Vad tror ni/Vet om denna?

Sv: Vad tror ni/Vet om denna?

Ser mjuk och skön ut.Är själv i funderar tagen på att köpa en barbacka sadel men vet ej ännu.Nackdelen är väl att man inte kan sitta upp med hjälp av stiglädrena.Så det blir till att ta fram pallen eller stegen ;) men jag kan tänka mig att man kommer betydligt närmre hästen med en sån än en sadel.

Bara namnet säger väl allt :o ;)

Jag tycker det verkar som en fruktansvärt onöding pryl. För mig är det antingen barbacka eller med sadel. Att alltid rida runt med en "sadel" som inte lyfter upp ryttaren från ryggraden kan dessutom vara skadligt för hästen

Man rider ju inte alltid med den, desutom så kan det vara bra att ha den för att skydda måt eventuella ridbyxor som kan skava

Tycker också det är smått onödigt att ha barbackasadel. Då kan man ju lika gärna rida med sadel!

Hade väl inte tänkt bosätta mej i den utan kanske ett par ggr i månaden. När jag rider "barbacka" nu har jag en voltigegjord på för att få lite stöd, då pållen har en enorm manke o ryggen e som en planka på högkant (!)... Glömde tillägga att går han inte i form i samlad trav så e han som en studsboll, därav behöver jag nåt som gör att jag inte hoppar omkring eller upp på manken (AJ)... :o

jag har klämt på en sån. kändes fin!
"kompakt" i sitsen..
Men stigbyglar är jag tveksam till..
DYR är den!

jag köpte en barbackapad istället, i nåt slags mocka material, då glider jag inte på pälsen :)
mycket billigare oxå :)

Medryttarhästen har en sån! Otroligt mysig att sitta i och bekvämare än att rida barbacka "på riktigt". Vi använder den vid typ skritturer i skogen och liknande. Jag brukar själv inte ta på stigbyglarna när jag rider med den för jag behöver dom inte riktigt då. Det som kan vara dåligt ibland är att den kan glida lätt om man rider mycket uppför och nerför. Men det finns ju att sätta på både brösta och svanskappa vad jag minns! Men som sagt, varm och skönt för rumpan, inga hår i baken!!! Hästens ägare är sadelutprovare och kan det där med hästryggar. Enligt henne är det inga problem, fast man ska ju som med vanlig barbackaridning inte rida för länge/för hårt utan sadel. Hoppas du fick veta det du ville :)

Tanken är ju först o främst att använda den till lunkaturerna i skogen. De låter bra att en sadelutprovare har en sån... :idea: Det får nog bli en sån... :d

Tänk på att stigbyglarna finns där enbart för balansen. Inte för lättridning och fältsits.

en ridlärare i stallet där jag rider, har för tillfället ingen sadel till sin häst utan hon har ett schabrak (hur det nu stavas?) med en gjord runt (och gjorden sitter fast i schabraket) och det är för hästen är hemskt stirrig på allt för tillfället och halkig o så.
men som sagt; när man rider barbacka så ska man ju ej ha stigbyglar.

A_K_N skrev:
Tänk på att stigbyglarna finns där enbart för balansen. Inte för lättridning och fältsits.

men barbacka menas väl med utav sadel?
om man nu rider barbacka så ska man väl inte ha stigbyglar .. ?
annars är det ju bara som att sitta i en sadel utan stigbyglar.

Jovisst, men måååånga tror att bara för att stigbyglarna finns där funkar barbackasadeln som en vanlig sadel.
Gissa vilket punkttryck det blir på hästen :crazy:

Nej absolut inte...men det tror jag nog du förstod...

A_K_N skrev:
Jovisst, men måååånga tror att bara för att stigbyglarna finns där funkar barbackasadeln som en vanlig sadel.
Gissa vilket punkttryck det blir på hästen :crazy:

Bra exempel på det är ett par kufiska typer i mitt stall som har en travare med jättekänslig rygg, istället för att träna upp honom och köpa en passande sadel så köpte de keflys barbackagrej och rider BARA med den för det är ju så gosigt och bra och skonsamt och lalala och de rider lätt i den men babblar om att det är ju så jobbigt för den glider. :crazy: Stackars häst.

Jag kan ju säga att jag skulle köpa den om jag hade pengar så att jag ansåg att jag hade råd med det.. :crazy: Men jag är 2000 talets värsta konsument! :angel:

När jag rider har jag också ett schabrak med en täckesgjord runt. Då slipper man hår i rumpan och ändå komma nära hästen ;)

Men då är det ju nästan samma sak fast lite mjukare för rumpan med barbackasadeln :smirk:

Hej!
Jag har en sådan och ÄLSKAR den!!!!
Den e bara såååå bra! Du känner hästen bättre än du någonsin kommer att göra i en med bom. Du sitter som ljuten och jag har bara skumpat minder eftersom du tränar upp balansen så pass att du inte gör det längre. Själv använder jag inte stigbyglar till den efter som jag tycker att det är onödigt. Använder dom endast när jag ska sitta upp, detta är nackdelen, man kan inte sitta upp från marken utan endast från pall.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 348
Senast: Red_Chili
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 765
Senast: karl_h
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket... 2 3
Svar
48
· Visningar
5 026
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka