vad tycker ni om följande hingstar..

Sv: vad tycker ni om följande hingstar..

Det kan inte vara så att dom är ridna av extremt balanserade ryttare? Så om man som mindre balanserad ryttare hoppar upp får fullt upp att bara hålla sig i balans för att inte "säga" för mycket?
Dom hingstarna går nog att "avprogrammera" så att dom passar de flesta ryttare om det är det man vill!
 
Sv: vad tycker ni om följande hingstar..

Den enda som det varit svårt på är min egen.
Dom andra har haft den mer eller mindre av sig själva.
 
Sv: vad tycker ni om följande hingstar..

Nja, eftersom att det är en av de extremt balanserade ryttarna som har sagt det. Det ÄR mycket power, fart och "framåt" i hingstarna. Och sånt är inte helt enkelt att kontrollera för en ovan ryttare. Klarar man det så ja, då får man finaste möjliga hästarna. Men det är inte enkelt. Personligen älskar jag den typen av hästar, jag tycker de är fruktansvärt roliga och det finns inte mycket som slår att rida en häst som känns på gränsen till att explodera, men man lyckas hålla det kontrollerat precis innanför gränsen, om den förklaringen fungerar... Men det är ju långt ifrån alla som vill ha det så.

För de som är vana vid att rida den typen av hästar är de ju självklart lättridna, de har bara väldigt mycket "go", något som är en stor fördel om man kan hantera det. Men använder man en sån hingst med ett tufft sto med lika mycket go själv så finns ju risken att det blir "för mycket" hos avkomman och den blir svårkontrollerad istället. Det är det jag försöker säga, inget negativt om hingstarna, för jag gillar den typen skarpt själv.
 
Sv: vad tycker ni om följande hingstar..

Nja jag tror att den viljan sitter ganska djupt. Det är extremt roligt att rida hästar med den powern när man har dem med sig. Mindre roligt när de mest hänger i handen och blir stressade.

Angående Berserkur-avkommorna så blir det oftast flotta fyrgångare men som (jag har sett) vid flera tillfällen blir sena i tölten. Har heller inte sett många bedömda avkommor efter honom?? Av 114 avkommor är sex stycken totalbedömd där den högsta har 8.02 (med högt för exteriör). Inge har rideg. över 8
 
Sv: vad tycker ni om följande hingstar..

Vi har en hel del i stallet här hemma, den enda som haft svårt för tölten (som varit sen med andra ord) är min egen.
Tre stycken av dom 4 som står här just nu är 4g, en är femgångare. Så det har nog mkt med stomaterialet att göra.
Mitt sto är u: fyrgångssto så det kan vara därför hon haft det svårt för det laterala rörelsemönstret..
f.ö. så ska två av "våra" berserkurbarn visas iår.
 
Sv: vad tycker ni om följande hingstar..

Jo, men det är ca hälften av dom som blir fem år eller äldre i år. Som fyrgångare är det dessutom ganska tufft att komma över 8 för ridegenskaper.
 
Sv: vad tycker ni om följande hingstar..

Bara som exempel. Demantur från Lönneberga som har "sämst" för ridegenskaper av Berserkurbarnen har faktiskt 8 på allt utom skritt där han fått 7,5 samt 5 för pass.
Han har 8,5 för canter och långsam tölt. Det kan väl knappast anses dåligt?
 
Sv: vad tycker ni om följande hingstar..

Ja det såg jag också. Men vet inte om det ska vara en ursäkt. Ju längre hästen tränas desto mer missvisade blir ju egentligen poängen eftersom man går ifrån grundpelaren att visa hästens kapacitet.
 
Sv: vad tycker ni om följande hingstar..

Nej, har jag skrivit att du tyckte det var dåligt? ;)
Jag frågade eftersom du skrev att ingen hade ridegenskaper över 8. :)
 
Sv: vad tycker ni om följande hingstar..

Men 6 st av 60 "möjliga" är ju ändå 10%. Jag är inte så insatt, men tycker nog att det känns ganska ok. Hur ser det ut för andra hingstar?
 
Sv: vad tycker ni om följande hingstar..

Vet ej hur det ser ut för andra hingstar men han är ändå 13 år och då skulle jag förvänta mig lite (om jag hade planerat att betäcka med honom).
 
Sv: vad tycker ni om följande hingstar..

Det är långt svårare att få en 4-gångare med hög bedömning än en 5-gångare så att det inte blir toppbedömningar är knappast konstigt om det mest är 4-gångsavkommor. Kan tänka mig att flertalet avkommor dessutom inte är i ålder att ha visats än.
 
Sv: vad tycker ni om följande hingstar..

Precis :) Det är ca 60 st avkommor som blir fem år eller äldre i år. Av dessa är 6 st totalbedömda och den som har lägst total på ridegenskaper är Demantur, som jag skrev i ett tidigare svar och hans siffror är inte dåliga direkt.
 
Sv: vad tycker ni om följande hingstar..

Och förutom helt okej (väldigt bra i mina ögon .. ) ridegenskapspoäng så är D fantastiskt vacker och otroligt häftig att rida ;)
 
Sv: vad tycker ni om följande hingstar..

Hahaha ja du islandshästar har ju en tendens att bli fler har jag märkt... har två för tillfället och en till är inte helt omöjligt i framtiden haha! ;)
 
Sv: vad tycker ni om följande hingstar..

Mm, kan tänka mig att han är riktigt kul att rida :) Det hade jag inte tackat nej till. Man kanske skulle avla fram en sån där käck liten töltare... :idea:
 

Liknande trådar

Islandshäst Någon här ute som känner till Berserkur frá Stykkisholmi och Kraftur frá Bringu och vad dom lämnar ifrån sig för avkommor? Det är...
Svar
8
· Visningar
3 620
Senast: Kilauea
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 891
Senast: sandrafors
·
B
Avel Hej! Har ev tänkt betäcka mitt ridponny sto. Hon är e Prince River xx och u New forest. Hon ser ut precis som Price River, alltså som...
Svar
1
· Visningar
951
Senast: Gogo
·
Islandshäst Nu har vi bestämmt oss, eller bestämmt om oss! Vi skulle betäcka med N frá N i år, men igår ringde mamma mig och sa; M-Nej, det går...
Svar
3
· Visningar
1 138
Senast: -nonni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp