Vad ska man göra åt dammig häst?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Jenny-79
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 4 820
J

Jenny-79

Min häst är så dammig att man knappt kan stå i stallet och borsta henne. Det bara yr och man kan knappt andas. Vad kan jag göra för att minska på det. Tvätta kanske skulle hjälpa för stunden men i hagen har dom en sandhög som dom rullar sig i direkt man släpper ut. Sen blir det knepigt att tvätta också eftersom det endast finns kallvatten i slangen så om jag ska tvätta måste jag fylla upp hinkar med varmvatten. Jag har inte heller tid just nu att vänta på att hon ska torka utan innan jag far därifrån måste jag släppa ut henne i hagen (hon går på lösdrift så jag har henne bara i stallet när jag borstar henne och sånt). Det tar redan ca 3 timmar de dagar jag är där så jag kan inte spendera mera tid heller.

Sv: Vad ska man göra åt dammig häst?

Man endera står ut, eller avsätter ännu mer tid för att verkligen rykta och rykta mer för att få det så bra det går. Eller skaffar en 'hästdammsugare' =)

Rids inte hästen så att allt damm/smuts riskerar att skava under sadeln t ex, så låter jag de hållas. Shettisen är hopplös, klappar man på honom yr dammet. Bara hjälper finemang - i ungefär lika lång tid som det tar att släppa ut honom i hagen, då vältrar han sig i jorddamm igen och sen dammar det när man klappar.

Däremot, sandhögen är nog inte den skyldiga, sand brukar inte damma så mkt och vara relativt enkelt borsta bort? Däremot jorddamm :crazy:

Om du gjort valet att ha hästen på lösdrift, naken i en sandhage där hästen älskar att rulla sig... så har du gjort valet att ha en smutsig/dammig häst...

mina tips är:
  • tvätta och ha täcke
  • klippa den
  • köpa hästdamsugare

Dammsug, vi hade en vanlig industri dammsugare med bortsmunstycke.

du kan rykta med en fuktig ryktborste också. Det hjälper inte så mkt men tar på ytan iaf.

Är det varmt ute är det ingen fara att tvätta hästen med bara kallt vatten. Däremot ska det ju undvikas på vintern.

Borsta utomhus och/eller ha en skvätt olja i borsten någon gång per sida. Olja is the shit! Tar bort den statiska elektriciteten oxå.

Jag älskar numera olja :bow:

Blöt en trasa(handduk) fuktigt och sedan gnugga den på hästen. Då får man med sig det mesta av det synliga dammet och hästen blir inte ens blöt samt lite jobb. :idea:

HÄSTDAMMSUGARE! Den bästa uppfinning sen hjulet och hästskon..:D Skämt åsido - men en hästdammsugare är guld värd, den sparar så enormt mycket "skitjobb" och framför allt våra (min & hästens) luftvägar.

Vad som funkar för mig är ju att rykta min häst, men jag verkar vara den enda :confused:

Nu blev jag nyfiken! Olja? Vilken olja?

Jag hade en liten sprayburk med babyolja som jag tidigare använde efter att jag rakade benen :D Kom på det i vintras då min häst blir grymt elektrisk av täcken oavsett sköljmedel, pälsglans etc och blir det typ året runt så länge han inte är blöt/det regnar. I mitt hår har jag ju i lite balsam så varför inte samma sak till hästen? Sagt o gjort, nu är jag fast :D

Jag försöker fördela en spray så mkt det går över borsten och behöver oftast en spray per del (dvs 3/hästsida). Nackdelen är att man lätt tar för mycket så borsten blir klumpig eller det blir en fläck på hästen men man lär sig ganska fort. Dessutom drar det som sagt med sig massor med dam oxå, mycket bättre än jag trodde!

Jag borstar alltid först med en liten mjuk gummiskarpa för att ta lera, hår och svett/regnrester och sedan har jag en mellangrov naturrotviska. Det är alltså på viskan jag har oljan.

fast jag ryktar min häst för cirkulationen inte för smutsen.

Fast jag menade som svar på frågan om vad TS kunde göra för att minska dammet.

Av vilken anledning du ryktar är din ensak, men i vilket fall så får man ändå bort damm :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
4 003
Senast: 13579vas
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
2 097
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 773
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 134
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31