Bukefalos 28 år!

Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Det händer tyvärr mig rätt ofta :(
Värst var nog när en lös blandras modell mini gjorde utfall mot min hund på de tiden när jag bara hade hanen.
Först sprang den fram mot oss och bara skällde, sen kom den närmre och högg honom i läppen. Min hund röt till så det ekade mellan husen och försökte bita tillbaka, tur att jag hann rycka undan honom annars hade nog det slutat illa för den lilla jycken. Inte nog med det så springer ägaren fram och skäller ut mig. Min hund fick ett mindre sår i läppen. Efter det har jag börjat ta det säkra före det osäkra! :mad: :devil:
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Det var då värst vad ni är våldsamma - sparka och slå osv. En framrusande hund som ÄR aggressiv lär väl bara tända mer då - och er hund lär tända på er aggressivitet. Nä fram med paraplyet och fäll upp det mot den springande hunden. Fortsätter den sen mot er trots det så får man väl göra sig stor och ryta till. OM hunden är en fegis så vänder den nu. Om den är aggressiv så hjälper inga slag i världen. Då handlar det ju om att hålla hunden borta med hjälp av paraplyt.

Om en främmande unge rusar mot er med en vass pinne - sparkar ni till den då? Nä tror inte det, och jag har blivit attackerad av ilskna barn, hästar och i ett fall en förvirrad vuxen. Inte i något fall hade jag kunnat sparka mig ur situationen. Avleda, hålla fast eller ryta. Det funkar.

Våld föder våld.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Kl

svarar generellt. Jag har inte uttryckt mig bra i bloggen och där har jag ställt en fråga till andra för att jag vill veta hur ANDRA tänker. INgen stans i blogginlägget står det väl direkt vad MIN åsikt är? För här tycks alla ta för givet att jag tar ställning för min väninna? Ja väninnans hundar gör så ofta och jag har nu fått nog. Antingen håller hon dem kopplade eller så får hon gå själv. Nästa gång kan ju jag få skit och jag vill inte få skit för någon annans handlande däremot kan jag hålla med att jag verkligen inte förstår varför jag inte bad henne koppla dem där och då. Nu i efterhand är jag jätteirriterad på mig pga det men vi har inte en sådan nära relation jag och väninnan. Mina hundar sprang FRAMÅT efter de andra hundarna men i maklig takt och var långt efter de små hundarna som sprang kvickt. När jag visslade vände Pudeln omedelbums och jag visslade direkt, de hann inte långt. Vinthunden kom precis efter. Och mannen blev INTE rädd för mina hundar heller eftersom han uttryckligen talade om det för min väninna att " se på henne hon håller sina kopplade " så jag han hade inte ens märkt att mina var lösa till en början. Så ja de sprang i riktning mot mannen men var långt ifrån nära honom. ( ja väninnans hundar ÄR skrämmande när de rusar fram i full karriär och skäller ) det har jag förståelse för men likväl är det intressant för mig att VETA vad andra tycker. För min väninna och en och annan person på andra forum som svarat skulle oxå handlat som min väninna när en person börjar slå deras hund. Jag hade tyckt mina hundar hade förtjänat det men tydligen inte min väninna då i denna situation. Har inte haft en chans träffa henne efter detta och prata igenom min åsikt. Är rätt fel när det kommer till konflikter men känner att jag måste säga vad jag tycker om detta faktiskt för hennes hund kommer aldrig ändra sig och hon tränar ju inte bort det heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Kl

svarar generellt. Jag har inte uttryckt mig bra i bloggen och där har jag ställt en fråga till andra för att jag vill veta hur ANDRA tänker. INgen stans i blogginlägget står det väl direkt vad MIN åsikt är? För här tycks alla ta för givet att jag tar ställning för min väninna? Ja väninnans hundar gör så ofta och jag har nu fått nog. Antingen håller hon dem kopplade eller så får hon gå själv. Nästa gång kan ju jag få skit och jag vill inte få skit för någon annans handlande däremot kan jag hålla med att jag verkligen inte förstår varför jag inte bad henne koppla dem där och då. Nu i efterhand är jag jätteirriterad på mig pga det men vi har inte en sådan nära relation jag och väninnan. Mina hundar sprang FRAMÅT efter de andra hundarna men i maklig takt och var långt efter de små hundarna som sprang kvickt. När jag visslade vände Pudeln omedelbums och jag visslade direkt, de hann inte långt. Vinthunden kom precis efter. Och mannen blev INTE rädd för mina hundar heller eftersom han uttryckligen talade om det för min väninna att " se på henne hon håller sina kopplade " så jag han hade inte ens märkt att mina var lösa till en början. Så ja de sprang i riktning mot mannen men var långt ifrån nära honom. ( ja väninnans hundar ÄR skrämmande när de rusar fram i full karriär och skäller ) det har jag förståelse för men likväl är det intressant för mig att VETA vad andra tycker. För min väninna och en och annan person på andra forum som svarat skulle oxå handlat som min väninna när en person börjar slå deras hund. Jag hade tyckt mina hundar hade förtjänat det men tydligen inte min väninna då i denna situation. Har inte haft en chans träffa henne efter detta och prata igenom min åsikt. Är rätt fel när det kommer till konflikter men känner att jag måste säga vad jag tycker om detta faktiskt för hennes hund kommer aldrig ändra sig och hon tränar ju inte bort det heller.

Orkar tyvärr inte läsa dina två sista långa inlägg. Allt sitter ihop och blir bara en gröt.
Börja gärna på ny rad och gör stycken...
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Antingen håller hon dem kopplade eller så får hon gå själv. Nästa gång kan ju jag få skit och jag vill inte få skit för någon annans handlande däremot kan jag hålla med att jag verkligen inte förstår varför jag inte bad henne koppla dem där och då.

Som sagt. Jag var inne på din blogg.

Och blir såhär::eek::eek::(:mad:

Jag vet att väldigt många härinne -åter- kommer kräkas på mig MEN.

Hur håller du dina egna hundar under djurens barnkammartid?
Det finns gott om film där dina och även andras hundar är helt lösa och väldigt långt ifrån er som förare, springer långt ifrån och ut och in i skogen i stora lover.
Tar ett ex, och de finns många, men den 29-onde juni 2012 är ni ute med 11 hundar. Helt lösa som snor runt i skogen hursomhelst.Långt från er. Stora hundar.

Har du ingen känsla för de vilda djuren o deras små?

Känner du inte till lagen? Att hundar ska vara nära, intill sin förare under denna tid?

Det har varit diskussioner om detta förut här på buke, men du kanske har missat?

Nåväl, därför har jag tagit kontakt med alla polisdistrikt i Sverige och fått svar, ännu fattas förvisso några få, men budskapet är solklart, hundar ska under denna tid hållas efter Naturvårdsverkets riktlinjer och får inte vara lösa från sin förare, utan skall vara nära även om de är så superlydiga att de kan vara lösa.
Visst har några svarat oklart, tillåtet lite längre avstånd än nära sin förare, men de har fått ändra sig och erkänna att de varit slarviga i sitt svar och inte varit tillräckligt tydliga i tolkningen av lagen.

Ingen polis har stått emot de riktlinjer och tolkningar av lagen som rättsjurist på Naturvårdsverket samt rikspolisen har gjort. Ingen.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

B:) de ggr det inte hunnits med har inget hänt då de flesta är trevliga människor.

Vilket jävla resonemang!

Sånna som ni borde faktiskt tänka över ert hundinnehav ordentligt, bägge två.

Det är ER förbannade skyldighet att ha koll på era hundar.

Jag hade aldrig i livet varit trevlig om ett gäng gapande hundar kommit emot mig även om jag kanske inte slagit hundarna. Risken hade däremot varit överhängande att jag gett mig på ägaren verbalt.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Vad gör du själv? Jag har som sagt fått bettskada på min hund av en liten framrusande hund och riskerar jag att få en skadad hund igen, då skiter jag i vad den andra ägaren får jobba med sen, prio är att skrämma undan hunden, och hittills har hunden stannat på avstånd bara jag visar att
-Hit men inte längre, för då gör det ont! Förhoppningsvis håller ägaren hunden kopplad efter det. Det är inte mitt ansvar att uppfostra andras hundar.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Here we go again.......
Gäsp!

Risken är uppenbar att om det dyker upp lösa hundar utan ngn människa i synhåll drivandes vilt under vår o sommar, att dessa hundar hastigt och mindre lustigt kommer att drabbas av plötslig blyförgiftning.
Har alltid studsaren med mig i pick-uppen. I en fastlåst vapencase på flaket. Insynsskyddat.

I alla fall hemve..:devil:

Sedan kan den trötte hundägaren vila eftersom han/hon slipper gå ut med dem fler gånger

Vad det gäller främmande hundar och hur jag agerar.

Jag skulle i det närmaste slå ihjäl en hund som angrep mig. Ärligt!

Det verkar hundar inse eftersom jag (peppar, peppar) aldrig blivit hundbiten trots att jag har haft med jyckar att göra hela mitt liv.

För att klargöra, om jag ser en hund som jag aldrig tidigare sett i skogen så försöker jag naturligtvis avstyra jakten utan skjuta.
Men Dräggen som släpper sina hundar lösa är ju vanedjur så hundarna brukar synas ofta så man känner igen dem,,,och då...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

knapplån

Har ögnat igenom tråden och alla verkar ju väldans överens. Känns faktiskt rätt tryggt att läsa.

TS: Karlen med paraplyet reagerade tämligen rationellt emot din kompis hundar tycker jag... Skulle Lillfjollan helt plötsligt få för sig att rusa rättfram emot någon främmande så får denne gärna se till att jaga bort henne på lämpligt sätt. :devil:

Jag har breda läderkoppel - funkar väldigt bra för att smacka till lösa hundar som ska "hälsa". :crazy:
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

knapplån

Har ögnat igenom tråden och alla verkar ju väldans överens. Känns faktiskt rätt tryggt att läsa.

TS: Karlen med paraplyet reagerade tämligen rationellt emot din kompis hundar tycker jag... Skulle Lillfjollan helt plötsligt få för sig att rusa rättfram emot någon främmande så får denne gärna se till att jaga bort henne på lämpligt sätt. :devil:

Jag har breda läderkoppel - funkar väldigt bra för att smacka till lösa hundar som ska "hälsa". :crazy:

Gå helt oberörd ända tills hunden är nästan framme, då, hoppa fram mot hunden, sträck samtidigt ut armarna och vråla till så djupt o kraftigt du kan stirrande på hunden..de flesta hundar skiter knäck då. Om det är en "Pizzabudshund" dvs ngn form av korsning med pittbull, får du väl ta det lite lugnare eftersom ....

Ung urban manlig hundägare som behöver en tuff hund för att kompensera sin egen avsaknad av tuffhet.;)
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Vad det till mig? Jag har inga problem att jaga bort oönskade hundar...

Eller va det riktat till Lillfjollan? Jag ska hälsa henne att man inte springer fram till okända, de har väldigt sällan godis ändå, så varför bry sig om dem...
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Ja det finns en del hundar där i den filmen som springer långt bort, dock inte mina. Jag kan knappast hållas ansvar för andra hundars och deras ägares val och handlingar? Sedan om jag ska se till mina hundar så är det hösten från det datum man får ha hunden lös fram till januari när jakten skjutit av en del vilt, som är absolut värst och den tid jag verkligen inte kan släppa mina hursomhelst då det kryllar av vilt och dofter.

Den stigen runt sjön som vi går på är så välbesökt så jag tror djuren faktiskt håller sina ungar en bra bit längre in från alla människor. De flesta hundarna som synes håller sig till stigarna och springer mellan hopen av människor före och efter. De som främst busade mer en bit ifrån var valpar även om de ser vuxna ut så är jaktlabben och Grönisen inte ens ett år gammla och även om det inte är ngn ursäkt så har de bara ögon för varandra. Den svarta salukitiken däremot scannar ju tydligt av omgivningen och borde hållas kopplad! Sedan till skillnad från vissa på filmen så pga att min pudel ( betydligt mer än vinthunden ) söker upp vilt så har jag tränat som en idiot på att kunna ha hunden lös och nära och bara på väl valda ställen. Min hund har en radie på 10 m ca som han håller sig på framför innan han stannar och vinthunden går oftast bakom mig.

För att sammanfatta så är alltså mina hundar lydigare på sommaren pga att det finns mindre dofter då och viltet håller sig undan. När de går i stor grupp är det dessutom de andra hundarnas sällskap som lockar främst.

Jag förstår fortfarande inte varför jag får så mycket skit för händelsen i trådstarten? Mina hundar hann springa ngn meter fram mot mannen, tysta, och hann inte skrämma honom innan de backade och kom till mig förutom vinthunden som sprang förbi mig innan han lugande sig. Ja jag har beskrivit det innan och gör det inte igen då det finns i tråden. Däremot har jag beskrivit det så det kan feltolkas i bloggen men inte orkat bry mig om att ändra det då JAG vet vad som hände.

Jag hoppas innerligt min väninna skäms så mycket så hon tar det säkra före det osäkra nu. En del människor även jag, behöver få se vad som kan hända innan man lär sig. När jag ser tillbaka på mitt hundägarskap, första hunden dessutom, så gjorde jag många dumma val som ledde til att pudeln lärde sig jaktlycka. Det hade aldrig behövt hända. Det är något jag bär med mig till nästa hund jag skaffar. Man kan inte vara proffs från början vilket många på buke tycks tro.

Som jag skrivit innan så ville jag med tråden veta om det finns fler som jag som skulle varit glad om mina hundar fick en känga ( pudeln har fått det som ung ) så de lär sig. Men min väninna reagerade som hon reagerade vilket gjorde allt värre och jag förstår den räddes reaktion. Min väninnas reaktion var dock att OAVSETT mannens orsak till beteendet så tyckte hon det var oaceptabelt. Och jag har fått reda på at det faktiskt finns fler som har den åsikten, att där går gränsen, man slår inte djur och de reagerar så starkt på det att deras logik precis som den räddes logik, försvinner.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Jag har inte läst hela tråden.

Jag har oftast både barn och hund med mig när jag är ute, och skulle det komma framrusande, bjäbbande hundar så hade jag inte tvekat att göra som mannen gjorde eller att sparka undan dem, sen hade jag fullständigt skitit i om de var snälla.
Skulle min hund göra likadant så hade jag skämts så in i h*vete och uppskattat att folk faktiskt ser till att göra såna dumheter så obehagliga att hon aldrig skulle göra om det igen.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Det har hänt mig att jag skämts därför håller jag dem kopplad och har tränat in en bra, säker inkallning. Min väninna tyvärr får man väl säga har om och om igen kommit undan med hundarnas beteende genom att snacka sig ur situationerna så hon har ännu inte fått den " kängan " som behövs för att hon ska tänka till. Att för mig som relativt ny vän med henne ge råd till en kvinna som haft hund i 30 år....Ja ni har säkert mött sådana. De är fast i sina vanor och har svårt för att förändras.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

För att sammanfatta så är alltså mina hundar lydigare på sommaren pga att det finns mindre dofter då och viltet håller sig undan. När de går i stor grupp är det dessutom de andra hundarnas sällskap som lockar främst.


Ja många dumma bortförklaringar har man ju hört , menar du att dina hundar kan vara lösa på sommaren, ifrån dig, ut o in i skogen, långt ifrån- bara för att de är lydigare då än annars?:eek:

Och jo, det finns film när dina hundar springer lösa långt ifrån föraren.

Lagen säger att de ska vara nära för de får inte störa , man ska alltså minska på den störning det ändå är med hund i naturen genom att de ska vara nära- om du tror att det inte finns djurungar i närheten har ingen betydelse.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Ja det finns en del hundar där i den filmen som springer långt bort, dock inte mina. Jag kan knappast hållas ansvar för andra hundars och deras ägares val och handlingar?

Om du nu vet så får du väl förklara för dina lata väninnor att det finns en lag och att hundar verkligen inte får springa så under barnkammartiden.

Och lagen säger "inte störa" och detta oavsett andra störningar.
 
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Det var då värst vad ni är våldsamma - sparka och slå osv. En framrusande hund som ÄR aggressiv lär väl bara tända mer då - och er hund lär tända på er aggressivitet.

Nej och nej. Att vänta till det sista, läsa av hunden och se om det finns en chans att stoppa den med enbart hot, kör jag alltid på. Jag känner mig väldigt säker på hundspråk och skulle aldrig kicka en hund som jag kan skrämma med hot. Däremot har det EN gång kommit fram ett jävla kräk som jag fick placera en 39:a i nyllet på. 2 ggr, sen lommade den iväg. Min egna hund var asförbannad då, men det hade han varit utan mitt stöd också. Den anfallande var en hund som hade haft det bättre 3 feet down.

Nuvarande mallen står bara och tittar när jag jagar iväg lösa hundar även när han själv är utan koppel. "Stackars sate som får tampas med Ida :D" :love:

Eftersom du skrev "lär väl" så antar jag att du inte har stött på detta så ofta?

Våld föder våld.

Nej, våld i rätt läge har hittills stoppat min hund från att bli skadad av okontrollerade hundar.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad skulle ni gjort om ngn rädd SLÅR era lösa hundar?

Kl.

Jag hade antagligen också tagit paraplyet och sopat till mig själv i huvudet.

Jag tycker inte att det är så konstigt att han viftade till dem med paraplyet, han var väl rädd, ovan etc. Man får hålla i sina djur så att de inte råkar illa ut tänker jag.

Däremot hade jag själv aldrig sopat till dem. Enda gången det hade varit aktuellt för mig att ge mig på en hund som springer fram är väl om mina egna hund riskerat att råka illa ut (den ena väger inte ens två kilo, så det är helt enkelt enklast att göra mig av med ovälkomna gäster sas), eller om den framspringande är grisig mot mig personligen. Alltså; har jag inte de egna hundarna med mig skulle jag inte komma på tanken att sparka eller bli våldsam på annat sätt. Lite tolerans skadar nog inte, känner jag i alla fall. Men så är ju inte jag rädd heller.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp