Vad tror ni?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare NiraK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 2 839
Sv: Vad tror ni?

fundering...

Då jag inte kan göra om en vanlig nosgrimma till en som man kan fästa tyglarna i så funderar jag på att köpa en remontnodgrimma och använda till travaren också. MEN, är det säkert att det går att få upp nosgrimman tillräckligt högt upp? ser ut att inte finnas särskilt många hål i lädret så det blir stort.
vad tror ni?

*sorry om jag tar tråden:crazy:*

Håll oss uppdaterade, jag är jättenyfiken :cool:

Jo min tjej grejar mycket med bettet fortfarande, även om det är bättre. Man blir ju lite nojjig och rädd att man är hård i handen eller så, men hon gör det även innan man suttit upp och på långa tyglar. Men det blev mycket mindre bettjoxande efter hon provade bettlöst. Ska bli kul att höra om din reagerar på samma sätt !

Min häst är också lyhörd för alla hjälper ... men just rida ut->galoppera kan hon bli lite ... hrm... lätt döv för just 'stanna'-kommandot ;)

Detta är ju en nosgrimma anpassad till islandshäst.. jag inbillar mig att den inte är så lång! Annars kan man ju alltid göra några extra hål! :)

Nirak

Jag tänkte försöka få med mig nån ut som kan fota/filma. Jag är mkt nyfiken på att få se hur han verkar reagera! :)
Jag rider ofta "dressyr" på ängar omkring oss. Där är han ju van att vara så jag tänkte starta där.

Nirak

hehe, jag skrev dumt tror jag:p Jag menade att det inte fans tillräckligt med hål men också att remmen som hålen var på är för kort för ännu mer hål....jag kan inte förklara... Jag tittade på en remont som fanns upp till full men jag tänkte att den ändå inte kanske kan bli tillräckligt stor så att man kan få upp den tillräckligt långt....?
Ioförsig är inte travarens huvud särskilt stort men ändå...

Jag bor väldigt långt ifrån dig ;) Men om du vill pallra dig hit så visst, du är välkommen! Då kan jag slänga upp dig på kallblodstravaren så kan vi dressyra lite tillsammans! ;)

Nirak

Haha, synd att det var långt :D
Har du provat bettlöst på kallblodet? Om inte så måste du ju testa det också så jag kan få se!

Nej, har inte testat på honom. Han fungerar så bra på sitt vanliga tränsbett att jag tycker att det är onödigt att trixa i onödan.. men det kanske hade varit intressant att testa med honom också

Nirak

Om du ändå är i testafarten skadar det ju inte att prova :) Omväxling förnöjer, har jag hört ryktas.

Jag tycker det är maffigt med stora kallblod med bettlöst... ser så snyggt ut! Var därför jag testade med min tjockis, och jag ska nog testa igen snart och se om det går bättre :devil:

Går alldeles utmärkt att ta en vanlig grimma och sätta lite tajtare än vad man brukar ha den

tycker fler ska testa bettlöst alternativ! Jag fick mig en positiv överraskning och det fick nog hästen också, har aldrig fungerat att ha bett på honom, inte ens om man låter honom vara ifred, blir bara spänd.

allra första gången testade jag att fästa tyglarna i den engelska nosgrimman men det var ingen höjdare faktiskt, men sidepull, hack, grimma och repgrimma fungerar utmärkt

hoppas din häst trivs! Det tror jag att han kommer att göra :bow:

Jag är lite irriterad på mig själv att jag inte tänkt tanken på att prova bettlöst tidigare! Vi har kollat munnen/tänder (även resten av hästen/utrustningen), försökt byta bett, rannsakat ridningen, försökt rida med hängande tygel utan kontakt osv. för att se om han blir mer stilla med bettet.
Hästen är mkt lätt i handen och känslig och går nästan alltid med lite öppen mun, oavsett om man tar i honom eller ej..

Nirak

Du verkar förfölja mig idag :D :p
Jag har förstått att jag jag trampat dig på tårna på något sätt, men det känns lite omoget att skriva små arga kommentarer till mig i varje tråd :angel: Skicka ett PM om du vill istället! :)

Nirak

syftade inte bara på detta inlägg.. men som sagt.. skicka gärna ett PM om du vill! :)
Svaret på din fråga finns länge upp i tråden :)

Nirak

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 515
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 262
Utrustning Hej! Har läst många trådar om folk som frågar vilken utrustning mm som behövs och är bra att ha. Så jag gjorde en lista med saker som... 2
Svar
22
· Visningar
5 018
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 920
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?