Vad tror ni?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare NiraK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 2 839
N

NiraK

Jag har inhandlat en islands-nosgrimma! Ni hörde rätt! ;)
Tänkte använda den och rida enbart på den (bettlöst)..
Kan tyvärr inte länka direkt till den.. men vad tror ni?
Gå in på www.hooks.se
--~klicka på sortiment --~sedan på "Hästen" --~tränstillbehör --~islandsnosgrimma

Tror ni att det fungerar att rida på denna?
Att det inte är nån superkvalitet kan jag ju lista ut, men har aldrig ridit bettlöst på hästen och vill således inte lägga ut några större summor innan jag vet hur det fungerar...

Nirak

Sv: Vad tror ni?

Jag tror det är en bra idé. Jag har ridit i bara nosgrimma på min galning, och även om ett 'riktigt' bettlöst träns erbjuder mer kontroll så är det en bra test för hur pass hästen lyssnar på nosryggen (speciellt när man ska stanna hehe). Men finliret blir inget vidare, den mest glider runt åt sidorna :D

Okej.. men om man rider på en vanlig grimma så borde det väl vara ännu mer risk att det glider iväg åt sidorna? Jag är mest intresserad av att prova och se hur hästen fungerar utan bett. Han är inte rider bettlöst tidigare.

Nirak

Ja, det är klart bättre än vanlig grimma. Beror lite på hur känslig häst man har :D Är man osäker kan man ju ha 2 tyglar, en i ett bett och en i nosgrimma och prova rida bara med nosgrimman. Då har man ju 'nödbromsen' om hästen inte skulle ta det bettlösa.

Iofs kan det vara som med min tjej - tar man ut bettet blir hon MYCKET mer lyhörd, men det räcker med att bettet sitter där så bryr hon sig mest om det. Men som sagt, bara att prova ! Min andra häst (nordis) går inte så bra på bettlöst för hon ignorerar det :eek: och tror att det är picknickvandring. Men travaren blev mycket lugnare och tryggare när hon slapp bettet.

Kan tillägga att jag inte var så smart att jag köpte en islandshästnosgrimma utan körde med en vanlig engelsk :o Så det är ju lite klumpigare.

En sak jag kom på är att om man sätter en 'käkrem' fast möjligen lite längre fram ner mot nosen, så har man ju nästan skapat sig ett sidepull :idea: . Och då borde den glida lite mindre också.

Bettlöst, islandsnosgrimma?

Har du inte blandat ihop ngt nu?

*ska kolla hooks igen*

///Är det inte det bettlösa med korsningen under hakan du menar, hade oxå länkat om jag visste hur man gjorde.

Det är halvblodet jag tänkte prova bettlöst på, ska bli intressant. Tror inte att jag vill ha nåt bett som "broms".. vill att han ska få vara helt ifred i munnen. Även om jag inte tar i bettet så känner han ju att det finns där. Ska bli mkt intressant att se vad han tycker om bettlöst! Hoppas bara att jag får nosgrimman innan helgen :)

Nirak

Alltså jag har tänkt att rida enbart på nosgrimman (=bettlöst).

Nirak

Var inte så traditionell :D
Skillnaden mellan sidepull och nosgrimman är ju inte så stor, mest att nosdelen på sidepullet är lite mer stadig och bastant, och att den har käkrem och pannband.
Det är kanske inget man rider ut med, eftersom nosgrimman lätt kan gå sönder :eek: om man råkar belasta den för mycket. Men som test är det perfekt :idea:

Aha, är det den flätade varianten eller justerbara. Jag har för mig att den justerbara är liten i storleken.

Den vanliga remonten på samma sida hade också stora ringar.

Tyvärr blir det att testa ute för mig. Vi har inget ridhus så ;)
Men hästen går ju alltid ute så det är ju inget speciellt spännande för honom ;)
Om det fungerar bra blir det kanske till att köpa nåt lite mer stabilt :)

Nirak

Nä, traditionell är jag inte. Utan var bara nyfiken, blev ju rädd att jag missat något. :o

Jag har en kombination mellan remont och achen. Det ser ut som det iallafall:p
Den rider jag i på nordsvensken och det fungerar jättebra! Jag trodde ett tag att den skulle glida åt sidorna och fram lättare eftersom den inte har någon rem bakom ganacherna, men det gjorde den inte:) Fungerar skitbra och hästen lyssnar bättre nu än med bett. Kanske för att man börjar använda kroppen mer än vad man brukar göra. Det roligaste är att min envisa häst som vanligtvis inte vill stanna eller nåt, lyssnar jättebra nu och stannar och står still direkt när jag ber om det:) Trevligt så:p

Senast ändrad av en moderator:

Varken jag eller min tjej hade testat bettlöst heller, det var jättekul att se hennes reaktion :D Hon har lite ovanor som att kasta ut tungan, och dessutom litade hon inte alls på bettet/handen när jag köpte henne utan hon slogs med bettet hela tiden.

När hon fick ett sidepull på sig blev hon väldigt paff, och hon sprang med tungan ute iallafall :rofl: Såg ganska kul ut. Men hon slappnade av efter ett tag och lyssnade jättemycket, alla vikthjälper blev jättetydliga för henne när hon slapp oroa sig för bettet. Dessutom slutade hon rusa, och sen kunde vi ta tillbaka bettet och beteendet stannade kvar ! Nu slåss hon inte alls och är mycket mer lyhörd. Och tungan tittar bara ut när hon är vääääldigt koncentrerad eller väldigt uppspelt. Det är kul med lite variation i ridningen, och jag tror att hjärnan på hästen stimuleras mycket av bettlöst.

Men som sagt det funkar inte på alla hästar. Och kolla nosgrimman noga varjke gång innan du rider iväg så den inte blivit försvagad, den är ju inte gjord att styra med. Vet en som hackamooret brast för mitt under en ridtur :eek: Inte kul !

Synd att hooks tog bort det billiga sidepullet (säger man så).

NiraK skrev:
Tyvärr blir det att testa ute för mig. Vi har inget ridhus så ;)
Men hästen går ju alltid ute så det är ju inget speciellt spännande för honom ;)
Om det fungerar bra blir det kanske till att köpa nåt lite mer stabilt :)

Nirak

Oooh modigt :o Men du kanske har en lugn häst? Nordisen provade jag också på under en uteritt, men hon är så cool så det gör inget om det inte funkar :D Vildhästen provade jag inne på volten (har inte heller ridhus) och rider fortfarande inte UT med sidepull, bara hackamore ... feg matte och stissig häst (bra kombo, heh ;) )

Min häst leker väldigt mkt med bettet. Han går ofta med öppen mun och "kramlar" med bettet, rullar på bettringarna och viker bettet i munnen. Jag tror inte att det är relaterat till ryttarens hand eftersom han gör så direkt bettet kommer i munnen, oavsett om man tar i honom eller ej. Han är kollat i munnen och har gjort så i alla år. När vi köpte honom hade han ett 14.5 tjockt tränsbett i munnen, kanske därför han lagt sig till med detta? Hästen har numera ett 10.5.. :smirk:
Ska bli mkt intressant att se hur han reagerar på bettlöst..

Nirak

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 515
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 262
Utrustning Hej! Har läst många trådar om folk som frågar vilken utrustning mm som behövs och är bra att ha. Så jag gjorde en lista med saker som... 2
Svar
22
· Visningar
5 018
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 920
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Smitare - hur gör ni?