K
karlsson
Ja från Hundskolan i SVT:s "Gokväll". På andra forum har det varit väldiga diskussioner om detta, att hon använder hårda metoder etc. (nu ska det tydligen ha kommit en ny, "mjukare" instruktör)
Själv kan jag inte riktigt förstå allt ståhej kring henne.
Tycker att hon använder sig av ganska enkel matematik - hunden får ett obehag när den gör det förbjudna, och uppmuntras till att välja att avstå från det. Så länge man hittar rätt nivå på obehaget, dvs såpass att hunden vaknar upp och tänker "oj vad hände" men inte blir skiträdd, så ser jag inget fel i det?
Det enda felet jag ser med liknande program är att folk tror sig kunna fixa det hemma, men saknar tillräckligt med kunskap. Att någon kastar lite skräp på vovven behöver inte vara jätteallvarligt - men det kan ju uppfattas på fel sätt och göra mer skada än nytta. Och det är onödigt!
Vad tycker ni? Är Barbro Börjessons träningsmetoder helt förkastliga - och i så fall varför? Borde programmet förbjudas? osv.
/karlsson - som ska gå och lägga sig nu men hoppas på massa reflektioner tills imorgon
(vill mest veta om jag är totalt lost på allt med hundträningsfilosofier
)
Själv kan jag inte riktigt förstå allt ståhej kring henne.
Det enda felet jag ser med liknande program är att folk tror sig kunna fixa det hemma, men saknar tillräckligt med kunskap. Att någon kastar lite skräp på vovven behöver inte vara jätteallvarligt - men det kan ju uppfattas på fel sätt och göra mer skada än nytta. Och det är onödigt!
Vad tycker ni? Är Barbro Börjessons träningsmetoder helt förkastliga - och i så fall varför? Borde programmet förbjudas? osv.
/karlsson - som ska gå och lägga sig nu men hoppas på massa reflektioner tills imorgon