Vad tror ni

peace

Trådstartare
Var som sagt i en annan tråd iväg och vaccade min hund igår,lät dem då även titta på en en hörntand i nederkäken som han slagit av översta spetsen på.De lät tandläkaren titta på den och tyvärr är pulpan "synlig" så tanden måste tas bort:cry: Tror ni att detta går på försäkringen? Han är försäkrad i Agria med vet.vård/Rehab/Medicin..

Sv: Vad tror ni

Lättast är väl att ringa försäkringsbolaget? Då får du ju svar på en gång. Lite svårt att veta vad som står i ditt avtal.

Vi var tvungna att operera bort en bakre mjölktand som inte ville lossna och störde den permanenta tanen. Vad jag vet gick det på försäkringen, men det var Svedala vi hade.

Jag tog också bort en mjölktand på min hund och det skulle ha gått på frösäkringen tror jag. Dock gick allt på 1200 kr så var ingen mening att använda den. Kanske int behöver bli så dyrt för dig heller?

Nja de pratade om 4 000-5 000 kr:eek: Är kanske "enklare att plocka ut en mjölktand,de brukar väl inte ha så "djupa" rötter eller:confused:

Försäkringen brukar täcka åtgäder för skadade tänder, däremot inte tandstensborttagning som räknas som förebyggande. I det här fallet bör det inte vara någon diskussion, men säkrast är förstås att ringa försäkingsbolaget istället!

Persisterande mjölktänder tror jag också kan vara knepigt, det kan räknas som nåt medfött. Man vet aldrig.

Varför lagar de inte tanden istället? Hur gammal är hunden?

Jag hörde om en som ringde Agria med en liknande fråga, då fick de en reservation på försäkringen. Dock handlade det om häst den gången.

Försäkringen brukar täcka åtgäder för skadade tänder, däremot inte tandstensborttagning som räknas som förebyggande. I det här fallet bör det inte vara någon diskussion, men säkrast är förstås att ringa försäkingsbolaget istället!

Persisterande mjölktänder tror jag också kan vara knepigt, det kan räknas som nåt medfött. Man vet aldrig.

Varför lagar de inte tanden istället? Hur gammal är hunden?

Jag frågade oxå varför de inte kunde laga den, men de menade att man skulle kommit samma dag det hände isf och att nu hade det redan gått bakterier i tanden. Hunden är 4 år.
Men jag skulle kanske kolla med fler kliniker, för naturligtvis vill jag ju att han ska få ha tanden kvar.

Något måste ju göras ändå (även om inte försäkringsbolaget tar det), så ta den kliniken som kan göra det billigast och anmäl till bolaget sedan, när det är gjort. Jag skulle inte vågat fråga innan om jag hade Agria.

Jo naturligtvis,tid är bokad till 3 mars, men jag börjar bli kluven nu om jag skulle kolla runt om man inte skulle kunna rotfylla den ist:confused:

Min näst äldsta hane slog av en bit på sin ena övre hörntand förra året, den rotfylldes och det gick på försäkringen, nu har vi dock inte Agria på honom utan If.

Jag funderade inte ens på att det inte skulle täckas av försäkringen.... det förväntade jag mig bara att det skulle göra, det var ju en skada liksom. ;)

Ena unghunden spräckte en incisiv i somras, den drogs ut och även det gick på försäkringen utan minsta tvekan (Folksam den gången).

Just hörntänder skulle jag ju föredra att de rotfyller. Vet.kliniken som vi går till har en tandläkare som kommer nån gång i månaden och lagar svårare grejor, när det däremot gällde att ta bort den trasiga incisiven så kunde ju djursjukhuset själva göra det så det gick lite snabbare att få det gjort.

Jag har rotfyllt en hörntand på min hane, och det håller inte särskilt bra.. Det har läckt upp något svart material ur hålet bredvid tanden (Tanden trasades sönder, så en bit fick plockas bort ända ner till rötterna), så det måste fixas igen senare.
Men, han hade som sagt sönder tanden ordentligt. Den delades av på höjden, och sen sprack den ner till rötterna också i tre delar.

Jag kommer att få dra ut den i framtiden.

Ja ju mer jag tänker på det så vill jag nog att de rotfyller ist. ska ringa och prata med dem imorgon. Tanden är fin för övrigt!!

Jag har tagit bort 4 st incisiver på min hund efter en hästspark, det räknades som tandfraktur och gick på försäkringen utan diskussion. Har Agria... Antar att det beror på hur veterinären som tittar på skadan formulerar sig och hur skadan uppkom. Skriver Vet tandfraktur i journalen så bör det inte vara något problem.

Såja ny tid bokad hos en riktigt duktig tandläkare, på ett av de större djursjukhusen här i Skåne.De trodde helt klart att man kunde rotfylla den:bump: Går även på försäkringen, helt klart sa dom!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ormbett
  • Atletix
  • Rida hästen i form + lat häst
Tillbaka