Vad tycker ni? (Ta över hund.)

Cezzan

Trådstartare
Jag startade en tråd om hunden jag är extramatte åt för ett tag sedan, men kan för allt i världen inte hitta den.

Nåväl.

Jag är extramatte åt en hund på 4 månader.
Han är världens goaste och keligaste, och jag älskar honom jättemycket.
Men till problemet, som tyvärr är hans ägare...
Alla både jag och sambo pratat med tycker att vi ska försöka övertala henne att låta oss ta över hunden, men vill nu höra med er vad ni tycker.

Hon skaffade hund 1 månad etterpå det hon flyttade hemifrån, hon är 21, ni vet man har precis kommit ut i livet och vill göra en massa roligt, men hon band upp sig till en valp.
Hon visste från början att hon inte skulle ha den tid det krävs för att ta hand om en valp, så hon lämnade honom hos sin syster när hon arbetade, ibland upp till fyra dygn. Och hon har inte råd med hunddagis.
Sen kom jag in i hennes och valpens liv´, jag svarade på en annons om dagmatte.
Vi träffades, och han verkade trivas med mig.
Då jobbade hon på ett cafe, och jag hade honom under dagtid då hon var på jobbet. Inte varje dag, men två dagar jobb och sen var hon ledig två dagar osv.
Jag hämtade upp honom vid sju - åtta på morgonen, och lämnade tillbaka honom samma tid på kvällen.
Ibland frågade hon även om jag kunde ta honom för att hon skulle iväg och festa när hon väl väl var ledig, så jag kunde ha honom i nästn tre dygn i streck.
Inte mig emot, jag trivs jättebra med honom, och han trivs med mig.

Sen slutade hon jobbet på cafet, och började jobba på sin pappas jobb.
det var en veckas uppehåll mellan de två jobben och då sa hon att hon ville spendera all tid med honom, eftersom hon sen skulle jobba 6 dagar/vecka varannan och 4/dagar i veckan varannan.
Jag sa att jag skulle sakna honom jättemycket och att jag såg framemot att se honom igen.
Bara några dagar etterpå att hon sagt att hon ska spendera all tid med honom hör hon av sig och frågar om jag kan ta honom från fredag till lördag, då hon skulle ut.
Absolut sa jag, det gör jag gärna.
På lördag fm undrar hon om jag kan ta honom till på söndag istället,för hon skulle på fest.
Tyvärr sa jag, för jag och sambon var uppbokade.
När vi lämnar tillbaka honom på lördag kväll, så berättar hon att hon ska iväg och lämna honom hos någon annan, eftersom hon ska iväg.

Nu började hon nya jobbet i måndags, och så blev hon sjuk i tisdags, så hon åkte till sina föräldrar och tog med sig hunden dit.
Sen hör hon av sig i onsdags kväll och säger att "Det dykt upp något" och frågar om jag kan hämta honom dagen därpå och han honom till fredag nästa vecka. Självklart säger jag.

Vi möttes upp igår morse och han var som vanligt jätteglad att se mig.
Hon berättar att hon troligen ska flytta till Norrtälje för att hennes pappa har betalat en utbildning till henne som hon kommit in på, hon skulle kolla på skolan idag och i såfall börja på måndag.
Hon vet inte om hon får ha hund på campus, eller om det går att ta sig snabbt till campus så hon kan springa ut med honom på rasterna (Han är alltså fyra månader och hon ska lämna honom själv hela dagarna.) eller om jag ska ha honom i veckorna eller hur hon ska göra.
Hon berättar också att hon vart så dålig att hon inte orkat gå ut med honom, och att ingen i hennes familj velat hjälpa till, så han har kissat och bajsat inne ganska mycket (det har han ALDRIG gjort hos mig) och att han på sig höjd fick gå ut och kissa på gräsmattan ibland.

Hon har vid ett tillfälle "vart tvungen" att hoppa över hans måltid, för hon hade ingen mat hemma, så det första jag fick göra var att ge honom frukost när jag hämtade upp honom.
Hon har gång på gång öven glömt att klippa klorna på honom, och ger honom mycket mindre mat än det är rekomenderat. (Han är SMAL men hon tycker han är tjock/tung att bära)


Det blev ett väldigt långt och rörigt inlägg detta, men vad tycker ni?
Tycker ni likadant som alla i min och sambons omgivning (och vi själva) att vi ska ta över hunden? (Han behöver ju uppenbarligen mer kärlek,tid,uppmärksamhet och omvårdnad än hon kan ge honom)
Och isåfall, hur lägger man upp det snyggt för henne?
 
Sv: Vad tycker ni? (Ta över hund.)

Och just det, en sak till som gör mig osäker på hennes lämplighet som matte.

Vi diskuterade det här med att lämna honom ensam själv första gången vi träffades, och hon hade inte övat på det.
Sen sa hon i går att hon lämnat honom själv i tre timmar utan problem (eller ja, han hade ju kissat och bajsat inne...) och som jag förstod det har hon inte övat på att han ska vara själv innan det.
Så från noll till tre timmar själv på en gång.
 
Sv: Vad tycker ni? (Ta över hund.)

Det är ju helt upp till hundens ägare om hon vill sälja hunden till er eller inte.

Det låter ju inte som att hon ska ha hund öht. av döma av det du skriver, så prata med henne och tala om att ni vill köpa hunden.
 
Sv: Vad tycker ni? (Ta över hund.)

håller med Gnist...men nått måste ju hända..tkr inte att hon verkar kunna ta hand om hunden :eek: Hoppas att det löser sig!
 
Sv: Vad tycker ni? (Ta över hund.)

Oj det lät nog lite fel.
Jag menar inte att vi bara ska ta över hunden så där, utan att vi ska diskutera det med hans ägare om vad hhon tycker
 
Sv: Vad tycker ni? (Ta över hund.)

Hon verkar inte lämpad som hundägare... Oansvarig/omogen skulle jag nog kalla det, men att skylla på hennes ålder, nja inte riktigt rätt. (Tindrande = 21 år och ensam matte till en liten Yorkie tjej på 1.5 år :love: )

Tror att du får försöka prata med henne om att hunden inte klarar av att vara själv och att skickas mellan flera olika hundvakter. Förhoppningsvis leder det till att hon själv inser att hon inte är lämpad som hundägare och ger dig chansen att ta över/köpa hunden.
 
Sv: Vad tycker ni? (Ta över hund.)

Jag menade inte att hon pga åldern är olämplig, jag är själv inte mycket äldre, men det kombinerat med det faktum att hon precis flyttat hemifrån och verkar vara i den partyperiod man ofta hamnar i när man precis flyttat, gör att hon inte lämpar sig tycker jag.

inget illa mot dig alltså! :)
 
Sv: Vad tycker ni? (Ta över hund.)

Det jag reagerar på är att i ditt inlägg står ingenstans huruvida NI vill ta över hunden, bara att er omgivning tycker att ni ska göra det.

Så min fråga är väl, VILL ni ha den här hunden på heltid? Om ja, fråga då henne om ni kan få ta över den nu när du bundit dig vid den och hon ska flytta och allt.

Om ni inte vill ta hunden, så kan du ju ändå ha ett samtal med henne om hur hon tror att hon ska orka lösa allt praktiskt och isf då kanske föreslå en omplacering. För visst låter det som om hunden skulle kunna få det bättre någon annanstans.

Tillägg: Möjligheten finns ju att hon redan insett att hon tagit sig vatten över huvudet men inte vet vad hon ska göra nu. Kanske blir hon lättad om hon får höra att vappisens mycket omtyckta dagmatte vill ta över honom. Men gå inte fram och kritisera, erbjud dig bara att hjälpa till eftersom du gillar hunden och har märkt att hon haft fullt upp.
 
Sv: Vad tycker ni? (Ta över hund.)

Ja vi vill inget hellre än att köpa loss honom från henne! Vi är totalt förälskade i hunden, och han verkar trivasn ypperligt med oss också.

vi vet inte bara inte hur vi ska gå till vida för att lägga fram det snyggt, utan att det låter som kritik.

vi går liksom och hoppas på att hon ska "inse" själv att hon inte har tid för honom.
 
Sv: Vad tycker ni? (Ta över hund.)

Ok! :)

Då skulle jag lägga fram det ungefär som "Vi har blivit sugna på att skaffa hund nu när vi passat din valp och eftersom vi märker att du har så mycket annat för dig och med flytt och allt kanske har lite ont om tid så tänkte vi fråga dig först om det finns ngn möjlighet att vi får ta över hunden eftersom vi fäst oss så vid honom innan vi ser oss om efter ett annat alternativ."

Jäklar vilken lång mening det blev, btw... :D

Så skulle nog jag ha lagt fram det misstänker jag.
 
Sv: Vad tycker ni? (Ta över hund.)

Hennes planerade flytt och start på ny utbildning ger ju ett gyllene tillfälle att fråga lite fint.
 
Sv: Vad tycker ni? (Ta över hund.)

Jag hade fragat henne om ni fick kopa hunden! Hon far ju givetvis komma och halsa pa honom hur mycket hon vill mm..ha det som argument.
Det gar alltid att fraga, man kan inte fa mer an ett nej.
 
Sv: Vad tycker ni? (Ta över hund.)

Hon vill inte sälja hunden....
Så nu ska jag ha honom varje lördag (då hon jobbar) och en-två veckor i månaden.
Annars kommer han bo med henne på Campus...

Jag och sambon ska iaf iväg och titta på valpar ikväll. :) Vi kan inte tänka oss att inte ha hund dygnet runt nu när vi haft hunden i en dryg vecka, och vi var fast beslutna att skaffa hund innan också
 
Sv: Vad tycker ni? (Ta över hund.)

Okej, vad synd.. men ni kommer ju att få det mycket roligare med en egen valp :D
 
Sv: Vad tycker ni? (Ta över hund.)

Åh va roligt! Hoppas ni fastnade för nån!
 
Sv: Vad tycker ni? (Ta över hund.)

Jajamensan! det finns faktiskt en tråd om det!

Vi fick hem henne i fredags!
 
Sv: Vad tycker ni? (Ta över hund.)

som svar på ditt huvudinlägg:
Har själv en omplaceringstik efter ungerfär samma kriterier som du skrev...Om dessa personer bara visste vilken skada de gör hunden psykiskt... Vår tik var det uppfödaren som tjatade sig tillbaka när hon var 6 mån och såg ut som en vinthund i kroppen (renrasig rottweiler)...Vi har nu haft henne i 1 år... helt underbar men vägen hit har varit jobbig...

Lycka till med er alldeles egna hund
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 697
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 288
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 319
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
516
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp