Vad tänka på??

C

claraswe

Ska iväg och titta på en valp imorgon.
Kommer troligtvis bli så att den lilla valpen kommer att komma hem till mig inom en snar framtid :D
Men vad bör jag tänka på när jag nu skaffar hund igen??
Var så många år sedan jag hade hund att jag är rädd att jag glömt allt.
Vad bör jag titta efter/tänka på? Alla tips mottages tacksamt
PS Det är från en seriös uppfödare
:banana: :banana:
 
är det verkligen just den valpen du vill ha? på pappret alltså? jag gjorde "misstaget" när jag skaffade valp att jag tog en hemmauppfödning av en ras jag egentligen inte helst ville ha. nu blev det väldigt bra och jag har blivit labbefrälst, men det kunde nästan lika gärna blivit väldigt fel. så innan du tittar på valparna, tänk igenom vad du ska ha den till. vill du ha en hund till bruks, jakt eller utställning ställer det högre krav än om den bara ska vara till sällskap. tänk på att du kan ändra dig och kanske bli intresserad av kanske utställningar när hunden är lite äldre.

f ö ska ju hunden vara besiktigad, märkt, vaccinerad, reggad och avmaskad vid leverans men det visste du säkert redan.

lycka till!
 
Hurdana är föräldrarna psykiskt och fysiskt?
Vad finns det för ärftliga sjukdommar inom
rasen?
Vad vill uppfödaren att valparna ska användas
till?
 
Titta på ALLT.

Hur uppfödaren har hundarna, kontakt osv tycker jag är urviktigt, har inte uppfödaren kontakt med sina egna hundar så hur ska de då veta om de är lämpliga för avel..?

Kolla också utöver det de andra har nämnt, vilken mat osv uppfödaren ger hundarna och om hon gärna visar papper och intyg på allt möjligt, ju mer uppfödaren vill visa desto mer tyder det på seriöshet. Träffa dessutom gärna halvsyskon, morbror, mormor osv. (Hanen kan ju ha haft valpar med en annan tik, träffa då någon av dessa valpar)

Får man fråga vad det är för ras??

//Emma
 
Tack för alla råd och tips. har sett och träffat andra valpar inom kullen och även mamma och pappa. Väldigt trevliga hundar Vad jag förstått så finns det inga sjukdomar i släkten. uppfödaren har bra koll på sina hundar. Vart dom kommer hur det går om hunden mår bra osv.
Det är en utav raserna som jag tittat på tidigare.
Hunden kommer bli en sällskapshund som kommer komma ut och aktiveras mkt. har planerat lydnad och lite agility med den.
Kanske ngn utställning om den är nära och bra.
kan ju säga redan nu att jag föll för en morsk liten dam och att hon nu är tingad. Hon är 9 veckor, avmaskad,vaccinerad och veterinärbesiktigad.
Jag ska hämta henne den 7 januari. Det är då hon blir chippad. Kan knappt vänta.
Dessutom bor uppfödaren inte långt ifrån mig ca 15 min lugn promenad så det är ju lätt att hålla kontakten. :D
Tack än en gång för alla svar.
 
En svart liten dvärgscnauzer. :D
Så otroligt söt.
Det roligaste är att ett annat par i mitt stall har nu också bestämt sig för att köpa en valp från samma uppfödare så nu kommer det finnas 2 syskon i stallet och vi kan gå på valpkurs tillsammans. alltid kul. :D
Det är inte min valp som behöver lära sig saker snarare hennes matte ;)
 
Du kunde inte ha gjort ett bättre val gällande ras. Vår dvärgschnauzer är världens charmigaste och trevligaste herre.
Så här vacker är han dessutom: Vovve! :love: :love: :love:
 
Åhhh!! Vad fin :D
Vill ha hem min lilla flicka nu. Är och hälsar på henne varje dag. Tror nog att uppfödaren börjar bli trött på mig men nu är det ju bara 7 dagar kvar innan hon kmmer hem ju. :D
 
Du har fått många bra råd här men ett mkt viktigt har inte tagits upp, FÖRSÄKRING!!!!!
Se till att du försäkrar valpen från den stund du har fått den i din famn.Det är så lätt att det händer saker med en sådan liten filur. De äter saker som de inte ska äta,leker och gör illa sig, kan bli mkt dåliga i magen osv.

Vilket försäkringsbolag avgör du själv, tänk på att vet intyget endast är giltigt i 2 veckor.

Lena
 
Försäkring har jag redan tänkt på. :D
Den är färdig ocj klar. Tack så mkt. :bow:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 489
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 055
Senast: Petronilla
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 548
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 926

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp