Vad tycker ni jag ska köpa för sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sanoh92
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 59
  • Visningar Visningar 3 990
S

Sanoh92

Vilken sadel tycker ni jag ska köpa till min D ponny? Sadel nummer ett tycker jag om sådär, ser ut & vara bra stöd då jag vill ha en bra sadel man kan hoppa i men även rida dressyr i ( tävla i både grenarna kommer jag oxå göra), sadel nummer två tycker jag är väldigt annorlunda & snygg(den svarta sadeln är de jag ska köpa isåfall) och sadel nummer tre tycker jag ser skönast ut och sitta på... Men vad tycker ni?

Sadel nr ett:
40556.jpg

Sadel nr två:
320614.jpg

Sadel nr tre:
sadelfri.jpg

Sv: Vad tycker ni jag ska köpa för sadel?

Köp en sadel som passar hästen. du kan inte köpa en utan att prova först. vart kommer sadlarna ifrån? är inte den första från börjes o den andra från hööks? isf , satsa på kvalitessadlar istället eller begagnat.

kunde du inte hitta någon billigare sadel? :cool:
det bästa är att rida barbacka tills du sparat ihop pengar till en sadel som inte kan skada din häst. Den översta börjessadeln är något av det värsta skräp man kan hitta på marknaden.

köp en sadel som du både tycker om och passar hästen. Hööks har bra kvalitet på sina sadlar och även lång garanti. jag tycker då inte om läder men dom har som sagt bra sadlar som passar alla.

Ett tips till dej som är super bra är att köp en sadel av bra kvalité!!
Får gåshud när jag ser sadlar från Börjes o Hööks..stenhårda o helt konstiga i bomvidd mm..
Ta med din häst till ett ställe där du kan få hjälp med sadel inpassning mm så att det blir rätt..där får du bäst hjälp o tips,oftast så har dom ett stort utbud av beg.sadlar till bra priser..
Jag har fått hjälp med mina sadlar på Maud's i Grums..
Men det finns flera butiker runt om i sverige med sadel inpassning så kolla runt lite..
Om du skall ha en sadel för både hopp/dressyr är en allroundsadel bäst..
Men det bästa är att ha en sadel för hopp o en för dressyr..
Då får du ut det maximala arbetet från sadeln..

Lycka till!

det är det att jag vill ha en ny sadel & har inte råd med en kvalite´ sadel men nummer tre kan jag åka ut & titta på :P

Jag har möjlighet att titta på sadel tre men inte ta med häst, sådant ställe finns inte här i närheten tyvärr... Sadel nummer tre är från överskottsbolaget...

gör dig själv och hästen en tjänst och åk till en sadelutprovare och prova ut en sadel som passar istället för att köpa en sadel för under 2000 som kanske inte passar hästen alls och bara ger er problem.
Vill du ha en billig sadel så titta då på syntet sadlar. Dom har oftast bättre kvalitet för ett billig pris.
Men ta hjälp av någon som kan sadlar först och främst

det finns ingen sadelutprovare i närheten & jag kan inte åka för långt med ajax då han är för gammal för det... En syntet sadel vill jag inte ha, då dem inte är så bra plus att tyget håller inte alls bra på dem jag haft:/

Nu vet jag inte hur din häst ser ut i ryggen, men själv har jag en häst med en ganska rak rygg och till honom köpte jag en Knight's Lady Hawk (syntet) med utbytbara bomjärn. Jag är supernöjd med den! De kostar bara några tusenlappar nya, och begagnade kan du få tag i dem ännu billigare.
För hästen skull ska du nog låta bli dem sadlarna du lagt ut bild på..

Vilken prisklass hade du tänkt dig? Man kan hitta fina och sköna lädersadlar av bra kvalitet för runt 2000 kr begagnade. Jag skulle sattsa på det. Jag var inne på samma bana som dig för 1 månad sedan men fick många bra tips om att köpa en beg kvalitet sadel i stället..och inte en från börjes eller från hööks och det ångrar jag absolut inte idag..:)

Men som sagt det beror ju på din plånbok, men kolla runt på nätet efter beg sadlar så kommer du garanterat att hitta en sadel som passar både dig och din häst.

Jag köpte en sadel från hööks för två år sedan, (din bild nr två) och det var den värsta sadeln jag någonsin har haft hemma på prov. Stenhård att sitta i och bossorna var sneda och bomvidden var sjukt konstig tog den vida men den var smal...smalare en normal bomvidd??+ skum kvalitet. Så sök hellre efter en beg kvalitet sadel i stället det har du igen det lovar jag.
Lycka till

ingen av de där, tänk på hästen rygg.
Griffins syntet sadlar är trevliga o finns billigt beg.

äldre stübben eller passier kan du få för 1500-2000 ett kanonköp om det passar hästen :laugh:

Om du ska ha en bra sadel i en billigare prisklass, titta då på Griffins syntetsadlar! De är verkligen prisvärda, dessutom är det skönt att slippa smörja sadeln.

Varför vill du absolut ha en ny?
De sadlarna du tittat på skulle jag inte rekommendera till NÅGON då 90 % av allt jag hört är skräckhistorier, de är inte gjorda för hästar. Håller väldigt ojämn kvalite, de flesta väldigt låg.
Inte bara i lädret.

Har du inte råd med en bättre ny sadel tycker jag absolut du ska köpa en begagnad av ett välkänt märke, finns gott om begagnade du kan få för bara några tusen.
Wintec är ett bra märke som tillverkar syntetsadlar i läderimitation, dvs inget tyg utan konstläder. Det är bra sadlar som dessutom är billiga! En begagnad kan du få för 2-3000

Sen blir en häst aldrig så gammal att det ursäktar att rida den med en sadel som inte passar... är du inte så erfaren och kunnig när det gäller sadlar behöver du hjälp av nån som kan! Det kostar att ha häst. Man behöver absolut inte alltid köpa det dyraste för att det ska vara bra men vissa saker är det viktigt att man inte tummar på.
Sadeln är bland de högsta på den listan.

hur gamal är hästen då?
du har ju tänkt att tävla i hoppning och dressyr men kan inte transportera hästen för den är för gamal..?? hur ska det gå till?

vill du riskera att ge hästen ont i ryggen och ge dig själv en dålig sits så köp nån av dessa billiga lädersadlar..
annars så försöker du få tag på någon som kan hjälpa dig med att prova ut en sadel och får förhoppningsvis tag på en sadel som passar hästen och som passar dig.
Syntetsadlar har mycket bättre kvalitet än de sadlar du är intresserad av nu.

Ursäkta men jag ser alltid till att sadel ligger rätt på hästen? :crazy: Ovan satt ålder jag älskar honom, det jag menade var att han är för gammal att åka & prova sadlar då de blir längre & åka då det inte finns någon i närheten....

25år, nej,nej han kan åka transport men inte för långt det är ju jättelångt till närmsta sadelprovare härifrån ju :crazy:.....
Ok, ok men får se ska försöka hitta någon bra kan ev titta på den tredje om den verkar något bra då jag vet vad ajax behöver typ men är det skit så köper jag absolut inte den...

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
639
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 294
Senast: iNHALE
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
595
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V