Vad tjänar försäkringsombuden pengar på?

break_a_leg

Trådstartare
Nej, jag tänker inte byta yrkesbana;) Men jag satt och funderade idag på vad ombuden tjänar sina pengar på... Jag har både använt mig av ombud resp huvudkontor när jag tecknat försäkringar på mina djur, numera har jag ett bra ombud som jag vänder mig till om jag behöver "hjälp".

Jag antar att de tjänar pengar på antal sålda försäkringar? Tjänar de mer på "dyra" hästar?

Det finns ju några försäkringsmänniksor här inne, ni kan väl berätta? Vilket bolag ni jobbar åt kan ni hoppa över.

Sv: Vad tjänar försäkringsombuden pengar på?

En liten procent på inbetald premien var det förr.

Jobbar på f-bolag. På mitt bolag så är det som Boj skriver, de får x procent av premierna i provosion:).
(Jobbar dock själv inte som ombud/säljare)

Vi får inte % på premien, utan fast provision per såld försäkring. Det blir alltså inte mer pengar för att man säljer en dyrare försäkring (tyvärr) :grin:

Väldigt få försäkringsombud tjänar några stora pengar, det är inte något man försörjer sig på. De flesta ombud jag känner inklusive mig själv gör det för att det är roligt, ett bra komplement till någon annan verksamhet och en bra tjänst till kunder man har i sin andra verksamhet (tex en bilhandlare som säljer bilförsäkringar, en uppfödare som säljer djurförsäkringar osv) och för att dryga ut kassan.

Nu vet jag iof att det finns andra bolag än mitt som har andra former av provision och vi ligger bland dom som får minst betalt :cool: men så funkar det i vårat bolag iaf.

Är troligen lite olika på olika bolag.
På det försäkringsbolaget jag jobbar så är det endast vid nyteckning vi får provision.
Får alltså inte något för all tid som läggs ner på ”kundvård” så kunden stannar kvar eller alla frågor.

Jag har dock aldrig räknat på någon ”timlön” tycker det är roligt att hjälpa folk även om jag inte får betalt i pengar och så är det ju oftast väldigt intressant också!
Inte heller får vi % på premien utan har en fast summa per försäkring oavsett om hästen försäkras för 5 tusen eller 250 tusen.

Som ombud får du dessutom stå för alla kostnader själv, telefon, dator, porto osv.
Du har inget ”kontor” utan jobbar hemifrån och därmed får du själv betala de kostnader du har för att få en fungerande arbetsplats.
Att vara försäkringsombud är jätteroligt, man kommer i kontakt med mycket folk.
Och ingen kund är den andra lik och man lär sig något nytt varje dag.

Som ombud blir man inte rik på pengar men däremot på erfarenhet och kunskap!
Självklart så kan man tjäna pengar på att vara ombud, men man måste sälja väldigt mycket för att man ska kunna ”leva” på lönnen.
De flesta ombud jobbar som ombud på ”fritiden” och har ett annat jobb också.
Vi är tex bara tre i ”mitt” bolag som jobbar heltid som ombud och så ser det ut i de flesta bolag.

De flesta bolag söker ombud hela tiden, så är man intresserad är det regel bara att höra av sig till det bolag man är intresserad att jobba med.
Dock ”många är kallade men få utvalda” som det brukar heta, man bör ha ganska stor hästkunskap och framförallt ett brinnande intresse att hjälpa folk.
Och inte minst vara noggran och föra "dagbok" om allt man gör.
Man måste ha möjlighet att vara "tillgänglig" devs kunna svara i telefon i stort sätt ”dygnet runt” folk ringer i stort sätt alla tider (utom mittinatten förhoppningsvis i vart fall;)) alltid ringa upp de som pratat in på svararen (ombudets bästa vän ingen kan ju svara jämt)
Givetvis svara snabbt på mejl osv.

Däremot behöver man inte vara någon expert på försäkringar, alla bolag ger sina ombud utbildning.
Sedan lär man sig ju också av erfarenhet.
Bolagen har (tror alla bolag har det) en kontaktperson för ombuden på kundtjänst, + att man har en ombudschef som har ”ansvaret” för att man gör rätt och som man alltid kan kontakta vid frågor/problem osv.

Det är ett fritt jobb, man bestämmer själv sina arbetstider och vill man vara ledig en dag behöver man ju inte fråga om ”lov”.
Jag har både hund och häst så får mig är det perfekt mina hundar behöver aldrig vara ensamma hemma tex.
Och jag hinner med mycket hemma mellan jobben som städning/tvätt och sånt, slipper resor till/från arbetet.

Oj det här blev långt….:o
Men som du förstår tycker jag väldigt mycket om att jobba som ombud!
Tycker det är världens roligaste jobb och stortrivs med det:banana:

Senast ändrad:

Jag har tidigare varit försäkringsombud, fick då % på inbetald premie så länge försäkringen var i igång. Och på min fråga nu till de som jag känner är kvar, så har man bibehållit samma system i det försäkringsbolaget.

Det är ju olika mellan olika bolag.

Zqhatan och jag är ombud för samma bolag och där funkar det så som Zqhatan beskrev.

Jag har tidigare varit försäkringsombud, fick då % på inbetald premie så länge försäkringen var i igång. Och på min fråga nu till de som jag känner är kvar, så har man bibehållit samma system i det försäkringsbolaget.

Det är säkert så i det bolaget, (är olika i de olika bolagen)
dock inte i det jag jobbar med, där är det bara provision vid nytecknadet inget annat och som sagt fast proviosin ovasett vad försäkringen kostar (både fördelar och nackdelar med det systemet så klart)

Jo, det där med tillgänglighet är iaf mitt ombud bra på. Nu är jag ingen direkt bråkig kund, men ibland så händer det att jag köper nytt eller lägger om befintlig försäkring.

Jag tror nog att det är ett kul jobb just för att det händer lite av varje och att man kan styra sin tid själv lite grann. Man kanske ska skola om sig?;)

Du är välkommen i ombudsgänget, ett sätt att leva!
Och roligt dessutom!

Jag har precis sökt ett jobb som ombud och så ser jag denna tråden -mycket lägligt! :) Är det ok om jag ställer några frågor till dig om jobbet? Som om det är mycket uppsökande försäljning eller om det är gamla eller blivande kunder som ringer till dig? Är du mycket ute på olika evenemang och säljer? Jag har förstått på dina tidigare inlägg att det är svårt att arbeta heltid som ombud, men att det går? Sedan tycker jag alltid att det är knepigt med enbart provosion och att inga kostnader som för bensin eller telefon täcks... Men det är kanske olika på olika bolag, jag har inte sökt på "ditt" bolag. Hoppas att det går vägen i alla fall! :bump:

Vad roligt att du ska börja som ombud:banana:
Ska du ”bara” sälja hästförsäkringar eller ska du sälja alla typer av försäkringar?

Jo det går att jobba heltid, jag gör det till exempel och några till, + att jag känner till ett par på andra bolag (vi träfas tex när vi står i montrar på olika evenemang) så omöjligt är det inte.

Provisions lön har både fördelar och nackdelar, man vet liksom aldrig vad månads lönen blir men utgifterna har man ju ändå….
Det blir ett sätt att leva att spara bra månader så man har till de sämre.
Efter ett tag går det av sig själv man har lärt sig att man alltid måste ha en buffert om man tex skulle bli sjuk eller behöva åka bort.
Fast å andra sidan har man inget ”tak” på lönen heller:D

I början måste man skapa sig ett ”namn”, du ska ju inte bara övertala folk att välja just ditt bolag utan också dig som person så de ringer just dig.
Stort kontaktnät är så klart bra och att de i sin tur rekommenderar dig
Så med andra ord det gäller att ge dina kunder väldigt bra service så de i sin tur skickar folk till dig.
På din fråga om vad det är för kunder så kan jag säga att det är allt du räknar upp!
Självklart får man efter ett tag fasta kunder som återkommer och även ”skickar” andra till dig, men samtidigt måste man hela tiden försöka varva nya.

All lycka nu och fråga gärna om du vill veta mer!
Det är som sagt ett väldigt roligt och intressant jobb

Tack för ditt svar! Nu har jag ju inte fått jobbet än utan har bara sökt, men eftersom jag bara har 50 % under hösten hade det ju varit ett bra kompement med ombudsbiten tänkte jag. Det jag har sökt gäller försäkring för häst, hund och katt så det blir ju en lite större marknad än bara häst.

Gud jag önskar jag var lika duktig som dig och dom andra ""topparna" :bow:

Gud jag önskar jag var lika duktig som dig och dom andra ""topparna" :bow:

Tog ett antal år inan jag vågade "ta steget" och det var inte lätt inte.
Inte lätt att "leva" på att vara ombud, men det går inget är omöjligt alltså.
Det är som ringar på vattnet det sprider sig med tiden får man fler och fler kunder som i sin tur skickar folk de känner:love:

Men jag skulle rek. dig att vara lite försiktig med att säga upp annat jobb.
I mitt fall blev jag arbetslös och då hade jag varit ombud i en 10 år eller så och hade redan en rätt stor kundlista.
Så jag kände att jag vågade satsa fullt ut på det, tycker ju som sagt att det är ett jättekul jobb och ville verkligen försöka och det har ju gåt bra.

Senast ändrad:

Ja jag är ju egen företagare, hästverksamhet, så jag har ju möjligheten att fokusera mest på det som ger mest så att säga. Så det finns inget att säga upp sig från ;)
Problemet är att jag egentligen inte är en "säljare" på det sättet, jag har svårt för att vara drivande i det och vill inte vara påträngande. Jag tycker det är bättre när folk kommer till mig för att dom är intresserade från början men jag vet ju att man måste ligga lite på också eftersom många inte VET vad dom har för försäkringsbehov eller vad det faktist finns för försäkringar.

Nu säljer jag alla försäkringar men känner mig helt klart mest hemma på häst. Fast personförsäkringar är rätt kul också, det kan liksom inte bli fel med dom :D

Tro det eller ej, jag är inte heller någon "försäljare" har bara träffat på ett ombud som har varit det och han slutade :D
Jag försöker göra det bästa för kunden inte i packa på dom sånt som ger mig mest, vet att många här inte kommer att tro detta, men jag är helt övertygad om att så känner de flesta ombud.
Det rör sig om så lite pengar för oss ombud med tilläggsförsäkringar, så vi tjänar med på att göra våra kunder nöjda och att de har förtroende för oss så att de återkommer och kanske rent av rek. oss till sina vänner.

Om kunden har tid och vill så är det ju faktiskt en mycket stor fördel för kunden om vi går igenom hans försäkringsbehov och tillsammans kollar vad han har och vad som ev kan tas bort/läggas till för att det ska bli så bra som möjligt för just den kunden.
Tyvärr är det få som ger sig den tiden vilket såklart är väldigt synd, inte minst därför man läser ju dagligen om hårresande historier där folk inte riktigt har förstått vad det är för försäkringar de har..
Sedan finns det så klart dom som har stenkoll på sina försäkringar och vet exakt vilka de vill ha resp inte har behov av. (bra kunder tycker så klart jag)

Jag jobbade några år på kontor som uppringande försäkrings försäljare, tyckte det var fruktansvärt jobbigt och inget jag skulle ge mig på i dag. (länge sedan ska jag kanske tilläga)
Däremot är jag i dag glad för att jag har den erfarenheten men som sagt kul var det inte..
Den varianten finns ju också och det har vi inte pratat om än, så lite kort om det

Då är man anställd ("vanliga ombud" det som hitintills har pratat om är inte det)
En lite grundlön och resten på provision.
Fördelen är ju så klart att man har en anställning och en om än liten grundlön, man vet i vart fall att mindre lön kan man inte få.
Och man har inga kostnader för försäljningen man jobbar på ett kontor där telefon/dator/porto osv ingår.
Nackdelen är att det är stressigt och en allmänt jobbig miljö med mycket oväsen man sitter nästan alltid i ett så kallat ”kontorslandskap” med en massa folk runt om.

Då sitter man alltså och ringer upp folk och frågar om de vill prata försäkringar och i så fall bokar tid med kunden då de har tagit fram sina försäkringsbrev och har tid (om de inte vill direkt vilket få vill)
Låter betydligt bättre än det är..

Man kan råka ut för allt från super otrevliga som bokstavligen skäller ut en för man ”stör dom i maten” hur man nu skulle veta det och till superknepiga kusliga samtal som man känner en otrolig chock för.
(I och för sig har jag en viss förståelse med tanke på alla försäljare som ringer men ett enkelt nej tack borde man ju kunna säga)
Till en riktigt trevlig kund med intressanta frågor som man gärna prata med så klart:bow:

Tyvärr är det här de flesta felen begås är ett typiskt genomgångs jobb få som stannar så länge som jag gjorde vilket gör att man aldrig hinner lära sig villkor och annat ordentligt.
Miljön är stressig och man har stora försäljningskrav på sig.
Oftast väldigt unga eller folk som av någon orsak har svårt att få annat jobb därav blir genomströmningen hög, var inget ovanligt att folk bara jobbade ett par veckor och sedan hittade ett bättre jobb och försvan.
Tyvärr måste jag säga så har alla försäkringsbolag denna typ av försäljare även ”mitt” alltså

Nej inget för mig i vart fall, men det finns så klart de som trivs aldelse utmärkt med dena typ av jobb
och en del är väldigt duktiga försäljare med stor kunskap/intresse.
På ”mitt” kontor hade vi två äldre som varit där länge och som var fantastiskt kunniga lugna och vanna vid det mesta och till stor hjälp/stöd när man råkat ut för någon riktigt otrevlig, helt underbara "gubbar"

Nu är det som sagt väldigt många år sedan jag jobbade som uppringande försäkringssäljare, kanske har det blivit bättre sedan dess och någon här har kanske lite färskare erfarenhet?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 032
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 098
S
Hästmänniskan hur kommer det sig att hästen man ääälskar, kanske har offrat massor för , helt plötsligt bara blir en vara man ska ha ut så mycket som... 2
Svar
31
· Visningar
3 786
Senast: Goat lover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka