Vad ska vi satsa på i sånt fall?

Sv: Vad ska vi satsa på i sånt fall?

Jag kan förstå tanken med det. Men, det är aldrig fel att tänka ett steg längre. Rent spontant tänker jag på ett större russ för det ni har i tanken just nu. Att få lite körvana men där det också finns möjlighet att delta i brukskörning t.ex. om andan skulle falla på ;) . Shettisar är underbara men för mina ögon blir det för mycket med två vuxna bakom en shettis även om de rent styrkemässigt klarar det. Ett välkört russ kan också vara hyfsat lätt att sälja vidare om ni skulle vilja uppgradera er längre fram. Lycka till!
 
Sv: Vad ska vi satsa på i sånt fall?

Tanken än så länge är att vi bara ska komma ut i skogen i en rockard och skritta/trava typ. Vi ska inte alls "dressyrköra" eller så.

Kommer ni alltid att ha de låga ambitionerna? Hur länge vill ni ha hästen?

Många jag känner och även bekanta har ofta väldigt låga krav på första hästen, men när det gått en tid och blivit lite varma i kläderna brukar dom växa ur sina hästar vilket är väldigt tråkigt om man i övrigt trivs ihop och fäst sig väldigt vid hästen.
Därför tror jag att det är bättre att köpa en häst som kan alt har potential att klara av lite mer än vad man tänkt sig från början.

För det är inte kul om ni kommer på att det är roligt att börja träna med hästen och sen sätter hästen stopp för hur långt ni kan gå om ni egentligen vill längre...

Bara en tanke som kan vara värd att fundera på, eller åtminstone ha i bakhuvudet..
 
Sv: Vad ska vi satsa på i sånt fall?

Jadu,som det ser ut i dagsläget vill vi ha en lite äldre häst som är nöjd att komma ut 4-5 ggr i veckan,ibland i bara skritt,i bland i trav,ibland bara en promenad för hand. Mys i stallet blir varenda dag. I fall det "bara" skulle ett russ eller en shettis så är planen inom kanske 5-7 år att skaffa en större,yngre förmåga, sambon är även intresserad av trav,så hans mål är att kunna travträna sin egna häst (varmblod) i framtiden,men innan dess så vill han som sagt ha nån läromästare som kan lära han att köra,samt att han ska gå vuxenkurser på travskolan,så det ligger som sagt några år frammåt.

Han har fortfarande mycket att lära,men han VILL verkligen det här,och jag är jätteglad för det,för han har aldrig haft något riktigt intresse,samt att det är såklart jättekul att vi kan dela vårat intresse. Jag kommer finnas vi hans sida hela tiden,men vid just körning så räknar jag mig själv även som nybörjare,annars hade vi inte alls varit lika begränsade. Allt utöver körningen kan jag liksom göra i sömnen nästan.

Vi har även funderat på foder,men det "tråkiga" är att han är som mig,tar man hem ett djur så vill man att dom ska stanna,och den dagen ägaren vill ha hem hästen igen kommer bli jättejobbig,men samtidigt så ger det oss en större chans att kunna "byta upp oss" om vi känner att vi vill få ut mer av hästen än vad den vi har kan ge oss,vi har tyvär inget eget stall,och inte ekonomiskt oberoende,så man kan inte ha hur många som helst.

Han är inte så lång,174 cm,väger runt 80 kg. Ridningen kan vi lösa endå,då vi får låna stallägarens hästar om vi vill ut,så det är igentligen inte alls ett krav,mer än att det vore ju kul om man kunde rida sin egna häst.

Dom kraven vi har är att vem som helst ska kunna sätta sig i vagnen och köra i väg ungefär... Sen kan man ju drömma sig bort och hitta den perfekta hästen,kanske ett gammalt russ som gått på travbanan,som nu bara lullar runt hemma med rockard på sig,och som är världens lugnaste och tryggaste,men endå pigg och arbetsvillig med glimten i ögat,och som gärna lägger in lite "travtrav" dom gånger man vill öka tempot lite.

Vi har breeeeda skogsvägar (grus,sand) i skogen bakom stallet som man kommer flera flera mil på,så man kan inte ha bättre vägar än oss när det kommer till körning.
 
Sv: Vad ska vi satsa på i sånt fall?

Jag har själv inte kört så mycket, men rekomenderar en fjording. Har själv två (en inkörd som gillar att bli körd, men har ingen vagn) och även om de blir rädda hetsar dem inte upp sig. Dessutom är de billiga i drift, mycket trevliga och ofta bra utbildade inom körning och att rida.
 
Sv: Vad ska vi satsa på i sånt fall?

Då kan ju en fd. travare vara ett bra alternativ, men en som verkligen kan koppla av vid körningen. Varför inte foder och om det är den perfekta hästen så köp den då!

Har kört många olika travare allt från sådana som stack när det kom bilar mm, fast dom kunde starta efter startbil. Så tyvärr är alla travare inte "trafiksäkra". Sen finns dom som gärna lunkar på i lufstrav till dom som inte vill skritta ett steg, så variationen är stor.

Åk ut och provkör lite hästar så kommer det att ge sig vad ni vill ha. Har ni kontakt med travfolk så blir det ju lite mer att välja på då inte alla kommer ut till salu på öppna marknaden men kan lånas ut till seriösa hästmänniskor.

Själv är jag barnsligt förtjust i kallblod men dom kan vara lite tuffare än varmbloden men finns så klart variationer där ochså!
 
Sv: Vad ska vi satsa på i sånt fall?

Jag har själv inte kört så mycket, men rekomenderar en fjording. Har själv två (en inkörd som gillar att bli körd, men har ingen vagn) och även om de blir rädda hetsar dem inte upp sig. Dessutom är de billiga i drift, mycket trevliga och ofta bra utbildade inom körning och att rida.

Joo då det kan dom visst.:cool:
 
Sv: Vad ska vi satsa på i sånt fall?

Eftersom din sambo inte är så stor så kan man ju tänka sig tex. en arab eller kanske en welsh cob
 
Sv: Vad ska vi satsa på i sånt fall?

KL

Är han intresserad av att i framtiden hålla på med trav låter det självklart i mina öron att skaffa - en travare! :) Den kan han ju ta med till travbanan på diverse kurser, köra i skogen med, rida, ta licenser tillsammans med - you name it!

Varför gå o skaffa nåt annat än en travare om det är det som är drömmen liksom? Det är inte svårt att hitta en görsnäll nybörjartravare! Välhanterade, vana víd diverse fordon, traktorer, hästar är de också oftast.

Lycka till!!!!
 
Sv: Vad ska vi satsa på i sånt fall?

Ja är han intresserad av trav tycker jag att en äldre travare, som gått medelmåttigt i trav, kan vara en bra start. Lagom för att träna på och kanske ta licens o.s.v.
 
Sv: Vad ska vi satsa på i sånt fall?

Jag får nog hålla med många andra då, försök hitta en lämplig travare :)

För är han intresserad av trav, fäster sig vid hästen, vill ha möjligheten att rida och dessutom ganska likastor som din häst så ni får ungefär samma tempo om ni vill rida tillsammans så kan det väl inte bli bättre?

Det är ju kanon att du kan "allt" runtomkring och körningen ja då får ni väl ta lektioner båda två kanske?
Kan väl inte vara så himla svårt att lära sig köra hyggligt på en relativt säker häst iaf :)

Som sagt, bättre att ha lite häst att växa i än att tvingas skiljas fastän man inte riktigt vill...

För det kan ju inte vara helt omöjligt att hitta en medioker travare som det inte slår slint i huvudet på och tror att det är tävling på g?
 
Sv: Vad ska vi satsa på i sånt fall?

Japp, det är fullt möjligt att hitta en jättetrevlig travare! :)

Jo det vet jag, har haft 2 jättegoa travare som var jättefina att köra tills det smällde till i skallen...

Så jag tycker det JÄTTESVÅRT att hitta en travare som det inte tänder till i huvudet på vid körning förr eller senare...

Jag har fortfarande efter ganska många travare inte hittat en enda som inte tänder till ibland vid körning, en del bryr sig inte om det men jag tycker det är obehagligt och kan tänka mig att andra som är nybörjare också tycker det är obehagligt och då vill man ju verkligen inte att det ska hända.

De är ju trots allt avlade för att springa fort som tusan med vagn efter sig och det vore ju konstigt om det inte fanns något sånt alls i dom..
 
Sv: Vad ska vi satsa på i sånt fall?

Vill du hellre ha en mindre hästras? Eftersom du nämnde både russ och shettis.

Fjording? Islandshäst? Då kan ni ju ändå rida den också om han skulle vilja det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 573
Senast: Lhas
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 290
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 963
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Min ekonomi
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp