Vad tycker ni om Barbro Börjesson?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare karlsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 185
  • Visningar Visningar 19 065
Sv: Vad tycker ni om Barbro Börjesson?

Man benämner det ofta som "mjuka" och "hårda" metoder. Jag tränar mina hundar efter principen att jag är deras ledare - att de ska följa och se upp till mig. Det innebär dock inte att jag sliter och rycker i kopplet i tid och otid eller att min träning går ut på att ge dem obehag hela tiden. Jag eftersträvar en balans i min hundträning. Jag visar mina hundar missnöje när de utför beteenden som är oönskade från min sida och jag leker och ger dem välbehag när jag vill uppmuntra ett beteende eller lära in något nytt.

Jodå, det går om man är mkt konsekvent och duktig på det man gör. Sen tror jag säkert att du har sett en massa meningslös "mjuk" flumträning, det är rätt vanligt. Men det är rätt vanligt med ineffektiv "traditionell träning" åxå och även med träning som är rena djurplågeriet. Ingen metod blir bättre än personen som utövar den ;)

Själv har jag ett visst inslag av bestämmande i min hundträning men jag strävar efter att belöna in beteenden så mkt det bara går. Min uppfattning, efter att ha provat rätt mkt under de senaste 10-15 åren, är att man kommer förvånansvärt långt med att enbart belöna fram önskvärda beteenden bara man är superkonsekvent och ser till att hunden inte får möjlighet att belöna sig själv för oönskade beteenden :)

En av de första i sverige att använda kastkedja på hund heter Anders Hallgren, en av de som först skrev om hierarkier och dominans inom flocken heter också Anders Hallgren. En av hans senaste böcker heter Alfasyndromet och se där hela dominanstänket är borta med vinden.

Anders har inte alltid varit så plyschig som han är idag. Tvärtom, däremot är han grym på att känna av vad marknaden vill ha just nu.

Jo, men samtidigt så har ju hundträning ändrats mkt under de åren Anders har hållit på. När han körde kastkedja så var ju det en snällare metod än vad många andra körde då...

Hursomhelst så håller jag helt med dig om att Eva Bodfäldt är superduktig och ett föredöme vad gäller modern hundträning, jag är även mkt förtjust i K Svartberg och hans tänk :)

Jodå, det går om man är mkt konsekvent och duktig på det man gör. Sen tror jag säkert att du har sett en massa meningslös "mjuk" flumträning, det är rätt vanligt. Men det är rätt vanligt med ineffektiv "traditionell träning" åxå och även med träning som är rena djurplågeriet. Ingen metod blir bättre än personen som utövar den ;)

Själv har jag ett visst inslag av bestämmande i min hundträning men jag strävar efter att belöna in beteenden så mkt det bara går. Min uppfattning, efter att ha provat rätt mkt under de senaste 10-15 åren, är att man kommer förvånansvärt långt med att enbart belöna fram önskvärda beteenden bara man är superkonsekvent och ser till att hunden inte får möjlighet att belöna sig själv för oönskade beteenden :)

Ja, det finns de som utövar den traditionella träningen helt fel, absolut.
Jag tänker så här: Man tränar ju mycket med godis inom "velourmetoderna". Hur ska man genom godis kunna motivera hunden om den inte är sugen på godis? Vad händer om hunden är sugen på att para sig istället - en drift som är högre/starkare än födosök/viljan att äta.

Vad menar du med att "känna av vad marknaden vill ha just nu"? Är inte hundträning (och hästträning) uppbyggda på beprövade metoder från början? Varför ska man ändra på det som fungerar?<snip>

Darfor att man lar sig mer om hur hundar och hastar fungerar? Varfor har barn psychology forandrats genom aren?
Personligen tror jag det ar viktigt att anvanda "common sense" och titta bade pa manniska och hund for att se vilken traningsmetod, eller rattare sagt - vilka delar av olika traningsmetoder, som passar just dem.

Senast ändrad:

Darfor att man lar sig mer om hur hundar och hastar fungerar? Varfor har barn psychology forandrats genom aren?
Personligen tror jag det ar viktigt att anvanda "common sense" och titta bade pa manniska och hund for att se vilken traningsmetod, eller rattare sagt - vilka delar av olika traningsmetoder, som passar just dem.

Jag tycker, helt ärligt talat, att dagens barn är betydligt mer ouppfostrade än vad min generation var (jag är 27 år).
Jag håller absolut med om att träningsmetoderna ska vara individanpassade, men att enbart träna hundar med positiv förstärkning ger ingen lydig hund.

Det har varje generation sagt sedan Hedenhos tid.;) Du ar like gammal som min yngste son ...

JAG skulle inte kunna fa en lydig hund med enbart possitiva medel ... liksom jag inte skulle kunnat uppfostra barn (bade egna och i egenskap av larare andras) utan en "no nonsense" attityd av "Nehej, sa gor vi inte!". Om det finns nagon som kan sa 'more power to them'. Jag tror dock att det bade ar svart och mycket tids kravande att uteslutande anvanda possitiva metoder.

Vad menar du med att "känna av vad marknaden vill ha just nu"? Är inte hundträning (och hästträning) uppbyggda på beprövade metoder från början? Varför ska man ändra på det som fungerar?

I militärskolans hundlexikon från början av 1900-talet beskrivs det att man ska välja bestraffningspåk efter hundens benstomme.

En galen fransman gjorde tester på djur, och kom fram till att djur inte kände smärta, deras skrik var bara ljud och ingenting annat. Detta var dock ett tag sedan.

Så gudbevaremeväl att det kommer fram nya och icke-beprövade metoder. Just nu är det modernt med samarbete plus att många vill slå ihjäl dominanssystemet som skulle existera mellan djur och människa. Det gör det inte. Dominans existerar bara inom samma art.
Så därför är "alfasyndromet" en modern bok, fastän han tidigare har sagt tvärtemot.

Ja, det finns de som utövar den traditionella träningen helt fel, absolut.
Jag tänker så här: Man tränar ju mycket med godis inom "velourmetoderna". Hur ska man genom godis kunna motivera hunden om den inte är sugen på godis? Vad händer om hunden är sugen på att para sig istället - en drift som är högre/starkare än födosök/viljan att äta.

Fast om hunden har bestämt sig för att para sig så lär knappast några andra metoder få den att göra "rätt" heller.

Det har varje generation sagt sedan Hedenhos tid.;) Du ar like gammal som min yngste son ...

JAG skulle inte kunna fa en lydig hund med enbart possitiva medel ... liksom jag inte skulle kunnat uppfostra barn (bade egna och i egenskap av larare andras) utan en "no nonsense" attityd av "Nehej, sa gor vi inte!". Om det finns nagon som kan sa 'more power to them'. Jag tror dock att det bade ar svart och mycket tids kravande att uteslutande anvanda possitiva metoder.

Fast jag tycker att det är en bra egenskap att både kunna korrigera och förstärka beteenden - både hos barn och djur! :)

Men faktiskt, det är skillnad på min generation och dagens barn... :cool:

Så gudbevaremeväl att det kommer fram nya och icke-beprövade metoder. Just nu är det modernt med samarbete plus att många vill slå ihjäl dominanssystemet som skulle existera mellan djur och människa. Det gör det inte. Dominans existerar bara inom samma art.
Så därför är "alfasyndromet" en modern bok, fastän han tidigare har sagt tvärtemot.

Dominanssystemet existerar mellan mig och mina hundar. Jag arbetar med det varje dag, med mycket goda resultat! :)

Nej, inga "mjuka" metoder nej.. ;)

Knappast några andra heller, en korrigering som ska funka måste vara kännbar och rysligt tajmad. I princip när hunden tänker tanken. Ska du ge dig på en hund fysiskt så pass hårt att den skulle "lämna" ett drift-tänk, som är just som du själv säger en jävulusiskt nyckelretning.
Då får du använda metoder som inte passar in i dagens hundtänk.

Själv skulle jag aldrig vilja ha den relationen med min hund. Jag gillar min hund.

Jag forstar inte riktigt vad du menar ... men min rottis ar just nu i hoglop (suck!) och nar hon i morse svansade runt staketet mot grannen, som hade besok av en intact Jack Russel:angel: rackte det att jag ropade sa kom hon. Jag fick saga "Ah-Ah" ett par ganger nar hon stannade och langtansfullt tittade tillbaka, men inkallning inlart med boll lek och kottbullar over trumfade parning.:D (Nu har jag en rottis ... en kottbulle overtrumfar nog allt annat i varlden.:p)
Besides, personligen forstar jag inte hur man kan lara in saker som inkallning eller 'exercises' till lp2-3 och elit utan att anvanda possitiva metoder. Att man sedan OCKSA ibland maste ge en corrigering for att allt ska fungera ar en annan sak.

Dominanssystemet existerar mellan mig och mina hundar. Jag arbetar med det varje dag, med mycket goda resultat! :)

Du skoja va?
Menar du på fullaste allvar att du tror att samtliga biologer och etologer har fel? Jag kan rekommendera en bok av Per Jensen, orkar man inte läsa en hel bok kan man börja med den här: http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen

Hur långt ut i skogen bor du egentligen?

Fast jag tycker att det är en bra egenskap att både kunna korrigera och förstärka beteenden - både hos barn och djur! :)

Men faktiskt, det är skillnad på min generation och dagens barn... :cool:
Så har det ju påståtts i flera hundra år! För inte så många år sen var det din generation som fick skiten!
PL

Men vetenskapen säger inte att man inte kan basera sin hundhållning på att trycka ner hundarna bara att det inte är ngt naturligt bland hundar eller vargar.
PL

Klart man måste vara positiv när man lär in saker! Absolut! Jag använder mig av lek när jag lär in nya saker, men det är viktigt att kunna ställa krav när hunden lärt sig också.

Liknande trådar

S
Övr. Hund Barbro Börjesson har ju "Hundskolan" i svt´s Go´kväll, där hon hjälper tittare med problemhundar. Många skriver in till programmet och... 2
Svar
23
· Visningar
3 113
Senast: Pangare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Att lämna i smyg
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur