Vad skiljer dricksvattenrengöring från poolrengöring (väteperoxid)?

Jag är ganska säker på att dricksvatten till människor inte renas med väteperoxid.

Om du kollat tex överlevnadsbutiken (jag får ju inte länka) och produkten biocool clean water. Eller söker på biotab vattenreningstabletter (finns bland annat på Clas Ohlson). Räcker det för dig?

Klor används fö också för att rena människor dricksvatten, precis som redan sagts, trots att ingen av oss skulle fundera på att dricka klorin och man kan bleka kläder med det. Allt handlar om koncentration... Och apropå det så vattnet i delar av USA är så hårt klorerat att det luktar och smakar simbassäng. Undvik is i din dryck i dessa stater är ett tips. För en svensk blir resultatet odrickbart... Men de dör inte som flugor dock...

Om du kollat tex överlevnadsbutiken (jag får ju inte länka) och produkten biocool clean water. Eller söker på biotab vattenreningstabletter (finns bland annat på Clas Ohlson). Räcker det för dig?

Ja men det är ju i extremfall och väldigt små mängder vatten för särskilda tillfällen. Den stora dricksvattenkonsumtionen i Sverige görs lämplig för människor med andra ämnen än väteperoxid, just för att andra ämnen trumfar över väteperoxid i fördelar och nackdelar. Jag har besökt flera av Sveriges stora dricksvattenanläggningar så detta har jag en del koll på.

Jag har bott flera år i USA så kloreringen där är jag medveten om, tack :)

Ja men det är ju i extremfall och väldigt små mängder vatten för särskilda tillfällen. Den stora dricksvattenkonsumtionen i Sverige görs lämplig för människor med andra ämnen än väteperoxid, just för att andra ämnen trumfar över väteperoxid i fördelar och nackdelar. Jag har besökt flera av Sveriges stora dricksvattenanläggningar så detta har jag en del koll på.

Således visste du när du skrev att du hade fel. Onödigt kritiserande.

Således visste du när du skrev att du hade fel. Onödigt kritiserande.

Det kunde ju fortfarande varit något nytt som för mig hittills varit okänt men som du visste om? Jag gillar inte att gå ut stenhårt med "så här är det" enkom för att det var så för några år sedan när jag fick veta det. Teknikutvecklingen går ju framåt. Så nej det var inte menat som onödigt kritiserande.

Men sedan är ju detta oftast vatten från egna brunnar (som då inte är kommunalt renat) vi pratar om och hästars konsumtion av vatten. Studier visar ju på att hästar dricker upp till 30% mer av peroxidrenat vatten än inte.

Men sedan är ju detta oftast vatten från egna brunnar (som då inte är kommunalt renat) vi pratar om och hästars konsumtion av vatten. Studier visar ju på att hästar dricker upp till 30% mer av peroxidrenat vatten än inte.
Då känns ju kritiken ännu mer malplacerad.

Men du missar nog att min kritik enkom var till påståendet att dricksvatten till människor renas med väteperoxid. Det var ju det enda jag skrev i mitt första inlägg, för att rätta ett vad jag trodde var ett felaktigt påstående, vilket det sedan också visade sig vara.

Men du missar nog att min kritik enkom var till påståendet att dricksvatten till människor renas med väteperoxid. Det var ju det enda jag skrev i mitt första inlägg, för att rätta ett vad jag trodde var ett felaktigt påstående, vilket det sedan också visade sig vara.

Det var inte felaktigt. Däremot läste du in saker som inte stod. Tex att vattenverken renar med väteperoxid. Det jag sa, som inte är felaktigt, är att även människodricksvatten kan renas med väteperoxid. Dvs det är ofarligt att dricka och använda även humant.

Det du läste in är svårt ta ansvar för. Om inget annat så är väteperoxid för instabilt för att mäta sig med mer moderna metoder för storskalig rening. Men jag skrev inget om storskalig rening - det lästes/tolkades in.

Det var inte felaktigt. Däremot läste du in saker som inte stod. Tex att vattenverken renar med väteperoxid. Det jag sa, som inte är felaktigt, är att även människodricksvatten kan renas med väteperoxid. Dvs det är ofarligt att dricka och använda även humant.

Det du läste in är svårt ta ansvar för. Om inget annat så är väteperoxid för instabilt för att mäta sig med mer moderna metoder för storskalig rening. Men jag skrev inget om storskalig rening - det lästes/tolkades in.

Well, jag kan ju tycka att ditt citat "Man renar mänskligt dricksvatten med väteperoxid med" ger ett generellt intryck. Annars borde du kanske skrivit "Vid särskilda tillfällen där det enbart finns smutsigt vatten och man måste rena det för att kunna dricka, kan man använda väteperoxid även till människor".

Jag är fö ganska säker på vattnet jag dricker skulle bli mycket bättre med väteperoxid. Egen grävd brunn och mycket lågt vattenstånd i den. Vattnet är tjänligt men jag gör mig inga illusioner om att det inte skulle bli bättre med rening.

Men ffa skulle jag inte dricka NÅGOT vatten som hållits 15-20 grader och med dregel och halm/hö i stått framme 12-24-36 h. Inte utan rening.

Syns stor skillnad med väteperoxid. Borta är att vattnet skiftar åt brunt/gult efter 12-24 h. Borta är lukten av akvarium. Borta är den lite "dåliga" smaken. Istället är det klart, luktlöst och smakar vatten. Även efter nämnd tid med halm/hö i. Jag kan utan minsta problem ta ett glas ur vattenbaljan och dricka. Dvs väteperoxid löser problemet.

Frågan om det är skillnad på väteperoxid och väteperoxid kvarstår dock.

Kom någon fram till ifall det skulle vara likvärdigt att fylla på med x ml väteperoxid i vattenkaret till hästarna, istället för att använda produkten det talas om i tråden? Om det nu är vad man överväger att göra, vill säga.

Väteperoxid är väl inte samma sak som poolklor?
Som klorering i offentliga pooler används Natriumhypoklorit (flytande).

Väteperoxid är väl inte samma sak som poolklor?
Som klorering i offentliga pooler används Natriumhypoklorit (flytande).
Numera har man övergått till saltklorinator, man har en väldigt liten mängd salt i vattnet, tillsätter el som får saltet att bilda klorgas genom elektrolys, som sen övergår till saltvatten igen för att åter bli klorgas osv. i ett evigt kretslopp. Det var inte bara flytande hypoklorit man använde förut utan även klorgas men då det var en arbetsmiljöfara så är dom anläggningarna borta överallt vad jag vet.

Handlar om mängden skit det ska reagera med. Att hästarna dräller i vattnet gör att rening från början antagligen har liten effekt. Det är om vattnet är unket från början som det skulle vara intressant - men hade du inte fått brunnen genomgången? Eller blandar jag ihop det, eller hästen är på nytt ställe?

Handlar om mängden skit det ska reagera med. Att hästarna dräller i vattnet gör att rening från början antagligen har liten effekt. Det är om vattnet är unket från början som det skulle vara intressant - men hade du inte fått brunnen genomgången? Eller blandar jag ihop det, eller hästen är på nytt ställe?

Gammal tråd men det handlade om att produkten höll vattnet fräsch efter det hamnat i baljan. Dvs fräscht vatten hälls i. Sen håller vattnet 15-20 grader, hästen dreglet i baljan, tappat ner halmstrån och höstrån. Efter 12-24 h med den infusionen märks en försämring av vattnet tack vare den tillförda ”smutsen”. Med vattenreningen höll vattnet sig helt fräsch ändå, trots dregel och hö och värme.

Gammal tråd men det handlade om att produkten höll vattnet fräsch efter det hamnat i baljan. Dvs fräscht vatten hälls i. Sen håller vattnet 15-20 grader, hästen dreglet i baljan, tappat ner halmstrån och höstrån. Efter 12-24 h med den infusionen märks en försämring av vattnet tack vare den tillförda ”smutsen”. Med vattenreningen höll vattnet sig helt fräsch ändå, trots dregel och hö och värme.
Vad stod det på innehållsförteckningarna? Jag tror man måste börja där. Sen om det är livsmedelsklassat och det var ju båda produkterna.

Visste inte riktigt var jag skulle lägga det, moderator får gärna flytta om det passar bättre någon annanstans.

Men det finns ju dricksvattenrengöring med väteperoxid, t ex en relativt ny produkt framtagen för hästar/djur (Hippofix). Produkten ska hjälpa till att förhindra bakterier och minska förekomsten av biofilm samt alger i dricksvattnet. Kan endera doseras direkt i vattenkar, eller med nån mojäng doseras direkt på dricksvattenledningarna. Vattnet ska bli fräschare längre (och hästarna dricka mer). Produkten innehåller enligt flaskan "väteperoxid 57.8 gr/l". Står inte vad resten är, så jag gissar vatten. Det ska var en "unik stabiliserad väteperoxid" som i 25 år tillverkats mot andra branscher, och användas bla av tandläkare under annat varumärke. Man doserar 10 ml/10 liter vatten. Produkten är livsmedelsgodkänd.

När jag googlar på vattenrening med väteperoxid dyker det upp preparat med en annan koncentration (Hippofix står det 5% på). T ex en produkt "väteperoxid 9.5" avsedd för "poolrengöring, syregivande bad m.m.". Läser man vidare så är den lämplig för vattenrening t ex i pooler, eller nån slags syregivande bad, i brunnen, ta bort mögel, blekning "och mycket annat". Det konstateras också att medlet i sin koncentration är frätande. Produkten är livsmedelsgodkänd.

Vad är det egentligen som skiljer de två åt utom koncentrationen? Ja och priset, det förstnämnda kostar 295 kr/l och det sistnämnda kostar 140 kr/l... Men om man tar det sistnämnda och doserar 5 ml/10 l vatten - vad blir egentligen skillnaden mot det förstnämnda? Är det sistnämnda mindre lagringsstabilt, och/eller skiljer något annat? Eller är det förstnämnda helt enkelt bara ett smart sätt att tjäna pengar genom att rikta produkten mot hästägare?

Min människo tandläkare har väteperoxid rening på vattnet som kommer i muggen vid stolen man sitter i hos tandlänkaren. Ska fråga nåsta ggr vart de köper det i från. De är mojjeng som doserar på vatten ledninfen.

Har Hippofix i min Thermobar. Provat i två månader och hästarna dricker mer. Blir inte på växt i vattenkaret och värt varenda krona efter de uppen barligen dricker bättre.
Provat vattnet i Thermobaren med Hippofix i och det är helt ok att dricka.

Numera har man övergått till saltklorinator, man har en väldigt liten mängd salt i vattnet, tillsätter el som får saltet att bilda klorgas genom elektrolys, som sen övergår till saltvatten igen för att åter bli klorgas osv. i ett evigt kretslopp. Det var inte bara flytande hypoklorit man använde förut utan även klorgas men då det var en arbetsmiljöfara så är dom anläggningarna borta överallt vad jag vet.
Jo många har övergått till salt. Funderade på det själv men dels var det så satans dyrt för 20 år sen när jag byggde pool och sen var det mer joxande med det. Underhåll i princip varje dag.

Jo många har övergått till salt. Funderade på det själv men dels var det så satans dyrt för 20 år sen när jag byggde pool och sen var det mer joxande med det. Underhåll i princip varje dag.
Varje dag? Då måste det vara ett dysfunktionellt system för det enda underhållet är rensning av flödeskammaren där elektrodpaketet sitter ett par gånger per säsong. Jag ska förresten bygga saltklorinator till mitt spa-bad men för tillfället är jag sponsrad av ett företag som tillverkar kemikalier så jag har inte bråttom. Kanske jag kommer att "koka" allt som lever i vattnet istället för körs tempen upp till 75 grader varannan vecka så lär det vara ganska rent sen och det är ingen omöjlighet för tempen ökar 2 grader per timma och normaltempen ligger på 39 grader. Asskönt att slappna av där efter dagens vedermödor.

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen... 2
Svar
35
· Visningar
6 562
Senast: Och_Aye
·
T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 361
Senast: traff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka