Vad ska man göra?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare AnonymAnonym
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 091
A

AnonymAnonym

Hur skulle ni agera om vi var i denna situation.

Hund 1: Hane, 6 år
Hund 2: Hane, 2 år, kastrerad

Har två hundar, kan kalla dom hund 1 och hund 2.
Hund 1 är en riktig grinig kille, går man för nära när han äter mat, har ett ben eller leksak morrar han och visar tänderna.
Hund 2 är raka motsatsen. Han bryr sig inte ett dyft.

Igår lekte min pojkvän på golvet med hund 2, hund 1 kommer och vill vara med vilket han får. Hund 2 går därifrån till slut och lägger sig en bit bort.

Helt plötsligt börjar hund 1 morra mot husse för han får inte leksaken som han håller i, han säger då åt han och tar tag i han och skäller på hund 1 för man får inte morra åt varken husse eller matte.
Han börjar då morra ännu mer och biter husse i armen!!
Hund 2 såg att hund 1 bet husse i armen och det vet han att inte är okej, så hund 2 går fram till hund 1 och spänner upp sig och biter han i rumpan, men han släpper direkt för hund 1 slutade morra.

Hund 1 vänder sig om och flyger på hund 2, dom satt fast i varandra.
Vi försöker sära på dom, hund 1 släpper och biter då husse igen i magen och armen men är tillbaka likafort på hund 2.

Slängde täcke över dom, och till slut släpper hund 2 men hund 1 har ett stadigt tag om hund 2. Får till slut loss hund 1.

Efteråt när dom träffades var dom vänner.

Efter detta känner jag att hund 1 ska avlivas.
Vi ska ha barn om 6 veckor och det jag oroar mig för är när h*n börjar krypa och kommer för nära hund 1 som bevisligen kan hugga en.
Eller om den lille skulle krypa för nära hund 1 som i sin tur börjar morra och hund 2 kommer och markerar att det är fel och det utbryter ett bråk med den lille emallen.

Hund 2 gjorde endast en markering att det är inte okej att bita husse, vilket jag anser att var helt rätt gjort av han. För det är inte okej.

Sv: Vad ska man göra?

vad är det för ras på hund 1 och hur har ni jobbat med hans vaktbeteende tidigare? har ni gått lydnadskurser eller liknande? på beskrivningen låter det som om han korrigerade sin husse för att husse inte vek sig för den dominante i förhållandet. har ni upplevt att det är hunden som bestämmer i andra situationer också?

ni ska absolut inte ha kvar en hund som ni är rädda för men man kanske bör utreda möjligheterna till omplacering innan ni tar bort honom.

jag tycker dock inte att det är det minsta onormalt att han gav sig på hund 2. hade min yngsta hund bitit min äldsta, då hade han sannerligen också fått rejält på moppo.

vad är det för ras på hund 1 och hur har ni jobbat med hans vaktbeteende tidigare? har ni gått lydnadskurser eller liknande? på beskrivningen låter det som om han korrigerade sin husse för att husse inte vek sig för den dominante i förhållandet. har ni upplevt att det är hunden som bestämmer i andra situationer också?

ni ska absolut inte ha kvar en hund som ni är rädda för men man kanske bör utreda möjligheterna till omplacering innan ni tar bort honom.

jag tycker dock inte att det är det minsta onormalt att han gav sig på hund 2. hade min yngsta hund bitit min äldsta, då hade han sannerligen också fått rejält på moppo.

Hund 1 är en schäfer korsning. Han har gått lydnadskurser när han var valp, hur det gick där vet jag inte för jag fanns inte med i bilden då.

Jo, har märkt att han försöker bestämma i andra situationer, på promenader ex. vill han gå åt ett håll försöker han dra dit allt vad han kan.
Men jag låter han aldrig gå åt det håll han vill, det är jag som håller i kopplet och jag bestämmer.

Omplacering vet jag inte riktigt, hans leder har börjat sagt ifrån.
Så hur länge dom kommer hålla, det vet jag inte. Kanske till i sommar, eller 3 år?

Mig bet han i armen i somras när han gjorde fel. Det betten slutade på akuten.
En annan gång bet han mig i benet.
Saken är den att jag är mycket strängare mot båda hundarna är vad husse är. Hund 1 är inte van vid att man ryter i åt han antar jag, och därför reagerar han med hugg!(?)

Kommer han bita vårat barn sedan?

Jag klandrar inte alls hund 2 för detta, utan tycker att han gjorde rätt, eller hur man nu kan säga att det är rätt att bitas.
Men han agerade inte fel.

I min värld är morrningar en signal om att hunden är osäker, inte att den försöker dominera. En morrning är en avståndsökande signal - hunden talar om att den inte är bekväm med situationen och oftast respekteras detta av andra hundar. Vi människor har dock ibland lite konstiga idéer om hur en morrande hund ska hanteras...

Så som jag tolkar hunden - vilket förstås är svårt så här via ett forum, men jag utgår från det du har skrivit - så har han bara bitit i situationer där ni "gått på" honom, dvs. korrigerat, tagit tag i, sagt till honom, vad man nu vill kalla det. Stämmer det?

Har han någonsin bitit er i lägen när han haft ben, mat etc. som han vaktat? Alltså först morrat och sen flugit på er, eller har alla "angrepp" kommit i situationer när ni först blivit arga på honom och korrigerat?

Vad jag kan utläsa så brukar han morra och visa tänderna när han vaktar mat eller ben, men blir det mer av det än så?

Att han biter er när ni tar tag i honom ser jag inte som så konstigt; det är inte alla hundar som klarar av en fysisk korrigering, speciellt inte i spända lägen. En lite osäker hund kommer inte att ta det hela som en korrigering; först har han hamnat i ett läge där han är osäker och visar det genom att morra, sen ger ni er på honom och då försvarar han sig... inte så konstigt egentligen. Åtminstone inte i mina ögon.

Och att hundarna for ihop och slogs ser jag heller inte som konstigt med tanke på hur det hela utspelade sig.

Om det hade varit mina hundar så hade jag agerat så här: när hund nr 1 började morra mot husse när de lekte så hade leken bara lugnt avbrutits; inga korrigeringar - mina hundar FÅR morra mot husse eller matte - det handlar verkligen inte om nån "rangstrid" utan snarare om att de är obekväma i situationen och i det läget skulle jag absolut inte pressa hunden.

Nu morrar sällan våra hundar mot oss eftersom vi inte ger oss på att fysiskt korrigera dem - det behövs inte - men skulle jag som ägare sätta hunden i en situation där den känner att den behöver morra på mig så skulle jag se det som att jag gjort bort mig och gått för långt. Det är ju hundens sätt att säga "Stopp nu, det här är lite otäckt..."

Med tanke på att hans leder ger honom problem så kanske hund nr 1 har fog för sin grinighet också? Får han någon behandling för lederna?

Att hund nr 2 gav sig in i det hela gjorde förstås inte saken bättre men det där är ju ett ganska vanligt beteende i en flock - blir det lite tjafs och gruff så passar ibland andra flockmedlemmar på att ge ett litet tjuvnyp, det blir lite av en "kollektiv bestraffning". Jag tror att om ni hade stoppat hund nr 2 direkt han började försöka ge sig in i det hela så hade situationen inte utvecklat sig så stökigt som den gjorde.

Jag förstår att ni är oroliga för vad som händer om ni har barn sen... det kan jag se som en anledning att fundera på om ni ska behålla hund nr 1, men samtidigt tycker jag att det verkar relativt lätt att styra upp situationen - se till att hund nr 1 aldrig har ben i närheten av barnet; ge honom ben i ett annat rum, dela av med en grind eller så. Låt inte barnet krypa fram till hundarna när de äter. Låt inte hund nr 2 blanda sig i och ge sig på hund nr 1 - hund nr 1 kommer ju, helt naturligt, att försvara sig mot hund nr 2 och det kan förstås sluta illa.

Det finns ju alltid risker med att ha barn och hund tillsammans - även den snällaste hund kan få för sig att försvara mat, ben etc. och även en snäll hund kan en dag må dåligt och ha ont och därmed reagera annorlunda mot vad den brukar göra. Det finns ju inga garantier liksom.

Precis, det är bara när vi korrigerat som han bitit. Han blir så arg när man säger åt han så han bara hugger åt alla håll.
Tänk om bebisen skulle komma krypande utan att man märkte det, och får sig en betta. Väldigt mycket sm snurrar just nu.

Visst att han vill försvara sig, men att bitas så vi båda får ärr på kroppen. Det är verkligen inte okej. När han bet mig i armen släppte han inte direkt utan höll fast.

Som sagt så är jag väldigt hård på båda hundarna, min pojkvän däremot är inte alls lika hård på hund 1 som hund 2. För att han tycker att "...hund 1 ser så ledsen ut när man säger åt han" Då kanske ni kan gissa vilken uppfostran den hunden fått?

Ett litet barn har man ju inte alltid alla ögonen på, det räcker med att man vänder sig om så är dom små liven borta. Har ingen lust med att springa som en hök på barnet p.g.a att jag är rädd att han ska skada bebisen.

Ang. om han skulle kunna vara sur p.g.a hans leder tror jag inte så är fallet, för tydligen har han alltid betett sig såhär.

Precis, det är bara när vi korrigerat som han bitit. Han blir så arg när man säger åt han så han bara hugger åt alla håll.
Tänk om bebisen skulle komma krypande utan att man märkte det, och får sig en betta. Väldigt mycket sm snurrar just nu.

Visst att han vill försvara sig, men att bitas så vi båda får ärr på kroppen. Det är verkligen inte okej. När han bet mig i armen släppte han inte direkt utan höll fast.

Som sagt så är jag väldigt hård på båda hundarna, min pojkvän däremot är inte alls lika hård på hund 1 som hund 2. För att han tycker att "...hund 1 ser så ledsen ut när man säger åt han" Då kanske ni kan gissa vilken uppfostran den hunden fått?

Ett litet barn har man ju inte alltid alla ögonen på, det räcker med att man vänder sig om så är dom små liven borta. Har ingen lust med att springa som en hök på barnet p.g.a att jag är rädd att han ska skada bebisen.

Ang. om han skulle kunna vara sur p.g.a hans leder tror jag inte så är fallet, för tydligen har han alltid betett sig såhär.

Men, jag fattar nog inte riktigt... om hunden bara bitit när ni korrigerat, varför skulle han då bita barnet? Ett litet barn kommer väl knappast att krypa fram och korrigera hunden? :confused:

Jag tror faktiskt mer på att din pojkvän är rätt ute när han inte vill korrigera hunden så hårt - jag tror inte alls att hunden förstår sig på korrigeringarna utan han ser det som rena hot och övergrepp och försvarar sig mot dem eftersom han helt enkelt blir rädd och osäker.

När det gäller barn och hundar så anser jag att man nog alltid får vara beredd på att hålla koll på umgänget, oavsett hur snäll hund man har, just för att hundar är hundar och barn är barn - hunden kommunicerar på sitt sätt och barnen har inte alltid förståelse för det; de ser inte varningar som hunden ger.

Dock så verkar ju risken inte så stor att hunden i det här fallet ska ge sig på barnet, med tanke på att han aldrig bitit någon förutom i situationer där han blivit korrigerad.

Jag skulle absolut inte ens funderat på avlivning av en sådan här hund. Jag tycker inte att hunden i grunden gör något fel, sen är det förstås väldigt olyckligt att det blivit som det blivit men för varje gång som ni ger er på och korrigerar hunden i situationer där han visar osäkerhet, desto mer osäkerhet och misstro skapar ni ju mellan varandra. Hunden litar mindre och mindre på er, varnar mer och mer och tidigare och tidigare, vilket bara resulterar i att ni ger er på och "säger till" hunden ännu mer. Det hela blir en ond cirkel och kan ju sluta riktigt illa. :(

Jag tycker dock att ni kanske ska fundera på om hunden skulle må bättre i ett annat hem, så ni slipper att oroa er för att det ska hända något mellan barnet och hunden. 6 år är ju ingen direkt hög ålder och med rätt behandling för ledproblemen kanske hunden har många år kvar. Det bör dock vara någon som har förståelse för att det är en i grunden osäker hund som man får ta det lite lugnt och försiktigt med.

Håller med till stora delar.
Har aldrig förstått mig på varför man skall behöva vara hård mot hundar.
Om man korrigerar en hund som inte förstår varför den korrigeras så reagerar den naturligtvis med att försvara sig.
Innan man korrigerar en hund så måste den ha fått lära sig vad som den får göra o inte.

O andra sidan är hunden 6 år o har tydligen problem med sina leder, kanske det som spökar?
Hunden mår förmodligen bättre om den får slippa detta jordelivet i en så oförstående o inkompetent miljö.

knappis
Om man har små barn o hundar så vänder man inte ryggen till, hundar är djur o precis som små barn helt oförutsägbara o opålitliga tillsammans.

Stackars missförstådda hund.
:cry:

Anledningen till att jag är rädd med barnet är för att hund 2 tycker inte det är okej när man morrar och fräser såsom hund 1 gör. Vilket kan leda till slagsmål mellan dom om barnet skulle vara emellan.

Jag anser att en hund ska inte bita matte eller husse oavsett.

Det är svårt att råda utan att ha sett hunden och hur den beter sig. Men rent krasst så tycker jag att en hund som är så pass osäker och vaktig och dessutom saknar "bitspärr", den passar inte ihop med barn. Framför allt i och med att den vaktar sin mat/leksaker. Det är lätt hänt att barnet bara råkar komma för nära hunden när den har t ex en leksak.

Ni reder inte ut er flock som den är idag, den är oharmonisk och konfliktfylld - för alla parter. En ny liten flockmedlem (barnet) kommer knappast att göra situationen bättre eller mer lätthanterlig. Snarare tvärtom.

Jag är i ungefär samma sits, och har löst det genom att bestämt mig för att avliva den gamla tiken.

Jag tror inte att det kommer att funka för dig att ha 2 hundar och en bebis om det är problem och känns jobbigt redan idag!

Mitt råd är att du försöker hitta ett nytt hem till den äldre hunden eller avlivar honom, det bestämmer du och sambon, jag tror båda alternativen är lika bra. Om du funderar på omplacering kan jag rekommendera Hittehund, dom känns för mig väldigt seriösa och skickliga på att matcha hund och ny ägare rätt. Att försöka sälja en sån här hund på ex blocket tror jag inte blir bra.

För allas bästa tror jag att du/ni bör finna en lösning fort, för det känns inte som att situationen kan lösa sig hos er med tanke på att han "alltid" har betett sig så här hos er...... Hundar tar fysisk bestraffning väldigt olika och den här hunden verkar inte klara av din mer fysiska hantering, utan kan säkert få det bättre hos ngn annan... Var nog när ni väljer nytthem bara och avliva honom om ni käner er tveksamma så att ni nite behöver känna skuld om det händer ngt hos den nyan ägaren sen.... Berätta allt om hunden osv osv

Lycka till!

det kom ju fram lite mer i nästa inlägg, att hunden bara bitit när den blev hotad.

men lite OT bara, när det gäller vakt av föremål. anser du att det är osäkerhet? jag har ju en gammal grinig tik här hemma som vaktar sina saker, särskilt mot min andra hund. hon morrar först, flyttar han inte på sig så biter hon. samma sak om han ligger och tuggar på ett gott ben, så kan hon gå fram och morra åt honom så att han ska flytta på sig. jag tolkar inte detta som om hon är osäker på honom, utan att hon helt rätt och slätt utövar dominans för att få de tillgångar hon vill ha. (givetvis får hon inte göra så mot den andre stackaren, men hon tvekar inte att försöka om hon tror att jag inte ser).

givetvis är det så att rädda hundar morrar också, och jag tycker inte att man ska ge sig på en morrande hund, oavsett orsaken. jag hoppas att mitt inlägg inte uppfattades så.

Hunden mår förmodligen bättre om den får slippa detta jordelivet i en så oförstående o inkompetent miljö.

Stackars missförstådda hund.
:cry:

Vilket onödigt och trist sätt att uttrycka sig på :eek:

Senast ändrad av en moderator:

Jag är lite chockad av svaren för på buke verkar det tyckas att man ska avliva direkt, förutom när ägaren skriver i ursprungsinlägget att denne vill avliva, då är det absolut inte det som ska göras..

Jag hade aldrig accepterat ett sådant beteende.. Om ena hunden morrar på den andra när dom har ben, fine. Dvs om den ena försöker ta benet. Men redan vid första morrningen från hund mot människa hade jag ringt tränare, detta accepteras rakt INTE från min sida. En hund som inte klarar en tillsägelse mår inte bra psykiskt. (Såvida ni inte varit hårdhänta mot den)

Om min hund hade morrat mot människa hade det varit tränare direkt, hade inte det funkat hade hon fått somna in.

Eran hund har redan huggit så mycket att det är skrämmande! :eek: Med djur och barn kan man förvisso ALDRIG vända ryggen till oavsett hur snäll hunden är. Det är inte alltid det hjälper att man ser när hunden hugger, skadan kan redan hinna ske.

I ditt fall där det gått så långt hade jag nog kastrerat och kontaktat tränare. Hade inte det funkat hade vovven fått somna.

Kan vara så att han alltid haft ont i lederna.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 024
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 793
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 505
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
458
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Blandraser och renraser
  • Kattmat i mousse-form