Vad skulle passa mig bäst?

Bukefalos 30 år!

Nougat

Trådstartare
Hejsan alla! :D
Har nu börjat på mitt gymnasium, i Halmstad, nämligen Plönninge :laugh:
Är jättebra lärare och klassen är också bra. Fyller 17år i dec. går med 93:orna pga jag är född för tidigt (4 mån.), har alltid ridit på vanlig ridskola och har gått i vanlig klass under hela mina skolår.

Ska nu till våren få låna någon häst att ta ner till skolan:bump:.
Just nu finns det 3 st vi (jag & mamma) funderar på:

* Tampas: halvblodsvalack på ca.10 år, har haft spatt,och har bara gått och skrottat i en hage i ca. 1år. Ägaren är inte där alls mycket. frågan är ju om man vågar sattsa på honom då han har haft spatt.

* Kalle: Maxad D-ponny, vet inye exakt ålder, man han tycker tydligen inte om att hoppa,jag vil mest hålla på med dressyr,men kan ju alltid vara kul att hoppa några språng någon gång.

* Felicia: 17-årigt halvblodssto, har stått ca. 2 år pga. ägaren har slutat rida. Är utbildad ca. LA/LA. Kan ju kanske vara en äromästare ?:idea:

Vilken tycker ni skulle passa?, man kan rida för skolans ridlärare, då man i såna fall läser spec. idrott. Man får välja inriktning, antingen hopp., eller dressyr.

MVH

Sv: Vad skulle passa mig bäst?

inte tampas i alla fall.. men har du provriridit dom lite? pysslat med dom? jag skulle nog tagit stoet.. men det beror ju lite vem du klickar med:idea:

Hej, håller med om Tampas. Felicia (stoet), ska en kompis till mig titta på idag, då hon ev. ska rida till henne åt mig nu under vintern,för att ta ner till våren då. Får se vad hon säger. Stoet kan tydligen grunderna i NH (som jag också vill lära mig mera av), jag brukar av någon konstig anledning komma bäst överäns med ston,och inte med valacker. Varför kan det va så? :). Men hon kommer ju bli 18 år,nu nästa år, och vara ca.20 år efter jag har slutat 3:an, är det för hög ålder?

Inte om hon är frisk och hel men det kan ju vara värt att satsa på en ordenligt besiktning av henne innan du bestämmer dig.
Tycker också att hon hörs som den mest lämpliga av de tre hästarna du har räknat upp.

Grattis till att ha haft turen att få en bra klass nere på plönninge :) Hoppas det fortsätter i samma gemenskap.
Ang hästarna: Felici om hon är frisk, ponnyn annars, Visst gillar den kasnke inte att hoppa .Min första egna häst hatade hoppning idag 4 år senare hoppar hon med glädje ,kanske inte 1 meter men under det går det helt okej att hoppa :) Ponnyn eller Felicia, ponnyn är ingen nackdel . Många har ponnyer där nere :D Lycka till

ponny eller sto.. Spatt försvinner ju tyvärr inte helt och det kan helt plötsligt blossa upp igen.

Tycker det låter som att du inte är helt nöjd med någon av dem. Spatten hade jag inte valt. Och en häst som stått i 2 år vet man ju inte så mycket om. Kan ju inte provrida den riktigt heller eftersom den inte är igångsatt.

Vill du verkligen hoppa så kanske det inte är så bra med ponnyn heller, annars hade jag tagit den om den passar bra i övrigt.

Trodde du skulle köpa, en såg att jag läst fel nu.
Hur länge ska du ha hästen? Om det bara är över vårterminen så kanske du inte får ut så mycket av en häst som stått i 2 år. Det tar lång tid att sätta igång hästen och då kan du ju inte träna så intensivt, utan det kommer bli fokus på att bygga upp hästen igen.

Så fundera på vad du vill göra med hästen och om någon av de hästarna du har på förslag verkligen passar till det. Eftersom det är genom skolan så kanske du vill lära dig mer än hur man bygger upp en häst efter att den stått en längre tid. Du får ju prioriteta, det är ju också en nyttig erfarenhet, men det kanske inte är det du vill just nu? Har du möjlighet i så fall att rida andra hästar under tiden så att du får träna på andra saker och utvecklas på mer avanserad ridning?

Senast ändrad:

Tacksam för alla svar :)
Meningen är väl att ha hästen i alla 3 åren, för att sedan ev. köpa den efter 1 år. Jo,man kan få rida på skolanshästar efter skoltid. Känner mig lite fundersam om ponnyn, kan man bygga upp hans förtroende för hoppning igen,så han tycker det är roligt?. :D

Visst kan man det , är han rädd eller tycker han inte bara om det? är det när det blir högt eller även lägre hinder ?

Min ponny köpte jag 05, hon hatade tävling. Jag kom felfritt på en 70 cm klass 06 med henne sedan red vi bara hemma och hoppade max 1 gång per vecka. 07 innan hon åkte iväg på betäckning var hon världens hoppponny, jag lovar hon skuttade över 110 utan problem just för att hon behövde inte tävla .08a var hon mest lulla runt i skogen pga föl sedan 09 var hon hoppglad vidare,just nu är hon den perfekta ponnyn.

Känns som en roman nästan, min juni tyckte det inte var kul att hoppa helt enkelt. Men med förtroende i dagsläget litar hon på mig så mycket att jag "tror" att hon skulle gå igenom eld för min skull. Vi har en sådan kemi ,jag och ponnyn.

Bara ett exempel på vad mycket ny ägare,miljö,byte och förtroende kan ge .

Men om du gillar dressyr och bara vill ta ett skutt någon gång ibland tycker jag du ska chansa.

Känns det bra med ponnyn så hade jag testat. Går det inte att få honom att hoppa så är det ju som det är, skulle du vara sugen på att hoppa emellanåt har du säkert möjlighet att hoppa med någon av skolans hästar.

Tycker det låter som Felicia är bästa valet en utbildad häst som du kan "lära" till det du vill ha den till under skoltiden. Jag skulle inte alls tänka på tampas en skadad häst är inget för en ung tjej som vill ha kul och lära sig under skoltiden i min mening. Men gör det du känner rätt i hjärtat ;) hoppas det blir bra. :D

Jag tycker inte att någon av hästarna lämpar sig så bra till din inriktning. Jag går själv andra året på ridgymnasium och är lite insatt i vad som krävs av en häst för att den ska fungera bra i utbildningen. Jag kan tillägga att jag har egen häst uppstallad på skolan.

Tampas skulle jag neka direkt då den har haft spatt
Kalle skulle väl kanske vara ett bra alternativ om det inte hade varit för det med hoppningen. Det kommer kanske en tid då du gärna hoppar lite extra och det blir svårt om du har en häst som inte vill detsamma.
Felicia låter helt okej men då får du även tänka på att det tar tid att få igång en häst som bara har stått i 2 hela år. är hästen inte igång så blir det även svårt att ha med den på träningarna med tanke på att dom bara ska skrittas i början av igångsättningen.

Hoppas du väljer rätt nu hur du än gör :)

Liknande trådar

• O
    Fodervärd som vill lämna tillbaka häst, hur?
  • Skånsk hingst till Granithsto
  • H
    Hur ska jag göra?! hjälp!
  • Rörelsestörning

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar