Vad ska man ha?

Chili

Trådstartare
Hur stor skillnad är det mellan olika personers åsikt om hur mycket saker en häst behöver? Minimalism eller extravagans?

Så jag vill ha era åsikter om vad för utrustning (bortse från borstar, lädervård osv) en häst behöver som är klippt under vintern, tränas regelbundet och tävlas ibland lokalt i hoppning/dressyr.

Hur många täcken? Vilka benskydd? Speciella träns och bett? Osv...

:cool:

Sv: Vad ska man ha?

Jag tycker det inte finns nån speciell mängd saker man behöver utan det är väl en smak sak hur mycket pengar man vill lägga ner på sin häst. Själv tycker jag det är super kul att shoppa nya saker behövliga och onödiga saker har hur mycket som helst har bla lindor som matchar alla schabrak, några par benskydd, 2 st vintertäcken, 2 st höst/vårtäcken, 2 st regntäcken, 1 st termotäcke, 1 st fleecetäcke, 1 st bomullstäcke, massa grimmor mm mm och mer lär det bli men det är bara för att jag tycker det är kul att ha mycket saker matcha och mixa !!!:D :D :D

*hopp- respektive dressyrsadel
*två täcken, ett innetäcke och ett regntäcke. En kvalitet som man kan lägga på en fuktig häst (så behövs inget svettäcke)
*Två träns (rekomenderas av bettgurun Anders Eriksson), med olika bett (olika typ) på så att hästen får variation i tryckpunkter. Dessa rengörs och putsas flera gånger per vecka, så att de är fina att användas på tävling.
*Senskydd samt benskydd/lindor efter behov (om de stryker sig). Samma används vid träning och tävling.
*schabrak/vojlockar (antal anpassas efter hur ofta man tvättar.
*ett ländtäcke
*om hästen är skavkänslig (som min porslinsdocka), diverse fårskinnsprodukter

Jag tycker att man behöver om man har en häst som tränas och klipps osv.:

*Sadel passande den grenen man rider. Gärna om man kan ha både en hopp och en dressyr, annars om man inte är på någon speciell nivå, kanske en allroundsadel kan räcka.

*Träns: Minst 2 stycken så man kan ha ett i reserv när man åker iväg för att tävla.

*Täcken: Ett regntäcke, ett vintertäcke, ett thermo-stalltäcke och ett svettäcke. Kan kombineras att passa alla väder genom att lägga innetäcken under utetäcken osv.
Ett ridtäcke, ej korta modellen, utan skrittäcke. Alt. ett av varje.

*Benskydd osv: En uppsättning rejäla skydd, 4 elastiska lindor + paddar, 4 fleecelindor (utifall ev. skada).

*minst 2 schabrak/vojlockar av varje modell, så man kan byta och tvätta efter behov.

Transportskydd, lädergrimma.

Tack för era svar!
Är alltid intressant att läsa om folks åsikter, speciellt här :p Buke är ju lite speciellt!

Jag är nog inne på den extravaganta linjen.... :angel: Finns ingen gräns för hur mkt dom behöver, haha..... Har dock varit ekonomisk och såld min nya och dyra hoppsadel eftersom jag aldrig hoppar.... :p

jag är nog också på extravaganta linjen haha, jag köper allt som jag tycker mina hästar vill ha om det vill som jag vill i priserna förstoss. Hittar jag grejer i gulliga färger eller andra gulliga grejer köper jag det. jag har massa saker som jag egentligen aldrig använder men jag måste ändå ha det, det är lite knepigt men så är det. Shabrak har jag hur många som helst, täcken och lindor lika så, massa saker som jag inte använder. onödigt men skit samma.
Men, det jag tycker man behöver förutom borstar och så då, det är väl:
-sadel
-träns
-2 vojlock/shabrak
-något vintertäcke och ett regntäcke (inte nödvändigt)
-grimma och grimskaft såklart
jag kommer inte pånågot mer viktigt

Senast ändrad av en moderator:

myyyyyyyyycket saker ;)

- en sadel (hopp)
- 18 schabrak (inte så många iof)
- 2 träns, ett med sprenger pessoabett, o ett med et vanligt tredelat.
- 3 par framskydd (veredus, vanliga eskadron, eskadron flexisoft med fårskinn) 2 par bakskydd (eskadron och veredus)
- förbygel
- grimmor i massor (har typ börjat samla på grimmor (ofrivilligt))
- täcken ( två tjocka ute täcken, 2 regntäcken, 1 tjockt thermo, ett svett-täcke, 3 fleece.
-transportutrustning ( tävlingstäcke, med matchande skydd )
- Borstar o rengöringsprodukter i mängder (skulle ta hela dagen om jag skulle skriva allt :p )
- sen massa blandat typ: gelpad, magplatta m.m.

Senast ändrad av en moderator:

det ovan var vad JAG har inte vad man behöver .. hehe .. missuppfattade det lite ;)

Haha inget nytt där iaf ;)

Men jag känner också att nån sadel skulle behöva säljas :angel:

Jag vet inte riktigt om jag fattat din fråga rätt, men jag kan iaf säga att jag vill att hästen ska ha bra kvalitet på grejer, inget billigt skit men man behöver ändå inte köpa det allra dyraste "bara för att".
Vet inte vad man kan tänkas behöva, men jag skulle typ vilja ha till en sådan häst om jag hade haft den själv:

*Ett par, kanske tre fodrade utetäcken av olika tjocklek
*Ett par riktigt bra regntäcken, ett gärna med fleecefoder
*Termotäcke till stallbruk
*Fleecetäcke, ett till hemmabruk och ett till tävling
*Vattentätt ländtäcke och ett skrittäcke
*Rejäla transportskydd
*En fin lädergrimma, minst en slit och släng grimma i nylon
*En hopp och en dressyrsadel, ev. en bra allroundsadel
*Många olika schabrak av olika modeller
*Två till tre st träns
*Två set med benskydd, ett för hemmabruk ett för tävling/träning
*Gummiboots och ett par neopreneboots, kan vara bra att ha
*Olika sorters lindor och paddar, två till tre set

Pjaa.. Kommer inte på mer.

Grundutrustning:
Ryktborstar
Vintertäcke och regntäcke samt ett svettäcke
sadel
träns
2 schabrak (måste kunna tvätta å byta)
sjuklåda (jodopax, salva osv)
grimma och grimskaft

Detta är för mig grunden.
Aen (som jag) köper väl de flesta en massa prylar som man mer el mindre kunnat klara sig utan.
Benskydd, tävlingstäcken, flera utetäcken, lindor och matcande schabrak, dressyr och hoppsadel, transportskydd, ländtäcke osv Finns ingen hejd för en shoppoholic som jag;)

Jag har fyra hästar och en knökfull sadelkammare. Har mycket "bra att ha nån gång saker" som tar plats.
Men det är ju omöjligt att säga vad man behöver, behov kan uppstå och försvinna.
Jag kunde ju sälja min Stübben MF Special, men det händer att jag hoppar och den är bra som inridningssadel. Se kunde jag ju sälja lite bett innan de blir antika. Och slänga lite shabrak...

Jag är nog oxå åt det extrema hållet, jag gillar att köpa nya täcken, men det har inte blivit av att köpa in ett nytt just nu, har ett antal schabrak och vojlockar, träns, grimmor m.m....jag har grejor som jag har köpt som varit för litet för min ponny och så har man inte orkat att sälja dessa vidare m.m och så ligger det bara....men men det är ju alltid lika roligt att köpa massa grejor till hästen som man igentligen inte kanske behöver :D

Jag är extrem och har för mkt saker till min häst, men en normal utrustning som inte bara är det nödvändigaste är väll:

Sadel (+gjord, stigläder, stigbyglar, 3 schabrak 2 vardags 1 tävling om inte fler...)
träns, bett, tyglar, ev martingal/förbygel
Senskydd fram + bak
Lindor
Borstar
Transportskydd
Stalltäcke
Fleecetäcke (ett hemma o ett till tävling)
Vintertäcke
Regntäcke (gärna 2 om du inte har så bra torkmöjligheter)
Länd/ridtäcke
grimma o sånt
"sjukvårdsgrejer"

ryktborstar
sadel
träns
1 grimma/häst + 1-2 extra
2-3 grimskaft
1 regntäcke/häst
2 vojlockar/schabrak per häst (föredrar det förstnämda)
idominsalva mm

enda jag kan komma på för tillfället

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 050
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 493
Senast: Edla
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 410
Senast: Jeps
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 878
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka