Vad ska man skriva i ett köpeskontrakt???

lovehorses

Trådstartare
Hoppas det är rätt tråd!
Ska sälja min häst å sitter å klurar på att skiva kontraktet.
Vill skriva ett eget.
Vad ska det vara med förutom köparen, säljaren, hästen och tillbehören. Det är verkligen svårt!
Tips mottages!

Sv: Vad ska man skriva i ett köpeskontrakt???

Hoppas det är rätt tråd!
Ska sälja min häst å sitter å klurar på att skiva kontraktet.
Vill skriva ett eget.
Vad ska det vara med förutom köparen, säljaren, hästen och tillbehören. Det är verkligen svårt!
Tips mottages!

Ett gott råd!

Köp kontrakten, de finns i välsorterade ridsportaffärer.

Jag skulle också råda att köpa ett, så finns det mesta med och du riskerar inte att glömma nån väsentlig punkt.

"Problemet" är det att vi har lite "special punkter" med betalningen m.m. lättare att skriva eget då tycker jag.

Men sånt går att lägga till även om man har köpekontrakt. Det gjorde jag när jag köpte en av mina hästar, vi använde ett färdigt köpekontrakt, sedan lade vi till lite extra i en extra bilaga.

Jag vill få in en klausul i kontraktet jag håller på att skriva, som
visar att jag ska meddelas om hästen ska säljas vidare, och har första hands rätt att köpa tillbaka hästen.

Hur ska jag skriva in det i kontraktet?

Det är enkelt! Det går att skriva in under "övriga överenskommelser" i de färdiga kontrakten. Du kan t.ex. skriva att:

Vid en eventuell försäljning av /hästens namn/ skall säljaren (omedelbart) kontaktas. Säljaren skall ha förköpsrätt vid en eventuell försäljning av /hästens namn/.

I övrigt råder jag dig att antingen skriva av texten exakt i de redan färdiga eller köpa färdigt kontrakt. Språket är mycket viktigt i ett avtal och får inte vara tvetydigt eller möjligt att tolka på olika sätt. Det kan ställa till med stora problem!

Lycka till med din försäljning! /Mayara

Det där med förköpsrätt etc är lite lurigt och finns flera versioner på om det är giltigt.

Vissa menar att är varan såld är den såld och köpare kan göra vad den vill utan att säljare kan göra nåt åt det medans andra menar att det som står i kontraktet gäller.

För att slippa ev. missförstånd så kan du ju skriva in att du ska ha förköps rätt om hästen skall säljas och tackar du nej så vill du ändå veta vart hästen hamnar och om köparen ej följer detta skall denne betala "böter" på XXXXXkr till dig.

Så vet jag att folk har skrivit in i sina kontrakt efter att ha snacka med en hästadvokat att då gäller det, men som sagt det finns ju två versioner av hur kan kan göra och vad som gäller - finns nog trådar här du kan söka efter där detta klargörs mera :D

Jag har ett köpekontrakt på datorn jag skrivit själv som är delvis avskrivet från de färdig tryckta men en del eget tillagt.
PM:a mig om du vill att jag ska maila dig en kopia!

ett stort tips som jag hoppas du tar åt dig.. låt aldrig folk delbetala!!!!! eller något i den stilen överhuvudtaget... har dom inte hela summan kan dom låna från banken, inte av dig! det blir alltid tjaffs om folk ska hålla på att delbetala osv. vad händer om hästen dör innan du fått hela summan?

köp ett färdigt kontrakt på ex granngården så har du alla viktiga punkter med.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 521
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 986
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 422
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 411
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka