Vad söker vi?

the_connemara

Trådstartare
Nu blev prefixet NH även om jag inte är så säker på att det är inom det området vi bör leta.

Jag är en typisk engelskridande ryttare med hjärtat i fälttävlan. Med betoning på ryttare. På marken har jag någon sorts känsla för unghästar och har aldrig några hanteringsproblem med mina egna. Men i övrigt är jag kass från marken, ser inget och är fruktansvärt klumpig i kroppsspråket.

Min häst har jag haft sedan han var 2.5 och gjort allting själv med, då känner jag mig trygg och det är kul med unghästar helt enkelt. Helt problemfri och lyhörd, ljuvlig liten häst som nu blir 11 :love:

Nu vill vi hitta på något nytt! Jag vill lära mig hantera honom löst och att han ska tycka det är kul. Släpper man honom i ridhuset stannar han i mitten o tittar på en med spetsade öron men sen händer inget mer om jag inte jagar honom :p Han får gärna bli lite mer olydig och hitta på saker på egen hand! Istället för att hela tiden ställa frågor om vad han ska göra och ändå tveka när jag svarar om ni förstår? Han är väldigt mjuk och mild och stänger lätt av.

Jag är inte intresserad av direkta trick, klicker, en massa flytta o fixa övningar och absolut inte att rygga, vill leka löst eller kanske med halsring och ser nog hellre att vägen dit går utan huvudlag än att lägga tryck via ett väl så löst rep. Helt enkelt stryka ALLT vad regler heter och bara främja lekfullhet och framåtbjudning.

Min målbild hade väl egentligen bara varit att känna mig trygg i att ta med honom på promenad ute i det fria helt utan "säkerhetslina" och att det skulle kännas lika säkert som i snöre. Har även en gammal film på näthinnan jag har försökt googla fram igen till denna tråden men misslyckats med. Får återkomma på den punkten.

Ett stort hinder för mig är att jag sätter stor trygghet i att ha ett snöre fäst i huvudet. Därför är jag inte jätteintresserad av hantering med huvudlag.

I ridningen kommer jag helt sonika lämna det i stallet och där ser jag (som utpräglad ryttare :p) bara en massa möjligheter och kul grejer att testa oss fram via.

Från marken ser jag bara framför mig att jag och hästis kommer stå mittemot varandra lika förvirrade båda två om vad den andre vill och jag har noll idéer om hur man tar sig vidare ur det :p Andra alternativet är att hästen bara vill beta om vi är kvar hemma i hagen och det är ju inte heller så kul :p

Hmm, någon som får någon tanke av mitt dravel? :o
 
Alla hästar vill inte bralla tunt som en galning :). Men är det tex lös longering, flytta för kroppspråket och få hästen att läsa av dig ordentligt så är det ju ngt man kan jobba med i ridhuset eller i hagen :).

Jag brukar börja med lite longering på lina, sen ber jag hästen att snurra/flytta rumpan.
Sen när hästen flyttar sig för en så brukar följa John komma automatiskt. Och när hästen följer en och flyttar sig så brukar lös longeringen gå hyfsat :). Det som brukar vara det svåra i longeringen är att hålla dragningskraften och uppmärksamheten :). Dvs timing och utstrålning ;).

När jag försöker förklara sånt här så blir det bara massa flumm :rofl:, så är nog inte den bästa för att beskriva sånt över internet.
min egna fux är den som jag haft svårast att göra mig förstådd hos. Men det är roligt att jobba med henne när vi väl förstår varrandra :).
En rundkorrall eller mindre 4 kantig hage är smidigt att börja i.
 
Det namnet plingade bekant från min ponnytid. Om han fanns på samma adress då så förstår jag :p Typiskt att jag flyttat till Skåne nu då!

Jag kan tycka att det du beskriver ska en normalbegåvad problemlösare behärska och ha jobbat "tillräckligt" med för att lära ut även om det kanske inte är så man huvudsakligen marknadsför sig.
Så du kan förmodligen kolla med såna med. Vet dock att det inte direkt kryllar av dem i Skaaaune.
Men kika efter såna och fundera kring hur du vill att det här ska läras ut. Vill du använda godis eller vill du att det går till på annat vis?
Det behöver du inte svara mig om. Men fundera kring det och kolla upp hur de tränare du funderar kring ställer sig till den frågan.
Jag tycker det påverkar resultatet mycket. Och hur man vill ha dem är ju en smaksak. Så du får fundera kring hur du vill ha din individ.
 
@tuaphua
Har du lust att förklara lite kring godis/inte godis?

Jag har alltid varit superanti godis. Nu sedan allt skit förra året med hästens skada så har jag struntat i en massa sådana "måsten" och ägnar mig för tillfället åt att lära odjuret att tigga :p Matar med godisar i tid och otid. Han är just nu lite i en bubbla där han blir otrygg o sorgsen när man ska göra något med honom pga att han fick gå så mycket med sin skada förra året (han gav till slut upp, han är inte den typen av häst som säger ifrån/protesterar det minsta), så i detta läget känns det rätt för mig att uppmuntra med godis. Men det är INTE detta läget jag vill ha som bas för att välja hur vi ska jobba om du förstår?

Ang att använda det i någon form av träning så vet jag inte. Jag är JÄTTEemot att hästen stannar och vill ha en godis när den gjort något. Verkligen jätte. Jag vill inte hålla på med sådana trick. Och jag vill ju få min häst att vilja röra sig mer och friare, det rimmar i mina ögon dåligt med att vara framme o mata med godis.

Att ge en godis vid inkallning eller liknande har jag inte lika mycket emot och kommer säkert själv göra. Eller om vi vill hitta på andra typer av trick.

Hästen är ju ponny och väldigt matorienterad så det är säkert lätt att uppmuntra mha godis, jag har dock dålig koll på hur det funkar "i längden" så som du skriver och därav min första fråga :)
 
Har helt klart tankar däråt, men precis som du tänker så vill jag inte ha den där "diciplinen". Det utesluter ju dock inte henne på någotvis utan är mer en utveckling på mitt försök att reda ut vad vi letar efter :)

Vi bor väldigt olämpligt till att ha hästen lös ute/rida utan huvudlag ute så det kommer aldrig att hända, det är känslan jag vill åt. Hästen gick fö lös en himla massa redan som 3-åring utan större problem och jag har ridit utan huvudlag en del också, bromsen funkar dock inte så bra om man blir jagad av en älg ;) Och det behöver den inte göra heller, åtm är det inte det ett måste jag känner att jag vill ha just nu (mitt måste just nu är att inte bli rädd om hästen inte svarar när jag vill bromsa, han är gudasnäll och skulle aldrig skena omkring som en galning så vad finns det att bli rädd för?!). Då bodde vi mitt ute i skogen och att följa skogsvägarna var ju inga problem, inte att jogga med hästen före heller vissa sträckor.

För mig räcker det alltså att ha den kontaken vi har i dag, det är inga problem att rida i grimma o ett grimskaft, det finns alltid en broms. Jag vill hellre ut o busa på tok för mycket så att lite lydnad försvinner istället för att öka i myrsteg och hela tiden kolla att man kan ta tillbaka vilket jag bla kan tänka mig att man "måste" för att vara safe när man är helt utan huvudlag?
känns som att du behöver rida ett ånglok :), dvs en trygg bred häst som tuffar på och sköter allt själv, en som man inte behöver bry sig om broms eller styrning då hästen hittar bäst själv och fö inte lyssnar till förhållning för 5 öre :p.

Har ridit 2 sånna hästar ^_^ skithärligt att bara åka med och kunna släppa kontrollen.
På fuxen så vågar man ju inte ens skritta barbacka utanför hagen:/, men efter några sessioner av skogsmullande på ett ånglok så vågade jag släppa kontrollen på fuxen också. De stannar tids nog ;) det får man inte glömma.
 
@tuaphua
Har du lust att förklara lite kring godis/inte godis?

Jag har alltid varit superanti godis. Nu sedan allt skit förra året med hästens skada så har jag struntat i en massa sådana "måsten" och ägnar mig för tillfället åt att lära odjuret att tigga :p Matar med godisar i tid och otid. Han är just nu lite i en bubbla där han blir otrygg o sorgsen när man ska göra något med honom pga att han fick gå så mycket med sin skada förra året (han gav till slut upp, han är inte den typen av häst som säger ifrån/protesterar det minsta), så i detta läget känns det rätt för mig att uppmuntra med godis. Men det är INTE detta läget jag vill ha som bas för att välja hur vi ska jobba om du förstår?

Ang att använda det i någon form av träning så vet jag inte. Jag är JÄTTEemot att hästen stannar och vill ha en godis när den gjort något. Verkligen jätte. Jag vill inte hålla på med sådana trick. Och jag vill ju få min häst att vilja röra sig mer och friare, det rimmar i mina ögon dåligt med att vara framme o mata med godis.

Att ge en godis vid inkallning eller liknande har jag inte lika mycket emot och kommer säkert själv göra. Eller om vi vill hitta på andra typer av trick.

Hästen är ju ponny och väldigt matorienterad så det är säkert lätt att uppmuntra mha godis, jag har dock dålig koll på hur det funkar "i längden" så som du skriver och därav min första fråga :)

Jag tycker det där en smaksak, huruvida man vill ha godis som motivator eller ej. Det finns fördelar med godis. Det gör dem ju väldigt motiverade fort. Det kan nog ingen neka till.

Jag tycker däremot inte om att ha godis i träning. Dels vill jag ha det så naket och ärligt som det går. Så jag vill inte varken vara beroende av prylar eller godis. Jag vill heller inte att prylar eller godis gör responsen "oärlig".
Jag tycker att godis med de allra flesta ger en viss stress. Jag vill inte ha den känslan i dem. Inte ha det där godisfokuset eller den oärlighet jag tycker det blir i kommunikationen.
Godis är en så snabb njutning som dels skapar mycket energi/stress innan och är så snabbt borta/uppätet/förbrukat att energin blir störd tycker jag.
Ursäktar om det här blir konstigt, oförståeligt eller flummigt. För jag har nog faktiskt aldrig satt ord på varför jag tycker som jag gör eller vad det är som gör att jag tycker så mer än att jag tycker det ger stress och blir oärligt etc.
Ska jag nyttja den känslan hästen är i då den äter, som ju är en stark drift i dem och går att nyttja, så vill jag ha lång tuggtid. Just för att de längre ska vara i lugnet tuggandet, ätandet, malandet ger och inte mer tid eg vara i hetsen inför att få maten och känslan av "jaha, blev det bara det? kan jag få mer?".
Jag vill ju träna in den sköna känslan av att vara nöjd.

Med min gamle ponny tex började jag ju med läggningarna då han var över 25 år. Jag ville gärna hinna nå någon form av färdigt arbete i det. Jag visste ju inte om han skulle leva 2 månader till eller 10 år. Så iom att han hade mycket flykt i sig valde jag då att ge honom käk i läggningarna. Just för att få honom att lite snabbare hamna i rätt sinnestillstånd och vara i det en längre stund än annars. Utan det hade han absolut snabbare velat resa sig. Och jag tror inte på att försöka be dem stanna kvar i liggande i inlärningsstadie. För att få trygga i läggningen måste de i början få vara ohindrade. Alltså lurade jag honom genom hans extrema godisfixering och kunde då få längre stunder liggande i en extrem känsla av njutning. Men då var det alltså frågan om att mata längre stunder och att när han fattat att det kom godis fördröja godisgivandet ngt för att han inte bara skulle roffa åt sig. Han fick lära sig göra olika saker i det liggande för att godisen skulle komma.
När han var trygg i liggningen kunde jag fasa ur godiset. Och han var ju som de flesta andra lugnare och mer pratbar då han lärt sig att det inte blev godis jämt.
De blir lätt lite så där som hundar som gör hela repertoaren för att få sin godis. Och om man då i repertoaren vill kunna påverka dem och jobba med att göra sakerna lite annorlunda är de inte med en mentalt. De är i godisjakt. Lite för hastiga, lite för ryckiga etc etc..

Jag vet att jag förmodligen är påverkad av att jag utöver att jag sysslar med trick och frihetsjox i grunden är dressyrkärring. Jag vill nå tricken eller vad det nu är genom en tvåvägskommunikation där jag också kan påverka kvaliteten i övningarna. Jag vill därför ha hästen med mig och påverkbar hela tiden.
Jag använder inte godis vid inkallning eller så heller.
Jag tycker absolut man kan få hästar att ha gott självförtroende och vara villiga utan det.
Dessutom tycker jag det ställer större krav på mig att lära mig motivera dem utan.
Det blir liksom för billigt med godis tycker jag. Utöver att det ofta ger negativa effekter som lätt kan påverka slutresultatet. Man måste vara väldigt noga med vad och när man belönar om man använder godis.
 
Tack Tua för all din tid du lägger ner :bow: inte alls flummigt, känslan jag får av ditt utförliga inlägg är anledningen till att jag varit/är (?) superanti godis. Får fundera några vändor till!
 
@the_connemara Jag förstår inte riktigt vad du menar med att du vill kunna busa med hästen lös/ eller vad du vill uppnå?

Jag hänger gärna med mina hästar i hagen, går runt och snackar och kollar läget och bara "är". Den ena litar jag på och han är på bushumör ibland, då kan jag springa, vända och göra tvärnitar så sprallar han efter.

Annars så håller jag på med något som liknar NH och mycket med klicker, både freeshaping och med lite "guidning" (främst i ridning). Jag jobbar mycket från marken på mina hästar, men jag har alltid ridningen som slutmål. Så har vi i repgrimma och rep/ eller lösa så tränar vi öppna, sluta, ställning o.s.v. för att kunna göra det uppsuttet/ förbättra kvalitén.
Ibland kan jag lära in nått meningslöst trick, men det har oftast nån koppling till nått som vi kommer fortsätta med senare.
Jag lägger förvisso mycket tid på att hanteringsbitarna ska funka, att stå uppbunden/ stå stilla, vara lättlastad, lättfångar o.s.v. Men det är ju något som händer till vardags varje dag och ingår i rutinerna.
 
@the_connemara Jag förstår inte riktigt vad du menar med att du vill kunna busa med hästen lös/ eller vad du vill uppnå?
jag uppfattar det som att @the_connemara vill kunna släppa på kontrollen, att inte känna behovet att ha strikt kontroll vid ridning och vid hantering från marken. att få tiger att våga leva ut lite ibland och inte som han gjort nu ställa upp i ur och skur, utan att ifrågasätta ngt och alltid se till matte för direktiv.

kan säga att min häst är motsatsen till tiger, hon ifrågasätter alla mina beslut om jag inte lyckats övertyga henne till 100%, hon brallar runt och utmanar mig så fort hon tycker att jag ställer för höga krav. hon är självständig och har väldigt mycket idéer om hur saker ska ske, allt ifrån när frukosten ska serveras till hur vida om en galopp hjälp var tillräckligt bra eller ej.
men precis som med alla hästar, så vågar jag vågar hon, låter jag henne släppa loss så gör hon det, litar jag blint på henne så litar hon på mig.
dvs det är inte en enda röra med en häst som trampar ner en ;)

mycket flum nu förlåt ^_^ trött.
 
Sjukt bra förklarat Buck! Tror något "inte" försvann i någon mening så den blev tvärtom men andemeningen var tydlig!

Stör mig att jag inte hittar videon, hade jag hittat den hade det varit lättare o visa. Han går ner på en ridbana med sin vita häst, tar av huvudlaget och sedan är det typ fullt ös medvetslös fast de har kontakt hela tiden. Han kan skicka ut hästen som busar iväg och lika lätt direkt samla in den kort nära sig och så ut igen typ, i galopp och.mjukt o fint vad jag minns. Någon som känner igen? De är på en utebana o filmat lite ovanifrån inbäddat i grönska. Många årsedan jag såg den men inte sett någon jag gillat sedan dess. Allt är så energilöst! Eller bristande kontakt/okänsligt/diktatoriskt.
 
Sjukt bra förklarat Buck! Tror något "inte" försvann i någon mening så den blev tvärtom men andemeningen var tydlig!

Stör mig att jag inte hittar videon, hade jag hittat den hade det varit lättare o visa. Han går ner på en ridbana med sin vita häst, tar av huvudlaget och sedan är det typ fullt ös medvetslös fast de har kontakt hela tiden. Han kan skicka ut hästen som busar iväg och lika lätt direkt samla in den kort nära sig och så ut igen typ, i galopp och.mjukt o fint vad jag minns. Någon som känner igen? De är på en utebana o filmat lite ovanifrån inbäddat i grönska. Många årsedan jag såg den men inte sett någon jag gillat sedan dess. Allt är så energilöst! Eller bristande kontakt/okänsligt/diktatoriskt.
Kan det ha varit Mike Wanzenreid? Googla lite på honom, såg honom live en gång, tyckte han hade en skön och avslappnad stil.
 
Jag tror att jag förstår vad du vill, men å andra sidan tar det lång tid o bor man inte mitt ute i intet så kan det bli en till Helge.
Min förra häst kunde jag ha gående en bit framför mig- i vissa lägen!
Det kan ju lätt bli en reaktion av vad som helst.

Jag har haft den ena lös, men då har jag fortfarande haft kontroll på den via den andra. Stoet har dragit alldeles för långt bort i full sula o bortom synhåll. Jag har Inte gillat det.

Mitt föl får inte ens gå lös i skogen eftersom det är delvis avverkat o alla grenar ligger kvar. Furu som aldrig ruttnar.
Det kan vara väldigt svårt för en häst att skilja på när DU leker o näör det är allvar.
Du vet ju hur viktigt det är att man är konsekvent.

De flesta hästar har dock humor, vilket kan användas i situationer senare där det inte alls är önskvärt.

Mitt svammel...
 
Inte då axel, all input hjälper mig att fundera på vad vi söker :)

Har läst en del om den här piaffgrejen förra helgen och jag tror det var här på buke någon kommenterade om våldskulturen inom hästträning. Och jag tänker på skillanden mot hundträning även om det ju är stora skillnader så klart iom bytes/rovdjur bla. Nu är ju mitt mål inte direkt att ens träna min häst (vi trivs bra med vanlig ridning osv) och vi har inga jobbiga problem eller liknande så då tycker man att det borde ara ännu lättare att hitta ett mjukt sätt att kommunicera.
 
Inte då axel, all input hjälper mig att fundera på vad vi söker :)

Har läst en del om den här piaffgrejen förra helgen och jag tror det var här på buke någon kommenterade om våldskulturen inom hästträning. Och jag tänker på skillanden mot hundträning även om det ju är stora skillnader så klart iom bytes/rovdjur bla. Nu är ju mitt mål inte direkt att ens träna min häst (vi trivs bra med vanlig ridning osv) och vi har inga jobbiga problem eller liknande så då tycker man att det borde ara ännu lättare att hitta ett mjukt sätt att kommunicera.

Nu tycker ju jag den där piaffträningen var något iaf jag inte förstår eller vill syssla med.

Men det finns en stor skillnad i häst- och hund-träning. Det är att hundarna är avlade för att göra det vi ber dem om. De har en inneboende drift till det.
Ska man jaga älg köper man ju inte en fransk bulldog tex. Och du kommer nog få problem att bara ligga i soffan och pilla dig i naveln om du skaffar en Border Collie. Den kommer stirra ihjäl dig, som minst.

Hästar har ingen som helst drift till att utföra något av det vi vill be dem om. Det enda som kan finnas i dem av alla ridgrenar är ev vallning.

En hund kan du bestraffa rätt rejält utan att driften försvinner, tex kommer en labbe gärna bära tofflor etc om den inte får apportera. Vallhundar som inte får valla kan börja valla folk/bilar etc. Och det trots mycket skäll.

Iom att hästar inte per natur vill något av det vi vill är det lättare att få dem avigt inställda till träning. Det är också lättare att behöva hemfalla åt negativ förstärkning i någon form i träningen. Speciellt om det innebär att de behöver ta i.
Trick och så funkar fint med enbart positiv.
Men tex piaff är svårt att få till med enbart positiv förstärkning. Däremot blir det heller så klart inte bra med våld.

Jag tycker om att ha mina djur lösa i hanteringen och träningen.
Men för att det ska funka måste jag ha satt en ram av signalsystem som fungerar före de får någon form av frihet i det.
Så jobbar alla jag känner och känner till som håller på med frihetsdressyr eller rider utan prylar.
Så om jag ska rida utan prylar eller i halsring tex så måste jag veta att vi har ett inövat signalsystem. Visserligen kan vi rida ut och jag bara visa hästen att "varsågod, gå du var du vill" och så sitter jag bara inverkanslös utan att ev smacka om den skulle stanna av att den inte förstår. Så de kan få mycket frihet. Vill vi trava eller galoppera går det. Men jag måste genom tidigare träningen veta att det går att få hejd på hästen och den komma tillbaks till mig i ren säkerhetsaspekt, för mig och andra.
Ska jag ut och gå och släppa någon häst måste jag veta att inkallningen funkar.
Min gamle ponny brukade jag släppa så när vi var ute och plockade svamp. Han kunde då stanna och beta och försvinna en bit bort om jag gick i förväg. Men vi hade ju gradvis ökat avståndet i träningen och vi hade gjort det i lina förr etc och i ridhus först lös.
Det är en fin känsla att kunna erbjuda dem så mycket frihet.
Men det är baserat på full kontroll även det.

Saker som kan höja deras självförtroende kan vara att lära dem stå på upphöjda saker. Avsuttet och uppsuttet..
Har hästen skor kanske stenar etc är dumt beroende på hur säker den är på foten och hur stora rörelser den har. Men stubbar och liknande funkar. Att ställa dem med framfötterna på brukar göra dem lite malliga iom att de kommer upp.

Att ta dem i lina över typ fälttävlanshinder a la trappor etc tycker jag också brukar morska upp dem.
Men även det bygger ju på att viss kontroll finns.
Dock måste den ju släppas iaf under språnget/sprången. Så det brukar ha en upplyftande effekt iom energin som krävs med.
Lina kan man ju ha i halsring sen när man tycker det funkar.
 
Nu blev prefixet NH även om jag inte är så säker på att det är inom det området vi bör leta.

Jag är en typisk engelskridande ryttare med hjärtat i fälttävlan. Med betoning på ryttare. På marken har jag någon sorts känsla för unghästar och har aldrig några hanteringsproblem med mina egna. Men i övrigt är jag kass från marken, ser inget och är fruktansvärt klumpig i kroppsspråket.

Min häst har jag haft sedan han var 2.5 och gjort allting själv med, då känner jag mig trygg och det är kul med unghästar helt enkelt. Helt problemfri och lyhörd, ljuvlig liten häst som nu blir 11 :love:

Nu vill vi hitta på något nytt! Jag vill lära mig hantera honom löst och att han ska tycka det är kul. Släpper man honom i ridhuset stannar han i mitten o tittar på en med spetsade öron men sen händer inget mer om jag inte jagar honom :p Han får gärna bli lite mer olydig och hitta på saker på egen hand! Istället för att hela tiden ställa frågor om vad han ska göra och ändå tveka när jag svarar om ni förstår? Han är väldigt mjuk och mild och stänger lätt av.

Jag är inte intresserad av direkta trick, klicker, en massa flytta o fixa övningar och absolut inte att rygga, vill leka löst eller kanske med halsring och ser nog hellre att vägen dit går utan huvudlag än att lägga tryck via ett väl så löst rep. Helt enkelt stryka ALLT vad regler heter och bara främja lekfullhet och framåtbjudning.

Min målbild hade väl egentligen bara varit att känna mig trygg i att ta med honom på promenad ute i det fria helt utan "säkerhetslina" och att det skulle kännas lika säkert som i snöre. Har även en gammal film på näthinnan jag har försökt googla fram igen till denna tråden men misslyckats med. Får återkomma på den punkten.

Ett stort hinder för mig är att jag sätter stor trygghet i att ha ett snöre fäst i huvudet. Därför är jag inte jätteintresserad av hantering med huvudlag.

I ridningen kommer jag helt sonika lämna det i stallet och där ser jag (som utpräglad ryttare :p) bara en massa möjligheter och kul grejer att testa oss fram via.

Från marken ser jag bara framför mig att jag och hästis kommer stå mittemot varandra lika förvirrade båda två om vad den andre vill och jag har noll idéer om hur man tar sig vidare ur det :p Andra alternativet är att hästen bara vill beta om vi är kvar hemma i hagen och det är ju inte heller så kul :p

Hmm, någon som får någon tanke av mitt dravel? :o



Nu har jag läst igenom svaren och funderat lite.

Inom hund finns det är jäkla massa skit och våld - men det finns också en större frihet, och enormt mycket mer affirmativ träning. Man vågar gå utanför ramen och testa. Det finns också mycket forskning kring just inlärning, och mentala funktioner. Se ex Per Jensen och hans böcker.

Inom häst är det fortfarande nästan bara negativ förstärkning som används... det är någon ibland som förstärker med godis och klapp med oftast ska hästen nöja sig med tystnad - eftergift och frihet från nya hjälper. Negativ förstärkning i sig, som metod, ÄR ju passiviserande. Det är hela tanken - att hästen ska vänta vänta vänta och vara lydig.

Skänkel -hästen går fram - skänkel "tystnar", vilket är = beröm för att hästen gick fram. Det är negativ förstärkning. Det är så ridning går till, och signalerna fungerar. En signal kommer från skänkel, sits, hand - hästen lyder - signalen försvinner. Vi tillför någonting och berömmer är att det tas bort.

Den ska inte ta egna initiativ - för att det kan bli farligt (vilket ju är sant), och för att vi är ovana vid tanken på att träna hästar så. Så vi lär den att den inte får agera självständigt i någon högre grad, och gör den det blir den (ofta) straffad -mer eller mindre hårt- och den ska absolut omedelbart sluta med initiativet vid tillsägelse.

Då blir det lite märkligt för hästen när den plötsligt förväntas agera självständigt.

Har du testa med klickerträning för häst? Det finns ju tränare som jobbar med klicker faktiskt, som jobbar med godis, som jobbar med massor av fysiskt/verbalt beröm. Som tagit bort den den negativa förstärkningen helt - dock ej uppsuttet (vad jag vet). Sök på affirmativ träning häst.
 
Senast ändrad:
@tuaphua
Jag menade VERKLIGEN inte piaffträningen som något som helst positivt eller ens något att diskutera om alls, det var i mina ögon bara rent djurplågeri. Däremot våldskulturen/negativ förstärkning som @Lager pratar om i inlägget efter dig var något jag tog med mig. Min AR-tränare har redan gjort mig uppmärksam på det spåret att man ju faktiskt helt kan utelämna all typ av "korrigering", hon vill att vi testar o ser vad hästen gör, berömmer när det är som vi önskar och när hästen svarar anorlunda så testar vi bara på ett annat vis. Det gillar jag!

Det kanske inte är applicerbart rakt igenom i hästträning som sådan men åtminstone jag (som ändå ser mig som en rätt ödmjuk ryttare som inte medvetet ägnar mig åt någon som helst korrigering eftersom jag känner hur mycket fel jag själv gör hela tiden o försöka rätta till dem i stället) hade kunnat ta med mig MYCKET mer av det tänket! :) Lite det jag är inne på med hundträning (finns ju piss där också men tänker generellt och på trevlig hundträning såklart) även om vi ju har helt olika djur.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 392
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 431
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 285
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp