Vad ska vi göra med de stackars männen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men ... visst är det märkligt att det alltid finns en uppsjö med förklaringar till varför män gör som de gör.. tänker på våldtäkter, misshandel, mord pedofili, nathat, terror mm. Oftast trauma, här ligger alla former av övergrepp mm, utanförskap, taskig uppväxt utan pappa mm. MEN om det nu vore så varför blir inte kvinnor lika mkt förövare isf? Självklart finns det kvinnliga pedofiler mm men de är ju i stor minoritet om man jämför med männen? Kvinnor utsätts ju också och många gånger utsätts de i större utsträckning då de blir offer för män.. Bara för att man kan "komma undan med" eller att beteendet ursäktas av normer och kulturer så kan jag inte förstå varför man har en ÖNSKAN om att göra ngn annan illa? Jag kan också bli skitarg eller superpilsk men skulle aldrig ngnsin vilja fysiskt skada ngtn eller ta ngn med våld.. Det kan ju inte bara ha med normer att göra? Någonstans måste man ju gilla att göra det man gör? Jag vet att när jag läste psykologi på hedenhös tid så pratades det om extroverta pojkar och introverta flickor.. men känns ändå lite som en produkt av normer..
 
Absolut, jag håller också med dig om att vi borde stärka kärnfamiljen genom att män tar ett större ansvar hemma och för sina barn och sin sexualitet. Speciellt tänker på att tidigt knyta an till sin lilla nya bebis. (och tröstar och köper kläder och kommer ihåg att de behöver mycket tid med varandra, speciellt kommer ihåg att ta ut sin viktiga föräldraledighet.)

Fast jag tycker kärnfamilj låter lite trist och låst? Kanske behöver mannen även tänka på att hålla kontakt med sina släktingar och föräldrar för att stärka banden till dem och så att han kan få lite hjälp med passning av barnet och så också.

Ja, det är en bra idé att stärka fäders och barns relation samt att uppmana till umgänge med släktingar.
 
Här är det männen i en ideell styrelse som känner sig orättvist behandlade;
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=7117924

För att radion berättar om detta.
"Wilma von Krusenstierna, som bor i Gullspång, har spelat hockey sedan hon var fem år gammal, och har bland annat representerat Göteborgs distriktslag och tagit guld och silver i Stålbucklan – den kvinnliga motsvarigheten till TV-pucken.
I Mariestad Bois har hon spelat med killar de senaste tre, fyra åren och har haft det kul – fram till den här säsongen när sexsnacket bland killarna tillåtits att bli okej, menar hon.
Ett exempel hon tar upp är när ledarna ville ha förslag på lagaktivitet och porrfilm kom upp:
– Jag sa att då är inte jag med i alla fall. Och ledarna reagerar inte..."
Hela inslaget; https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=7116788
 
Det där skrev jag här på Buke för några år sen och jääähäävlar vilket liv det blev då :D. Eller ja, jag skrev att jag inte är så imponerad av män som grupp. Inte ens feministerna höll med mig.

För mig är det inte det minsta konstigt att känna så, snarare en rimlig reaktion på den värld vi lever i.

Finns det NÅGON som är imponerad av män som grupp?
 
Det finns nog många män som är imponerade av gruppen män.
Sen finns det nog också många män som inte är det, men som samtidigt tycker det är ganska gött på toppen, och inte vill bli av med privilegier. Man påpekar att problem finns, men gör sedan ändå inte något åt det.

Fast jag blir inte av med några privilegier jag vill ha eller förtjänar. Problem finns och det är en av våra största frågor att arbeta med. Att då lägga ned Jämställdhetsmyndigheten är hål i huvudet.
 
En man i min närhet uttryckte att "det är synd om Millard som är utsatt för detta".

En man som öht inte är SD-supporter kan man tillägga.

Inte ens när det jävla svinet blir påkommet med att uppmana andra till våldtäkt, har han ansvaret för sina handlingar i andra mäns ögon.
 
Inte ens när det jävla svinet blir påkommet med att uppmana andra till våldtäkt, har han ansvaret för sina handlingar i andra mäns ögon.

Det är ju bara att se på flera inlägg i denna tråd. Ständiga bortförklaringar till mäns beteenden. Den där tysta acceptansen, eller "synd om"-mentaliteten, är lika överjävlig och bidragande till den destruktiva mansrollen.
 
Man har alltid ansvar för sina egna handlingar men på samma sätt har man inte ansvar för någon annans handlingar bara för att man tillhör samma grupp. Något bör göras för att förändra så att liknande saker inte sker så ofta som det nu gör. Frågan är väl vad?
 
Man har alltid ansvar för sina egna handlingar men på samma sätt har man inte ansvar för någon annans handlingar bara för att man tillhör samma grupp.

Så länge man inte aktivt försöker påverka de förtryckande strukturer man själv upprätthåller, så bidrar man indirekt till andra människors vidriga handlingar. Jag blir väldigt trött på detta med "eget ansvar". Nej, det är fasen alla mäns ansvar.
 
Man har alltid ansvar för sina egna handlingar men på samma sätt har man inte ansvar för någon annans handlingar bara för att man tillhör samma grupp. Något bör göras för att förändra så att liknande saker inte sker så ofta som det nu gör. Frågan är väl vad?

Jag tycker att man har ett ansvar att motverka de normer som leder till dessa handlingar, på de sätt man kan. Det är något jag bär med mig dagligen.
 
Vilka normer är det som leder till dessa handlingar?

De som utgörs av den patriarkala maktstruktur vårt samhälle styrs av. Exempelvis acceptans av olika löner, tillsättning av tjänster med kompisar, bastubeslut, sexuella ofredanden, mäns beteende mot kvinnor, mäns våld mot kvinnor, mäns hat mot ”icke-manliga män” och hbtq-personer, mäns vurmande av manlighetsideal och tusen andra saker.

Något som du och jag kan motverka i vardagen. Jag har ett större ansvar som man , men vi kan båda hjälpas åt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp