Vad tror ni om denna?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Lollo-tjejen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 3 417
L

Lollo-tjejen

Jag brukar inte skriva härinne, bara läsa. Men nu tänkte jag mig att fråga lite.

Jag letar nämligen hund, och jag har hittat den här sötnosen (får man länka till blocket här?)
http://www.blocket.se/vi/21136465.htm?ca=23_13_s

Vad tror ni, är det en generellt mkt krävande ras?
Jag har barn, bor i lägenhet och vill ha en lättlärd hund som kan hänga med på promenader men inte kräver FÖR mycket motion. Den här rasen, skulle ni rekommendera den? Den är ju verkligen söt, men utseendet är ju inte allt. Jag vet ju att individer är olika men som sagt, rasen generellt?

Sv: Vad tror ni om denna?

Utifrån annonsen och priset att döma är den oregistrerad, så tänk på att det kan ev. bli svårt att kolla föräldrar och dyl. Har de information om föräldrar och den ÄNDÅ är oreggad så skulle jag ana ugglor i mossen.

Det är en spets och spetsar har oftast ett lite "udda" temperament, det behöver dock inte vara negativit. Jag har ingen erfarenhet av just den här spetsen men där emot erfarenhet av en hel del andra spetsar.

En spets har oftast tendenser till att skälla mycket och ofta MEN det är sådant som går och träna bort om man använder rätt metoder och lägger ner den tiden. En spets jobbar oftast inte med dig utan för dig (om du har något att ge tillbaka vill säga), dvs en spets kan skita fullständigt i dig om du inte har någonting att erbjuda som är 100gånger roligare än att följa sina instinkter :p. Vet inte hur pass hundvan du är men man kan inte köpa en spets och tro att du köper en flat som gör precis som du vill bara för att dom tycker om att arbeta och älskar sin matte/husse.

Som Norrbottenspets ägare (dock en jakthund) kan jag inte säga annat än att det är grymt mycket hårt arbete med en spets för att den ska vilja jobba för dig men kommer du dit slår det allt. Spetsarna är otroligt trevliga hundar om dom är väluppfostrade och i grunden har ett starkt psyke.

Jag håller med Gabbi, ta reda på om den är oreggad och isånnafall varför. (De kan ju ha glömt skriva med att den faktiskt är registrerad)

I övrigt tror jag säkert rasen kan passa era önskemål.
De jag har träffat av rasen har varit pigga och trevliga, dock något för skälliga för min smak. Men det kan ju vara en uppfostringsfråga.

Tack för svaren.
Jag ska skicka iväg ett mail och fråga om den är reggad.

Jag är inte jättehundvan, men inte nybörjare helt heller. Är uppväxt med familjens hundar (foxterriers och dansk-svensk gårdshund), har haft en omplaceringshund som var korsning Norsk Buhund och någon annan spets men jag vet inte vilken. Men hon var ganska gammal när jag fick henne så det kanske inte räknas riktigt. Sen har jag hjälpt till med mina föräldrars förra hund (flatcoated retriever) och det är väl det jag har gjort i stort sett.

Så jag kan ju inte ge mig på något rent för avancerat, även om jag har ganska bra koll och gärna vill lära mig mer om saker.

Tror absolut att du skulle klara av den här hunden! Sen har du haft en buhund och har du inte haft en väldig tur med den hunden tror jag att du vet vad jag menar med skällandet. Tror faktiskt att det skulle bli toppenbra, jag vet inte hur mycket tid du kommer lägga ner men du har faktiskt en hel del kunskaper som kan vara bra i ditt spets ägande;)

Lycka till!:bow:

Tack. :)

Hon var faktiskt inte så skällig, hon var bara lycklig att få ha det bra tror jag. Jag hade aldrig några problem med henne, fast hon tidigare varit en notorisk rymmare och skällt som en galning jämt. Hon hade bara stått uppbunden i en kort lina de första 7 åren av sitt liv.
Sen fick jag hem henne och hon blev lägenhetshund och det gick bra. Hon kom på inkallning och visst kunde hon skälla, men det brukade räcka att man sa till henne.
Så jag hade kanske bara tur.

Men man kan skicka iväg ett mail i alla fall och höra med dem hur han verkar. :)

Gissar på att de är en Japansk spets.
Kollade runt lite på nätet och vad jag kan se så ligger odm på mellan 6 000 och 11 000 ungefär.
Så njoo den kan va reggad..lite dumt att kanske inte skriva ut deta.
Tycker dock att den ser rätt långbent och lite tun ut öfr att va renrasig..men jag kan ha fel.

Min erfarenhet av jappar är trevliga hundar behöver klart stimmularas men inte fullt så mycket som (spetsar som jag vanligen jobbar med behöver som samojeder och liknade polara raser) jobbar i vården och dom vanligaste *tant* hundar jag ser ute är japansk spets oh Papillon faktiskt.
Kan va lite dryga med vakt (framför allt om man bor i trapphus) skälliga.
Men annars trevliga i temp.
Vad jag hört bra hund till barn familjer.
tjaa de är väl vad jag kan säga av mina erfarenheter

Tysk spets härstammar från stenåldems torvhundar "Canis familiaris palustais Ruthimeyer" och senare boplatskulturers spetsar och är Mellaneuropas äldsta ras. Många andra raser har sitt ursprung från den. I icke tysktalande tänder kallas wolfspitz för keeshond och zwergspitz för pomeranian (i Sverige dvärgspets).

Googlade upp deta inte udnra på att jag blev fundersam..

Lite info som jag hittade på en sida..
Tysk spets skall alltid vara uppmärksam, livlig och mycket tillgiven sin ägare. Den skall vara mycket läraktig och lätt att fostra. Sin misstro mot främlingar och brist på jaktlust gör den till en idealisk vakthund. Typiskt för rasen är en päls som står emot väder och vind, robust kroppsbyggnad och lång livslängd.

Dom mittelspitz jag hittar på nätet kostar ca 10.000 som valpar, så jag har svårt att se varför en renrasig/registrerad skulle kosta hälften. Fördom ellwer inte så tror jag dessutom att de flesta renrasuppfödare med kennelnamn tar tillbaka 20 veckorsvalpar där ägaren blivit allergisk, och dessutom med en ganska stor del av köpesumman tillbaka. Summa summarum skulle jag kolla noga var hunden är ifrån, sjukdomar i släkten osv...

Jo, tack för infon :)
Alltid bra att lära sig något nytt. Jag skickade iväg ett mail och frågade om den var registrerad och renrasig så får vi se om jag får svar.

Jag har en sån! En liten orange sak. :love: Jag tycker de är helt underbara, både min och de (ca 6-7st) jag träffat.

Dom kan vara rätt skälliga (trots allt det de användes till förr), men med träning och tydliga regler så är det inga problem. Min skäller bara när han är ute och busar med sina hundkompisar. :) Kan komma nått litet ljud ibland om det ringer på dörren, men väldigt sällan.

Min är väldigt fäst vid mig och husse, men har inga problem med att vara ensam hemma, och att lämna över honom till hundvakt (min mamma oftast) är inga problem eftersom han känner henne.

Vad gäller aktivering och träning så kan min vara ute huuuur länge som helst och busa och träna, men nöjer sig med att öva lite trix inne om jag inte kan vara ute någon längre stund vissa dagar. Väldigt allert och vääääldigt kontaktsökande = skitkul att träna lydnad med! :bump: Så har även de andra jag träffat varit.

Hur de är mot främmande människor är väldigt individuellt, min är väldigt reserverad medan vissa är väldigt glad att träffa nya människor, men de nöjer sig oftast med att hälsa, sen är det matte/husse som gäller igen.

Och en liten extra bonus är ju att dom är fruktansvärt söta! :angel:

Tror att mittlarna är den enda hundrasen som blir sötare när de blir äldre :grin: Min uppfödare har ett gäng mittelvalpar och dom är långbenta och "tunna", men det är för att dom har inte fått all päls som dom får när dom blir äldre :)

Hej
Vill gärna göra ett inlägg
Rasen påminner väldigt mycket om Samojed - ÄR skällig och har ett ganska gällt skällande

Jag tycker den ser lite stor ut för att vara mellanspets.. men det kanske är mina ögon som luras. Ringa går ju alltid vad gäller stam men tror inte folk missar att lägga ut om de är reggade.. men som sagt man kan ju alltid kolla :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 514
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 988
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 618
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 202
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka