Vad tycker ni om det här?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Cairo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 341
  • Visningar Visningar 29 038
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni om det här?

Såklart bör man inte bryta mot reglementet. Det jag funderar över är varför det står i reglementet att hästen ska ha träns hela tiden. Vem har tänkt ut det, tänker jag.

Tja du... det står i travets TR att hästen skall visas för identifiering tränsad också...

Överallt på ridsidan talas det mycket om säkerhet hela tiden. Hellst ska du leda din häst till och från hagen i stigbett, eller om du inte vill ta i med hårdhanskarna i träns med kedjegrimskaft. Säkerhet är ju bra men det måste finnas grundhantering också.

Ja det gör det ju banne mig! Det hade jag glömt. :rofl:

Och med det får jag anledning att återigen ifrågasätta STC:s hemmasnickrade regler. Det måste varit någon ridmupp som avfattat just den bestämmelsen. :devil:

Det är lite farligt att vara en person som du, med mycket kunskap om häst -både rid och trav att så tvärsäkert uttala dig om att en häst inte kan svälja om den har tungband.Det är ju inte sant.
Detta är vad jag har fått lära mig. Bra om det inte stämmer! Som jag har fått lära mig används tungband (förutom för att hindra hästen från att lägga tungan över bettet) för att hindra hästen från att dra bak tungan upp i svalget, och därmed täppa till luftvägarna. Och att det är när den gör det, som man säger att den "sväljer tungan".
Säger du så i ett stall fullt med ridungar där du är auktoritär så hakar de på det där och sen för det vidare till sina ridkompisar osv. Det är mycket så all den trissta smutsspridningen av travet kommer till. Jag är inte i något stall fullt med ridungar, jag är min egen sedan ett antal år tillbaka, undervisar privatelever hemma på min aläggning, och de är mestadels vuxna. I vilket fall som helst vore det mig främmande att gå runt i ett ridstall och prata illa om trav. När jag befinner mig i andra ridsall än mitt eget brukar jag mest gå runt och inombords skaka på huvudet åt alla vansinnigheter som sker.
Jag var ridnisse innan jag bytte och blev travnisse -som innan var djurplågeri för mig. Och jag skämms idag över hur dålig hästmänniska jag var då, och vad jag utsatte min ridhäst för och hur DUKTIG och kunnig jag tyckte jag var. (läste mycket)
Idag med 15 år i travet i proffsstall känner jag att jag kan ganska mycket.Jag har aldrig ansett att trav är djurplågeri. När jag för många år sedan gick på Strömsholm, förvånades jag över hur så många kunde ha så mycket åsikter om trav, utan att någonsin ha satt sin fot i ett travstall. Därför sommarjobbade jag i ett travstall under sommarlovet mellan ettan och tvåan på Strömsholm, för att få en uppfattning om vad det handlade om. Jag har aldrig ansett att det var förskräckligt på något vis. (Utom vissa fall såklart, men nötter finns det överallt.)
gulan
................................

Såklart bör man inte bryta mot reglementet. Det jag funderar över är varför det står i reglementet att hästen ska ha träns hela tiden. Vem har tänkt ut det, tänker jag.
Det mesta på ridsidan har en militär bakgrund.
Hela systemet är anpassat efter den svagaste länken. Man utgår alltså från att hästen ska hanteras av någon som inte klarar den, och sätter upp regler för hur det ändå ska fungera. Det är ju också samma regler för barn som för vuxna, vilket också spelar in. Själv ser jag att man tyvärr lär ut dessa regler, istället för att lära eleverna att verkligen hantera hästen. Nya elever som kommer hit brukar inte ens kunna leda sin häst in i ridhuset utan att jag lägger mig i..:D:p

Problemet är väl snarare att byta från gimman till tränset när man står med ridhästen utanför finkan på tävlingsplatsen... vi har ju inte alltid box att tillgå... vilken dröm det hade varit.
Hur som det står i TR att man ska leda i träns på tävlingsplatsen så vad gör man? Det brukar alltid finnas någon männska som är snabb att komma och fördömma eller springa till överdomaren och raportera om man skulle råka glömma att tränsa innan man lastar ur hästen.

Man får inte lasta ur hästen utan träns på en tävlingsplats. man anser väl att det har med säkerhet att göra, att man har mycket bättre kontroll över hästen i träns. Som tävlingsveterinär, och travmänniska, som tror mig ha en del kunskap om häst, blir jag ofta "mörkrädd" när jag ser hästhanteringen på ridtävlingar. På en islandshäst-tävling lastade de av i grimma, tog av grimman (hästarna stod helt lösa, på en trång parkeringsplats med massvis av hästar, folk och bilar...) när de därefter började tränsa. OK att islandshästar brukar vara lugna och snälla, men ALLA hästar kan bli rädda och sticka.... Även hoppryttarna är oftast inte sämre. Då de måste visa hästarnavid vet-besiktning utan benskydd och täcke, är det vanligt att de släpper hästen, så att de står lösa, sätter sig på huk för att ta av benskydd med mera... Brukar då (om jag kan) ta ett tag i grimskaft/tygel...och sucka lite...:cool:

Man kan faktiskt träna hästarna att stå stillajag selar ,sadlar och ordnar med hästarna hemma lösa, min gammelgubbe går som en hund lös bredvid mig som en hund.
Lättskrämda är de inte heller för det tränar vi också på
När jag rider distansritt rider jag i ridgrimma och både visar för vet,rider och hanterar hästen i detta den är inte ett dugg "skarpare" än en vanlig grimma och godkänd.
jag tror att om alla tränade på hästhantering och att det kan ske oförutsatta saker från början går det bra .
Kolla bara på Utter t e x och andra polishästar. Som privatperson anser jag att man ahr till skylldighet att fostra sin häst så att allt detta skall fungera.
Det är ju trots allt på ridtävlingar man ser att saker händer där just träns bärs. På trav, western och islänningar ser man betydligt bättre hanterade individer och där sker väldigt sällan någon incident.
/Cetzy

Har fortfarande inte sett någon som har travare som spänner för sulkyn och tar en tur i naturen för skojs skull. Möjligtvis någon som billigt har köpt en travare, alltså en som redan fått visa att den inte håller måttet, på det ena eller andra sättet.

Kan säkert bero på att en sulky inte är speciellt bra i terrängen:idea::angel::D

Däremot körs många travare i skogen. Finns också många som ridtränas, galopptränas osv.

Kan säkert bero på att en sulky inte är speciellt bra i terrängen:idea::angel::D

Däremot körs många travare i skogen. Finns också många som ridtränas, galopptränas osv.
Man kommer väl ut i naturen genom att köra på grus/ sandvägar som finns i skogen också?

kl

jag tror hantering av häst på travbanan har mycket att lära ut
och jag anser att utrustningen där än mycket trevligare för hästen att bära än alla dessa hjälptyglar och elände man sätter på en ridhäst t o m min dressyrtränare sa Tänk om folk lärde sig rida istället för att sätta på en graman och det ligger mycket i det.
/Cetzy
För min del tycker jag att graman tygel och tyglar med liknande effekt borde förbjudas helt inom ridsporten. Och jag lär väl få skit för den åsikten också. Det är väldigt vanligt att väldigt duktiga ryttare rider med detta i princip dagligen. I hoppning ex är det tillåtet att rida fram med graman innan man ska in på banan. Nu har det ju gjorts studier som visar att hästens rygg o leder inte mår bra av just graman, de felbelastar sig och får spänningar och utav det skador. Men travsporten är inte dålig på att ha hjälpmedel också, en del , som du vet, tycker jag även där är djurplågeri.

men alltså, har du inte läst vad vi har skrivit?
ALLA här VET om vilka brister det finns i travsporten! vi VET att det finns rötägg! vet man inte det så kan man ju undra ifall man har alla hästar i stallet ;)
Jag svarade Mack Lobell, använde ordet trångsynt som svar för att det användes i hans påstående. Inget annat.

Jag svarade Mack Lobell, använde ordet trångsynt som svar för att det användes i hans påstående. Inget annat.

nej det förstår jag, men det jag skrev är ju för oss alla.
det är ingen här som håller på med trav som är så trångsynt att de tror att det inte finns rötägg inom sporten..

Jag frågade vad du tyckte var djurplågeri med tungband.. inte vad jag tyckte om det.
Jag tycker att det är ett hjälpmedel som i sin utformning inte är försvarbart, och varför måste man ha hjälpmedel till tungan?. Om man rider och hästen lägger tungan över bettet, då är det ryttarens fel. Om de lägger tungan över bettet och sticker, ja, då är det också ryttarens fel. Varför finns inte detta hjälpmedel i ridsporten om det är så bra? Ett bett är inget man ska slita och dra i . Det ska vara en mjuk kommuniation mellan häst och ryttare.Det måste väl gälla i travet också? eller?

Så jag ställer en motfråga i o m att du har din uppfattning så klar för dig.

-På vilket sätt kan en person som bara har pengar för ögonen lyckas inom travet?

-Vad tillämpar den personen för metoder och hur kringgår han/hon reglerna?

-Hur kan den människan få sina hästar att prestera och därmed generera pengar?

Men du ska ha en eloge för dina tankegångar!
Dessa grundar ju sig på en varm omtanke om hästarna!:bow:
Vad vet du om vad jag har för helhetsuppfattning, det har jag inte nämnt något om. Men kruxet med dina frågor är att jag inte fattar riktigt vad de har med det jag skrev förut att göra. För det är ju faktiskt så att jag skrev förenklat att p.g.a. att det finns så mkt prispengar i sporten så drar det till sig en del mindre seriösa människor. Men ingenstans har jag skrivit att jag tror att de lyckas. Jag har inte heller nämnt något om att de lyckas kringå era regler, men helt krasst är det ju så att era regler når inte alla som tränar enskilt. Som i alla ridsporter behandlas de flesta bra när " folk tittar på" ex vid träning, men vad som händer när andra ögon försvinner det ser man bara ibland om man har tur.
Inte heller har jag påstått att de genererar pengar även om jag faktiskt vet att det kan vara så. Jag menar att en häst , generellt sett, inte alla, kan faktiskt prestera bra, även om den blir illa behandlad, och då inom ramarna vad det är.

Jag tycker att det är ett hjälpmedel som i sin utformning inte är försvarbart, och varför måste man ha hjälpmedel till tungan?. Om man rider och hästen lägger tungan över bettet, då är det ryttarens fel. Om de lägger tungan över bettet och sticker, ja, då är det också ryttarens fel. Varför finns inte detta hjälpmedel i ridsporten om det är så bra? Ett bett är inget man ska slita och dra i . Det ska vara en mjuk kommuniation mellan häst och ryttare.Det måste väl gälla i travet också? eller?

Det finns hjälpmedel mot utstickande tungor i ridsporten också. Tungfels bett, tungstickor och bettlyftare inom galoppen.
Skillnaden när man använder tungband är att en ridhäst sällan pullar på samma sätt som en travare, då man för det första sällan har samma löpinstinkt i en ridhäst, samt att man tävlar ensam, inte i en flock.

Det ska vara en mjuk kommuniation mellan häst och ryttare.Det måste väl gälla i travet också? eller?

Men alltså ursäkta....
Har du ALDRIG någonsin varit på en hopptävling??
Eller sett en sådan på tv?????

Ta dig en ordentlig koll på ryttarens händer och hästens mun....
Halvhalter då hästen kastar upp huvudet före hindren till exempel...

Och varför används martingal???
Jag vet...men gör du???

Vissa rider på hackamore...hmmmm...konstigt....:confused:

Varför i hela fridens drar man sen ihop truten på ridhästarna i form av diverse nosgrimmor?????

Och varför i hela fridens rider man med så mycket järnskrot i mun så att man kan fylla en hel gjuteriugn utan svårigheter???

Hur kommer det sig att det finns en uppsjö med bett och olika huvudlag just på ridhästar????

Gramantyglar, inspänningstyglar, halsförlängare, chambon, martingal....osv...osv...

AM ( fd ryttare men nu travhästuppfödare)

Man kan faktiskt träna hästarna att stå stillajag selar ,sadlar och ordnar med hästarna hemma lösa, min gammelgubbe går som en hund lös bredvid mig som en hund.
/Cetzy

Kommer på att tänka på hur det är i Frankrike och på dess travbanor, där det knappt finns stallgångar alls.

Där ställer dom hingstar, ston och valacker ute och selar utan att binda upp alls.
Något pållarna har lärt sig från början.

AM

Läs tråd 270 så förstår du vad jag tycker om sådant, dessutom finns det även i andra trådar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 571
Kropp & Själ Jag ska testa Melatonin i ett par veckor för att se om det kan hjälpa mig att få lite ordning på sovtiderna. I "instruktionerna" står...
Svar
9
· Visningar
1 202
Senast: _Elly_
·
Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
491
Senast: Tilly_85
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
776
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka