Vad sysslar vi med? Del XVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Imorgon har A och jag lovat att stå för middag, på önskan från många så blir det tacos! Tänkte festa till det med ett grönsakståg lördagen till ära :D

Jag tycker faktiskt att jag var rätt rolig när jag kom på ett namn till en av de nya råttorna på jobbet idag: Harry Potter
12716909_193224227711279_1647033173_n.jpg

:angel::D

(gu så gosigt det kan vara ibland i djurbutik :love:)

Men ignorera istället då?! @RedHyuuga är inte skyldig dig ett DUGG precis som att du ju såklart inte behöver ge stöd eller peppa eller nånting. Men hur i hela friden är du funtad när du bestämmer dig för att sitta och skriva så elaka saker till en människa som uppenbart mår dåligt? Du har ett jättelätt val - låt bli att skriva nåt till henne om du känner att inga råd tas på allvar. Plättlätt. Du kan till och med ignorera henne så slipper du ens se hennes poster.

Att sitta och kalla nån för gnällspik för att den uppenbart mår dåligt är bara så jävla lågt att jag blir matt.
Tack!
glomp.gif
:heart
glomp.gif

Det är inte så att jag inte tar till mig råden, men det blir svårt att följa allas råd direkt, jag har börjat följa råden men jag är lite segstartad, men tänker att det är bättre att skynda långsamt så det blir hållbart bra istället för slarvigt och halvdant. Så tänker jag. :D

@RedHyuuga Jag kan lika gärna sätta sista spiken i kistan,häromdagen pep du om att det var så synd om dig för du har inga vänner och dom du hade har dragit......
Jag vet varför ,om dom får höra det vi läser dag ut o dag in så hade jag också förvunnit illa kvick.
Man klarar bara så mycket "gnäll" som @athena_arabians säger du är inte ensam om att ha levt ett skit liv,skillnaden är att vi andra gnäller LITE sen tar vi oss i kragen och gör vårat liv bättre,det går inte att tró att andra ska göra det åt oss.

Och ja jag vet att jag är ett kräk,bitch och alla andra fula ord ni kan komma på,men jag står för det!
Då får jag väl vara en gnällfitta då, finns ju en fin ignore funktion här om du inte klarar av mig för den jag är. ;)

Har dock aldrig gnällt inför IRL vänner, så det du skriver om vänner och gnäll är osant om mig.

Fick veta idag att butiken jag har praktik i säljs(?) och ett par andra (varav en jobbar redan där) tar över. Redan på måndag är deras sista dag :crazy: Känns rätt omtumlande men jag får iallafall fortsätta ha min praktik där och jag känner redan en av de som tar över; alltid något. Men känns lite sorgligt ändå då de gav ju mig chansen så att säga.

Jag har ingen utbildning inom zoobutik och har haft praktik bara sedan i oktober förra året men ... jag undrar ändå om de inte hade kunnat erbjuda ett litet vikariat åt mig.

Men OM de blir två och en inhoppare så kanske, kanske, de behöver någon hjälp någon gång - de är ju två heltidare och två inhoppare idag (även om den fjärde behövs rätt sällan).

... Kanske. Mitt handikapp ställer nog till det en hel del :arghh: Gud vad jag avskyr det ibland. (edit: Även om jag lever rätt bra med det tycker jag, känns bara SÅ pessimistiskt ibland.)

Har stängt av mobilen, bäddat ner mig i soffan, tänt ljus och sippar på ett glas apassimento.

Har btw en fråga. Är det ngn som har varit i Krakow? Tänker att det är en fin stad osv. Känner mig efter en dags arbete på två veckor lätt utarbetad :p och har bokat in mig på ett femstjärnigt spa-hotell i Krakow nästa vecka. Nån som varit där?

Skulle verkligen behöva få sova en hel natt... Men som lillskrutt hostar så känns det inte så troligt än på ett tag...:cautious: Hjälper dottern att få ihop sin packning, imorgon ska hon sova hos sin kompis och på söndagmorgon startar de sin bilresa till sportlovsläger. Jag kommer att få hem en mör unge nästa fredag natt... :up:

@RedHyuuga förstår att det kan kännas motigt när en del säger sånt du inte vill höra
Men använd den känslan till nåt bra
.jag har förlorat mamma, pappa en storasyster, rätten till min dotter mina hästar, förmågan att arbeta med det jag vill, min ekonomi osv osv
Men jag lever vidare en dag i taget.
Orkar inte förändra varje dag men det blir fler och fler bra dagar.
Om några månader kanske jag får tillbaka min dotter men under tiden får jag leva med det jag har och jobba med det.
Ingen annan kan göra det åt mig och så är det bara

Och gudarna ska veta att jag skulle vilja lägga mig under täcket och aldrig gå upp många dagar,men hittills har jag lyckats undvika det. Mest pga min hund som måste ut haha

Jag är ett trasigt skört kristallglas om man ska prata metaforer. Tänk om man kunde få starta om livet och se om det blivit annorlunda utan all skit jag fått genomlida? Hade nog haft dubbelt så bra självkänsla och självförtroende som jag har nu.

Å andra sidan. Många har haft svårigheter i sina liv. Folk drabbas på olika sätt av sorger och genomlider olika typer av kriser och kval. En god vän till mig är döende i cancer. Han är en av de mest positiva personer jag känner. Han är ung, levnadsglad och han ser verkligen det positiva i ALLT omkring sig, fastän han vet att han kanske har månader kvar att leva.

Jag vet inte vad du har haft för svårigheter och vad du har fått lida igenom men ger man upp tja vad ska man göra då? Hoppa från en bro (enkelt avslut), tycka synd om sig själv och deppa resten av livet (låter enormt påfrestande både för egen del och för omgivningen). Eller kanske försöka vända på sitt tankesätt? (låter enligt mig som det enda alternativet såvida man inte väljer alternativ nr 1).

@Squie: Jag förstår vad du säger och håller med dig delvis men samtidigt, att lufta sina svåra känslor på ett öppet forum är nog inte helt bra. Det är garanterat att man kommer att få mothugg likväl som bra råd.

Jag förstår din omtanke...även om jag inte riktigt håller med dig. :)

Nu måste jag protestera.

Det behöver inte alls handla om fasad. Jag kan välja vilken varg jag vill mata, och inte tusan matar jag den lilla småaktiga vargen som sitter och gnäller att jag inte duger, att jag är fet, ful och värdelös och bara borde dö snarast möjligt för att spara omgivningen.

Jag väljer hellre att mata den varg du kallar fasad. Jag uppmärksammar och föder den varg som berättar att jag duger, att jag åstadkommer saker genom att gå upp på morgonen. Att även tråkiga dagar är värda att ta sig igenom, för det finns något gott i dem också. Om inte annat att det är en transportsträcka till imorgon.

Men om jag hela tiden väljer att mata, föda, prata om och sätta strålkastare på en lilla gnälliga fan - vilken tror du växer sig stor och stark?!

(referens till: https://slevewa.wordpress.com/2012/01/20/vilken-varg-matar-du/)

Naturligtvis har vi människor en fasad, så går iaf tankarna inom socialpsykologin. Jag får dock intrycket av att ordet fasad betyder olika för dig o mig. Vi lägger olika innebörd i ordet. Jag kallar inte det du kallar fasad för fasad, utan utifrån hur jag förstår din beskrivning så handlar det om tankevurpor o hur väljer att vända tanken. Vilken väg jag väljer att tänka, den som lyfter mig...eller den som sänker mig. Sänka är dumt.

Ja, det verkar så, fast jag tror det även är så i verkligheten också, märker ofta om någon frågar hur man mår, så ska man svara "bra". Svarar man hur man egentligen mår, så vet de inte hur de ska bemöta det.. så då blir frågan när man få göra utlopp för sitt mående egentligen?
Att bara stänga in det blir inte bra, då byggs det på hög och det blir sämre och sämre. Skriva dagbok kanske funkar delvis, men det är ändå inte samma sätt som att få prata med någon.

Ett uppsving, hmm... om uppsving kan räknas som när jag försökte boosta mitt självförtroende lite, efter en dag på jobbet när jag hade kört en kollegas tur. Den kollegan har många års erfarenhet och är riktigt snabb och duktig. Kollegan brukar efter en dag ligga på 30-40 avslutade bokningar.

Jag som inte alls har lika mycket erfarenhet lyckades avsluta 37 bokningar, varav dom andra som hoppat och kört den här turen legat runt ca 20 avslutade bokningar. Kollegan var riktigt imponerad av mig. Har även fått höra av trafikledningen att de tycker jag är duktig och att jag är en chaufför man kan lita på.

Jag försöker överföra det självförtroendet jag har när jag kör i trafiken och på jobbet, även privat. Det går sakta men säkert åt rätt håll.

Så är det, aboslut. Iaf enligt min erfarenhet. Det förväntas att man svarar att allt är bra på frågan om hur det är och om man går emot koden o svarar hur man egentligen mår vet få människor hur de ska bemöta det hela. Det är nog någonting man behöver lära sig för att inte gå på sociala nitar, alltså när det är lämpligt att berätta o när det inte är lämpligt.

När man pratar om sitt dåliga mående? Prata med någon är det bästa, absolut. Att skriva o måla/rita är dock inget man ska dissa utan utnyttja. Leta på en psykolog eller annan samtalskontakt. O hur motigt det än känns...driv fallet vidare o begär hjälp.

Personligen skulle jag aldrig våga köra lastbil, skulle vara oerhört rädd om lacken o inte klara av stressen som kan bli i trånga utrymmet. Så jag är iaf djupt impad över att du kör lastbil. :) Jag tänker att du ska suga åt dig berömmet som du får från arbetsledning och andra chafförer, behålla det o känna att du är duktig o våga tro på det!

Jättebra att du själv ser framstegen o att du berömmer dig själv. Vi människor är alldeles för dåliga på att lyfta oss själva. :)

--

Snöbollen är slut. :cry:

Naturligtvis har vi människor en fasad, så går iaf tankarna inom socialpsykologin. Jag får dock intrycket av att ordet fasad betyder olika för dig o mig. Vi lägger olika innebörd i ordet. Jag kallar inte det du kallar fasad för fasad, utan utifrån hur jag förstår din beskrivning så handlar det om tankevurpor o hur väljer att vända tanken. Vilken väg jag väljer att tänka, den som lyfter mig...eller den som sänker mig. Sänka är dumt.

Fasad betyder yta, utanpåverk, yttre för att nämna några synonymer. Något vi väljer att fronta för att folk ska få intryck av vem/vilka vi är.

Du använder tankevurpor helt fel. En tankevurpa är ett omedvetet feltänk. Man tänker fel helt enkelt, man drar en felaktig slutsats. Inte ett tankeexperiment. Ett feltänk.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
246
Senast: Mia_R
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 548
Senast: Takire
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 966
Senast: monster1
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka