Vad söker vi?

@tuaphua
Jag menade VERKLIGEN inte piaffträningen som något som helst positivt eller ens något att diskutera om alls, det var i mina ögon bara rent djurplågeri. Däremot våldskulturen/negativ förstärkning som @Lager pratar om i inlägget efter dig var något jag tog med mig. Min AR-tränare har redan gjort mig uppmärksam på det spåret att man ju faktiskt helt kan utelämna all typ av "korrigering", hon vill att vi testar o ser vad hästen gör, berömmer när det är som vi önskar och när hästen svarar anorlunda så testar vi bara på ett annat vis. Det gillar jag!

Det kanske inte är applicerbart rakt igenom i hästträning som sådan men åtminstone jag (som ändå ser mig som en rätt ödmjuk ryttare som inte medvetet ägnar mig åt någon som helst korrigering eftersom jag känner hur mycket fel jag själv gör hela tiden o försöka rätta till dem i stället) hade kunnat ta med mig MYCKET mer av det tänket! :) Lite det jag är inne på med hundträning (finns ju piss där också men tänker generellt och på trevlig hundträning såklart) även om vi ju har helt olika djur.

Nej, jag hade inte den där videon i åtanke ang min text.

Jag menade mer på att det går att lära dem rätt mkt med godis. Men det är så länge det inte handlar om att de ska ta i på samma sätt som ex i piaff eller likn.

För mig är ju piaffen alltid närvarande. Inte bara om den skrivs om. :)

Som din AR-tränare tänker tycker jag absolut man bör arbeta alltid om hästen inte aktivt gör fel. Dvs går emot någon hjälp.
Blir det bara inte rätt gör man om.
Men går de emot tar jag igenom det.
 
Späckhuggare, delfiner, elefanter, valrossar, hundar, grisar, höns, människor... och många fler djur, tränas med ex klicker eller variationer på klicker/shapeing. Inom häst biter man sig envist fast kan jag tänka ibland. Man ser rasen som någonting uteslutande istället för inlärningspsykologi som någonting som faktiskt fungerar väldigt likt oavsett djurslag. Så himla olika fungerar inte hjärnan hos däggdjur. Det finns olika driv, olika rädslor, och de motiveras av olika saker - men funktionen är densamma.

Negativ förstärkning i sig innebär inte brutalitet eller straff. Man kan träna enbart med negativ förstärkning utan att det någonsin blir skrämmande eller hård träning för hästen. Däremot så baseras det på passivitet, och reaktioner på ett konstruerat stimuli, där belöningen är att stimulit tas bort.

Stimulit i sig kan ju vara en fjäderlätt skänkel, eller en millimetervickning på ringfingret.

Piaffträningen som filmades i Danmark tycker (väl?) de flesta är en ganska uppenbart brutal hantering. Det är knappast små mjuka stimulin - karl rycker ju till i tömmen ett flertal gånger. Från slak töm till ryck. Riktigt obehagligt att se. Men den träningen är knappast argument emot negativ förstärkning som metod i sig. Argument emot våld dock.

Ska man ex träna enbart med positiv förstärkning så kan man inte hålla på och guidea hästen så tydligt som man behöver för att få ex korrekta piaffer (eller jag känner inte till någon som kan iaf). Då lockar du ju fram beteenden och belönar, men går inte in och inverkar särskilt mycket. När du har ett djur (hund, delfin, ex) som tränats så, så bjuder den på väldigt mycket beteenden av sig själv - för att hitta det som ger belöningen. Du behöver inte hålla på och visa och stötta och pusha. De vill så himla mycket själva.

Ska man ha en häst helt i avslappning, att den "ger sig" fysiskt till ryttaren, och blint lyder per millimeter - så kan den inte ta egna initiativ och tänka själv. Träningen går ju ut på att den inte ska göra det. Det betyder inte att det måste vara fel på träningen, på målet, eller vara dåligt för hästen på något sätt. Men man ska inte tro sig göra någonting annat. Man vill bygga upp den fysiskt enligt vissa ramar, och då måste man ha kontroll över dess kropp. Inget fel i det så länge man vet vad man gör och inte missbrukar sin makt.

Jag tycker bara det är skoj med folk som testar lite andra grejer. Som kvinnan som klickar fram att hästen står still vid uppsittning; istället för att bara ställa tillbaka den, och ställa tillbaka den, och ställa tillbaka den, tills den ger upp och står still.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 395
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 431
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 287
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp