Vad skulle Margareta Ribbing säga? Vett och etikett

Qelina

Trådstartare
Halloj,

Jag funderar på en sak, den är inte aktuell just nu men jag är nyfiken på hur ni tänker kring det här.

Min lillebror har en sambo som är helt underbar. Hon har kommit in i familjen och känns som en syster för mig. Vi hittar på saker tillsammans hela familjen, utflykter, middagar, spelkvällar och hon följer med till farfar och hon ska med hela familjen till Vietnam i december. Hon är så otroligt mysig och vi kan umgås bara vi två. Hon är allergisk mot pälsdjur men älskar min hund så mycket att hon väljer att ta extra medicin och må dåligt fysiskt för att kunna umgås med honom.

Men vad händer om min bror och sambon separerar? Jag vill ha kvar henne i mitt liv men "får" man fortsätta träffa ett syskons ex när dom gjort slut eller måste man klippa alla banden ? Nu menar jag inte ifall hon varit otrogen eller sårat min bror men om dom bara vuxit ifrån varandra?
 
Halloj,

Jag funderar på en sak, den är inte aktuell just nu men jag är nyfiken på hur ni tänker kring det här.

Min lillebror har en sambo som är helt underbar. Hon har kommit in i familjen och känns som en syster för mig. Vi hittar på saker tillsammans hela familjen, utflykter, middagar, spelkvällar och hon följer med till farfar och hon ska med hela familjen till Vietnam i december. Hon är så otroligt mysig och vi kan umgås bara vi två. Hon är allergisk mot pälsdjur men älskar min hund så mycket att hon väljer att ta extra medicin och må dåligt fysiskt för att kunna umgås med honom.

Men vad händer om min bror och sambon separerar? Jag vill ha kvar henne i mitt liv men "får" man fortsätta träffa ett syskons ex när dom gjort slut eller måste man klippa alla banden ? Nu menar jag inte ifall hon varit otrogen eller sårat min bror men om dom bara vuxit ifrån varandra?
Det är självklart i min värld.
 
Halloj,

Jag funderar på en sak, den är inte aktuell just nu men jag är nyfiken på hur ni tänker kring det här.

Min lillebror har en sambo som är helt underbar. Hon har kommit in i familjen och känns som en syster för mig. Vi hittar på saker tillsammans hela familjen, utflykter, middagar, spelkvällar och hon följer med till farfar och hon ska med hela familjen till Vietnam i december. Hon är så otroligt mysig och vi kan umgås bara vi två. Hon är allergisk mot pälsdjur men älskar min hund så mycket att hon väljer att ta extra medicin och må dåligt fysiskt för att kunna umgås med honom.

Men vad händer om min bror och sambon separerar? Jag vill ha kvar henne i mitt liv men "får" man fortsätta träffa ett syskons ex när dom gjort slut eller måste man klippa alla banden ? Nu menar jag inte ifall hon varit otrogen eller sårat min bror men om dom bara vuxit ifrån varandra?
Varför ta ut deras separation i förskott alls? Ta det den dagen det kommer om det blir så? Skulle tro att Ribbing nog tyckt att det vore att gå händelser i förväg i onödan.
 
Halloj,

Jag funderar på en sak, den är inte aktuell just nu men jag är nyfiken på hur ni tänker kring det här.

Min lillebror har en sambo som är helt underbar. Hon har kommit in i familjen och känns som en syster för mig. Vi hittar på saker tillsammans hela familjen, utflykter, middagar, spelkvällar och hon följer med till farfar och hon ska med hela familjen till Vietnam i december. Hon är så otroligt mysig och vi kan umgås bara vi två. Hon är allergisk mot pälsdjur men älskar min hund så mycket att hon väljer att ta extra medicin och må dåligt fysiskt för att kunna umgås med honom.

Men vad händer om min bror och sambon separerar? Jag vill ha kvar henne i mitt liv men "får" man fortsätta träffa ett syskons ex när dom gjort slut eller måste man klippa alla banden ? Nu menar jag inte ifall hon varit otrogen eller sårat min bror men om dom bara vuxit ifrån varandra?

Det har inget med etikett att göra. Vill man umgås efter en ev separation gör man det. När mitt ex gjorde slut med mig fortsatte de av hans vänner som var mina vänner också umgås med mig. En av dem gjorde klart rent ut att han tyckte om oss båda och inte tänkte välja sida sas.
 
Ja det har inte med "etikett" att göra, hittade bara inget bättre ord för det för att förklara hur jag menade.

Det är som sagt inte någon idé att oroa sig för det som kanske inte händer för jag har aldrig sett kärare människor. Sättet dom rör vid varandra, pratar med varandra och bara deras blickar när dom ser på varandra ser ut som att den andra personen är Jesus som återkommit till jorden. Jag hoppas att hon aldrig lämnar familjen.

Men jag ville bara veta för nyfikenhetens skull. Skönt att höra ändå att det liksom är helt ok och normalt och som någon skrev är vi ju alla vuxna människor. Funderar på vad min bror skulle tycka bara. Men det kanske är något jag får lämna till honom att hantera.
 
Men jag ville bara veta för nyfikenhetens skull. Skönt att höra ändå att det liksom är helt ok och normalt och som någon skrev är vi ju alla vuxna människor. Funderar på vad min bror skulle tycka bara. Men det kanske är något jag får lämna till honom att hantera.

Jag vet en del som anser att man måste ”välja” när par separerar. En person ställde en gång ett ultimatum till sin vän och sa; du får välja mig eller mitt ex, för jag kan inte ha dig som vän ifall du umgås med henom. Vännen svarade då att jag väljer er båda, och är vi inte vänner då längre så är det du som gjort det valet. Inte jag.

Fungerar såklart annorlunda med en bror. Skulle han ha åsikter så kan de ofta ändras genom goda argument. En del tar de spåret för att det är så de hört att det ska vara, utan att ha ifrågasatt det.
 
Ordet etikett betyder ju "liten etik". Dvs en etik för de små frågorna, som slipsar och servetter.

Din fråga är en mycket större fråga än de frågor etiketten kan hantera.

Så svaret på din fråga, bottnar ju i hur du ser på relationer mellan människor. Och där tycker ju folk olika.

För mig är det tveklöst så att det är du som råder över dina relationer, och att din relation med tex din brors ex inte har något alls att göra med din relation med din bror.

Någon annan kan tycka att din lojalitet med din bror är det viktiga här.

Så hur tänker du själv?
 
Ordet etikett betyder ju "liten etik". Dvs en etik för de små frågorna, som slipsar och servetter.

Din fråga är en mycket större fråga än de frågor etiketten kan hantera.

Så svaret på din fråga, bottnar ju i hur du ser på relationer mellan människor. Och där tycker ju folk olika.

För mig är det tveklöst så att det är du som råder över dina relationer, och att din relation med tex din brors ex inte har något alls att göra med din relation med din bror.

Någon annan kan tycka att din lojalitet med din bror är det viktiga här.

Så hur tänker du själv?
Hmm, min bror är lite konventionell så jag oroar mig för vad han tycker men jag tänker som så att jag tar upp ämnet till diskussion eller bara berättar för honom hur jag vill ha det om det blir aktuellt och tar det därifrån. Vet inte vad som är viktigast rent objektivt men relationen till min bror går före allt för vi har alltid tagit hand om varandra i vått och torrt.
 
Halloj,

Jag funderar på en sak, den är inte aktuell just nu men jag är nyfiken på hur ni tänker kring det här.

Min lillebror har en sambo som är helt underbar. Hon har kommit in i familjen och känns som en syster för mig. Vi hittar på saker tillsammans hela familjen, utflykter, middagar, spelkvällar och hon följer med till farfar och hon ska med hela familjen till Vietnam i december. Hon är så otroligt mysig och vi kan umgås bara vi två. Hon är allergisk mot pälsdjur men älskar min hund så mycket att hon väljer att ta extra medicin och må dåligt fysiskt för att kunna umgås med honom.

Men vad händer om min bror och sambon separerar? Jag vill ha kvar henne i mitt liv men "får" man fortsätta träffa ett syskons ex när dom gjort slut eller måste man klippa alla banden ? Nu menar jag inte ifall hon varit otrogen eller sårat min bror men om dom bara vuxit ifrån varandra?
Vett är väl vad du själv tycker och vill? Gillar du verkligen henne så kan ju du fortsätta att vara vän?
Vad Ribbing skulle säga vet jag inte men tror inte att hon skulle motsätta sig er vänskap.
 
Hmm, min bror är lite konventionell så jag oroar mig för vad han tycker men jag tänker som så att jag tar upp ämnet till diskussion eller bara berättar för honom hur jag vill ha det om det blir aktuellt och tar det därifrån. Vet inte vad som är viktigast rent objektivt men relationen till min bror går före allt för vi har alltid tagit hand om varandra i vått och torrt.
Men oroar du dig inte i onödan nu? Den dagen om de går isär får du väl ta upp det med din bror om han skulle ha problem med att ni är fortsatt vänner?
 
Men oroar du dig inte i onödan nu? Den dagen om de går isär får du väl ta upp det med din bror om han skulle ha problem med att ni är fortsatt vänner?
Jo det är så typiskt mig att oroa mig i förväg för något som kanske händer om ett år eller aldrig. Ska släppa på den oron och faktiskt tänka att vi alla tre är vuxna och det går att lösa om det nu ens blir en sån situation.
 
Jag skilde mig för 1,5 år sen. Mina föräldrar kallar fortfarande exet för ”sin bästa svärson” och min älskade svärmor ser jag som en god vän.
Sen är det klart att det påverkar att vi ju har barn ihop. Och att vi är goda vänner fortfarande.
Såklart kan man vara kompis med en brors ex, om det nu skulle råka bli så!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Vackraste hundrasen
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp