Bukefalos 28 år!

Vad skall jag göra?

L

Lindis

Har en liten arab kille på 6år som har varit missköt ett antal år innan jag fick honom. Har haft honom i ca 3,5 månader och på denna tiden har jag fått rätt på hovar hull och tänder. Har har ridits i ca 2,5 månad (mycket skrittad) varför ser hans bak forfartfarande ut som ett "kyrktak" har börjat sätta muskler överallt utom där. Varför blir det så? Har tagit blodprov och han fattas inget mer :(
Fick ju annan häst från samma ställe samtidigt som är hur fin som helst.Någon som har något tips?
 
ingen som vet vad man kan göra eller skall man bara vänta?
 
Du har brara haft häten i 3,5månader. Det är inte länge! Så ta det lungt...
för att stärka bakdelen är ju klättring och galoppfattningar bra, även tömkörning. Men ta det lungt. Det tar två år att bygga upp en häst....
 
Ett svar på din fråga är så enkel som att alla hästar är olika och har alltså olika lätt att bygga muskler, precis som oss människor. Så ta det bara lugnt!! :)
 
Har hört att mugg inte enbart kommer av fukt o skit i karleden utan oxå om hästen har en dålig tarmflora. OM det sämmer eller inte vet jag inte.
 
Lugn bara lugn :)Långa skritt turer så här i början.Har du för bråttom så finns risken föratt han går sönder.Har själv arab :)Lycka till med din kille :)
 
Det är väll E-vitamin? som hjälper till att bygga muskler.
Och du har inte haft honom så länge så det lär ta tid. Jag har oxå köpt en vanvårdad arabkorsning som var 5 år och ca 155cm över sommaren växte han ca 5 cm.
Jag tycker du kan rida ett tag till, låta han vila en månad sen rida fram till bete och låta honnom vila två månader på sommaren. Jag lovar att du kommer få en ny häst efter det :)
 
Tack jo han får e-vitamin och en del andra till skott och fodret jag ger är till hästar som skall bygga muskler långsiktig. Tycker bara att jag borde se en skillnad har ju klättrat i backar skrittar ju inte en timme utan långa turer men han få ju ha sin chans skall nog ta ett nytt blodprov försäkerhets skull
 
Tack alla vi får väl fortsätta med våra långa turer!
 

Liknande trådar

Hundhälsa I väntan på veterinärtiden imorgon tänker jag passa på att fråga er om nån har nån tanke. Har en terv på ca halvåret som magen krånglar...
Svar
5
· Visningar
2 070
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 041
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej Skulle behöva lite råd eller om någon varit med om likande... Historik Min häst fick gaskolik för två veckor sedan, så han stod...
2
Svar
22
· Visningar
2 621
Senast: Malska82
·
Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 757
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp