Bukefalos 28 år!

Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Jag har ett väldigt trasigt knä som snart ska opereras. Om en hund hoppar mot det i fel vinkel viker det sig och det är ambulans, svullnad och inställd operation som gäller. Jag hade lätt valt att vifta med paraply om det kommer fyra, okontrollerade hundar för nära. Jag struntar högaktningsfullt i hur din väninna mår i det läget.

Hade hon dessutom skällt på mig för att jag försvarade mig mot hennes lösa hundar hade jag klippt till henne med paraplyn. Hårt.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

det jag har lärt mig av bland annat hundförare inom militären är att man har rätt att försvara sig mot lösa hundar (nödvärnslagen) och att man har rätt att oskadliggöra hundar som kan ses som ett potentiellt hot, tex kommer rusandes mot en, skällande. Oavsett om det är en fralla eller grand danois.

Hade jag varit din väninna hade jag skämts ihjäl och alltid kopplat mina hundar.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

i någon mening så tycker jag nog att det är din väninna som försatte både mannen och hundarna i en mycket olycklig situation. Om inte mannen gick fram mot hundarna och började slå på dem så måste hundarna varit rätt nära honom - ett paraply är ju inte så långt. Jag tycker nog att din väninna framförallt ska rannsaka sig själv för det inträffade.

Jag instämmer med Philo och vill lägga till: om det var mina hundar skulle jag vara tacksam mot paraplymannen eftersom mina hundar fick en obehaglig upplevelse när de gjorde något de inte hade lov till. Det sista man vill är ju att det otillåtna ska vara trevligt så att de vill göra det igen.

Jag kan vara rejält otrevlig mot hundar som kommer fram till mig utan lov. Jag tycker att jag gör ägaren en tjänst.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

kl
många vet väl vad jag anser om lösa jyckar så jag tyckte mannen hade all rätt å freda sig mot hundarna.
Hade 4 hundar sprungit mot mig å skällt hade jag blivit riktigt illa till mods och hade jag haft paraply hade jag oxå drämt till.
Skulle jag haft jycken med mig hade jag gjort det dubbelt upp.
Däremot om han smällde till TS väninna så är detta en felaktig handling från mannens sida
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

om det var mina hundar skulle jag vara tacksam mot paraplymannen eftersom mina hundar fick en obehaglig upplevelse när de gjorde något de inte hade lov till. Det sista man vill är ju att det otillåtna ska vara trevligt så att de vill göra det igen.

Instämmer helt.
Hade min hund sprungit mot någon människa hade jag blivit mycket mer sur om personen varit trevlig mot hunden än om den varit rejält otrevlig, just för att jag inte vill att min hund ska se det som något roligt att springa till andra.

Hade jag råkat ut för att min hund sprungit skällandes mot någon osv, ja då hade jag skämts ihjäl. Det har hänt att hon gjort det mot andra hundar och trots att hon då stannat 30 meter bort och tyst tittat på dem så har jag skämts och bett tusen gånger om ursäkt för att min hund sprang mot dem istället för att komma på min inkallning.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Hade hon dessutom skällt på mig för att jag försvarade mig mot hennes lösa hundar hade jag klippt till henne med paraplyn. Hårt.


:rofl:

KL

Jag undrar var de, som brukar tycka att man ska vara lite positiv o smidig, gärna "kunna läsa hund" för att ge de lösa framspringande hundarna rätt bemötande, är?

Jag tror inte TS poppar in hit igen.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Varför skulle jag inte poppa in hit igen? JAG försvarar inte min väninnas handlande alls. JAG had eoxå skämts, bett om ursäkt, JAG hade överhuvudtaget inte haft den hunden lös, helst alla om de inte lyssnade om jag inte orkade träna skvaller. Jag hade blivit glad om mina hundar lärde sig att man inte gör så vilket oxå har hänt mig en gång och ja hunden lärde sig och jag tränade min hund! Mina hundar var oxå lösa under händelsen. Vinthunden stannade långt ifrån mannen och genast när det blev hotfullt sprang han långt tillbaka och var jätterädd så jag hade fullt upp lugna honom. Min pudelkorsning kom direkt när jag visslade eftersom jag tränat in det med extremt positiva metoder. Min väninna tror däremot mer på att skälla ut sina hundar och ja de lyssnar inte på det precis som min inte gjorde innan jag visste bättre. Jag vill med den här tråden ha kött på benen inför mitt försiktiga samtal med väninnan.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Jag skulle grämt mig i dåligt samvete att min hund fick ta emot slag från en främmande på grund av mitt slarv :(

Hade en lös hund kommit fram och ens försökt leka med min extremt hundosäkra hund så hade jag sparkat om så hade behövts. Synd att det ska gå ut över hunden att ägaren är ansvarslös men jag tänker inte låta min hund gå igenom en för henne traumatisk händelse.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Vem vet. Mannen kanske gjorde henne en tjänst. Hundarna kanske lärde sig att man springer inte fram till främmande.

Om någon av mina nångång skulle springa till grannen, så jagar de hem dom med buller och bång. Himla bra, då fattar dom att där har de inte att göra..
Men helst vill grannarna klappa, men de förstår mig när jag förklarat varför de ska hem illa kvickt.
Nu händer det väldigt sällan, men kan hända om vi har en unghund typ..
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Min väninna blir såklart fly förbannad för det kan ju göra hundarna ännu räddare (
Tough shit, hon får väl se till att hålla jyckarna kopplade.

Jag hade blivit vansinnig om jag vore snubben.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Varför skulle jag inte poppa in hit igen? JAG försvarar inte min väninnas handlande alls. JAG had eoxå skämts, bett om ursäkt, JAG hade överhuvudtaget inte haft den hunden lös, helst alla om de inte lyssnade om jag inte orkade träna skvaller.


Nu var det ju inte bara den hunden som var lös.

Alla hundarna var lösa.

Även dina.

I ett område där hundar bara får vara lösa om de är lydiga o kommer på inkallning.

Även dina hundar sprang emot mannen.Varför stoppade du dem inte?

Hur många blev det då?, 4 mellanstora och 3 större:eek:....7 stycken?

Jävligt dålig stil av er båda och INTE en olyckshändelse.

*du hänvisade till din blogg # 1, jag läste*
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Ja men mina kom när jag kallade, vet inte hur jag formulerat mig i bloggen exakt men de kom aldirg fram till mannen och han sade även till min väninna sedan " se på henne hon har sina kopplade" så han lär inte ens ha märkt mina för de var ju lösa först ja. Jag har ingenstans skrivit att det var bara en hund som sprang fram, kan ha formulerat mig klumpigt dock. Nej inte en olyckshändelse i den bemärkelsen men jag har inte skrivit här eller i bloggen varenda milimeter av vår promenad b la det faktum att hon inte hann se mannen och koppla i tid pga att en av de andra hundar sprang mot ngt inbillat på en sidostig och hon hade sin uppmärksamhet på att kalla in den och så händer detta. Min väninna var på så fruktansvärt dåligt humör så min prioritet var inte att kommentera hennes val angående kopplade hundar eller ej eftersom a: ) hon alltid hinner koppla upp och B:) de ggr det inte hunnits med har inget hänt då de flesta är trevliga människor. Allt är väldigt olyckligt och det väninnan ska göra är så klart att hålla hundarna kopplade. Mina hundar lydde mig även om vinthunden var så rädd så han inte kom direkt fram till mig med en gång men han störde aldrig mannen vi var minst 25 m bort. Det står även i bloggen att de 3 större hundarna höll sig längre bak ( bort ) och att de backade, ingenstans står de hur nära gubben de kom och eftersom jag vet att de inte sprang fram kände jag inte heller att jag behövde förtydliga det i bloggen. Det jag kan beskyllas för är isåfall att jag inte bad min väninna hålla hundarna kopplade. Sedan var det säkert bra som hände oxå tycker jag då min väninna förhoppningsvis håller dem kopplade nu. Vad jag ville med tråden var veta hur andra hade reagerat om någon hade slagit er hund. Jag tror det finns lika många som hade accepterat det som inte hade gjort det oavsett om det är rätt eller inte. Och självklart kan man inte resonera med en rädd människa därför jag tyckte hon brusade upp helt i onödan men det var hennes åsikt att oavsett anledningen så slår ingen hennes hundar. Varför hon har den ståndpunkten vet jag inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

KL

Som i stort sett alla övriga skribenter så hade jag tagit paraplyet ifrån mannen och slagit mig själv i huvudet pga extremt korkat uppträdande!!

Ni som känner/träffat mig vet redan att jag hade gjort betydligt "värre" saker än viftar med ett paraply om 3-4-5-7(??) hundar kommit rusande mot mig!
Oavsett om vissa hundar stannar på 10 meters håll så kan det upplevas obehagligt/skrämmande/irriterande för både hundvana och hundvana att bli utskällda och "påsprungna" av flera hundar.

Nej, TS och väninnan bör båda ta på sig dumstruten på huvudet och sluta ha sina hundar lösa utom kontroll! Eller gilla läget att deras hundar riskerar få ta smällen för deras bristande hundhållning.

/Swat
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Det stod i bloggen att dina hundar sprang "tysta" emot gubben, och stannade när han började, så visst har mannen i fråga haft en hel bunt lösa hundar som INTE kommit till sina ägare utan varit lösa mot honom.

Jag tycker faktiskt det är hemskt. Och synd om mannen.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

De gånger det inte hunnits med?
De brukar alltså fara fram till folk?
Okej att en gång är ingen gång, men det där är verkligen inte okej.
Koppel på tills inkallningen sitter hundra!
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Nu har jag läst ditt blogginlägg. Suck. Du och din väninna fokuserar på att mannen slår efter hundarna eftersom han är hundrädd men då han inte verkar rädd när hundarna är kopplade borde han enligt er inte slagit.
Jag är definitivt inte hundrädd, men jag vill inte ha hundar stormande fram till mig och hoppa upp på mig. Inte då jag är frisk och definitivt inte nu med min knäskada.

Och jag instämmer med Bison: Detta har alltså hänt flera gånger?! Och det "brukar gå bra för de andra hundarna sprungit fram till har varit snälla".

Både du och din väninna får nog tänka efter lite. Och köpa koppel.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

kl
Jag kan ju tycka det är tveksamt att ha 5-6-7 hundar lösa tillsammans där andra människor går, ytterst sällan det går att ha koll på så många hundar samtidigt. Har mött ett undantag dock, mötte en kvinna med 4 hundar som kastade sig ner liggande på vissling 1 (från att ha sprungit och busat runt) och återvände till kvinnan ilsnabbt på vissling två när vi mötte dem på en promenadstig (blev sjukt imponerad!). Men har man inte sådan koll kan man gott vänta tills man är i en hundpark el liknande om man vill ha alla lösa samtidigt.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Jag tycker att det är förskräckligt med folk som låter sina o uppfostrade jyckar springa vind för våg och sen dessutom har mage att klaga när någon med all rätt försvarar sig. Finns inget värre än att ha "lilla Molly som bara skulle hälsa" framrusandes mot mig och mina kopplade hundar när man minst anar det! Jag sparkar iväg såna hundar på momangen. Det känns som om många småhundsägare tror att det är mer OK med o uppfostrade knähundar än stora o uppfostrade brukshundar som springer fram till folk för att skälla ut dom.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Det där har jag varit med om! Jag hade iofs ingen brukshund men väl en stor hund, en grand danois. En dag mötte jag en äldre tant med en cairnterrier som betedde sig fruktansvärt illa, drog i kopplet, skällde, morrade och gjorde utfall mot min hund. Till slut fick väl min hund nog och skällde till och tog ett studs framåt samtidigt. Åh jisses, vilken utskällning jag fick av tanten som tyckte jag skulle ha koll på min hund. Jag svarade henne med att det inte var jag som hade ett ouppfostrat litet monster i snöret och sen var det bra med det. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp