Vad ska vara med i årsmötesprotokollet?

Nu har jag fått svar från sekreteraren. Utifrån att jag redogjort mina skyldigheter och rättigheter som justerare, och att jag kontrollerat med en jurist om att skrivelsen ska noteras i protokollet. Så får jag följande svar:

"Tack för ditt svar, vi ser din uppfattning och att den inte samma som vår"

Så mitt alternativ är alltså att skriva in noteringen själv i protokollet.

Detta är från en sekreterare som inte ens kan skriva rätt datum på ett årsmötetsprotokoll. Jag begärde ut protokollet från 2017 - och det är daterat med 2016 xx xx...

/Lizzie

Har du pratat med den andra justeraren? Jag hade börjat där och sagt något i stil med "jag måste höra med dig, eftersom det här är rätt allvarligt. Protokollet överensstämmer ju inte med mötet, hur uppfattar du att det ligger till?".
 
Har du pratat med den andra justeraren? Jag hade börjat där och sagt något i stil med "jag måste höra med dig, eftersom det här är rätt allvarligt. Protokollet överensstämmer ju inte med mötet, hur uppfattar du att det ligger till?".

Jag har gjort precis så - men den personen fattar inte vad det innebär att vara justerare. Den andra justeraren håller med mig, men har redan skrivit på. Personen förstår inte sin roll som justerare fullt ut, kan man väl säga.

/Lizzie
 
Jag har gjort precis så - men den personen fattar inte vad det innebär att vara justerare. Den andra justeraren håller med mig, men har redan skrivit på. Personen förstår inte sin roll som justerare fullt ut, kan man väl säga.

/Lizzie

Då hade jag uppmuntrat den andra justeraren att återta sin justering. Faktiskt.

Om protokollet inte speglar mötet ska protokollet inte godkännas i sin nuvarande form.
 
...fortsättning.

Jag kan inte se att det på något sätt skulle vara en "skam" att återta sin justering av ett protokoll som ännu inte ens är godkänt av justeringsperson II. Det kan ju vara att man fått en påminnelse eller hågkomst (efter diskussion med annan justererare) och därför önskar få tillfört korrigeringar.

För egen del tycker jag det är ett tungt ansvar att justera protokoll. Sekreterare och ordförande kan grovt förvränga hur mötet ser ut i protokollet, jusvererarn har till uppgift att styra upp att protokoll återger vad som avhandlades och beslutades på mötet.
 
Då hade jag uppmuntrat den andra justeraren att återta sin justering. Faktiskt.

Om protokollet inte speglar mötet ska protokollet inte godkännas i sin nuvarande form.

Japp, jag har gjort precis detta. Men den andra justeraren (en 80-årig man som justerat protokollet i alla år) förstår inte sin roll utan låter mig ta striden.

/Lizzie
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Har vägrat justera vid ett par tillfällen. Ena gången "löst det det ändå" - jag lämnade föreningen då det framkom att de helt sonika bytte justerare i protokollet. En gång fick det kallas till nytt årsmöte då felen var alltför grova. Sist jag råkat ut för det fick jag skiten i knät och fick redigera om protokollet på egen hand, vart väl någorlunda även om där var lite fadäser, mötesordförande tyckte dock det var okej då allt ändå var med. Fördelen sissta vändan var att det var ingen som var emot mitt tilltag utan de förstod kritiken men där var svårt med tid för att ta hand om det och göra ett ordentligt jobb.
Ska jag ge mig in i detta vid senare tillfälle så blir jag nog riktigt petig från början. Kräva att ordförande uttalar riktiga beslutsmeningar samt att beslut föregås av beslut om beslutsgång mm för att fösöka få ett sätt att tolka besluten.
 
Efter mycket om och men, så verkar det som om vi får till en lösning. Det blir en notering om att loggans immateriella tillgång diskuterades - även om noteringen inte är exakt ordagrant så som klubbmedlemmen uttryckte sig, så blir det en notering i alla fall.

Jag har också fått reda på att styrelsen är lite "svettiga" över mitt engagemang och koll av tidigare årsmötesprotokoll och grävande i måldokument etc.

Jag har fått feedback från andra klubbmedlemmar att de är nöjda över mitt engagemang som justerare - och det var väldigt skönt att få reda på :bow:

/Lizzie
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp