Vad tycker ni? dressyr eller hoppning?

A

AusboCaligula99

Jag har en helt underbar vbl valack, 170mkh, superfin ridhäst modell... Hoppar som en gud & är lika fin i dressyren... Har superfin galopp och har det "lilla extra" i steget efter några ökningar på diagonalen. Mitt problem är att jag inte vet vad jag ska göra med honom :confused:

Han är tävlingshoppad upp till 1m-1,10m & hoppar banor 130cm.
Gör L:A1 programmet klockrent.

Ska jag satsa på hoppningen eller dressyren?

Sen vill jag gärna ha lite tips på övningar man kan göra på ridbanan, känns som om fantasin börjar rinna iväg :crazy:


Mvh Linnea & Ausbo Caligula "Calle".
 
Sv: Vad tycker ni? dressyr eller hoppning?

Varför måste du välja? Har du en superhäst kommer den ju ha nytta av all träning och variationen på träning. Styrka och smidighet på ett härlig sätt och den blandade träningen har du nytta av i båda fallen. Ska vara du som har hjärtat mera åt ena hållet då...
Grattis till en härlig häst och njut av att ha allt i ett paket.
 
Sv: Vad tycker ni? dressyr eller hoppning?

Jag håller med, ju mera variation desto roligare både för dig och hästen.

Varför känner du att du måste välja en gren? Är det för att du bara vill tävla en gren?
Annars är det ju bara bra att variera, en hopphäst måste du ju ändå träna dressyr på, och vill du rida dressyr så är det ju jättebra träning att hoppa lite också.
 
Sv: Vad tycker ni? dressyr eller hoppning?

Tror ni att man skulle kunna testa fälttävlan med honom då?

Men i sånna fall skulle jag gärna vilja ha lite tips, för han blir sjujäkla het när man rider ut och hoppar.
Man kan säga att det är väääldigt mycket motor i den här grabben.:D

Mvh Linnea & Calle
 
Sv: Vad tycker ni? dressyr eller hoppning?

Varför måste du välja? Har du en superhäst kommer den ju ha nytta av all träning och variationen på träning. Styrka och smidighet på ett härlig sätt och den blandade träningen har du nytta av i båda fallen. Ska vara du som har hjärtat mera åt ena hållet då...
Grattis till en härlig häst och njut av att ha allt i ett paket.

Jag vill ju mer än gärna hålla på med både dressyr & hoppning :)
Kruxet är det att jag vill inrikta mig på en sak så att jag kan klättra i klasserna och skulle det tex vara dressyr så kmr jag att hålla på med hoppävlingarna fast i en mindre skala, och sen så ska han med när jag börjar gymnasiet och jag vet inte riktigt vad jag ska välja för inriktning i min ridning när jag väl står där med hästen?!? :crazy:

Mvh Linnea & Calle
 
Sv: Vad tycker ni? dressyr eller hoppning?

Man förstår vad du menar, det kan vara svårt att fokusera på båda grenarna om man vill komma långt.

I så fall tycker jag att du ska dels tänka på hur långt du spår att hästen skulle kunna komma i respektive gren. Vad tror du att den har bäst potential i?

Sedan ska du nog tänka lite vad du själv vill och tycker är roligast. Ska du satsa så är det ju bra att satsa på det du själv tycker mest om, då håller det ju bäst i längden.
 
Sv: Vad tycker ni? dressyr eller hoppning?

Tror ni att man skulle kunna testa fälttävlan med honom då?

Men i sånna fall skulle jag gärna vilja ha lite tips, för han blir sjujäkla het när man rider ut och hoppar.
Man kan säga att det är väääldigt mycket motor i den här grabben.:D

Mvh Linnea & Calle



fälttävlan låter kul, varför inte?:D

att han blir het kan man säkert "träna bort", eller, lära sig hantera.
 
Sv: Vad tycker ni? dressyr eller hoppning?

Man förstår vad du menar, det kan vara svårt att fokusera på båda grenarna om man vill komma långt.

I så fall tycker jag att du ska dels tänka på hur långt du spår att hästen skulle kunna komma i respektive gren. Vad tror du att den har bäst potential i?

Sedan ska du nog tänka lite vad du själv vill och tycker är roligast. Ska du satsa så är det ju bra att satsa på det du själv tycker mest om, då håller det ju bäst i längden.

Låter smart :D

Men om man kanske skulle försöka satsa på fälttävlan?
Är ju allt i "ett paket", men då kommer ju kruxet med att han är så het :crazy:
 
Sv: Vad tycker ni? dressyr eller hoppning?

Å, nu blir jag intresserad här.
Lägg in bilder/filmer under träning både hopp och dressyr :bump:
Älskar f.d travare som kommer långt,för det är vad du menar med vbl va?

Mvh Ponsse
 
Sv: Vad tycker ni? dressyr eller hoppning?

Här är min teori om varför man väljer antingen det ena eller det andra:

a) dressyr för att man har total höjdskräck alt pålle kan faktiskt vricka sig om det ligger massa pinnar ivägen överallt.

b) hoppning för att dressyr är tråååkigt och går alldeles för långsamt alt man är för kass och kan omöjligt få ridning att se snyggt och stilfullt ut.

c) fälttävlan för att man inte har några av ovanstående hämningar alt man lider av dödslängtan.

Och så till den seriösa delen:

Är man hobbyryttare och har som mål att tävla upp tom MSV så tycker jag inte att det finns någon anledning att välja. Den nivån ska en medelbegåvad häst med tillika ryttare kunna klara i båda grenarna. Ska man elitsatsa så är det kanske annorlunda.

/Speedis, som för närvarande befinner sig på LD-nivå pga av att halva ekipaget (läs ryttaren) inte håller måttet:angel:.
 
Sv: Vad tycker ni? dressyr eller hoppning?

Å, nu blir jag intresserad här.
Lägg in bilder/filmer under träning både hopp och dressyr :bump:
Älskar f.d travare som kommer långt,för det är vad du menar med vbl va?

Mvh Ponsse

Hehe, tyvär vet jag inte hur man lägger in filmer & bilder :(
försökte lägga in 2bilder här på buke, men jag kan inte se dem i mitt galleri, men konstigt nog så står det att jag ska ha 2bilder i mitt galleri :crazy:

Har inga dagsfärska bilder heller, men det kommer nog att komma upp på lördag kväll, jag & några vänner ska ut på Halloween-ritt genom stan :D
 
Sv: Vad tycker ni? dressyr eller hoppning?

Här är min teori om varför man väljer antingen det ena eller det andra:

a) dressyr för att man har total höjdskräck alt pålle kan faktiskt vricka sig om det ligger massa pinnar ivägen överallt.

b) hoppning för att dressyr är tråååkigt och går alldeles för långsamt alt man är för kass och kan omöjligt få ridning att se snyggt och stilfullt ut.

c) fälttävlan för att man inte har några av ovanstående hämningar alt man lider av dödslängtan.

Och så till den seriösa delen:

Är man hobbyryttare och har som mål att tävla upp tom MSV så tycker jag inte att det finns någon anledning att välja. Den nivån ska en medelbegåvad häst med tillika ryttare kunna klara i båda grenarna. Ska man elitsatsa så är det kanske annorlunda.

/Speedis, som för närvarande befinner sig på LD-nivå pga av att halva ekipaget (läs ryttaren) inte håller måttet:angel:.

Hihi, Ja så kan man ju oxå tänka :D
Inte hade jag dirkekt tänkt "elitsatsa", MSV räcker nog för oss :angel:
Ridtravare är underbara :love:
 
Sv: Vad tycker ni? dressyr eller hoppning?

Här är min teori om varför man väljer antingen det ena eller det andra:

a) dressyr för att man har total höjdskräck alt pålle kan faktiskt vricka sig om det ligger massa pinnar ivägen överallt.

b) hoppning för att dressyr är tråååkigt och går alldeles för långsamt alt man är för kass och kan omöjligt få ridning att se snyggt och stilfullt ut.

c) fälttävlan för att man inte har några av ovanstående hämningar alt man lider av dödslängtan.

Haha älskar dtt resonemang :rofl:

Till TS, varför välja när man kan bli/ är bra på allt? Jag skulle satsa på fälttävlan om jag hade en sån häst. Att hästen blir het tycker jag är lite av en tränings sak. Rid dressyrövningr i skogen för att få han uppmärksam på dej, samma när du hoppar i terängen, rid mycket tempoväxlingar. Det är lite tips från mig :)
 
Sv: Vad tycker ni? dressyr eller hoppning?

Haha älskar dtt resonemang :rofl:

Till TS, varför välja när man kan bli/ är bra på allt? Jag skulle satsa på fälttävlan om jag hade en sån häst. Att hästen blir het tycker jag är lite av en tränings sak. Rid dressyrövningr i skogen för att få han uppmärksam på dej, samma när du hoppar i terängen, rid mycket tempoväxlingar. Det är lite tips från mig :)

Ja jag får nog helt enkelt leva med det :p
Men det är ju skoj med en pigg/het häst oxå.
Ja jag får väl leta reda på några tips för hur grundkonditionen på en fälttävlanshäst ska vara och så får jag börja träna och kanske satsa på debutantfälttävlan nästa säsong :D

Tack fär alla tips :bow:
 
Sv: Vad tycker ni? dressyr eller hoppning?

Varför välja när du verkar ha sådan multitalang? Variation är väl inget negativt? ;)
 
Sv: Vad tycker ni? dressyr eller hoppning?

Här är min teori om varför man väljer antingen det ena eller det andra:

a) dressyr för att man har total höjdskräck alt pålle kan faktiskt vricka sig om det ligger massa pinnar ivägen överallt.

b) hoppning för att dressyr är tråååkigt och går alldeles för långsamt alt man är för kass och kan omöjligt få ridning att se snyggt och stilfullt ut.

c) fälttävlan för att man inte har några av ovanstående hämningar alt man lider av dödslängtan.

:rofl::rofl::rofl:


/ Inbiten fälttävlansryttare :D
 

Liknande trådar

Gnägg När jag blir stor vill jag bli elitryttare som Malin Baryard :D Jag rider på ridskola en dag i veckan men start ska jag rida 2 dagar i...
Svar
2
· Visningar
945
Senast: Teilani
·
  • Låst
Ridning Jag vill bara börja med att säga att om inlägget ligger fel, får Admin gärna flytta på tråden. Jag hittade inte vart den skulle vara...
Svar
3
· Visningar
934
Senast: IngelaH
·
Dressyr var på clinic m en hoppryttare häromdan, clinicen handlade om vad man skulle titta på när man köpte häst. Hon tyckte bla att man under...
Svar
9
· Visningar
1 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp