Vad ska man köpa för släp?

Yttik

Trådstartare
Söker bra transport för att passa oss som har ston + föl.
Det vi kommer åka till är semistationer, fölvisningar, 3 års test.

Så som mest kommer det stå sto + föl i släp. Ibland unghäst, ibland dräktiga ston. Tips på bör vad transporten ha? Läste nånstans att man borde ha fronturlastning om man hade med föl för det kunde vara svårt backa sto med föl? Vilket jag inte tycker borde vara så svårt? Stoet kan ju backa. Skulle vara fölet som inte backar?

Alla tips på släp mottages!

Sv: Vad ska man köpa för släp?

Många av de uppfödare jag känner har valt Boj. Kanske främst för innerdörrarna, och de säkra låsen på skötardörren/-arna.

Vi har kört sto+föl i vårt Classic och det fungerade mycket bra. Helbom fram, dörrar bak, ingen mellanvägg, fölet lös, stoet bundet. Har aldrig ens reflekterat över att fronturlastning skulle vara något alternativ - de ston vi har kört har självklart kunnat backa ut (det har ju inte med fölet att göra) och fölet skuttar ju bara efter.

Beställer man nytt har man stora möjligheter att göra ändringar och tillval efter eget tycke, smak och behov.

Tack för ditt svar. Kikat på Boj 220 SEH (bravo?) som är extra rymlig.
För tyckte den borde funka för alla ändamålen. Har ju en 170+ tös som ska kunna stå den utan problem med :) Och de var extra hög.
Men Boj går alltså få helbom till? Vore ju smidigt :)

Ja, vi har helbom både fram och bak, men har bara använt den där fram. De invändiga dörrarna bak är ypperliga just med föl i släpet. Vi använde vår step-up när vi lastade. Backade till stallet, ledde in märren och fölet var precis efter. Inga konstiga miner, släpet var ljusare än stallet (psykologisk effekt när man släcker ner stallet innan lastning så de går in i ljuset).

Har kamera i släpet och kunde konstatera att de åkte väldigt lugnt. Märren sov och föle stod och tittade, lyssnade och somnade sedan stående, med baken mot färdriktningen.

Kapar tråden lite! (hoppas det är ok TS)

Hur fungerar panikutlösningen när man har en hel bom fram i boj-släpen?
Har bara tittat närmare på Thules panikutlösning hittils...

Som vanligt, med skillnaden att bommen inte släpper i andra sidan när man drar. Drar man i vänster, släpper bommen i vänster. Men sitter kvar i höger sida till dessa att man släpper även den. Men har man en häst över eller under bommen så kommer den ju loss oavsett om bommen sitter kvar i ena sidan.

Boj alla gånger.
Jag har en 216 o min herre på 176cm har gått om plats.
Kommer nog aldrig köpa ngt annat :-)

Rekommenderar också boj, vi har en classic nu men hade en 22SE innan. Underbarare släp finns inte. Man får vad man betalar för och när det gäller boj är servicen super bra!:bump:

Skriv ner vad som du anser vara viktigt för dig med ett släp, och börja sedan titta på olika alternativ, kolla med bekanta om de har släp du får låna och testa för att känna på.
Men jag säger nog också BOJ om man skall köra mycket sto+föl tack vare dörrarna bak.
Ur säkerhetssynpunkt så tycker jag att BOJ eller THULE är bäst.

Vi har alltid kört våra ston med föl i kompisens star trailer å de har funkat kalas.. Nu har vi ju en egen star som e bredare å större så gissar på att de blir ännu bättre ;) Jag e kanon nöjd. kör allt från shettis till sto med föl sammt stora ovana unghästar å släpet e super =)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 494
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 594
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
12 007
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 970
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II
  • Somna in hemma