Bukefalos 28 år!

Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

paradiset

Trådstartare
Vet inte om jag får länka till mitt blogginlägg men oavsett faktumet att hundar självklart inte ska skrämma folk, springa fram och gapa osv så det som hände, hände min väninna och hon hann ej koppla sina hundar. Mannen som har paraply försöker inte skydda sig utan SLÅR på hundarna som inte bitit eller kommit ända fram, bara sprungit gapandes mot honom ( 4 små mellanpudlar ) och genast skingrats omkring honom när han tog ner paraplyet.

Min väninna blir såklart fly förbannad för det kan ju göra hundarna ännu räddare ( det är alltså framförallt en tik som är rädd och gapar men gör inget mer och drar med sig de andra ). Sedan när alla hundarna är kopplade och lugna och min vän torkar blodet från en knäckt nagel som uppstod i tumultet när mannen ville slå henne med handtaget till flexit hon höll i handen osv...så gick han förbi oss IGEN och han verkade inte direkt rädd! Så, ja hundarna gjorde fel och Ja min väninna hade kunnat behålla lugnet men oavsett vad man gör ibland så hjälper det inte, hon försökte dessutom flera ggr prata sansat med honom att det hon blev upprörd över var bara det faktum att hon SLOG hennes hundar och att hon är ledsen över att han blev rädd då hon bara inte hann koppla hundarna i tid.

Jag ska erbjuda mig att skvallerträna hennes ena hund framförallt som drar igång allt då det kommer ur rädsla från när hon var liten och gipsad och min väninna har allvarliga ryggproblem och äter Morfin bla så hon kan liksom inte gå separata promenader med alla eller hoppa, skutta och vara superkul i möten. Dessutom har hon 2 valpar på 6 månader kvar osålda som hon verkligen inte trodde skulle bli kvar så länge med den stamtavlan så istället för 3 hundar, 2 små och en lugn Podenco så hade hon idag 6 st då Podencons halvssyster var med oxå. Jag vill inte ha disskussioner kring om det var fel eller rätt av henne att ha dem lösa då jag inte kan bestämma över min väninna det är hon som får skämmas om de inte uppför sig inte jag. Jag har dock påpekat min ståndpunkt för henne. JAG hade inte brusat upp oavsett eftersom dels mina hundar hade blivit mer upprörda och man inte kan tala reson med hundrädda ( hur rädd han nu var egentligen...)

Men vad anser ni om att få försvara sin hund, som gjorde fel när den utsatte tar till övervåld?
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Det är alltid svårt att bevisa övervåld. Jag vet att det finns rättsfall där en person har tagit tag i en hund som sprungit fram för att sedan kasta den i backen med fraktur som följd. Det räknades som övervåld och personen tvingades betala skadestånd till hundägaren.

Vad jag förstod så blev inte någon av hundarna skadade, så om det är övervåld är tveksamt. Däremot kanske reaktionen var överdriven, men rädsla är subjektiv så om den stod i proportion till "hotet" går nog inte att säga.

Ingen vill att ens hundar ska bli slagen. Men i någon mening så tycker jag nog att det är din väninna som försatte både mannen och hundarna i en mycket olycklig situation. Om inte mannen gick fram mot hundarna och började slå på dem så måste hundarna varit rätt nära honom - ett paraply är ju inte så långt. Jag tycker nog att din väninna framförallt ska rannsaka sig själv för det inträffade.

Jag förstår dock att din väninna är ledsen och upprörd. Det hade jag med blivit. Det bästa är nog att se det som ett olycksfall till följd av att hon inte hade tillräcklig uppsikt över hundarna och sedan ta lärdom utav det.

Däremot, sprang mannen fram till hundarna som närmade sig. Då hade jag blivit fly förbannad.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Om frågan är vad jag skulle göra om någon slår mina hundar med ett paraply om mina hundar springer gapandes mot en person, så skulle jag skämmas ihjäl över mina hundars beteende. Jag skulle ha full förståelse om personen ville freda sig. Vare sig personen är hundrädd eller spelad hundrädd, finns det mängder med godtagbara skäl till att inte vilja få hundar på sig. Avsky främmande hundar som kommer gapandes emot en räcker. Små eller stora hundar spelara ingen roll. Småhundar har inte carte blanche att gapa och springa emot folk.

Men vad anser ni om att få försvara sin hund, som gjorde fel när den utsatte tar till övervåld?

Det här förstår jag inte riktigt. Hur då försvara sin hund? Genom att slå den utsatte tillbaka? Nej! Försvara sin hund genom att få bort den, absolut, det är mitt ansvar som hundägare.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Är man hundrädd och ett gäng skällande hundar kommer så nära att man kan slå dem med att paraply, så förstår jag att man kan känna ett behov av att försvara sig. I din väninnas situation hade jag bara bett om ursäkt, kopplat mina hundar och gått där ifrån (och hållit hundarna kopplade i fortsättningen).

Hade hundarna däremot blivit helt oprovocerat attackerade av mannen är det förstås okej att försvara dem, eller (mer lämpligt) ringa polisen.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Jag förstår inte situationen, men rent allmänt så hade jag fått be så hemskt mycket om ursäkt om mina hundar och pallrat mig därifrån. Inte bråkat.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Om frågan är vad jag skulle göra om någon slår mina hundar med ett paraply om mina hundar springer gapandes mot en person, så skulle jag skämmas ihjäl över mina hundars beteende. Jag skulle ha full förståelse om personen ville freda sig. Vare sig personen är hundrädd eller spelad hundrädd, finns det mängder med godtagbara skäl till att inte vilja få hundar på sig. Avsky främmande hundar som kommer gapandes emot en räcker. Små eller stora hundar spelara ingen roll. Småhundar har inte carte blanche att gapa och springa emot folk.

Det är alltså det jag anser och skulle gjort oxå. Nu hade ju väninnan väldigt ont och hade haft en fruktansvärd morgon men beslutade sig för att gå ut med mig ändå för hundarnas skull, hade tagit morfin som förändrar både omdöme och reaktionsförmåga och som sagt det är hennes hundar och hennes ansvar och skam men jag vill veta fler människor ståndpunkt innan jag tar upp detta med henne för hon är lite för naiv tycker jag. Hundarna får dessutom chansen att gång på gång göra fel och befästa det.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Har man hundarna lösa ska dom inte gå fram till människor som inte söker kontakt! Jag skäms bara dom gånger min valp fått för sig att springa fram och ska lukta och ber om ursäkt!
Kan även säga att jag sparkar bort lösa hundar som kommer fram till mina hundar. Tyck om det eller inte, hundar som inte lyssnar ska sitta i koppel.
Sen kan ju olyckor alltid hända men då tar man ansvar och ber om ursäkt för att man har för dålig pli på hunden.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Kan ju säga att jag knäade till en fralla lätt för nån vecka sen, den hade sprungit efter mig och mina hundar minst 200 meter och när den upptäckte att jag hade godis skulle den klättra på mig också... Matte hade inte ett dugg bråttom att hämta sin hund, hon gick tillochmed åt andra hållet väldigt länge tills jag stannade och väntade in henne.

Så jag förstår folk som reagerar, man vet aldrig vad den personen råkat för innan.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Det är alltså det jag anser och skulle gjort oxå. Nu hade ju väninnan väldigt ont och hade haft en fruktansvärd morgon men beslutade sig för att gå ut med mig ändå för hundarnas skull, hade tagit morfin som förändrar både omdöme och reaktionsförmåga och som sagt det är hennes hundar och hennes ansvar och skam men jag vill veta fler människor ståndpunkt innan jag tar upp detta med henne för hon är lite för naiv tycker jag. Hundarna får dessutom chansen att gång på gång göra fel och befästa det.

Om din väninna har ont och mår dåligt kan jag förstå hennes reaktion. Du får försöka ta upp det vid ett lämpligt tillfälle när hon mår lite bättre. Har hon så där många hundar som drar igång varandra måste hon förstå att hon behöver ha koll på dem genom koppling. Du kan ju ta upp det ur hennes och hundarnas perspektiv, att hundarna faktiskt kan bli skadade och väldigt rädda om de råkar på någon riktigt arg och elak människa när de kommer härjandes. En spark mot en mellanpudel eller ett rejält slag med ett tex ett paraply kan ju faktiskt skada hunden rejält.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Men även om din väninna är lite opigg så varför kan hon inte ha hundarna i koppel?

Jag håller med de i tråden som menar man har rätt att freda sig om hundarna springer mot och fram till en, även om det bara är små pudlar.

Jag var ute o joggade häromveckan , och då kom det 2 halvstora emot mig i rasande fart. Jodå, ägarna var med o ropade på sina men de lyssnade inte. Jag satte upp foten som skydd,o nej, jag sparkade inte, bara satte upp foten.

Det blev ett jävla väsen på ffa den ena hundägaren.
Den andra sa som de flesta gör vid liknande hundmöten: - Men de är inte faaarliga.

Jag skiter i vilket sa jag, här är det koppeltvång(kommunalt löparspår) och jag vill inte ha främmande hundar på mig.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Ingen vill att ens hundar ska bli slagen. Men i någon mening så tycker jag nog att det är din väninna som försatte både mannen och hundarna i en mycket olycklig situation. Om inte mannen gick fram mot hundarna och började slå på dem så måste hundarna varit rätt nära honom - ett paraply är ju inte så långt. Jag tycker nog att din väninna framförallt ska rannsaka sig själv för det inträffade.

Jag förstår dock att din väninna är ledsen och upprörd. Det hade jag med blivit. Det bästa är nog att se det som ett olycksfall till följd av att hon inte hade tillräcklig uppsikt över hundarna och sedan ta lärdom utav det.

Däremot, sprang mannen fram till hundarna som närmade sig. Då hade jag blivit fly förbannad.

Håller med ovan.

Kan säga att jag själv smällt till en stor JRT med skidstaven när jag var ute och åkte rullskidor. Kom utrusande ut på vägen från en gård och kändes som om den satsade på att sätta tänderna i mitt ben. Kände varken för att få ett set tänder i vaden och/eller ramla i asfalten så smällde till den i sidan (noga med att undvika att spetsa hunden såklart dock, men hade det varit en ex rotwailer hade jag ärligt talat inte brytt mig), kräket blev lite paff och höll sig på avstånd när jag letade reda på ägaren. Hunden blev inte skadad (var lite orolig, därför jag letade rätt på ägaren) och ägaren tog det bra och bad mig om ursäkt. Hade blivit rätt förbannad själv om ägaren börjat skälla ut mig när det var denne som brustit i uppsikt och hunduppfostran!
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Sedan när alla hundarna är kopplade och lugna och min vän torkar blodet från en knäckt nagel som uppstod i tumultet när mannen ville slå henne med handtaget till flexit hon höll i handen osv...så gick han förbi oss IGEN och han verkade inte direkt rädd!

Den meningen fattar inte jag, ville mannen slå din kompis med handtaget till flexit efter att hon kopplat hundarna??
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Jag är inte rädd för hundar, men jag skulle kanske göra samma som den mannen i samma läge. Han kanske också hade haft en jävlig dag, hade ont och käkat morfin?

Det är hundägarens skyldighet att skydda sina djur, är de inte 100% lydiga så ska de vara kopplade. SÅ skyddar man sina hundar.

Och man bör kanske inte hålla på med avel om man inte riktigt har ork att bli stående med halvvuxna valpar. För det måste man ju räkna med att man kan bli, oavsett stamtavla.

Jag tycker att du kan visa din väninna den här tråden, här kan hon läsa vad vi andra tycker, och du behöver inte försöka återge och tolka vad som skrivits här. Jag tror att det kan ge bättre effekt faktiskt.

Skönt att det gick bra med hundarna i alla fall!
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Hundarna sprang gapandes i flock mot honom. Säger inte att det rättfärdigar att man slår dem, men förstår ändå om mannen blev sur.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Jág hade inte gillat att få fyra pudlar skällande o farandes mot mig o hade jag haft en parply hade jag absolut kunnat frada mig med det. Varför ska jag behöva bli smutsig o dan bara för att folk inte kan hålla koll på sina hundar?

Har dängt till en en hel hög med hundar som försökt springa fram till min.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Jag hade skämts om min hund hade sprungit fram och skällt på någon. Har man inte koll på hundarna så har man dem inte lösa.

Däremot har jag varit med om att en kvinna sparkade på min gammeltant när hon var kopplad och jag gick förbi. Jag var tretton år och jag kan säga att jag sparkade till kärringen och vrålade som en idiot år henne. Jag var så förbannad och blir det än idag 20 år senare. Hennes ursäkt var att hon var rädd för hundar. Jaha, men säg det då. Min hund var kopplad!
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Jag hade skämts ihjäl... :crazy:

Jag hade inte börjat bråka med gubben, bara bett 1000 ggr om ursäkt. Att man som hundägare har huvudvärk eller haft en dålig dag är ingen ursäkt för att inte ha koll. Min gamle hane kan ibland vara lite olydig. Han sticker inte fram till någon eller så, men han kommer inte på inkallning så fort som jag önskar (stannar och luktar på någon fläck eller liknande ist). Har jag inte ork att ha 100% fokus på honom dom dagarna så får han gå kopplad helt enkelt.

Jag hoppas att hon får ordning på den osäkra hunden för hundens skull och hoppas att den klarade sig från förvärrad osäkerhet iom händelsen. Jag kan tycka att det var ansvarslöst både mot mannen och hunden/hundarna.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Häromveckan blev Råda attackerad av en irländsk terrier som var lös. Den kom bakifrån efter att vi hade passerat, drog rakt över en trafikerad väg och flög på min hund, och jag skojar inte om jag säger att jag HADE SPARKAT IHJÄL DEN om den inte hade blivit bortsliten av ägaren.
För så här ligger det till, om man blir rädd, eller något man älskar blir attackerat, då bryr man sig inte om huruvida någon annan har ont i ryggen, eller om hunden "är så terrieraktig" eller om hundarna bara ville leka osv, utan man försvarar sig och sitt.
Det allra sista jag tänkte på var om den andra hunden blev skadad, jag var bara fast besluten att MIN hund inte skulle sitta hos veterinären igen med tratt och söndertrasade framben.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Man kopplar hunden/hundarna ber 100 ggr om ursäkt, gå vidare och lär sig att inte ha sin hund lös!

Jag är lite osäker på nya hundar och de gånger nån hund har kommit springande mot mig och min hund har jag satt upp en fot/puttat bort den/smiskat till den löst med mitt koppel.

En hund ska ALDRIG springa fram till nån annan levande varelse utan tillåtelse.

Sen tycker jag det är lite pinsamt att din vännina skyller på mediciner, värk m.m om hon inte orkar motionera sina hundar kopplade så finns det säkert nån som kan gå med hennes hundar för en liten slant!
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

KL
Jag är inte direkt hundvan, känner några hundar som är mina polare men jag kan inte "hundspråk", vet inte om en hund är glad eller arg.

Jag är inte hundrädd men om det kom en eller flera rusande så hade jag både kunnat sparka och dänga till dem med paraply eller väska inte för att vara dum utan för att jag reagerat av ren reflex.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp