Vad tycker ni om Barbro Börjesson?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare karlsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 185
  • Visningar Visningar 19 070
K

karlsson

Ja från Hundskolan i SVT:s "Gokväll". På andra forum har det varit väldiga diskussioner om detta, att hon använder hårda metoder etc. (nu ska det tydligen ha kommit en ny, "mjukare" instruktör)

Själv kan jag inte riktigt förstå allt ståhej kring henne.:confused: Tycker att hon använder sig av ganska enkel matematik - hunden får ett obehag när den gör det förbjudna, och uppmuntras till att välja att avstå från det. Så länge man hittar rätt nivå på obehaget, dvs såpass att hunden vaknar upp och tänker "oj vad hände" men inte blir skiträdd, så ser jag inget fel i det?

Det enda felet jag ser med liknande program är att folk tror sig kunna fixa det hemma, men saknar tillräckligt med kunskap. Att någon kastar lite skräp på vovven behöver inte vara jätteallvarligt - men det kan ju uppfattas på fel sätt och göra mer skada än nytta. Och det är onödigt!:crazy:

Vad tycker ni? Är Barbro Börjessons träningsmetoder helt förkastliga - och i så fall varför? Borde programmet förbjudas? osv.

/karlsson - som ska gå och lägga sig nu men hoppas på massa reflektioner tills imorgon;) (vill mest veta om jag är totalt lost på allt med hundträningsfilosofier:angel: )

Sv: Vad tycker ni om Barbro Börjesson?

hon borde vara tillräckligt erfaren för att förstå att det folk ser på tv, det provar de hamma. väldigt klantigt och ansvarslöst.

Får man disskutera namngivna personer här?

I alla fall... Jag tycker att hon är en duktig hundtränare med väldigt lång erfarenhet av hundträning (men jag är ju iofs rätt partisk eftersom hon är vän och fd. kollega med min pappa) och har lite svårt att förstå hur hennes metoder kan tolkas som hårda. Men som du själv nämnde har det kommit nya "mjuka" metoder som endast använder positiv förstärkning och negativ bestraffning utan någon form av "obehag".
Jag tänker inte ge mig in i ännu en diskussion (de har en tendens till att aaaldrig ta slut och jag får inte nåt gjort för att jag fastnat vid datorn... ;) ) om vilken av dessa metoder som är bäst eftersom det är så individuellt mellan olika hundar och olika människor vilket som fungerar bäst. Var och en ska få välja själv vilken metod de vill träna efter (så länge hunden inte far illa så klart), vilket inte alla tycks acceptera. Det finns t.o.m. de som ringt upp de hundägare som varit med i Go´kväll och försökt att "omvända" dem trots att de var jättenöjda med den hjälp de fått från Barbro.

Har inte sett något av hennes metoder, men rent generellt sett, så brukar det alltid vara klagomål på diverse träningsmetoder :cool:

cillamuffins skrev:
hon borde vara tillräckligt erfaren för att förstå att det folk ser på tv, det provar de hamma. väldigt klantigt och ansvarslöst.

:bow: :bow:

Har både sett, hört och fått erfara hundägare som sett henne på Go´kväll. Dessa hundägare har alla prövat hennes metoder, vilket har resulterat i att några hundar har blivit förstörda, några mycket värre och några har blivit bättre.

En av dessa hundägare sular iväg en kedja i revbenen på sin hund så fort den tittar på andra hundar. Hunden är otroligt lättkorrigerad och hade absolut inte behövt denna hårda korrigering. Idag kryper hunden förbi andra hundar samtidigt som den kissar ner sig. Den har fått lära sig att andra hundar = husse blir arg och drämer en kedja i revbenen.

Detta hade ägaren fått lära sig på Go´kväll, där B.B skulle lära en hund (minns inte om det var hoffe, leon. el. St.B) att gå förbi andra utan att springa fram. Denna hund fick varje gång han passerade en kastkedja kastad på sig. Kedjan hamnade både i huvudet och på revbenen.

Att visa sådana metoder i TV utan att tala om att detta gäller en metod som passar just denna individ, anser jag vara mycket oseriös från en hundinstruktör. Anser att B.B är duktig ibland, men behöver en rejäl uppdatering inom hundträning. Träning och forskning går framåt. Man kan inte korrigera ett felbeteende exakt likadant på olika hundindivider. Alla hundar gör en sak av olika anledningar. Därav krävs olika metoder i inlärning/korrigering.

cillamuffins skrev:

Precis! Just det kan jag vara emot.

Men själva träningsmetoderna och filosofin kring det hela, som diskuteras här och där, kan jag inte se som särskilt "hård".

Men gud.:eek: Finns det verkligt så knäppt folk?:cry:

Då kan jag inte låta bli att undra... om man missuppfattar metoden så krafrigt - ska man ha hund överhuvudtaget?:mad:

Men tyvärr är det ju inte bara vettiga personer som ser på tv, utan även idioter.:cry:

Moderatorvarning

Samma regler gäller för denna tråd som för diskussionen om Hundkoll. Diskussion om träningsmetoder är tillåten, men inte om Barbro Börjesson som person.

Mvh moderator Jadzia

karlsson skrev:
Men gud.:eek: Finns det verkligt så knäppt folk?:cry:

Då kan jag inte låta bli att undra... om man missuppfattar metoden så krafrigt - ska man ha hund överhuvudtaget?:mad:

Men tyvärr är det ju inte bara vettiga personer som ser på tv, utan även idioter.:cry:

Tyvärr tror jag inte man behöver vara så knäpp för att missförstå. Hur många relativt hundkunniga kan se skillnad på en rädd hund och en tuff hund i ett utfall mot en mötande hund? Tittar man på B.B så ska man drämma till hunden med en kedja vid detta tillfälle. Det var ju så de gjorde mot den tuffa hoffen/st b./leonbergen så hur ska denna hundsvensson förstå att metoden inte passar deras väldigt osäkra och rädda flatt?

Nä, tyvärr är det ju de som behöver lära sig hund, som tittar på dessa program. Det får man tänka på när man lär ut metoder i tv.

Ojdå sorry, det tänkte jag inte på.:o

Vill du ta bort tråden, eller ska jag radera den namngivne, eller..?

Det är helt okej att namnet är kvar. I och med framträdande på tv så blir det hon gör där officiellt och det får diskuteras. Däremot får man inte skriva att Barbro är dum i huvudet, till exempel.

Hej kan inte förstå att det blir sådant ståhej ang Barbro Börjesson träningsmetoder. Har själv använt mig av dessa och om man använder metoder och tänker till innan vad man vill uppnå så funkar dom. allt som man tränar med sin hund måste vara genomtänkt. Många tror att rycka i kopplet det är det hon förmedlar men se på hennes hållning och att hon inte talar till hunden i sådana lägen. Ledarskap på hög nivå. Sedan måste man se till vad har man för hund en liten hund kanske behöver lite mildare tag men bara för att hunden är lite så betyder det inte att hunden får göra som den vill som många verkar tro. Om hunden redan tror att den är ledare i sin familj så måste man arbeta mer med metoder som gör att hunden inser att du är ledaren. Jag gillar Barbro Börjesson men jag analyserar alla hundtränare för deras metoder inte passar min hund. Min hundar är unika och vad som funkar på den ena kanske inte funkar på den andra. Bryt dåliga vanor innan dom befäster sig. Dock går det att bryta vanor på en gammal hund men det kan ta länre tid dock.

Det är väääldigt mycket gamla trådar som väcks till liv igen av "nya" användare nu tycker jag.

Jag har också lagt märke till det...
Å andra sidan är Bukefalos inte helt sällan bland toppresultaten på google, det kan vara en logisk förklaring.

Samtidigt kan jag tycka att det inte är så farligt att väcka gamla trådar?

Det är lite roligt att läsa och se hur man själv ändrat sig genom åren =)..

Ogillar hennes metoder. Har sett henne kasta kedjor och annat på hundar. Tycker hennes metoder ofta går ut på skrämseltaktik. Negativ inlärning istället för positiv.

*KL*
Lite lustigt att tråden dök upp igen just nu, satt faktiskt igår kväll och tittade lite på go'kväll och B.B.
Jag har personligen inte mycket gott att säga om hennes metoder då jag anser att hon fortfarande använder sig av de metoder man hade för många år sedan.
Det enda jag tycker att hon alltid gör och rekommenderar är att kasta saker på och omkring hundar, och dessutom vid fel tillfällen.
Som igår, hunden gjorde det de ville få bukt med, matten rör sig mot hunden, hunden slutar och tittar på matte. DÅ säger B.B att NU kastar du saken på honom! Vilket faktiskt leder till att hon bestraffar honom när han redan slutat med det oönskade beteendet och därmed blir bestraffad för att han står lungt och stilla med fokus på matte. Kan bli väldigt fel där....

KL

Och jag ser faktiskt inte mycket fel i hennes metoder. Ja, det är "quickfix" och det är kanske inte det allra bästa i alla situationer, men ägarna behöver hjälp och får det på ett ganska harmlöst sätt. Ibland är det dåligt tajmat, tanken är ju att ägaren ska lära sig också och det är inte sällan de är tafatta. Löses problemen ser jag inget fel i det. Däremot är jag tveksam till att visa liknande metoder på tv, man vet aldrig vad folk får för sig.

Samtidigt kan jag tycka att det inte är så farligt att väcka gamla trådar?

Det är lite roligt att läsa och se hur man själv ändrat sig genom åren =)..

Håller med, märkte dock inte att tråden var gammal innan jag såg att Jadzia skrivit i den :D

Liknande trådar

S
Övr. Hund Barbro Börjesson har ju "Hundskolan" i svt´s Go´kväll, där hon hjälper tittare med problemhundar. Många skriver in till programmet och... 2
Svar
23
· Visningar
3 113
Senast: Pangare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka