Bukefalos 28 år!

Vad tycker ni är ett bra pris för en träning!

Sv: Vad tycker ni är ett bra pris för en träning!

Jag skulle i allra högsta grad räkna in ridning av egna hästar samt deltagande på kurser och utbildningar som en del i instruktörens arbete. Vidareutbildning vill jag kalla det.
Det får man inom de flesta yrken- sen att det råkar vara din hobby som är instruktörens yrke är en annan sak.

/Migo
som absolut ser hanterandet/ridningen av olika hästar som vidareutbildning.

Absolut! Eleven betalar ju en viss summa och det är upp till instruktören att leva upp till den summa pengar som eleven betalar! Den erfarenheten kan ju förhoppningsvis inte inskränka sig till 2 hästar på en träning för 10 år sedan utan ju mer utbildning och erfarenhet desto mer kan ju instruktören ta betalt! Det måste ju finnas en motivering till att instruktören tar den summa pengar som h*n gör.
 
Sv: Vad tycker ni är ett bra pris för en träning!

Clinic vet jag inte då det sällan hålls clinicer här uppe. Men kan tala ur ren träningssynpunkt :)

Jag brukade hoppa för en som jag klassar som A som är sjuuuuukt duktig och noggrann och helt enkelt super på alla vis. Brukade kosta 700kr för 2 dagar (1pass per dag). Värt varje öre!
Sen hoppade jag en gång i veckan för en C-tränare som tog 100kr/träning. Också värt varje öre :)

Jag skulle aldrig i h*lv*t*t betala 5000kr för att få rida för en tränare, vem det än var.. Har inte dom pengarna. Eller isf ska det vara typ 4 ridpass och 2 teoripass :)

Jag tycker det är rimligt att dressyrtränare är dyrare. De har ju oftast bara en eller två ryttare åt gången. En hopptränare kan ju ha uppemot sju att rulla på. Deras tid är ju fortfarande lika mkt värd!
 
Sv: Vad tycker ni är ett bra pris för en träning!

Pratade precis med en kompis som var trött på att alla träningar för både vanliga dressyrtränare och akademiska tränare var så himla dyra. Hon tyckte det var för dyrt att betala 700 per lektion på en clinic...

Vad tycker ni?

Hur mycket har ni betalat för clinics för:

A tränare (levande mästare typ, Philippe karl eller Arthur Kottas)
B tränare (elever till mästare som Nuno Oliveira, Philippe Karl Arthur Kottas mfl)
C tränare (elever till elever av mästare som Nuno Oliveira, Philippe Karl, Arthur Kottas)

Och hur tycker ni att priset stämmer överens med kvaliteten på respektive..
Behöver man/ kan man ta till sig detta- att bara rida några dagar per år?

Jag har i alla tider sagt att alla behöver inte rida för... Lussan.

Det finns bra tränare som är bättre på att lära ut grunderna- tragglet, som inte kostar skortan.

Är det försvarbart att ngn tjänar 28000 för fyra arbetsdagar?
Ja så länge folk betalar.
Det ligger status i att rida för en del av dessa.

Jag har betalat mellan 150 o 350 för mina träanre- varav en är flerfaldig OS-ryttare o har flera mkt duktiga elever- som för mig är kvittot på hur duktiga de är som tränare.
Att de är duktiga ryttare är inte samma sak.
 
Sv: Vad tycker ni är ett bra pris för en träning!

Jag tycker det är fullt försvarbart. Sen kan det kanske ligga något i det du säger att en orsak att det blir så populärt är att det är "status" att rida för en känd tränare. Men skulle dessa elever som då lägger massvis med pengar på det inte tycka det är värt det tror jag åsikten skulle spridas snabbt och folk skulle sluta lägga ut de pengarna för träningen om man kan få det billigare till samma kvalitet på annat håll.

Om man tänker rent generellt så är ett dyrt pris för mig ett tecken på kvalitet jämfört med billigt = skräp. Om jag är ute efter kvalitet söker jag alltså i halvdyra-dyra prisklasser, inte i billiga. Om man upplever att det inte var värt sitt pris, att jag inte fick den kvalitet jag var ute efter, och då det där "lilla extra" om det gäller en lite högre prisklass, då skulle jag inte vända mig till den tränaren/det märket igen utan leta vidare efter det som faktiskt känns värt sitt pris.
Håller med om att "tragglet" inte är sånt som man ska träna på för dyra eller halvdyra tränare på clinics ett par/några gånger per år. Det man betalar för då känns mer som ögat hos den skicklige tränaren och mer allmänt "det här ser jag, det här är mina långsiktiga råd/övningar/hemläxor". Antingen klarar man sen att träna självständigt på "tragglet" eller så behöver man ögon på hemmaplan som hjälper till med vardagsträningen, och då självklart inte någon som tar 500:- + per halvtimme.
Nu har inte jag ridit för någon av de riktigt dyra tränarna eftersom de "halvdyra" ändå har ögon som räcker för mig. Men sen lär det ju komma en punkt där man vill söka fler ögons åsikter och har man då kommit längre så kanske det inte finns så många att välja på annat än de stora namnen. Bara lite spånerier.

Om jag drar en jämförelse mellan ett par olika tränare.
Jag testade rida för en B-tränare i dressyr som jag upplevde som en skicklig och seriös tränare med bra "öga" som kunde peka ut ekipagens brister. Däremot tyckte jag pedagogiken brast på själva lösningen - att hjälpen för att få bukt med problemet inte alltid var den mest detaljerade/lättförstådda i praktiken även om det ändå kunde se bättre ut under ett och samma pass (nu jämför jag alltså med alla olika tränare jag ridit för). Då betalade jag 350:- per halvtimme vilket jag ser som ganska dyrt för en tränare som inriktar sig på EN detalj (möjligtvis två, beroende på hur snabbt man kommer tillrätta med den första och hur stort fel det gällde) t ex papegoja-aktigt påminner om sitsen. Snarare än lägger upp lite olika övningar och kollar ridningen som helhet också förutom just den detalj denne ställt in sig på, alltså ger fler hemläxor att öva på så man har att göra under längre tid. Så denne tränare hade jag nog egentligen hellre haft som ganska billig vardagstränare (max 250:-/lektion) för att hålla ordning kontinuerligt på detaljerna snarare än rida för max 1 gång/månad. Medans andra tränare som lagt upp det annorlunda har gett mer långsiktigt/helhetsmässigt och därmed också funkat att rida för mer sällan - men ev. med billigare regelbunden hjälp i vardagsträningen också för andra detaljer man behöver hjälp med mer kontinuerligt, om man behöver koll på att man inte lägger till olater.
 
Sv: Vad tycker ni är ett bra pris för en träning!

Den bästa o mest pedagogiska tränaren som jag har haft- var oxå billig150kr.

Den dyraste tackade jag nej till att träna för igen o gav bort den andra förskottsbetalda lektionen. Den träningen gick stick i stäv med den träningen som hade gjort min häst så fin, lyhörd o skitduktig.

Så nej, jag tycker inte att priset säger ngt om hur pass duktig tränare det är.
Jag vill oxå ha en tränare som kan tänka sig att sitta upp- om jag vill.
 
Sv: Vad tycker ni är ett bra pris för en träning!

*kl*

Sådant som det går mode i går absolut att ta ruskigt betalt för tydligen...
 
Sv: Vad tycker ni är ett bra pris för en träning!

*kl*
70 Euro /träningstillfälle (ca 40 min) tar en av Tysklands topp 20 dressyrryttare.
 
Sv: Vad tycker ni är ett bra pris för en träning!

Den tränare du tyckte var bäst var alltså billig - grattis! :banana:
Men nu går vi vidare och inser att alla inte är lika, och därmed att alla inte föredrar samma tränare.
Klart alla vill betala så lite som möjligt för att få pengar över till annat, men det gäller ju samtidigt att hitta rätt utifrån ekipaget och utifrån vad man upplever ger resultat - och vad man öht har att välja på inom inriktningen/geografiskt område/andra begränsningar (om man t ex inte kan åka iväg med hästen för att träna).
Tyvärr är det ju också så inom AR att BRA tränare finns det inte så många av. Möjligt att det är ännu värre eller lika illa inom andra inriktningar procentuellt sett, men i antal finns det bra många fler vanliga dressyrtränare och hopptränare att välja på. Nu blir det såklart fler och fler men folk måste ju hinna lära sig också när det gäller en relativt ny ridstil! :p Efterfrågan som sagt, bara dumt av dessa att ta underpris och få jobba ihjäl sig istället för att alla som vill ska kunna träna för just dessa.
 
Sv: Vad tycker ni är ett bra pris för en träning!

KL

Jag har tack vare dyra pengar och dyr tränare på bara några få tillfällen, tillsammans med att studera en del litteratur, äntligen hittat den röda tråden och allt annat som jag inte förstått vikten av tidigare har nu fått en viktig plats i min ridning. Med andra ord så har jag betalat en herrejössesmassapengar på något som "knöt ihop påsen" och det var precis vad som behövdes. Detta har jag sökt hos många tränare, men inte någon trots nivå har kunnat lära ut detta på ett lättfattat sätt. Allt är ju relativt vad man får ut av träningen. En dyr tränare är ofta dyr för att vederbörande har erfarenhet (inte alltid, men ofta). Jag skulle aldrig ens betala 500:- för en tränare som inte kan förklara på ett vettigt sätt. Har sett horribla träningar där mkt dyr och extremt känd tränare bara ger instruktioner "sväng vid c, öka traven, gör halt osv" en hel lektion. Vad ger det?? För att betala måste det ge mig något mervärde. Svänga höger och vänster kan jag träna hemma på gratis.
 
Sv: Vad tycker ni är ett bra pris för en träning!

Man ser ju skräckexempel på folk som anser sig varaRidelever åt de nya stilarna.
Det är inte så att folk har jobbat hos dem i åratal o fått ständig undervisning o ändå har de mage att ta sjukt mkt betalt- fast de har ridit för den inte ens ett tiotal gånger o knappt har börjat förstå vad det hela går ut på- OCKER!!! o rent utav lurendrejeri.

Upphovsmännen varnar t o m för detta på sina sajter o skriver vilka som är kvalificerade- just pga falsk marknadsföring.
 
Sv: Vad tycker ni är ett bra pris för en träning!

Min tränare räknas väl som B då och för henne betalar jag 300 kr/40 min. Tycker det är väl värda pengar.
Har även betalat samma summa/30 min för en C-tränare. Detta tycker jag i efterhand var lite dyrt.

Jag tycker att man ska träna för den man vill och lägga så mkt pengar man själv vill på träningar.
Betalar man 1000 kr för ett pass så tycker man antagligen det är värt de pengarna. Sedan så har folk vett att ta betalt om de kan, betalar eleverna så varför inte?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni är ett bra pris för en träning!

*kl*
70 Euro /träningstillfälle (ca 40 min) tar en av Tysklands topp 20 dressyrryttare.

Det är ju ganska billigt om man jämför med att Conrad Schumaker tar 1700kr per lektion (här i sverige då).
 
Sv: Vad tycker ni är ett bra pris för en träning!

Pratade precis med en kompis som var trött på att alla träningar för både vanliga dressyrtränare och akademiska tränare var så himla dyra. Hon tyckte det var för dyrt att betala 700 per lektion på en clinic...

Vad tycker ni?

Hur mycket har ni betalat för clinics för:

A tränare (levande mästare typ, Philippe karl eller Arthur Kottas) en av dessa tar 2000 i timmen - då ingår flyg och kviddevippen
B tränare (elever till mästare som Nuno Oliveira, Philippe Karl Arthur Kottas mfl) Min tar 1300 i timmen - flyg och kviddevippen absolut värt pengarna
C tränare (elever till elever av mästare som Nuno Oliveira, Philippe Karl, Arthur Kottas) 350 har jag nog betalat som mest, haha då var det också flyg fast inrikes

Och hur tycker ni att priset stämmer överens med kvaliteten på respektive..

Man skall ha kommit riktigt långt tycker jag om Kottas skall vara värt pengarna i och med att han lägger toppingen på kakan. Man måste liksom ha en kaka först :D undrar om inte vissa ser det som inverstering i status...

Vad folk tar brukar ju hänga samman med hur många elever som är å samma ställe
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Islandshäst Jag har flera gånger stött på tränare där galopp inte tycks existera i deras träning, eller bara om man tränat många gånger. För mig...
Svar
11
· Visningar
2 308
Senast: Lo_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp