Vad tycker ni?

Twister2007

Trådstartare
Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är inackorderad med två stycken ponnyer, totalt har vi haft 3 stycken. Detta stall flyttade vi till i början av 2020 av olika anledningar i början verkade de toppen, alla var snälla och stallägarna desamma. Mens tiden gick och de började växa fram mer och mer att detta stallet inte har en positiv påverkan på oss som familj. Stallägaren driver en klinik, till en början använde vi de, efter som vi stod där, vi blev lite tvingade om man säger sp. Vi använde de i ett års tid fram till nyligen då de var för många brister och dåligt samt oproffsig brhandling av kunderna (vi), därför rök de ihop flera gånger mellan mina föräldrar och kliniken. Dels mellan en anställd och själva ägaren som även är stallets ägare, oavsett hände de 5 olika incidenter allt pga dålig service och dålig behandling not oss. Vi blev även lurade på pengar, av någonting som var deras hovslagares fel. Oavsett efter den senaste incidenten bestämde vi oss för att sluta använd dem. Under tidens gång har de hänt mer, bla att stallägaren åker på semester flera gånger i månaden, väldigt länge utan att säga till, saker är trasiga, som vi inackorderade måste ta i tu med, fast de är skador som har kommit av sig själva osv, vi måste måla om, ta hand om deras egna hästar utan att något av detta stod i kontraktet. vi behöver även ha stalltjänst 3 gånger i månaden två dagar, vilket betyder att man måste ta hand om 20 + hästar. medans vi betalar sjukt mycket pengar för hyran och de är utomlands. Vi har ställt upp på röda dagar så som jul samt nyår utan ett tack så de kunde vara i åre, o vi andra fick inte en chans att fira jul. En av de anställda på kliniken har: är inackorderad i stallet, hon är barsk, bestämmer och skäller på allt o alla, säger att vi är dumma och att hennes häst är bättre än alla andras, denna människan är 38 år gammal och håller på så här mot oss barn. Nu flyttar hon hit igen efter hennes häst bortgång, med en ny häst. Vi rök ihop med henne en gång som slutade med att hon skrek på mig pga något hon (förstod senare) att hon hade fel om. Denna människa kommer om nån vecka igen. Som ni förstår är denna situation kanske inte den vanligaste men vill ändå höra vad ni tycker om den.
 
Min tanke är så här: en del av sakerna du beskriver ovan är ganska vanliga. Att ha stalltjänst, ÄVEN PÅ RÖDA DAGAR (oavsett anledning), måla, fixa saker som gått sönder (det är sällan det är blixten som slår ner eller att staketet till hagen går sönder på random). Det är vi som använder sakerna och tillslut går de sönder. Jag tror att sommarfix av boxen (tömma+skura box och måla boxen) har ingått att göra i alla stall jag stått i.

Hela grejen med kliniken/hovslagaren lämnar jag därhän.

Men. Det är inte kul att stå i ett stall där man känner sig utsatt. Eller där man "ryker ihop" med andra människor. Det skall vara roligt att ha häst, och trevligt att vara i stallet.


Jag hade funderat på vad jag ville ha ut av ett stall; och funderat på om detta ställe uppfyllde dessa krav. Om inte; finns det andra som gör det?
 
Det låter som om dina föräldrar får ta ett snack med stallägaren och reda ut vad som händer.

Du som minderårig, skall inte behöva ta ansvaret.

Hoppas det löser sig.
 
Jag håller med de två som skrivit innan mig.

Har bara att tillägga att ha häst kostar mycket pengar, det ska vara kul och man ska trivas i stallet man står i.
Gör man inte det eller har personer man inte går ihop med är det trevligare för alla att flytta och hitta ett ställe som passar en bättre. 🙂
 
Det låter som om dina föräldrar får ta ett snack med stallägaren och reda ut vad som händer.

Du som minderårig, skall inte behöva ta ansvaret.

Hoppas det löser sig.
Ja de gör de och har gjort, stallägaren är inte snäll, har försökt att ”uppfostra” mig varje gång mina föräldrar inte är där. Tex hur man borstar svansen korrekt, eller sånt haha.
 
Min tanke är så här: en del av sakerna du beskriver ovan är ganska vanliga. Att ha stalltjänst, ÄVEN PÅ RÖDA DAGAR (oavsett anledning), måla, fixa saker som gått sönder (det är sällan det är blixten som slår ner eller att staketet till hagen går sönder på random). Det är vi som använder sakerna och tillslut går de sönder. Jag tror att sommarfix av boxen (tömma+skura box och måla boxen) har ingått att göra i alla stall jag stått i.

Hela grejen med kliniken/hovslagaren lämnar jag därhän.

Men. Det är inte kul att stå i ett stall där man känner sig utsatt. Eller där man "ryker ihop" med andra människor. Det skall vara roligt att ha häst, och trevligt att vara i stallet.


Jag hade funderat på vad jag ville ha ut av ett stall; och funderat på om detta ställe uppfyllde dessa krav. Om inte; finns det andra som gör det?
De förstår jag fullt ut, men inget av de som dem har gjort stod i kontraktet, att vi andra ska ta hand om saker när de är borta. Självklart ska man fixa saker man använder och sen går sönder, men inte när de står att fastighetsägaren ska göra de, tex gick belysningen i utestället sönder (som är klinikens) som vi fick fixa för de var borta. Skritten gick sönder, den har de inte lagat, utan temporärt, den är inte säker utan sitter fast i olika band. I vintras fick mina hästar leriga hagar, de var som en sjö och de fick tappsko varannan dag. när vi fråga om vi kunde byta en av hagarna, till en torrare sa de nej för de ska användas. Tre månader efter, när leran har försvunnit, hade den hagen inte använts alls. Samtidigt som de skriver på instagram att leriga hagar är inte bra mm. Så sjukt konstigt. Stallägaren ringde min pappa 5 gånger under en kväll och skrek att stallet inte passar oss. Och att vi borde flytta, för att vi fråga vad som hade hänt när ens hästen skoddes.
 
De förstår jag fullt ut, men inget av de som dem har gjort stod i kontraktet, att vi andra ska ta hand om saker när de är borta. Självklart ska man fixa saker man använder och sen går sönder, men inte när de står att fastighetsägaren ska göra de, tex gick belysningen i utestället sönder (som är klinikens) som vi fick fixa för de var borta. Skritten gick sönder, den har de inte lagat, utan temporärt, den är inte säker utan sitter fast i olika band. I vintras fick mina hästar leriga hagar, de var som en sjö och de fick tappsko varannan dag. när vi fråga om vi kunde byta en av hagarna, till en torrare sa de nej för de ska användas. Tre månader efter, när leran har försvunnit, hade den hagen inte använts alls. Samtidigt som de skriver på instagram att leriga hagar är inte bra mm. Så sjukt konstigt. Stallägaren ringde min pappa 5 gånger under en kväll och skrek att stallet inte passar oss. Och att vi borde flytta, för att vi fråga vad som hade hänt när ens hästen skoddes.

Jag tror det stämmer: stallet passar inte er. Ni har helt andra förväntningar på uppställningen än det ni köpt. Vari missförståndet ligger är svårt att säga utan att sett kontraktet.

Det som går att konstatera är att ni uppenbarligen borde flyttat för länge sedan. Inget tvingar er att stå kvar.

Varför står ni kvar i stallet?
Vad har du för förväntningar av ditt inlägg här?
 
Jag hade använt den här upplevelsen till att plocka fram hur jag verkligen inte vill ha det i stallet jag står, och samtidigt lista vilka saker som är viktigast att ha i stallplatsen och så letat en ny plats som uppfyller det. :) Fråga om alla de sakerna ni tycker är viktiga att veta om när ni tar beslut, för som det nämnts tidigare så finns det mycket som man behöver hjälpa till med även om det inte står i kontraktet. Sommarupprustning av stallet, mocka hagar, hjälpa till med kollektiv skötsel et.c. finns i det allra flesta stall (jag har stått i ett där det inte gjort det, men det är ett fullservice stall som ligger en bra bit över alla andra i sin prisnivå).

Prata med dina föräldrar, de kanske också känner att de inte orkar med hur det är här, och hör er för. Mitt bästa tips när det gäller att leta stallplats är att inte göra det när det känns som att det är bråttom att flytta, för då är det något på "måste"-listan som man brukar missa eller känna att man behöver strunta i för att komma bort från platsen man står på och så står man där om ett tag igen och känner att man vill flytta. Så vänta inte på att det ska ha hänt för mycket eller för allvarliga grejer. :)
Man måste inte ha en "ursäkt" för att flytta, mer än att man känner att stallet inte uppfyller det man vill att det ska.

Som flera sagt tidigare så är det viktigaste att man själv och hästen mår bra i stallet man står i!
 
Ja de gör de och har gjort, stallägaren är inte snäll, har försökt att ”uppfostra” mig varje gång mina föräldrar inte är där. Tex hur man borstar svansen korrekt, eller sånt haha.

Du har inte funderat över om stallägaren faktiskt tvärtom är snäll när hen tar sig tid att undervisa dig i hur man korrekt borstar en svans?

Har lite svårt att förstå vad som är poängen med ditt inlägg och du låter väldigt ung och ser såklart på saker genom dina unga ögon. Det verkar inte som att ni trivs och då är det ju bättre precis som flera påpekat innan att flytta till ett annat stall. Tyvärr så tror jag dock ni kommer få det svårt då många av grejerna du klagat på förekommer i många stall. Det är otroligt vanligt att man som inackorderad har stalljourer, även röda dagar tex! I "mitt" stall har vi rullande jourschema för helgjourerna och på de röda dagarna tillkommer även skötsel, fodring, in/utsläpp för ridskolehästarna ( står uppstallad med min häst på en ridskola) utöver de privata hästarna.
 
Vissa saker låter tokiga ja, det är troligtvis lättast att ni flyttar. Kommer alltid finnas stallägare med dåligt bemötande och det kommer alltid vara svårt att komma till bukt med en sådan sak, man får rätta sig efter stallägaren eller flytta.
Leta efter ett stall med tydligare regler, ett tydligt kontrakt och ställ frågor innan ni flyttar in om hur det fungerar med röda dagar/stallpass, om saker går sönder eller hur dom löser det när stallägaren är på semester. Kanske ett stall med fullservice för att få bort stalljourer mm?
 
Ja de gör de och har gjort, stallägaren är inte snäll, har försökt att ”uppfostra” mig varje gång mina föräldrar inte är där. Tex hur man borstar svansen korrekt, eller sånt haha.
Detta är typiskt en del hästfolk att komma med ombedda tips eller tillrättavisningar. Förstår inte varför man vill lägga sig i hur någon borstar svansen på sin häst. :confused:
Om det är riskmoment, farliga beteenden eller annat som kan gå illa är det bra om man blir visad eller får ett tips, men småsaker nej, det är bara konstigt, i alla fall om det görs på ett negativt sätt.
Hade det varit en pedagogisk person med ett bra bemötande hade du förmodligen inte känt dig "uppfostrad"?
 
Detta är typiskt en del hästfolk att komma med ombedda tips eller tillrättavisningar. Förstår inte varför man vill lägga sig i hur någon borstar svansen på sin häst. :confused:
Om det är riskmoment, farliga beteenden eller annat som kan gå illa är det bra om man blir visad eller får ett tips, men småsaker nej, det är bara konstigt, i alla fall om det görs på ett negativt sätt.
Hade det varit en pedagogisk person med ett bra bemötande hade du förmodligen inte känt dig "uppfostrad"?
Precis! Jag stod och borsta min häst som vanligt, då kommer stallägaren syster och sa ”få hit borsten, så här gör man”
 
Du har inte funderat över om stallägaren faktiskt tvärtom är snäll när hen tar sig tid att undervisa dig i hur man korrekt borstar en svans?

Har lite svårt att förstå vad som är poängen med ditt inlägg och du låter väldigt ung och ser såklart på saker genom dina unga ögon. Det verkar inte som att ni trivs och då är det ju bättre precis som flera påpekat innan att flytta till ett annat stall. Tyvärr så tror jag dock ni kommer få det svårt då många av grejerna du klagat på förekommer i många stall. Det är otroligt vanligt att man som inackorderad har stalljourer, även röda dagar tex! I "mitt" stall har vi rullande jourschema för helgjourerna och på de röda dagarna tillkommer även skötsel, fodring, in/utsläpp för ridskolehästarna ( står uppstallad med min häst på en ridskola) utöver de privata hästarna.
Yes absolut! Nej, jag stod och skulle börja borsta då går hon förbi och säger ”ge hit borsten så här gör man osv” känns inte så kul hhaha. Menar inte att jag inte vill göra stalltjänster. Utan min poäng var att de åkte iväg utan att säga något o förväntade sig att alla skulle ställa på upp jul i nyår:)
 
Jag tror det stämmer: stallet passar inte er. Ni har helt andra förväntningar på uppställningen än det ni köpt. Vari missförståndet ligger är svårt att säga utan att sett kontraktet.

Det som går att konstatera är att ni uppenbarligen borde flyttat för länge sedan. Inget tvingar er att stå kvar.

Varför står ni kvar i stallet?
Vad har du för förväntningar av ditt inlägg här?
Vi har inte hittat något Än☺️
 
Med tanke på årtalet i ditt nick gissar jag att du är väldigt ung? Jag stod installad med mina ponnyer i ett stall när jag var i din ålder där jag inte heller upplevde stallägaren som snäll. Det är mycket möjligt att hen egentligen ville vara snäll och ”lära mig”, men jag upplevde det som ett fruktansvärt tjatande om småsaker (som ditt exempel med svansen) och att allt gnäll egentligen handlade om min unga ålder. Jag kunde få en föreläsning på tre timmar om att jag inte fick ta med kompisar till stallet, och jag ska ärligt säga att det inte hände en enda gång, varken före eller efter den föreläsningen. Vill man inte ha barn och ungdomar i sitt stall har man som stallägaren möjligheten att säga nej. Jag var livrädd för stallägaren, fullkomligt vettskrämd. Jag åkte till stallet på tider när hen inte var där för att slippa personen. Så ska man inte behöva ha det. Vi kunde inte flytta förrän jag började gymnasiet och vi inte behövde vara knutna till hemorten, men det var en sån otrolig lättnad att slippa när vi väl kunde flytta.

Sen det med röda dagar, jag har också stått i stall med andra och jag har alltid, i varje stall, fått slängt på mig att jag som inte har egen familj/barn kan minsann ta alla såna obekväma pass. Det tycker jag inte riktigt är okej. Men jag flyttade till eget till slut, där jag alltså hyr ett helt stall själv. Nu tar jag hand om mina hästar varje dag, julafton som en helt vanlig torsdag, men det är mina egna hästar och inte som någon slags slav åt någon annan som tycker att hen har förtur till att fira jul.

Jag hade letat efter något annat som passar er bättre. Och framför allt måste dina föräldrar ta på sig att diskutera med stallägaren/andra personer i stallet, om du bara är 14 år så varken kan eller ska du göra det.
 
Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är inackorderad med två stycken ponnyer, totalt har vi haft 3 stycken. Detta stall flyttade vi till i början av 2020 av olika anledningar i början verkade de toppen, alla var snälla och stallägarna desamma. Mens tiden gick och de började växa fram mer och mer att detta stallet inte har en positiv påverkan på oss som familj. Stallägaren driver en klinik, till en början använde vi de, efter som vi stod där, vi blev lite tvingade om man säger sp. Vi använde de i ett års tid fram till nyligen då de var för många brister och dåligt samt oproffsig brhandling av kunderna (vi), därför rök de ihop flera gånger mellan mina föräldrar och kliniken. Dels mellan en anställd och själva ägaren som även är stallets ägare, oavsett hände de 5 olika incidenter allt pga dålig service och dålig behandling not oss. Vi blev även lurade på pengar, av någonting som var deras hovslagares fel. Oavsett efter den senaste incidenten bestämde vi oss för att sluta använd dem. Under tidens gång har de hänt mer, bla att stallägaren åker på semester flera gånger i månaden, väldigt länge utan att säga till, saker är trasiga, som vi inackorderade måste ta i tu med, fast de är skador som har kommit av sig själva osv, vi måste måla om, ta hand om deras egna hästar utan att något av detta stod i kontraktet. vi behöver även ha stalltjänst 3 gånger i månaden två dagar, vilket betyder att man måste ta hand om 20 + hästar. medans vi betalar sjukt mycket pengar för hyran och de är utomlands. Vi har ställt upp på röda dagar så som jul samt nyår utan ett tack så de kunde vara i åre, o vi andra fick inte en chans att fira jul. En av de anställda på kliniken har: är inackorderad i stallet, hon är barsk, bestämmer och skäller på allt o alla, säger att vi är dumma och att hennes häst är bättre än alla andras, denna människan är 38 år gammal och håller på så här mot oss barn. Nu flyttar hon hit igen efter hennes häst bortgång, med en ny häst. Vi rök ihop med henne en gång som slutade med att hon skrek på mig pga något hon (förstod senare) att hon hade fel om. Denna människa kommer om nån vecka igen. Som ni förstår är denna situation kanske inte den vanligaste men vill ändå höra vad ni tycker om den.
Baserat på vad du skriver så tycker jag att ni låter väldigt gnälliga och det låter konstigt att ni hela tiden hamnar i olika konflikter med massor av folk. Det bästa för alla är nog om ni hittar ett annat stall så fort som möjligt.
 
Står man i ett inackorderingsstall är det väldigt mycket kompromisser och det som stallägaren gör är det tyvärr oftast bara att acceptera. Stallägarens stall dennes regler.

Vissa saker ser man inte på samma sätt helt enkelt. Mitt råd är att flytta. Komma till stallet ska vara roligt.

Det verkar ha skurit sig rätt rejält och då är det svårt att reparera.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 293
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 850
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 440
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp