Vad ska man göra åt dammig häst?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Jenny-79
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 4 820
Sv: Vad ska man göra åt dammig häst?

Åh, då borde du verkligen komma hit. Men för att träffa min mors sto :D Fullblodskärring ut i hovspetsarna, mest nöjd när man tittar på henne på håll ;)

Min lille är inget i jämförelse, han är lite kittlig och tycker det är äckligt bara men finner sig i det mesta. Dock tycker jag det känns bäst att borsta lite mer försiktigt med en vanlig borste så slipper han pinas i onödan :)

Åh, då borde du verkligen komma hit. Men för att träffa min mors sto :D Fullblodskärring ut i hovspetsarna, mest nöjd när man tittar på henne på håll ;)

Min lille är inget i jämförelse, han är lite kittlig och tycker det är äckligt bara men finner sig i det mesta. Dock tycker jag det känns bäst att borsta lite mer försiktigt med en vanlig borste så slipper han pinas i onödan :)

Haha, jag och ston drar inte alltid jämnt :angel: Fast så sa jag iof om hundtikar innan, nu bor jag med 2 st.. :p

Jo, klart det är onödigt att rykta om inte pålle gillar det :( Är lycklig att jag har en häst som kan stå och sova hur länge som helst när jag ryktar :love:

Jag brukar spraya på lite pälsglans när det är dammigt. Det mesta damm försvinner (göms?) då :)

Jag har inte heller kommit på det där med ston :angel: Min valack vill helst stå o mysa, lite lagom pillande är bäst :D

kl
finns inget undermedel mot damm. antigen borstar man i två timmar, tvättar, har på täcke eller struntar i det.

knapplån

Torv är ju lite fuktigt i sig och därmed dammbindande. När jag stått i stall, med tillgång till torv för min "vackra vita", så har jag gnidit in torv i pälsen, borstat och ryktat och det är faktiskt ett bra knep.

Tvätta RIKTIGT NOGA med ett bra schampo och ha i massor med pälsglans i man & svans, låt henne torka innan du släpper ut henne så har du en häst som kommer ha fin päls länge! :bow:

Jag ryktar bara 1-2 ggr vecka nu på sommaren (riktigt noga, annars drar jag över med borste i stort sett varje dag) och min häst GLÄNSER :love: som om jag finborstade henne flera timmar varje dag! :laugh:

Du får avsätta en dag för detta, nu när det är så himla varmt kan du tvätta med kallt vatten, inte lika mysigt som ljummet men när vi tvättade min och det var 30 grader ute så njöt hon, trots att jag tog tid på mig för att verkligen massera in schampot! :laugh:

Hööks har ett toppenschampo, tror det heter Absorbine och det luktar äpple! :d

Mitt tips är att använda ett bra pälsglas!! :D Lägger sig som en "hinna" på hårstårna och tillåter inte smutsen att fästa lika lätt! :idea:

Hur gör ni med huvudet? Tvättar ni det också med schampo? Min är dammig i både pannan och pannluggen. Eller panntussen!:rofl:

Tror jag ska tvätta henne en dag. JAg hari nte grönsåpa utan gulsåpa, funkar det?

Ne huvudet tar jag bara med vatten och en svamp, är livrädd för att hon ska få schampo i ögonen! :crazy:

+ beccahedberg

Att tvätta och ha pälsglans på kroppen hjälper ju endast tillfälligt, nästa gång hästen lägger sig i en dammpöl så är den dammig igen :p

Jag har schampo i huvudet/luggen de ytterst få gångerna jag tvättar (annat än svampar av med vatten efter svettig träning), dvs de gångerna hästen bedöms exteriört. Ska jag tävla tvättar jag man (vit :D) och svans (oxå vit, hästen är mörkgrå ;)).

Dock beror det ju helt på häst, min är tålmodig och jag känner honom väl - vet var och hur jag kan schamponera och blaska med vatten utan att det skadar :) Har har fö megamegatjock vit pannlugg så det är inte så mycket annat att göra än att tvätta om den ska se ren ut, ännu värre om den ska flätas.

Fast då är det bara att borsta bort det lösa dammet! Eftersom att du har badat bort allt så att hästen är ren från "grunden" så blir det inte mer än att man kan rykta bort det! :idea: :laugh:

Haha, jo visst, kanske efter första gången ;) Dock inte längre tid än så. Jag har ponnyer, de kan rulla sig :angel:

Tack för alla tips. Jag ska borsta henne utomhus vid tillfälle men i övrigt får jag nog stå ut med att hon är dammig. Tyvärr finns det inte tid till att bada henne nu, eller jo bada hinner jag väl med men inte att hon ska torka och tja blöt häst i hagen blir nog snabbt en smutsig häst ;). Det tar redan nu runt 3 timmar i stallet dom dagar jag är där, ibland ännu längre och med 4 barn hemma kan jag inte lägga mer tid än så. Stallet ligger ca 2,5 mil hemifrån också så jag kan tyvärr inte fara dit oftare än jag redan gör (ca 5 dagar i veckan). Så när jag far därifrån måste jag släppa ut henne i hagen eftersom jag betalar för lösdriftsplats. Om jag vill stalla upp henne nattetid kostar det 400 kr till i mån och det är det inte värt bara för att kunna bada av henne. Får se i sommar efter midsommar när mannen har semester om jag badar av henne.

Hästdammsugare verkar vara en drömuppfinning men tyvärr tillåter inte ekonomin det just nu och sen misstänker jag att damen i fråga blir livrädd.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
4 003
Senast: 13579vas
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
2 097
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 773
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 134
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31