Vad tillaga av mozzarella

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare BernT
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 916

BernT

Trådstartare
Behöver tips på vad man kan laga av 4 mozzarella-bollar. Jag äter inte kött. Enda jag kommer på är gratinerad mozzarella och tomat men gärna något som blir mer som en lunch.

Behöver tips på vad man kan laga av 4 mozzarella-bollar. Jag äter inte kött. Enda jag kommer på är gratinerad mozzarella och tomat men gärna något som blir mer som en lunch.

https://baraenkakatill.se/fredagspasta/ Detta är ett av mina favoritrecept. Sjukt gott!

Brukar annars äta mozzarella skivat på toast med skivade tomater, salt, peppar och basilika. Blir riktigt matigt. :)

En annan mozzarellafavorit är stekt gnocci som man sen sätter åt sidan. Smörsteker lite tomat, tillsätter lite vitt vin, citronzest och så blanda ihop alltihop, tillsätter lite ruccola och smular på mozzarellan och låter den smälta innan man serverar. Lite lätt ovärdigt att äta pga den smälta mozzarellan men SÅ gott. 😍

Jag köper ofta mozzarella samtidigt som jag köpt ett färdigt pizzakit. Och det brukar alltid bli tomatsås över från pizzan, så dagen efter brukar jag koka upp valfri pasta, blanda i såsen som är kvar och sen klippa ner valfri mängd mozzarella som får smälta ner. (Det förutsätter iofs att man gjort pizza innan, eller är bra på att göra egen tomatsås).
Men annars uppepå vilken pastarätt som helst, tex veg köttfärssås, linssås? Kanske skulle funka att ha uppepå en gratäng (potatis/rotsaks/grönsaks) också. Eller i en paj med valfritt innehåll.

Omelett med fyllning av mozzarella och söta tomater och någon lufttorkad skinka? Utöver det vd andra redan sagt?

Liknande trådar

Mat I mitt yrke blir jag ofta bjuden på framförallt fikabröd, men även mat av olika slag. Jag hälsar ofta på hemma hos människor och i stort... 2 3
Svar
44
· Visningar
3 077
Senast: MiaMia
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan... 2
Svar
25
· Visningar
1 424
Senast: Kajsalisa
·
Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 429
Senast: Tantan
·
Mat Jag är inte särskilt matintresserad, och framförallt till kvällsmat hade jag gärna haft något som är smidigt att "slänga i sig" snarare...
Svar
4
· Visningar
380
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka