Vad tycker ni om denna sadel på hästen?

Tjockisina

Trådstartare
Har en Amerigo Vega hemma på prov.. och jag vet inte alls vad jag ska tycka:confused:

Så snälla kan ni titta på bilderna och säga vad ni tycker om hur den ligger?

har provat ofantligt många sadlar på denne häst som är svår att hitta sadel till..alla sadlar åker fram men denna låg kvar hyfsat bra och låste inte bogarna som de flesta andra sadlar har gjort, men vet inte om den är tillräckligt vid för honom(är en +2,5 Vid) Den klämmer inte fram men är endå osäker, han ska ju kunna bygga muskler med.

Om ni tycker denna ligger skit så tipsa gärna om andra sadlar som kan passa, är trött på att rida utan sadel :cry:
Kanske en Amerigo Dj skulle va ett alternativ annars? Läst de ska passa raka,korta och överbygda hästar med stora bogar vilket passar in på min häst.

Vet inte hur man lägger in bilder här men lägger in länken till bilder på hästen samt bilder när vi provade sadeln.

http://www.pixbox.se/usr_show_id191338_page0_order1.html

help please!;)

Sv: Vad tycker ni om denna sadel på hästen?

Min första tanke: För smal, utan tvekan.

Ser att din hästs rygg påminner lite om min hästs rygg, dvs medelstor manke, rank rygg som går rakt upp mot korset i princip. På min kille ligger mammas Albion Legend K2 hyfsat bra, bortsett från att just den sadeln är lite för vid och snarare skulle behöva bara vid mot x-vid än fullt X-vid som den är, men min förhoppning är att han ska fylla ut med muskler då han i princip inte har några muskler över ryggen och är tämligen ihålig längs hela ryggen och över korset.

Albion ska vara bra för raka ryggar och har lagom med mankfrihet, även bra om du själv har långa ben.

Nja, den ser lite för smal ut, och så ligger den lite för långt fram. Vad mer har du provat i vilka vidder?

Min första tanke: För smal, utan tvekan.

Ser att din hästs rygg påminner lite om min hästs rygg, dvs medelstor manke, rank rygg som går rakt upp mot korset i princip. På min kille ligger mammas Albion Legend K2 hyfsat bra, bortsett från att just den sadeln är lite för vid och snarare skulle behöva bara vid mot x-vid än fullt X-vid som den är, men min förhoppning är att han ska fylla ut med muskler då han i princip inte har några muskler över ryggen och är tämligen ihålig längs hela ryggen och över korset.

Albion ska vara bra för raka ryggar och har lagom med mankfrihet, även bra om du själv har långa ben.[/QUOTE

Har testat Albion K2,,ligger super bra i början men efter en stund på banan åker den fram.. annars hade jag köpt en direkt då jag gilla den skarpt!

Det skulle inte kunna vara så att det är gjorden som drar fram sadeln?

Att denna sadeln glider fram kan jag förstå iom att den är för smal, men om du testar en bredare? Din häst har ju ett lite knepigt gjord-läge iom att han är så pass rund om magen.

Nja, den ser lite för smal ut, och så ligger den lite för långt fram. Vad mer har du provat i vilka vidder?

Kan inte sadla längre bak för då ligger sadeln för långt bak för hans rygg, blir hel knas :cry:

Har provat massa sadlar, de jag kommer på nu är:

Albion Style W
Albion K2 W
Crown Tonisha W
Crown? W
Crown Susannah W
Jeremy Rudge Pace W
Cliff barnsby W
Bates vitt järn XW
Schleese W
Wintec XW
Frank Baines elegance MW
Jacson Santa Cruz Arthur XXW
Amerigo Vega +2,5 W
Wellington ?

Med andra ord är de flesta sadlar jag testat vida i bommen, största problemet är att alla sadlar puttas fram och lägger sig på hans bogblad som går långt bak...blir så trött på det här! Vad fasen kan passa?

Den sadel som passat bäst o legat kvar bäst är Bates Cair dressyr sadeln, tycker dock den ligger o klämmer bakom bogbladen och det kanske är därför den inte åkt fram som alla andra sadlar.
Sålde dock sadeln nyligen då den åkte fram o över bogbladen i slutet samt att sadeln kändes sned.

Det skulle inte kunna vara så att det är gjorden som drar fram sadeln?

Att denna sadeln glider fram kan jag förstå iom att den är för smal, men om du testar en bredare? Din häst har ju ett lite knepigt gjord-läge iom att han är så pass rund om magen.

Jo magen är ett stort problem likaså gjord läget.. testade med en mer svängd gjord idag o sadeln stannade då iallefall bakom bogbladen istället för över dem som de gjorde när jag red i sadeln igår.
Magen drar dock ihop sig efter en stunds ridning..men mer magmuskler behövs men svårt när man aldrig hittar en sadel som passar o man kan rida ordentligt :cry: Sen har han haft denna mage hela sitt liv så funderar på om de ens går o få bort den :laugh: Han är 18år iår.

Svårt hitta Amerigo sadlar i bredare bom GGGRR.. inte lust köpa en utan o veta att den passar först.
Vad finns de o säga om trycket som blev under schabraket på¨bilden jag la ut tycker ni?? Två mörkare fläckar långt bak.. vad tyder de på?

Så svårt.. tyckte iallefall sadeln låg hyfsat bra, dock verka hästen jäkligt irriterad o slängde en hel del med huvudet upp o ner osv.
Men han är en envis jäkel som ibland när man kommer åt han blir surig o flängig, så vet inte om de vart så i detta fall eller om de va sadeln som irriterade.
Gud va svårt de är :confused:

Enligt min erfarenhet tyder det på att det är punkttruck på de två punkterna där det är mörkare.

Det skulle inte kunna funka med en bomlös då? Finns ju bomlösa som ser ut som vanliga bomsadlar.

Låter som om du och jag kan bilda klubb! Jag har nämligen exakt samma problem som dig... Alla sadlar puttas fram och min häst är formad som en tunna. Den sadel som legat bäst på henne är en isandssadel från Stall Akur, en Taktur. Tyvärr är dom jättesvåra att hitta beg och finns inte nya längre:(. Jag hade tänkt att prova nya Bates Wide på min, den kanske vore något för din också?

Har samma problem som du med sadel som kanar fram. På mitt sto ligger Lippo Angelina riktigt bra. Annan hade vi en Alibion legend K2 men även den började glida fram. Har även testat att ha antiglidpadd mellan sadeln och schabraket så att den ligger mer still, fungerar bra när hon är lite tjock (stått pga skada) och magen gärna vill "putta fram" sadeln.

Jag tycker att du ska titta på amerigo dj. Den har ett kort avstånd framtill vilket även din häst har, vilket gör att chansen att han kan flytta fram sadeln blir betydligt mindre.

AMerigon var alldeles för smal.

Om jag vore du skulle jag prova FB Reflex/Omni/Elegance i W eller XW. Även Jensen Amiral kanske också kan vara något - den har korta paneler för att ge plats åt stora bogblad som går långt bak. Även om du har provat många bredare sadlar så är frågan om du inte behöver ännu bredare iom att hästen såg ut att vara väldigt rund över manken, dvs prova XW istället.

Ang magen kan jag tipsa dig om en H-gjord. Min häst ser ut som en knubbsäl för tillfället (tack vare betet) men sadeln dras inte fram pga gjorden. Rekommenderas varmt...

* delvis KL*

Denna här är tyvärr sådan som ser ut som en flaska i kroppen med stora bogblad och som lyfter ryggen tidigt istället för att vinkla om bäckenet vilket han inte klarar idag. För att hitta en tillräckligt kort sadel som gör att den ligger helt fritt bakom bogbladen gör att ryttare istället får problem att få plats. Men än värre är att han trots riktigt vida sadlar antingen ändå puttar dem framåt och de lägger sig då och ger kraftigt obehag på bogarna och hämmar hela frampartiet, alt att de lägger sig helt på manken och i framåtstupat läge. Baktill så är sadlar med plattare bossar värre än takformade bossar när det gäller han uppskjutande rörelse i ryggen.

Han fungerar bäst i sadlar som ligger lite ovanpå som man kan tycka igentligen är för smala för att inte bli låst, men de puttar han ju också fram io att han gör som han gör med ryggen.
På den här måste man tänka helt utanför ramarna för vad som i normalfallet skulle passat, vilket gör det megasvårt.

Han rör sig och trivs bättre i en skapligt liggande hoppsadel mer än en för ögat passande dressyrsadel. Så en hoppsadel att ha under tiden hästen bygger om sig tror jag är det opptimala.
Han har fram tills för bara nåt år sedan gått med opassande sadlar ihela sitt liv och det har naturligtvis påverkat hans kropp och rörelsemönster.

AMerigon var alldeles för smal.

Om jag vore du skulle jag prova FB Reflex/Omni/Elegance i W eller XW. Även Jensen Amiral kanske också kan vara något - den har korta paneler för att ge plats åt stora bogblad som går långt bak. Även om du har provat många bredare sadlar så är frågan om du inte behöver ännu bredare iom att hästen såg ut att vara väldigt rund över manken, dvs prova XW istället.

Ang magen kan jag tipsa dig om en H-gjord. Min häst ser ut som en knubbsäl för tillfället (tack vare betet) men sadeln dras inte fram pga gjorden. Rekommenderas varmt...

Vad är en H gjord?:)

* delvis KL*

Denna här är tyvärr sådan som ser ut som en flaska i kroppen med stora bogblad och som lyfter ryggen tidigt istället för att vinkla om bäckenet vilket han inte klarar idag. För att hitta en tillräckligt kort sadel som gör att den ligger helt fritt bakom bogbladen gör att ryttare istället får problem att få plats. Men än värre är att han trots riktigt vida sadlar antingen ändå puttar dem framåt och de lägger sig då och ger kraftigt obehag på bogarna och hämmar hela frampartiet, alt att de lägger sig helt på manken och i framåtstupat läge. Baktill så är sadlar med plattare bossar värre än takformade bossar när det gäller han uppskjutande rörelse i ryggen.

Han fungerar bäst i sadlar som ligger lite ovanpå som man kan tycka igentligen är för smala för att inte bli låst, men de puttar han ju också fram io att han gör som han gör med ryggen.
På den här måste man tänka helt utanför ramarna för vad som i normalfallet skulle passat, vilket gör det megasvårt.

Han rör sig och trivs bättre i en skapligt liggande hoppsadel mer än en för ögat passande dressyrsadel. Så en hoppsadel att ha under tiden hästen bygger om sig tror jag är det opptimala.
Han har fram tills för bara nåt år sedan gått med opassande sadlar ihela sitt liv och det har naturligtvis påverkat hans kropp och rörelsemönster.

Jag hatar hoppsadlar :cry:
Får usel sits, usel kontakt med hästen samt en ömmande rygg :crazy:
Jag ska ha en dressyr sadel*envis* :D

sorry men jag tycker det är en jättedålig ide om hästen gått med illapassande sadlar, är överfet, omusklad, oriden, samt har svårt med sadel läge, att satsa på en dressyr sadel. Det finns en anledning att man inte lägger dressyrsadlar på unghästar och det är av samma anledning, dvs att dessa sadlar gör att man som ryttare sitter mera låst, och sadlarna är djupare. en häst som behöver bygga om sig, mår bäst av en hopp eller allround sadel till att börja med för att muskal och stärka upp sig. dessutom rider du jäkligt illa i skog och mark i en dressyr just av samma anledning, att den är gjord för dressyr arbete specialat, den gör sig inte i annat arbete där ryttaren behöver kunna avlasta och vara betydligt mer flexiblel i sin sits osv.

Jag rider enbart i dressyrsadlar, vare sig det är inridning, unghäst, gångartsridning eller långturer, klättring och terränggalopper i skogen. En bra dressyrsadel som passar ryttaren skall ju inte låsa sitsen, man skall ju kunna vara lika flexibel som i något annat.

fast det går inte att komma ifrån att man helt klart blir mer låst än i en hopp eller allround, det är halva tanken med sadeln, även om många ryttare inte gillar att tänka på det på det sättet. I och med att du kommer djupare ner, sitter du dessutom mera ner på ryggen. På en unghäst eller en häst med dålig grundmuskulatur vill du kunna komma upp ur sadeln mera.

Jo absolut, men låst är ju inte rätt ord heller. För du blir ju inte låst i en dressyrsadel som passar dig. Jag som ryttare har iallafall inga problem med att vara flexibel och rörlig i dressyrsadel, vilket som du säger behövs på ex unghästar. Då är jag mer låst på det sättet i en annan sadel där jag måste ha kortare läder och därmed en annan typ av sits.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
666
Senast: Honey07
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
724
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka