Vad tror ni?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare NiraK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 2 839
Sv: Vad tror ni?

Det funkar bra med remontnosgrimma som bettlöst, men det är väldigt lätt att det glider och sidostycket hamnar i hästens öga. Men såklart det beror ju på hur stora hjälper man måste ge. Jag har ridit med remontnosgrimma i många år till o från, nu senast har jag gjort om den till en ridkapson(fast utan metall). Funkar jättebra när hästen lyssnar, men man kan ju inte räkna med att vinna om hästen sätter sig emot, så det gäller att hästen är införstådd med vem som bestämmer.

Men faktiskt så är en helt vanlig tajt grimma bättre. Den glider inte på samma sätt runt mulen o petar i ögat.

Jag köpte mig en remontgrimma igår att ha till den andra hästen och jag märkte det när jag provade den att den lätt gled in i ögonen på hästen. Så en grimma skulle nog vara bättre. Funderar på att lämna tillbaka remontnosgrimman och köpa mig en vanlig grimma istället och sen göra egna tyglar som man kan fästa rätt i spännet. På vissa grimmor kan man ju bara fästa tyglarna längst fram i sidospännet så då viker det sig utåt och bakåt. hmm

Jag har ridit med enbart remontgrimma, det fungerade alldeles utmärkt. :) Den gled inte nämnvärt tycker jag. Hästen ifråga fungerade inte med bett just då (tillridningsprojekt) och hackamore fungerade inte heller.. och jag hade inget annat att tillgå. :p Man tager vad man haver.

Dock måste jag varna för att de flätade nosgrimmorna har en tendens att töja sig en del.

Sparf skrev:
fundering...

Då jag inte kan göra om en vanlig nosgrimma till en som man kan fästa tyglarna i så funderar jag på att köpa en remontnodgrimma och använda till travaren också. MEN, är det säkert att det går att få upp nosgrimman tillräckligt högt upp? ser ut att inte finnas särskilt många hål i lädret så det blir stort.
vad tror ni?

*sorry om jag tar tråden:crazy:*

Jag tog en engelsk nosgrimma och fästa 2 ringar på den. Sen hade jag den som kapson. Fungerade lysande för tillfället :D

kryptisk: Joo, det skulle jag kunna tro att den är. Hade den varit för lång hade den nog inte suttit där den sitter nu. Jag ska åka och byta en sadel idag så jag ska nog ta med den men det jag funderar på är om jag kan lämna tillbaka den för jag glömde den i stallet igår. Lapparna är kvar men det kanske inte luktar nytt läder längre?

Mercedesbenz: Det där lät himla smart!:) Det ska jag nog ta och göra:D Tack för tipset!!

*knapplån*

Jag har använt min remontnosgrimma som bettlöst i 2.5 år. Den ligger stadigt och inga hållfasthetsproblem. Jag både rider dressyr, i skogen och hopptränar med den, trots att jag har en galoppglad vildhäst. För oss är remontgrimman det som funkat allra bäst, jag har även provat lite olika sidepull och kapsoner. Jag kan absolut rekommendera att prova det!

MercedesBenz skrev:
Jag tog en engelsk nosgrimma och fästa 2 ringar på den. Sen hade jag den som kapson. Fungerade lysande för tillfället :D

hmmm... det lät smart!:idea: ska fundera på saken;)
Tack för tipset:)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 515
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 262
Utrustning Hej! Har läst många trådar om folk som frågar vilken utrustning mm som behövs och är bra att ha. Så jag gjorde en lista med saker som... 2
Svar
22
· Visningar
5 018
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 920
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?