Sv: Vad tjänar försäkringsombuden pengar på?
Är troligen lite olika på olika bolag.
På det försäkringsbolaget jag jobbar så är det endast vid nyteckning vi får provision.
Får alltså inte något för all tid som läggs ner på ”kundvård” så kunden stannar kvar eller alla frågor.
Jag har dock aldrig räknat på någon ”timlön” tycker det är roligt att hjälpa folk även om jag inte får betalt i pengar och så är det ju oftast väldigt intressant också!
Inte heller får vi % på premien utan har en fast summa per försäkring oavsett om hästen försäkras för 5 tusen eller 250 tusen.
Som ombud får du dessutom stå för alla kostnader själv, telefon, dator, porto osv.
Du har inget ”kontor” utan jobbar hemifrån och därmed får du själv betala de kostnader du har för att få en fungerande arbetsplats.
Att vara försäkringsombud är jätteroligt, man kommer i kontakt med mycket folk.
Och ingen kund är den andra lik och man lär sig något nytt varje dag.
Som ombud blir man inte rik på pengar men däremot på erfarenhet och kunskap!
Självklart så kan man tjäna pengar på att vara ombud, men man måste sälja väldigt mycket för att man ska kunna ”leva” på lönnen.
De flesta ombud jobbar som ombud på ”fritiden” och har ett annat jobb också.
Vi är tex bara tre i ”mitt” bolag som jobbar heltid som ombud och så ser det ut i de flesta bolag.
De flesta bolag söker ombud hela tiden, så är man intresserad är det regel bara att höra av sig till det bolag man är intresserad att jobba med.
Dock ”många är kallade men få utvalda” som det brukar heta, man bör ha ganska stor hästkunskap och framförallt ett brinnande intresse att hjälpa folk.
Och inte minst vara noggran och föra "dagbok" om allt man gör.
Man måste ha möjlighet att vara "tillgänglig" devs kunna svara i telefon i stort sätt ”dygnet runt” folk ringer i stort sätt alla tider (utom mittinatten förhoppningsvis i vart fall

) alltid ringa upp de som pratat in på svararen (ombudets bästa vän ingen kan ju svara jämt)
Givetvis svara snabbt på mejl osv.
Däremot behöver man inte vara någon expert på försäkringar, alla bolag ger sina ombud utbildning.
Sedan lär man sig ju också av erfarenhet.
Bolagen har (tror alla bolag har det) en kontaktperson för ombuden på kundtjänst, + att man har en ombudschef som har ”ansvaret” för att man gör rätt och som man alltid kan kontakta vid frågor/problem osv.
Det är ett fritt jobb, man bestämmer själv sina arbetstider och vill man vara ledig en dag behöver man ju inte fråga om ”lov”.
Jag har både hund och häst så får mig är det perfekt mina hundar behöver aldrig vara ensamma hemma tex.
Och jag hinner med mycket hemma mellan jobben som städning/tvätt och sånt, slipper resor till/från arbetet.
Oj det här blev långt….

Men som du förstår tycker jag väldigt mycket om att jobba som ombud!
Tycker det är världens roligaste jobb och stortrivs med det