Vad tycker ni om Barbro Börjesson?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare karlsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 185
  • Visningar Visningar 19 070
Sv: Vad tycker ni om Barbro Börjesson?

Jag tror att kroppsspråket i övrigt spelar större roll för hur hunden reagerar på en stirrande människa än blicken i sig faktiskt.

Har du en avslappnad kropp och ickehotande kroppsspråk och stirrar på en hund reagerar den knappast nämnvärt, MEN om du i kombination med stirrandet är stel i kroppen (och ansiktet) och dessutom intar en lätt "hotfull" position (ex.vis framåtlutad/höjd arm osv) så kommer hunden att reagera helt annorlunda.

Jag köper alltså inte att det enbart är stirrandet i sig som utlöser hundens respons.

Ja, helt otroliga. De är också det enda djuret som instinktivt följer riktningen när man pekar, istället för att bara titta på handen. Mycket faschinerande!

Ja, helt otroliga. De är också det enda djuret som instinktivt följer riktningen när man pekar, istället för att bara titta på handen. Mycket faschinerande!
Och vilken skillnad det var på vargungar o hundvalpar. Och chimpanser. ;)

Hundar är fantastiska.

Vad härligt det låter att jobba med vallhundar som du gör, förresten. De är så smarta. Älskar den kombinationen av samarbete o självständigt arbete de klarar.

Jag börjar helt ärligt tro att du är ett troll, för det låter som du skriver från en annan planet. Din metodik börjar bli högst ovanlig i Sverige, och det på goda grunder.

Det du skriver om aktiv underkastelse, det beskriver en RÄDD hund. Hade mina hundar haft minsta antydan till att se ut så, så hade jag verkligen sett det som ett misslyckande! Jag vill ha framåtvinklade öron, hög svans och stuns i steget!

Vi är flera som skriver här som både har driftstarka hundar, har eller har haft hundar med stora mentala brister och som dessutom tävlar på elitnivå. Den sammanlagda kunskapen på Buke är en fantastisk tillgång, men du dissar den i ett svep? Vad är det för fantastisk instruktör du tränar för egentligen? Om denne nu har mer kunskap än halva hundsverige så måste jag bara ha namnet!

KL

Med alla bruks hundar pa IPO klubbarna jag tillhort har det alltid varit viktigt med vilken ogonkontakt hundarna ger. De forvantas spontant ta ogonkontakt med sina "handlers" OCH figgen eller vem som annars jobbar med hunden och de forvantas ha lang stadig "soft" ogonkontakt. Om hunden inte ger det spontant maste man trana in det ...
Min tjej soker min ogonkontakt ... som en arbetande brukshund ska gora.

Snarare är det väl så att man genom ditt tänk skapar sig en "häftig problemhund" att skryta med.
/Migo

Håller med om ovan. :cool:

Allmän kommentar
Tror inte ett ögonblick att någon bk md självakting idag, 2011, lär ut att en hundägare "aldrig får titta sin hund i ögonen"... sådant nonsenstjafs. Du kan varken arbeta med eller träna tjänstehundar, som faktiskt ska ut i tjänst, som man inte kan ha ögonkontakt med. Spelar ingen roll om de kommer från Sverige, Tyskland, Holland eller Australien... Men visst kan man inbilla sig både det ena och det andra hemma på gården - med sina egna hundar som inte ska ut och jobba i samhället.

Jag möter dock en hel del duktigt hundfolk som har hård ton i diskussioner kring hundarna - men den faktiska träningen är riktigt trevlig, där handlar det ändå om kommunikation (plötsligt). Trots att man gärna i teorin vill prata om dominans - annars biter vovvve folk hur som helst minsann - och just ens egen hund är höjden av skärpa. Vilket alltid dessutom visar sig vara en brukshund - avlad för samarbete... :D

Kör samma rejs med en karel, eller bc för den delen, och se hur välfungerande vovve blir i praktiskt arbete. Schäfrarna (en tysk, en spansk, en svennebanan) och labbarna (en norsk, en finsk) hade jag gissningsvis kunnat knäppa på näsan lite hur som helst, och de hade blivit stabila arbetande hundar ändå. De har så mycket will to please och kämpar på oavsett. Men bara för att jag kan betyder det ju inte att jag måste. Det finns så många andra metoder som funkar precis lika bra, ger samma resultat (ibland bättre) och i slutänden en hund som inte visar lugnande signaler vid träning. Den gör om - och gör rätt.

Liknande trådar

S
Övr. Hund Barbro Börjesson har ju "Hundskolan" i svt´s Go´kväll, där hon hjälper tittare med problemhundar. Många skriver in till programmet och... 2
Svar
23
· Visningar
3 113
Senast: Pangare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Pluggtråden
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur