Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Det är fantastiskt bra sandmark här. Om ni läser vidare så har jag tänkt om från 15-20 hästar till ca 10 st, så hagarna blir större. Det med vilken tid de skall gå in är sådant som kommer att röstas fram på stallmöten isf. Jag tänker då aldrig springa ut vid 3-5 olika tider för att ta in hästar så det ska passa alla. Man kan välja EVENTUELLT om sin häst ska tas in vid em-fodringen runt 15-15.30 tiden, eller kl 21.
Det är tre faktorer jag tänker på med mycket utevistelse:
*hästar mår bäst med mkt utevistelse
*Gödslet blir mindre mängd och således en billigare kostnad
*Mindre slitage på inredningen.

Att marken skall få användas till häst är redan klart.
Måste säga nu att herrej*lar så kinkiga o kräsna hästägare är!? ;) Det kommer aldrig att göra ett stall som passar alla, utan jag tänker utefter de hästägare jag känner häromkring och hur de har sin hästhållnng och önskemål.
Ett obokat (ej ridlektionsverksamhet, vissa tider ex. en kväll/v. om 2-3 timmar kanske kommer vara bokat jämt för träning för tränare)ridhus på 20x60 m kommer att bli attraktivt, det är jag säker på.
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Vad menas med begränsad fri tillgång..? Jag har till våra hästar nu SMH-nät där de får morgon och lunch-hö på morgonen, sedan får de hö ute på em. Man får även stoppa i halm om man vill. Dessutom finns ju även de nya näten på marknaden med flera "fack" i. Sk. "lunch-grind" är ej heller en omöjlighet, de är faktiskt inte fasligt dyra.
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Jag uttalar mig enligt lavinias stall historik parat med hennes häst extrema special behov över åren . Är därför mitt svar var till just henne det du nu svarar på .

Fast jag tycker inte att hennes krav är extrema. Även om du nu vände dig till henne.
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

kl


Fast står man i ett stall med många inackorderingar så finns det ingenstans där 10 olika hästar kan ha 10 olika behov vad det gäller fodringar och in/utsläpp.
Skall min häst gå tillsammans med flera andra så kan jag inte räkna med att min hästs behov kan tillgodoses till 100% oavsett vad jag betalar, det är ju en omöjlighet.
Och skulle det vara så att 10 hästar står i 10 olika hagar så ja då kan man ju som ägare påverka hur mycket hästen får vid varje fodring genom att göra i ordning höpåse/hönät, men alla hästar lär ju få sin mat på samma tider.

Och vad det gäller hagar så har jag inte varit i många stall där det är 100% lerfritt året om, dom flesta hagar blir leriga på hösten och våren mer eller mindre.
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Varför inte satsa på att ha 10 st boxplatser med hagar samt en lösdrift som rymmer en del hästar? Lösdrift är rätt populärt och tror det skulle vara av stort intresse så nära ridhus osv? Jag har läst tråden osv och tycker ändå det låter som en härlig dröm om det går igenom. Eftersom det redan är bra sandhagar så låter det ju som en bra grund. Det har även vi, men omöjligt att de inte blir lite lerigt i någon hage. Det kan man väl inte som hästägare kräva? Vi har lite lera kring lösdriftens öppning och kring grinden. Det är inte speciellt stor del av hagen. Men lite lerigt blir det i alla hagar känns det som, det kan man leva med och även hästarna ;) Men se till så att du har det uträknat, kostar ju en hel del att göra nytt!
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Är faktiskt inte helt säker på att lösdrift går hem bland ryttarna här... Men skulle väl ganska lätt kunna provas på för 3-4 hästar.
I värsta hagen vi har är det vid grinden nu ca 5-6 cm djup gegga, där går en stor häst. Men där är det jordmark. där det andra är tänkt att byggas är det som sagt sand med lite ogräs/gräs på. Inte omöjligt att grusa upp vid ingångarna och matplatserna heller så småningom. Jag hatar själv leriga hagar :/.

Finns det ingen som står på liknande anläggning av er här, eller som har en själv? Berätta gärna upplägget och hur allt funkar, pris osv.
Då det ju faktiskt finns vanliga "Svenssons" som bygger egna ridhus och ej hyr ut boxplatser så borde det ändå vara mer ekonomiskt att bygga och få in lite extra intäkter i form av stallhyror. Vi har som mest haft 8 boxar uthyrda så jag vet att det ändå går att få ihop rutiner där alla är nöjda, och jag vet vilket arbete som krävs.
I detta är ju tänkt att ridhuset skall vara den STORA dragningskraften! Då de inhyrda är beredda att betala en slant extra samt att få sälja en del ridhuskort.
Svårast i det hela är nog att övertyga banken.. :S
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Är uppstallad på privat anläggning med ridhus. Små hagar med " normal" inackorderings standard... Utevistelsen på vintern är ca 8 timmar, de flesta hästar går själv ihagen.
Finns sadelkammare med fikabord.
Ridbana.
Inga stallpass, ägaren sköter alla fodringar.
Man kan välja till mockning och täckesbyte.
Fri tillgång på foder och strö.
Kostar 3000kr vilket är min absoluta smärtgräns... ( dyrare om man vill ha mockat såklart)

Håller med om att man inte kan ha olika tider för intag. Du kan ju bestämma en sen tid och sen är det ju fritt att man tar in sin häst när man ska rida och lämnar den inne sedan.
Sen ÄR hästägare kräsna. Det ska man nog vara införstådd med om man ska bedriva inackorderingsstall. Du kommer stöta på mycket konstigt folk med konstiga idéer och det är bra att tänka igenom hur man ska tackla dom!

Vad är din policy?
Hur mycket är du beredd att kompromissa?
Ska du ta extra betalt för extra tjänster?
Eller har du inga extra tjänster?
Viktigt att det är rättvist mellan inackorderingarna. Alla ska få samma service till samma pris. Blir dålig stämning direkt om man byter täcke på kompisens häst men inte på de andra till exempel...
Börjar man göra extra saker för att man vill vara snäll så blir det snabbt mer och mer som krävs och det är svårt att säga stopp i efterhand. Mitt råd är en rimlig servicenivå och tillval som kostar.
Man kan kanske ha olika paket. Ett dyrare med fullservice och ett billigare med stallpass etc?
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Det är tre faktorer jag tänker på med mycket utevistelse:
*hästar mår bäst med mkt utevistelse
*Gödslet blir mindre mängd och således en billigare kostnad
*Mindre slitage på inredningen. .

Just dessa punkter tycker jag att du ska hålla ganska hårt på. Och när det gäller utevistelse så tycker jag att det ska vara du som stallägare som ska bestämma det. Det där med att ta in hästarna tidigare för att det blir mörkt bla bla bla är ju bara hästägarnas behov, inte hästarnas. Bestämmer du att hästarna i huvudsak ska gå två och två och få frukost och lunchhö i hagen så kan de ju gå ute bra mycket längre. Hästägarna kommer ju säkert märka att hästarna håller sig friskare och nöjdare på det sättet;) Vill man ta in hästen tidigare får man göra det själv helt enkelt :)

Jag tror man inte får vara alltför följsam när det gäller hästägarnas krav. Då blir man nog snabbt överkörd!
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Jag stod på en sån anläggning för flera år sen. Hagarna var små, hästarna var ute för lite, ridhus fanns men det var ofta träningar där när jag ville utnyttja det. Ridvägarna var dåliga och då hjälpte det inte att ridhuset fanns.
Där var det också så att en viss mängd hösilage och en viss mängd kraftfoder ingick men det gick inte att byta kraftfoder mot grovfoder.

Idag står mina hästar på lösdrift med fri tillgång, inget ridhus men härliga ridvägar. Hästarna mår fantastiskt och jag trivs.
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Min reaktion till detta är att det kommer kosta en hel del att bygga och ska du ha lån till detta, så får du räkna på minst 10 % ränta, för det är det för företag och avbetalning på 10-15 år. Då är de där stallhyrorna alldeles för låga.
Ska du tex ställa upp med fodring och in & utsläpp så är det för lite.
Ta din lön och sedan tar du den gånger ca 1½ då får du till för alla sociala avgifter etc.
Allt sedan beror på var i landet du bor, men jag får bara känslan att du lägger dig för låg för stallhyran etc speciellt när det ingår ridhus, ridbana m.m.
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Det tror jag inte heller men liknande anläggningar i sthlm kräver 40+ inackorderingar med hyra över 5000 för att tjäna pengar. Eller 2900:- i kallhyra.

El ffa är DYRT! och du vill inte bli stallägaren som står och gnäller i ridhuset för att folk inte släcker efter sig. Sen är inackorderingar slarviga, det är bara så. Du kan inte uppfostra dina kunder, ta höjd på det i stallhyran istället.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Det är fantastiskt bra sandmark här. Om ni läser vidare så har jag tänkt om från 15-20 hästar till ca 10 st, så hagarna blir större. Det med vilken tid de skall gå in är sådant som kommer att röstas fram på stallmöten isf. Jag tänker då aldrig springa ut vid 3-5 olika tider för att ta in hästar så det ska passa alla. Man kan välja EVENTUELLT om sin häst ska tas in vid em-fodringen runt 15-15.30 tiden, eller kl 21.
Det är tre faktorer jag tänker på med mycket utevistelse:
*hästar mår bäst med mkt utevistelse
*Gödslet blir mindre mängd och således en billigare kostnad
*Mindre slitage på inredningen.

Att marken skall få användas till häst är redan klart.
Måste säga nu att herrej*lar så kinkiga o kräsna hästägare är!? ;) Det kommer aldrig att göra ett stall som passar alla, utan jag tänker utefter de hästägare jag känner häromkring och hur de har sin hästhållnng och önskemål.
Ett obokat (ej ridlektionsverksamhet, vissa tider ex. en kväll/v. om 2-3 timmar kanske kommer vara bokat jämt för träning för tränare)ridhus på 20x60 m kommer att bli attraktivt, det är jag säker på.

Jag hade aktat mig gruvligt mkt för att öht etablera några upplägg/rutiner ang hästarnas hållning , utetider osv , genom röstning på stallmöten .
Du måste ha upplägget helt klart och tydligt för spekulant som tackar ja till Stallplats, innan de flyttar in, och sen hålla det upplägget . Annars har du öppnat dörren till h-t'et vågar jag lova .

Vi har eget ridhus , privat anläggning och hyr ut 8 boxar . Stallet rymmer egentligen 12 hästar men vi har minskat ner antalet hästar sen många år, till förmån för bättre med plats och stora fräscha vinter och sommarhagar .
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Hej!

Jag tror att du från början kommer behöva ha hårda regler uppsatta för vad som gäller. Att de som står i stallet ska komma överens tror jag är en utopi- hästmänniskor är kräsna och alla är övertygade om att deras sätt är det bästa. För både din egen sinnesfrid och dina inackorderades bör du sätta regler och se till att de följs.

Sen kan jag tycka det är jättebra med 2 olika insläppstider, det du behöver tänka över är vad som händer om någon vill ha sin häst ute sent och den blir ensam kvar. Har du "lovat" utevistelse till sent och det bara är den hästen som ska vara ute är det upplagt för besvikelse.

I mitt område är det sällan folk som vill ha ridhus (och använder det) är särskilt intresserade av lång daglig utevistelse, de flesta verkar tycka att 16 är sent. Många vill heller inte ha hästen på någon typ av fri tillgång "de blir så feta av hö". Men runt dig bor förhoppningsvis fler "vettiga" människor :-).

Angående lera, så blir det bara lera vid ingången och den inte är djup, så överlever de flesta. Jag har varit i många stall där leran gått långt upp över kotorna (stall med hyra på över 3500/månad och då fick man ta pass både kvällar och helger) och det är inte ok. Leran har dessutom en tendens att bli värre för varje år :-(.

Min största invändning är fortfarande ekonomin, jag tror du räknat alldeles för lågt på vad saker kostar. En sån anläggning som du beskriver kan man ta rätt bra betalt för och det bör man också göra, varför ska du slita för att andra ska ha sina hästar på lyxanläggning billigt?

/Lavinia, glad att det finns stall där min pålla kan bo.
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Som sagt har haft 8 hästar här som mest och vi kom väldigt bra överens om allt :)
Eftersom jag har egna hästar och de går ute gärna till 23 så är det ingen risk att någon blir ute ensam.

Fri till gång blir det ju inte riktigt, vill bara skimsa bort lunchfodringen så spar man tid där. Tid är ju pengar som bekant ;)

Visst vill folk här också rida ute i naturen, men det finns väldigt många satsande ungdomar (15-25 år typ), och jag tycker att det verkar vara mer "seriös" ridning nu bland ungdomarna än när jag var ung, då skulle man ju mest rejsa o flyga över diken o sånt :D

Har pratat med bekant bonde/alltiallo, han säger att det ofta finns jättebilliga stora maskinhallar att köpa. Det blir naturligtvis mer jobb för oss med ned- och uppmontering än att köpa ett färdigt ridhus, men ack så mycket billigare!!
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Jag hade aktat mig gruvligt mkt för att öht etablera några upplägg/rutiner ang hästarnas hållning , utetider osv , genom röstning på stallmöten .
Du måste ha upplägget helt klart och tydligt för spekulant som tackar ja till Stallplats, innan de flyttar in, och sen hålla det upplägget . Annars har du öppnat dörren till h-t'et vågar jag lova .

Vi har eget ridhus , privat anläggning och hyr ut 8 boxar . Stallet rymmer egentligen 12 hästar men vi har minskat ner antalet hästar sen många år, till förmån för bättre med plats och stora fräscha vinter och sommarhagar .

Skulle jag kunna få prata med dig lite mer privat? :angel: Det finns väl ingen slags chatt-funktion här? Men om du kanske skickar mig pm och vi snackar via FB exempelvis? Om du skulle vilja vara ubersnäll att dela med dig lite mer om det ekonomiska, såsom finansiering, driftkostnader osv. :)
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Nu har inte jag läst hela tråden än men svarar hur jag tänker. Bra att kunna erbjuda hagar både enmanshästar och större hagar för flock. Jag är lite tveksam till om ekenomin går runt. Personligen skulle inte jag vågat som läget ser ut just nu med att ta stora lån. Du måste nog ha ett annat jobb utöver gården med lånen. Annars hur går det ihop? Jag skulle prioriterat 4 Fodringar/ dag. Installera lunchgrinden tex.

Räkna på hur många hästar du har. Kan några av dessa ingå i verksamheten el är enda inkomsterna från inackorderade?

3 miljoner för allt kan det räcka? Hur stort är stallet?

Finns ridbanan redan eller måste den oxå byggas?
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Jag hade aktat mig gruvligt mkt för att öht etablera några upplägg/rutiner ang hästarnas hållning , utetider osv , genom röstning på stallmöten .
Du måste ha upplägget helt klart och tydligt för spekulant som tackar ja till Stallplats, innan de flyttar in, och sen hålla det upplägget . Annars har du öppnat dörren till h-t'et vågar jag lova .

Vi har eget ridhus , privat anläggning och hyr ut 8 boxar . Stallet rymmer egentligen 12 hästar men vi har minskat ner antalet hästar sen många år, till förmån för bättre med plats och stora fräscha vinter och sommarhagar .

Håller helt med!

Vi har också privat anläggning med ridhus. Vi har 6 platser i stallet varav vi hyr ut 2-4 platser beroende på hur många hästar vi har själva för tillfället.
I vår hyra för en inackorderad ingår allt utan att vi behöver jobba alls (förutom att stänga lite dörrar på morgonen) då vi har ett så kallat active stable med egna uppfinningar för att lösa all automatik. Vi har tillverkat det mesta själva och även byggt så gott som hela anläggningen själva.

Hyran är hög...mer skriver jag inte om det. ;)

Vi har gått plus sedan verksamheten startade och verkar vara ganska ensamma om det... :P

Men som sagt vi valde att lägga energi på egentillverkade smarta lösningar för att minska det fysiska arbetet samtidigt som det blir attraktiv service för våra hyresgäster och på så sätt finansierar sig självt.

Vi annonserar aldrig ut våra platser, folk kommer hit och frågar och verkar de vettiga så får de ställa sig i kö. Dock är det väldigt låg omsättning på platserna i dagsläget. De som står här nu har stått här sedan vi startade.
Vi tar alltid kreditupplysning innan kontraktskrivning och jag ratar alltid de som har under en viss årsinkomst och vi tar alltid 2 månaders deposition. I något enstaka fall har en förälder gått i borgen för sin dotter som pluggade, men det var nog de som betalade hyran åt henne. :)

Jag tycker det är extremt viktigt att ha koll på vad man har för folk i stallet och jag släpper inte in någon om jag inte har kollat av alla punkter.
Superviktigt med kontrakt, skriver det hellre så att det är mer skyldigheter från hästägarens sida än från min sida. ;)
Nästa sak som jag har extremt bra koll på är bokföring och skatteregler. :)
De som försöker göra affärer med oss utan kvitton får sina fiskar varma kan jag säga... Hyresgästerna förbinder sig att under uppstallningstiden enbart anlita personer som lämnar kvitton och har registrerade företag. Det är väldigt skönt då vi slipper lycksökare i mångt och mycket.

Det är mycket att tänka på med andra ord och man bör nog ha funderat igenom sin ide minst tio gånger och under 1-2 års tid och gärna under den tiden skaffa sig erfarenhet hos såväl hästägare som stallägare. Gärna konkurrenterna då... ;)

Viktigast av allt innan man drar igång ett projekt är att man har en realistisk budget och att den går med vinst. Varför ska du annars driva det som ett företag? Då kan du lika gärna köra hobbyverksamhet.
Det är inte lätt att driva inackorderingsverksamhet och det underlättar INTE om man får problem med ekonomin redan från början...

Hoppas du fått lite matnyttiga råd med detta inlägget.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Det tror jag inte heller men liknande anläggningar i sthlm kräver 40+ inackorderingar med hyra över 5000 för att tjäna pengar. Eller 2900:- i kallhyra.

El ffa är DYRT! och du vill inte bli stallägaren som står och gnäller i ridhuset för att folk inte släcker efter sig. Sen är inackorderingar slarviga, det är bara så. Du kan inte uppfostra dina kunder, ta höjd på det i stallhyran istället.

Ja det är viktigt att tänka på! Elen. Vore nog klokt att kika på alternativ än det vanliga med direktverkande el. Ekostall? Jag är nyfiken på hur en såndär gödselbrännare fungerar. Tänk att använda skit till värme! Hur underbart som helst! Vad de kostar att installera? Ingen aning säkert en hel förmögenhet men som i ditt fall värt att kolla upp tycker jag.

Annars så solceller på ridhuset?

Undrar varför det fortfarande är så vanligt med direktverkande el. Bergvärme är ju iofs ganska vanligt.

Hur ska ni värma upp och belysa anläggningen?
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Det blir dessutom väldigt mörkt eftersom maskinhallar inte har fönster? Vilket ökar elkostnaden avsevärt.
Sen kommer det bli mer jobb med underlaget, bor du inte längst söderut så kommer ett oisolerat plåtridhus inte hålla botten frysfri under vintern.

Tycker det låter som ett toppenhärligt ställe men akta så du inte hamnar i ekonomisk knipa.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Radannons Bli en i vårt goa gäng! Har du egen 🐴häst🐴/hästar eller bedriver eller vill starta mindre 🐎 hästverksamhet 🐎har vi ett antal boxplatser...
Svar
0
· Visningar
482
Senast: Tulle_2022
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 863
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 158
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 504
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp