Vad tänka pÅ?

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
ska åka till en hästaffär på söndag och få hjälp att kolla ut en ny sadel till min häst. Jag ska ger dem information om hästen, vad jag är ute efter för sadel mm. Vad ska jag tänka på och vad behöver de veta för att de ska kunna ta med lämpliga sadlar? de kommer hem till mig och provar ut dem och då kan jag även rida i dem för att se att de passar just mig och min häst. Ska jag mäta något? hur gör jag då? man kan ju möta ut över manken, tre(?) fingar bakom bogbladet, ska jag göra det? ta med kort?
tacksam för alla tips jag kan få...

Sv: Vad tänka pÅ?

Oj, det är svårt utan att kunna prova på hästen. Det bästa är om du kan ta dit hästen och prova flera sadlar när ni ändå är där, eller om sadelutprovaren kommer till dig med flera sadlar.

Annars ritar du av hästens rygg på kartongmallar på ett par ställen, då ser du om det är idé att ta hem sadelsn öht. Men det finns inget som säger att den passar för det...

Sv: Vad tänka pÅ?

som jag faktiskt har skrivit i inlägget så ska jag bara dit och informera om hur hästen ser ut så att de kan ta med sig lämpliga sadlar hem till mig och prova ut. Alltså jag kanske var otydlig, det är inte jag som ska ta hem sadlar och prova ut. De från affären vill ha uppgifter om hästen så att dem kan ta med sig rätt sadlar hem till mig och hjälpa mig att prova ut ;)

så jag undrar hur jag gör det lättast för dem att få hem sadlar som kan tänkas ligga bra,så att de inte tar med 15sadlar som ligger katastrof bara för att jag "missat" vissa viktiga detaljer

kan även lägga till lite frågor: hon är lång i ryggen med en hög och lång, välmarkerad manke. Bogblades sitter ganska långt bak. Vad kan man tänka sig hon ska ha för sadelmärke?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: Ajda
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1... 2
Svar
27
· Visningar
2 359
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet