Vad skulle ni betala.

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare PetraC
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 959
P

PetraC

Var och provred ett sto i går för min kusins räkning och nu skulle jag vilja veta vad ni skulle batala för en sådan häst eftersom att jag tyckte hon var för dyr.
Hon är 10 år töltade enligt ägaren när hon var på inridning, men efter det har inte ägaren töltat något med hästen utan bara ridit skritt, trav och galopp.
Hon töltade heller inte med mig utan travade bara.
Kliat sig lite lite i man och svans.
Jättesnäll och lugn, inget stirrig eller spänd.
Inte blivit riden sen i våras och bara sporadiskt därimellan.
Vad skulle ni betala för en sådan häst.:bow:

Sv: Vad skulle ni betala.

tja max 25:000 med tanke på att den har exem och inte utbildad alls pluss ur kondition

Var och provred ett sto i går för min kusins räkning och nu skulle jag vilja veta vad ni skulle batala för en sådan häst eftersom att jag tyckte hon var för dyr.
Hon är 10 år töltade enligt ägaren när hon var på inridning, men efter det har inte ägaren töltat något med hästen utan bara ridit skritt, trav och galopp.

Glömde skriva att hon endast är skogsriden. Ingen dressyr över huvud taget. reagerar inte på några skänklar eller hjälper. Reagerar bara på frammåt drivande skänkel och knappt det

Är det ens en häst att köpa?
Möjlig eksem och väldigt otränad. Ingen tölt. Det tar tid att träna upp muskler etc ...

25000 tycker jag också verkar rimligt, ev mer om den har bra stam för ev avel, eller verkar ha potetntial för något mer efter lite tid och utbildning.

Är det ens en häst att köpa?
Möjlig eksem och väldigt otränad. Ingen tölt. Det tar tid att träna upp muskler etc ...

Det är det vi håller på att ta reda på. ville bara veta eran uppfattning. blir glad för alla svar och åsikter.

Senast ändrad av en moderator:

Upp till 30 000, allt över det är skandal(& egentligen några tusen under det men det är såhär priserna ser ut idag på defekta hästar)

10 år och ingen visad tölt. Nja.... klia sig hit o dit, svårt veta om det är vanligt kli eller eksem. Priserna är svåra att säga så här, men tänker som ang att det finns ju andra hästar att se på.....

Jag hade nog tittat efter någon annan häst, inte så roliga förutsättningar. Hade inte gett mer än 25 000.

ja det är nog lika bra att hon tittar sig om efter en annan häst.
Har man otur så kanske hon aldrig töltar mm. Och då är hon ju inget annat än en "vanlig" ponny med lätt exem.

max max 30.000, egentligen inte mer än 25 ...
sen väldigt OT: Petra, du ville se bild på Vilja's halvsyster.
Har nu en nytagen bild.
Mysa, 3 år

Senast ändrad:

Jag skulle titta vidare på andra hästar.
Även om hästen "bara" kliar sig lite i svans och man NU så vet du inte hur det blir nästa år!

Den hästen hade jag ärligt talat inte ens övervägt att köpa. Vill man ha ett projekt att utbilda och töltsätta, som det verkar vara frågan om här, så tycker jag att det skall vara en betydligt yngre häst. Tänk på att det är svårare att plocka fram tölten på en så att säga befäst tregångare, än på en unghäst. Detsamma gäller antagligen dressyren.

Det är knappt så att jag skulle betala 25 000 för den. En häst som är oupfostrad och knappt visar tölt vid 10 års ålder och desutom visar tendens till exem. så knapt 25 000.

det vart inget med hästköpet. Kusin bjöd 20.000 för henne men det ville inte ägaren gå med på. Så nu är det bara att leta vidare.

Synd att det inte blev ngt.
Hästen behöver ju inte alls ha haft exem, det finns många hästar som kliar sin svans utan att ha det.
Kanske tyckte ägarinnan att tölt är svårt?Ville kanske inte förstöra den?Då är det ju bättre att bara rida dom gångarter man klarar av!
Hur såg hästen ut exteriört??

Jag gav 35.000 för min pålla med täcke.
7år och nyinriden,nyimporterad,svårriden och utan tölt.
Nu töltar vi för tränare och hon säger att min häst är en framtida tävlingshäst om jag ger henne tid.
Jag töltar bara ute i skogen hemma, för då har hon mest framåtbjudning.
Annars tränar vi också dressyr.
Den förra ägarinnan blev minst sagt förvånad när vi kom till en träning på samma gård, bara ca 1 månad efter köpet, hon var redan då en helt annan häst.

Jag anser mig ha gjort ett kap, som gammal dressyr ryttare älskar jag att hon har mkt bra grundgångarter.
Nu kan hon ju även tölta, den kommer mer och mer.

:bump:

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 461
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 812
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back... 2
Svar
22
· Visningar
6 197
Senast: Boj
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
3 226

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka