Vad tycker ni om sadeln

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare moonlightgarden
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 075
M

moonlightgarden

Jag provade denna sadel igår, vill höra lite om vad ni tycker om den så att jag vet om jag kan fortsätta med att ta ut någon som kollar eller om man ska strunta i å köpa den, det tar ju trots allt en liten stund innan dom kan komma ut å kolla, men jag kan dock ha tur å iaf kolla om hon får ont av den, eftersom att det kommer att komma ut en kiropraktor hit närsomhelst å kolla på mammas häst som är lite stel.
Så säg nu vad ni tycker om den, gärna många åsikter tack.

http://tux.suomela.se/~grshorses/sandysadel/

Sv: Vad tycker ni om sadeln

Jag är absolut ingen expert, men säger bara lite vad jag tycker.

Den ser ut att ligga an överallt, och vara tillräckligt vid.
Vad är det för bomvidd?
Hur känns den när du rider i den? Ligger den stilla? Vad tycker hästen om den?

Har du ingen bild på sadeln & hästen från sidan? Så man ser hur den ligger? (fram/bakvikt)

Senast ändrad:

det är en 32 a i bomvid, red inte så jätte mycket igår, det var så hårt då.
Den låg stilla igår, å då var hon jätte pigg så när jag smackade på henne försökte hon lägga i högsta växeln å den åkte inte fram någotning då när jag tog in henne, å det vart ju mycket sådana grejer eftersom att hon var väldigt explosiv av sig igår.
Tycket den kändes bra, hade en likadan tidigare som vart för small som var inriktad mot hopp å den älskade hon, hon hade skitfin trav då, tyckte faktiskt att traven blev bättre igår än vad den hade varit innan inte så jätte mycket men lite gran iaf, seddan så kommer det lite mer å mer ju mer man använder den, blev ju bara en kort sväng då... Ska prova mer idag.
Vi ska prova hoppa med den imorron på dan, så vi kan nog få ut lite fler bilder på hur den sitter då på en gång. Tror jag förstår vad du menar att du vill ha för sorts bild.

Okej!
Rid gärna med ett vitt schabrak under med, så du ser hur/vart den "trycker".

Ser ut som att du lagt sadeln för långt fram men det är svårt att se på bilden faktiskt. men ruskigt snyggg sadel!

du borde kanske köpa en svängd sadelgjord denna gången.. så att sadeln kommer lite längre bak.. men vi får se imorrn om den åker fram när ja hoppar :)

tror nog även att traven har haft med sadelns längd att göra..

Håller med, sadeln ser ut att sitta på bogbladet på den första bilden(11) och det ser ut att den är i bakvikt ,och på bild 13 ser den verkligen ut att ligga för långt fram men inte i bakvikt . Sista bilden ser den ut att vara i bakvikt. Stigbyglarna är i vägen då de ligger på sadelsitsen så där.
Sååå, här kan vi gissa hej villt hur den sitter.
En bild från sidan kan bedömma om den är i jämnvikt och bakom bogbladen. Resten kan man bara känna sig till i verkligheten...

Ta hjälp av en sadelutprovare/sadelmakare som kan hjälpa dig prova ut sadeln ordentligt är mitt råd!

de ska synas då de ligger på en öppen FTP, ingen trafik blockeras och det finns ingen besöksspärr.. prova att ladda om sidan..
(man måste klicka på länkarna för att se bilderna)

hon ville veta om sadeln satt någorlunda bra eller om det är bättre med en kastrull kokt spaghetti på ryggen på hästen..
dvs ser sadeln ut att sitta bra så tar hon ut en sadelprovare,
sitter den inte bra alls struntar hon i sadeln och lämnar tillbaka den på torsdag..

men hästarna ser ju jätteolika ut med sänkt ryggen eller en aktiverad och jobbande rygg

Jo ska ta fram det, det ligger här hemma så vi fick inte med det igår. blir lite fler bilder då på när hon jobbas oxå så får vi se hur sadeln sitter då =) har tagit hem henne nu, så det fanns ingen upplyst ridbana igår så man skulle inte ha sett något om vi tog bilder på henne jobbandes då...

du tror det va :P

jo vi får se hur den sitter imorron =), då e jag hemma så då kan jag ta kort...

Kan det nog vara, vi får ta fler bilder imorron när vi är på ridbannan så får vi se hur sadeln ser ut då =), jo den är grymt snygg.

Vi får ta bättre bilder imorron då, får ni se henne i aktion oxå =)

Du får titta in imorron då, så ser du bilder från när vi jobbar henne på ridbannan då så kan du säga vad du tycker då.
Måste bestämma mig tills på torsdag om jag ská köpa sadeln eller inte å det hinner inte komma ut någon å kolla till dess, å då vill jag veta om det ens är någon inde å tänka på å behålla den eller inte...

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
867
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 194
Senast: super
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 677
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka