Vad tycker ni om att äldre rider små hästar?

P

ponny_

Jag menar typ b-c ponnys?
om man är vuxen men inte så jätte lång.
Nu pratar jag alltså om stora staka ponnys som
har kraftiga små ben och inte taniga welsh ponnys.

mer som övervuxna shettisar och andra kraftiga små ponnys.

;)

Sv: Vad tycker ni om att äldre rider små hästar?

Vet inte om man kan kalla mej vuxen, men jag är 17 år och rider min stora shettis ibland. men bara promenader i skritt och lite trav. men får så dåligt samvete av det så funderar på att sluta med det..:( Även fast jag vet att jag inte är för tung och ponnyn är helt överlycklig när hon får komma ut på ridtur med mej..

Jag tycker det är helt ok så länge hästen inte tar skada.... ponniesar kan ju rent av må bra ibland av att få en vuxen på ryggen...som kan rida igenom lite lättare och så......

Åldern på ryttaren spelar väl ingen roll, det är väl vikt och balans som styr det hela. Längden spelar nog också mindre roll.

Jag tycker att det är orättvist ;)

Jag skulle definitivt rida små ponnyer om jag inte vore aldeles för lång (och jag är 31 år). Små hästar är så härliga :love:

Det är ju jättebra att det finns så små vuxna som kan rida små ponnys. Många gånger har faktiskt små barn svårt att rida till och utbilda ponnyn på bästa sätt.

Då är det ju fantastiskt att det finns små vuxna ryttare.

Så länge häst och ryttare harmonierar och hästen fixar vikten så ser jag alltså inga problem med att vuxna rider ponny....

Skulle själv önska att jag var några storlekar mindre.... i alla fall så pass att jag kunde rida c och d.....

Har en bekant som är riktigt liten. Hennes döttrar hade två ponnys när de bodde hemma. När döttrarna växte upp och slutade tävla så tog hon helt sonika över hästarna och har dem som sina. Perfekt.... tänk om jag hade kunnat ta över dotterns underbara c-ponny när hon tappade sugen....

Det är ju jättebra att det finns så små vuxna som kan rida små ponnys. Många gånger har faktiskt små barn svårt att rida till och utbilda ponnyn på bästa sätt.

Då är det ju fantastiskt att det finns små vuxna ryttare.

Så länge häst och ryttare harmonierar och hästen fixar vikten så ser jag alltså inga problem med att vuxna rider ponny....

Skulle själv önska att jag var några storlekar mindre.... QUOTE]

du tog urden ur mun på mig!

Finns det inga som har bilder på när dom rider sina små?:d

inte taniga welsh ponnys.
:mad: welshar är inte taniga:mad: Jag rider alla våra welshar oavsett storlek. Har ridit lektion på våre Welsh Mountains som vi hade tidigare. Är 1.57 hög och väger runt 60kg. Inga problem för någon av dem oavsett om de var 1.14 höga el 1.30. Det handlar mest om att ryttaren måste ha balans och att hästen har ryggmuskler för det. Inte huruvida den är tanig el ej. En fet shettis är inte starkare bara för att den är fetare:mad:

Så länge man har rätt vikt och längd så kvittar väl åldern på ryttaren?

Köper jag häst nån gång blir det en C-ponny.
Jag med mina 152cm och 50 kilo passar bättre på en sådan än ett stort halvblod.
Trots att jag närmar mig 30strecket.

Jag red en welsh mountain några gånger för ett tag sen. Jag är ca 160 lång och väger 45kg. Det funkade alldeles utmärkt och ponnyn verkade inte ha ont av mej, är dock inget jag skulle göra reglelbundet och absolut inga tuffa pass. Hon var ca. 114-116cm i mankhöjd.

beror ju helt och hållet på vad det är för häst, själv rider jag islänningar, dom är ju typ 1.30 - 1.48

Åldern på ryttaren spelar väl ingen roll, det är väl vikt och balans som styr det hela. Längden spelar nog också mindre roll.

Längden på ryttaren är kanske det som spelar störst roll.
Det är svårt för en liten häst att balansera upp en lång ryttare.

så länge man inte är för tung eller totalt obalanserad är det väl bara bra för hästen att den blir riden av vuxna också. det är ju bara tävlingsmässigt ryttarens ålder spelar roll vid ponnyridning.

Så länge man inte är för lång eller tung för ponnyn så tror jag att det är bra att någon kan rida till dem ibland.

Åldern på ryttaren spelar knappast någon roll för hästen, så länge man inte är alltför tung kan man väl vara 80 år och rida ponny om man skulle vilja....

så länge man inte är för tung/lång spelar det väl ingen ro...orka bry sig..

Vad menar du egentligen? Det spelar väl ingen roll om man är vuxen eller ej om man rider en häst som är lagom i storlek och som är tränad för att bära ryttare:cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 607
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag... 2
Svar
21
· Visningar
1 917
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 608
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 411
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka