Vad tycker ni om foderstaten?

TessieW

Trådstartare
Behöver lite råd angående min hästs foderstat. Har gett det som ingår i stallhyran plus att jag köpt till hackad strå.

Hon har fått max av grovfoder och då har foderstaten sett ut såhär.

10 kg hösilage (med låga proteinvärden men högt energi, ts liggger på 77%, smältbart råprotein på 24 och MJ 8.2/per kg foder.)
300 gram soja
500 gram betfor
mineraler
salt
hackad strå ca 1 kg (köpt själv)

Hästen i fråga är ett 19 årigt hbl/vbl på 500 kg. Hon har tappat mycket i hull och nu tycker jag att hon är för tunn. Man kan skymta revbenen på henne, särskilt när hon tar djupa andetag eller sträcker på sig. Överlinjen har blivit lite tunnare med, men det kan bero på att hon inte ridits på samma sätt. Dessutom har hon tappat muskler lite allmänt över hela kroppen men hon är absolut inte som en sticka. Rumpan är riktigt rund och fin.

Nu ska jag köpa till foder av stallägaren och ändrat foderstaten till

14 kg hösilage
400 gram soja
500 gram betfor
salt
mineraler
och har lagt till linfröolja också för pälsen och magens skull :)

Tycker ni att den nya foderstaten är ett bättre alternativ för min pålla? Har räknat ut den med hjälp av hippocampus och energivärdet hamnar högt, men spelar det så stor roll när energin kommer från grovfodret och hon inte blir piggare av det?

Verkar det rimligt att hon tappat i hull på grund av den tidigare foderstaten, eller kan det vara så att hon helt plötsligt börjat falla ur på grund av ökande ålder? Hon är en frisk och kry häst med bra tänder och hon tror att hon är fem år :p

Usch, tycker det här med att hon blivit tunn känns skitjobbigt! Ni får hemskt gärna komma med tips och idéer!
 
Sv: Vad tycker ni om foderstaten?

Min är precis likadan. 20år. Hon började äta dåligt av sitt hösilage. det var för torrt. har nu ett som är betydligt blötare. det ger jag henne så mycket hon orkar av. Ca 20kg.
Morgon 3dl müsli sexteen plus 6kg hösilage
middag 6kg hösilage ute
Insläpp 1L hippo grow 2-3 kg hösilage
Kvällen 0,5 kg lusen 1dl betfor 8kg hösilage
Nu fin o rund
gav oxå soja ett tag, men nu provade jag lusern pellets och det äter hon. Åt nämligen inte lusern hack. Tycker oxå det är jättejobbigt att se dom tunna, särskilt då hon inte gillade sitt första hösilage. Nästan allt lågju kver i boxen på morgonen. det var inte så kul.
 
Sv: Vad tycker ni om foderstaten?

Betfor är ju oxå bra för magen.
Äter hon mera hösilage så ge mera av det istället. Ett proteinrikt foder. Avelsfoder har mera protein, lusern.....mm
 
Sv: Vad tycker ni om foderstaten?

Ja , usch för smala hästar. Men jag tycker inte om fodermedlen i din foderstat. Soja är inget de ska äta "rent", det är bättre som ett komplement i ett fullfoder. Soja kan orsaka feljäsningar och är inte det bästa proteinet man kan ge sin häst. Betforen gör nog varken till eller från för hullet. Jag skulle helst byta grovfodret till ett bättre, går inte det så skulle jag välja ett högenergi/proteinfoder typ avelsfoder till din häst att komplettera med. Det finns fullfoder med upp till 13 MJ/kg ts och 140 g sm rp/kg ts, riktigt krutfoder som din häst säkert inte skulle behöva äta hinkvis av för att bli finare.
 
Sv: Vad tycker ni om foderstaten?

Att soja inte är bra hade jag ingen aning om, tvärtom har jag hör hur alla lovordar det? Skulle vara kul med åsikter från flera om detta fodermedel! Att byta grovfoder är inte ett alternativ eftersom maten ingår i hyran.
Jag tänkte nog avvakta med att prova ett nytt kraftfoder eftersom jag precis höjt grovfodret och som jag skrev tidigare är hon inte ett vandrade skelett. Tunn är hon men absolut inte skrikande mager. Jag ger även hackad strå tills det är slut och hon får ett kilo av det varje dag som extra proteinkälla nu när jag vill få upp henne i hullet :)

Att byta kraftfoder framåt tillbaka känns inte som det första jag vill göra eftersom jag helst vill täcka det största behovet med grovfoder.
 
Sv: Vad tycker ni om foderstaten?

Hon får nu 14 kg och äter det gladeligen inte ett strå blir kvar :) Jag fodrar även med 1 kg hackad strå varje dag tills säcken är slut, sen tänkte jag se om hon klarar sig på hösilage, betfor och soja. Enligt foderstatsprogrammet ska hon göra det och det har alltid funkat bra med det programmet under alla de år jag haft henne :)
 
Sv: Vad tycker ni om foderstaten?

Hösilaget äter hon jättebra av så det är inga bekymmer. Har ju ökat 4 kg om dan nu och hon äter upp allt iallafall. Min häst är tvärtom, hon ratar lucernpellets men älskar hackad strå :) Hur tyckte du att din häst funkade på soja?
 
Sv: Vad tycker ni om foderstaten?

bra tråd, jag behöver hjälp här ;) innan och ännu får mina två nordisar obegränsat med hö, och ca 0,3kg betfor, har mineral och saltsten i boxen som de äter på. jag är inte den som utfodrar dom ännu ( svärfar ) men jag tycker det låter som en foderstat för gamla pensionerade hästar utan träning typ.

jag vill väl att de ska ha ca 0,8-1kg torr betfor per dag, men sen tycker jag det är bra att de får obegränsat med hö i hagen och så pass mycke hö i boxen om nätterna så det räcker hela natten.

jag har funderat på att köpa till mineraler.

jag vill säga att hästarna har inte blivit regelbundet tränade förrens i september 09, så foderstaten kanske passade då men inte nu.

båda hästarna är hmmm feta :angel:. ena har tränats längre än den ändra och är mer fit for fighting, medan andra börjats rida in i jan-10 och har en jäääätte mage :rofl:

jag vill ha tips så jag kan ta upp detta med foder givaren, så man har lite mer kunskaper ;) inga av hästarna har någonsin varit sjuka eller så ;):crazy:
 
Sv: Vad tycker ni om foderstaten?

Det man kan konstatera genom ditt inlägg är att hästarna får för mycket mj (energi)i förhållande till vad de behöver = feta hästar. Har de en schysst överlinje och är skapligt musklade kan man anta att de får proteinbehovet tillgodosatt.
Brister/Överskott av energi och protein ser man efter ett tag med ögat. Det som däremot är omöjligt att svara på är om och vad för typ av mineraler som behöver kompletteras foderstaten, om man inte har analys. Brister ser man inte med blotta ögat och visar sig oftast inte förrens det är försent. Du har ingen aning om mängden kalcium, fosfor och magnesium hästen får i sig via grovfodret. Och hur ca/p-kvoten som är nog så viktig ser ut. Att bara pytsa på med mineraler kan ställa till det mer, eller inte alls. Det vet man inte. Det enda man kan utgå från i ditt fall är att det fattas selen, och att tillskott behövs.

Jag analyserar i första hand pga mineralerna. Och givetvis analyserar jag även för att slippa att mina hästar faller ur och tappar muskler.
Utan analys kan ingen egentligen ge dig ett svar på huruvida du behöver ge vare sig kraftfoder eller mineraler ;)
 
Sv: Vad tycker ni om foderstaten?

Hösilaget äter hon jättebra av så det är inga bekymmer. Har ju ökat 4 kg om dan nu och hon äter upp allt iallafall. Min häst är tvärtom, hon ratar lucernpellets men älskar hackad strå :) Hur tyckte du att din häst funkade på soja?

Gillade inte att ge det riktigt. Men hon åt det, lämnade det ibland. Fick 2dl/dag. varken bu eller bä.
Som eigollet säger så är det ett komplement till ett fullfoder. Prova hippo Grow Alfa. Tror det är 170gr smbrp i den. Jag har det till min och det är kanon. Sen med lite lusern så ska du se att det händersaker. sen mera hösilage

Soja är inget de ska äta "rent", det är bättre som ett komplement i ett fullfoder
 
Sv: Vad tycker ni om foderstaten?

Vad menar du med "rent" då? Jag är inte riktigt med på noterna :S Jag har fått lära mig att man kan ge upp till 100 gram soja/100 kg kroppsvikt och dag. Så länge man inte överstiger den dosen borde det väl inte vara några bekymmer? Eller är jag ute och cyklar?

Är det inte ett komplement till ett fullfoder när man ersätter den protein som saknas med soja? Huvuddelen av foderstaten består ju faktiskt av grovfoder :confused:
 
Sv: Vad tycker ni om foderstaten?

Vad menar du med "rent" då? Jag är inte riktigt med på noterna :S Jag har fått lära mig att man kan ge upp till 100 gram soja/100 kg kroppsvikt och dag. Så länge man inte överstiger den dosen borde det väl inte vara några bekymmer? Eller är jag ute och cyklar?

Är det inte ett komplement till ett fullfoder när man ersätter den protein som saknas med soja? Huvuddelen av foderstaten består ju faktiskt av grovfoder :confused:

Om du är ute och cyklar så cyklar du iallafall åt rätt håll ;). Det är helt ok att göra som du skriver.
Det finns dock en del hästar som inte tycker om soja och som inte äter det om det inte är blandat med något annat men det går ju oftast att lösa med en liten skvätt betfor eller så.

Du kan ge upp till 100 gram soja/100 kg kroppsvikt/utfodringstillfälle om du har behov av det.
 
Sv: Vad tycker ni om foderstaten?

Om du är ute och cyklar så cyklar du iallafall åt rätt håll ;). Det är helt ok att göra som du skriver.
Det finns dock en del hästar som inte tycker om soja och som inte äter det om det inte är blandat med något annat men det går ju oftast att lösa med en liten skvätt betfor eller så.

Du kan ge upp till 100 gram soja/100 kg kroppsvikt/utfodringstillfälle om du har behov av det.

Haha, vilken tur att det är åt rätt håll :D

Pållan har ätit av den nya foderstaten nu några veckor och redan lagt på sig önskvärda kilo så nu känns det bättre. Det är inte roligt att se sin häst falla ur och se revbenen peta ut :eek: Hon har dock fått en protein knöl så jag har dragit ner på lucernet som jag ger extra :p
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 665
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 069
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag har en fin 24-årig hbl-valack som i hels sitt liv har varit svår att hålla i hull samt har alltid blivit för tittig på stora mängder...
Svar
15
· Visningar
1 985
Senast: godishanna
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 369
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp