkt på det.
 
Sv: Vad ska jag välja för sadel?!

Det kanske är möjligt! Kan fråga henne nästa gång jag är där.

Jag rekommenderar att åka till sadelprovningar. Du får provrida nya och begagnade sadlar och du är där så länge du vill.... Min häst blir också stirrig av ny omgivning och nya hästar men de är vana. De hjälper dig, jag lovar.
Sophie har ju inte så mycket tid, så du får nog ut mer av att åka till Laholm.
 
Sv: Vad ska jag välja för sadel?!

Ja vi får se..ska ut till Eriks om jag hinner idag..ska höra om de åker ut också..har ju inte mina hästar så långt ifrån deras så de kanske åker ut om man ber snällt ;)
 
Sv: Vad ska jag välja för sadel?!

Även Sarwes kommer ju o testar ut.Men vet inte om hon har FB sadlarna?
Har mest sett begagnat.
 
Sv: Vad ska jag välja för sadel?!

Fast Sarwes kan inget om tillpassning, inte Eriks heller. Vad jag vet åker inte Eriks ut, men man får komma dit och prova alla sadlar gratis.
Sarwes säljer inte FB nej utan hon säljer mest begagnat och nya Prestige, men hon tar väl inte det mesta.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter en sadel till min unghäst, det är ett fullblod f. mars 2015 (exgaloppör utan karriär) som inte hunnit bygga några...
Svar
6
· Visningar
1 767
Senast: Debsie
·
Utrustning Hur vet man ålder på sadel ? Morris har ju ett system där alla sadlar har ett eget nummer - så man kan få info men övriga märken ? Har...
Svar
7
· Visningar
1 911
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 666
Senast: ylvalill
·
Utrustning Hopp- eller dressyr spelar mindre roll - sadel får vara grön med rosa prickar bara den passar hästen... Jag har en...
2
Svar
30
· Visningar
7 353
Senast: bambam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp